Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav lonnblads 28 nov 2013, 09:16

Hej! Är ny på forumet och tänkte göra mitt första inlägg. Hade tänkt att införskaffa mig mitt första luftgevär och behöver eran hjälp med det. Har aldrig varit insatt i det här med vapen och känner mig väldigt ute o seglar när jag tittar på olika gevär. Vill gärna hålla mig under 3000 kronorssträcket. Men om det finns något riktigt trevligt strax över så går det bra också. Vill ha ett gevär och ett sikte för dessa pengar. Ge mig gärna länkar och förklaring till varför jag ska köpa just det geväret.

Har fått ganska dålig respons på andra forum så tänkte fråga det officiella luftvapen forumet! Tack

/lonnblads
lonnblads
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 nov 2013, 07:40
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav Frank69 28 nov 2013, 09:29

Det blir lättare för oss att ge dig bra svar om vi vet vad du skall använda luftgeväret till...