Frågor kring Beeman Sportsman RS2

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Frågor kring Beeman Sportsman RS2

Inläggav Hans P 24 apr 2014, 13:56

Jag och barnbarnet Henrik hade kul en eftermiddag efter att jag plockat fram mitt gamla Gamo Cadet och kulfång. Blev lite sugen på nåt kraftigare men känner inte i nuläget att jag ville lägga ner så mycket slantar. Frågat runt lite och fått mycket tips på bra alternativ. Begagnat kvalitetsvapen eller nytt från Kina. Efter en del övervägande blev det ett Beeman Sportsman RS2 med 4X32 kikarsikte från JULA även om jag är reserverad inför kinesprylar i allmänhet.

För mig som plinkat sporadiskt med ett gammalt Gamo Cadet med 4X20 kikarsikte blev det mycket merkänsla för slantarna oavsett vapnets härkomst. Sköt in siktet någorlunda häromdan och hamnade inom några centimeter träffbild på ca. 35 meter. Har sökt på nätet kring det här geväret och hittat en hel del men har frågor kring det här. Tydligen är Beeman Sportsman samma som SAG AR 1000 och även liknande andra fabrikat om jag förstått det rätt. Samtidigt så är de här inläggen ett par år gamla och en hel del kan ha ändrats på den tiden. Är det någon som vet hur det ser ut med Beeman Sportsman RS2 nu ?
Senast redigerad av Hans P 24 apr 2014, 14:53, redigerad totalt 3 gånger.
Hans P
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2014, 10:55
Ort: Sölvesborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Frågor kring Beeman Sportsman RS2

Inläggav gubbe 24 apr 2014, 15:26

Hans P skrev:Begagnat kvalitetsvapen eller nytt från Kina.


Begagnat kvalitésvapen.
Tror nog det mesta är bättre på ett kvalitétsgevär jämfört med ett kinaproduserat. :)
Eller vad säger du Leopold. :mrgreen:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Frågor kring Beeman Sportsman RS2

Inläggav hegge 24 apr 2014, 15:53

Jag har själv varit lite småsugen att köpa en sådan, mest för att utveckla mina kunskaper i tuning.

Hur tycker du att avtrycket är?

Leopold har en mega tråd där han bygger om sin SAG, där kan du nog få den mesta infon du behöver.
hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Re: Frågor kring Beeman Sportsman RS2

Inläggav Christian2014 24 apr 2014, 15:57

Christian2014
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 08 feb 2014, 21:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 19 gånger i 14 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, Tåstarp m.fl
Luftvapen favorit: Hatsan :-)

Re: Sv: Frågor kring Beeman Sportsman RS2

Inläggav Leopold 24 apr 2014, 16:26

gubbe skrev:
Begagnat kvalitésvapen.
Tror nog det mesta är bättre på ett kvalitétsgevär jämfört med ett kinaproduserat. :)
Eller vad säger du Leopold. :mrgreen:


Hehe... :)

Jo man får nog pilla litet mer med rs2, jfr tex hw95/98 som ligger rätt nära i konstruktion. Finns färdiga tuningkits till hw som underlättar att få bra resultat.

Skickat från min LT26i via Tapatalk
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Frågor kring Beeman Sportsman RS2

Inläggav Hans P 24 apr 2014, 16:58

Vi har lite olika utgångsläge och erfarenheter, grabbar. Det här med luftgevär är lite nytändning för mig som egentligen inte pysslat med det här sedan mitten av 70-talet. Som jag skrev så är det en rejäl skillnad mot vad jag haft tidigare, oavsett kines eller inte. Hittade nån sida där den t.o.m. kallades " Wal-Mart Beeman rifle". Tack för tipset om Leopolds tråd, den hittade jag inte när jag sökt. Såg också att det fanns en skruv för justering för avtrycket men har inte rört den. Det enda jag har att jämföra känsligheten på avtryckaren med är Cadeten och det känns betydligt bättre i RS2`an.

När det gäller utgångshastighet, är det inte så att ett luftgevär behöver skjutas in för att få full effekt. Minns något om det från 70-talet när en kompis hade köpt ett Bavaria S60 och att järnhandlaren påstod att det behövdes en burk skott.

Hursomhelst, är det här geväret fortfarande samma som SAG AR 1000? Är mest intresserad med tanke på reservdelar och kanske en vassare fjäder längre fram. Finns det delar från andra vapen som passar? Är det så att mitt gevär har det här pyshålet i packningsskruven?
Hans P
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2014, 10:55
Ort: Sölvesborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Frågor kring Beeman Sportsman RS2

Inläggav Leopold 24 apr 2014, 17:25

Finns gott om delar till RS2, enligt uppgift är det samma som ar1000, techforce & hämmerli har samma konstruktion också. Helt ok bössor, litet mindre välpolerat yttre än märkesbössor typ hw & aa men det är inget fel på insidan tycker jag om jag ser till AR1000. Avtrycket är riktigt bra eller går att fixa till så det blir så, finns en guide för det i trådarna.

Ps. Jag har "bara" tre luftgevär, ett fwb300s, ett Vortek-tunat HW30s, och så ett AR1000 som jag pillat en del med. Det jag skjuter mest med är AR1000 men jag gillar allihop. Helt olika gevär och olika styrkor/svagheter, alla har sin charm men AR1000 är mest utmanande och ger skönast skjutkänsla tycker jag. Kör den ju på licens så jag kan använda vilken effekt jag vill upp till ca 25 J som är max för konstruktionen. Har valt 19 J ca, bra kompromiss mellan att minimera greppkänslighet och få en så rak kulbana som möjligt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Frågor kring Beeman Sportsman RS2

Inläggav Christian2014 24 apr 2014, 18:57

Hans P skrev:Vi har lite olika utgångsläge och erfarenheter, grabbar. Det här med luftgevär är lite nytändning för mig som egentligen inte pysslat med det här sedan mitten av 70-talet. Som jag skrev så är det en rejäl skillnad mot vad jag haft tidigare, oavsett kines eller inte. Hittade nån sida där den t.o.m. kallades " Wal-Mart Beeman rifle". Tack för tipset om Leopolds tråd, den hittade jag inte när jag sökt. Såg också att det fanns en skruv för justering för avtrycket men har inte rört den. Det enda jag har att jämföra känsligheten på avtryckaren med är Cadeten och det känns betydligt bättre i RS2`an.

När det gäller utgångshastighet, är det inte så att ett luftgevär behöver skjutas in för att få full effekt. Minns något om det från 70-talet när en kompis hade köpt ett Bavaria S60 och att järnhandlaren påstod att det behövdes en burk skott.

Hursomhelst, är det här geväret fortfarande samma som SAG AR 1000? Är mest intresserad med tanke på reservdelar och kanske en vassare fjäder längre fram. Finns det delar från andra vapen som passar? Är det så att mitt gevär har det här pyshålet i packningsskruven?


Kika på länken jag postade ovan. Heltäckande vad det gäller RS2. Det är ju den du har och inte AR1000.
Christian2014
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 08 feb 2014, 21:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 19 gånger i 14 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, Tåstarp m.fl
Luftvapen favorit: Hatsan :-)

Re: Frågor kring Beeman Sportsman RS2

Inläggav Batistuta 24 apr 2014, 19:10

Här är två till rejäla trådar om bösstypen :)
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=34&t=7944
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=2&t=10294&hilit=SAG

Lite kvällslektyr är aldrig fel :thumbupp:
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1655 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Frågor kring Beeman Sportsman RS2

Inläggav axel 24 apr 2014, 20:54

Det verkar finnas små skillnader mellan Beeman RS2 och SAG AR1000, det jag har upptäckt hittils är att slaglängden verkar vara lite annorlunda. Gasfjädern behöver förspännas i AR1000, men fick alldeles för mycekt förspänning i min Beeman RS2. I övrigt skulle jag tro att det mesta passar mellan modellerna.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Frågor kring Beeman Sportsman RS2

Inläggav Hans P 28 apr 2014, 17:22

Tack till alla för bra svar och länkar, det var så bra info som jag tror det går att få. Finjusterat siktet lite till i går, första vindstilla dagen på länge. Det enda som jag reagerade på är att jag ligger nära ändläget till vänster på sidojusteringen. Följde instruktionerna när jag monterade det men kanske något inte blev riktigt som det skulle. Hursomhelst är träffbilden bra nu på ca. 35 meter. Sköt nog en 10-12 diaboler och 5 låg inom ett par centimeter, tror inte det blir bättre än så. Synen är väl heller inte den bästa längre.
Hans P
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2014, 10:55
Ort: Sölvesborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Frågor kring Beeman Sportsman RS2

Inläggav Leopold 28 apr 2014, 17:33

Det kan vara dina kikarfästen som är dåliga. Nu vet jag inte vad du har men en del tror att det duger gott med skitbilliga kinafästen på rekylerande fjäderbössor. Det trodde jag också för inte så länge sedan.

Men så är det inte, det är mycket stora skillnader både i rakheten i kikarmontaget och i hur det håller sig över tid. Jag kör med Sportsmatch höga fästen på min sedan en tid och det fungerar fantastiskt bra. Inte endelsfäste men det sitter absolut perfekt. Man känner igen bra ringar på att man inte behöver spänna åt för kung och fosterland för att det ska sitta som berget.

__
Ps. Dessutom ska du veta att den medföljande kikaren förmodligen är ganska olämplig egentligen. Visst, kul att börja med något men du har förmodligen inte justerbar parallax på den utan fokusavståndet är inställt på ett fast avstånd tex 50 eller 100 meter. Konsekvensen blir att du får träffbildsförändringar om du skjuter på närmare håll, detta beroende på hur du håller ögat i okularet. Man kan ställa in fokusavståndet "manuellt" på en del kikare så att det tex stämmer för 25 meter istället och det kan funka litet bättre på så vis. Finns en del trådar om det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Frågor kring Beeman Sportsman RS2

Inläggav Hans P 29 apr 2014, 09:06

Det var geväret jag var ute efter mest på grund av längd och vikt.
Siktet är inte av någon större kvalité, det är lite "medskickat"- känsla över det. Anade det redan vid köpet eftersom siktet också heter Beeman.
I instruktionen till siktet fanns det två typer av sikten där det ena hade en inställning på främre linsen vilket mitt inte har. Sedan är det mer som visar att det är ogenomtänkt eftersom det skulle behövas högre fästen. Kornet skymtar i undre siktfältet. Hade paketet med vapen och kikarsikte varit genomtänkt och anpassat skulle antagligen högre fästen följt med. Den som säljer ett komplett paket tycker nog inte att kunden ska behöva plocka bort kornet. Nu stör det inte så mycket men det skulle kännas bättre med en högre placering när jag siktar, känns lite väl lågt så jag skaffar nog ett par högre fästen ändå. Kanske hittar något begagnat sikte av bättre kvalité. Kör på det här ett tag så får vi se hur saker och ting utvecklar sig. Det finns ju en hel del att uppgradera om man vill.

Hur är det med förresten med livslängden på gasfjädrar?
Undrar lite allmänt över positivt och negativt med gasfjäder kontra en vanlig fjäder.
Hans P
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 mar 2014, 10:55
Ort: Sölvesborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster

  • Sponsorer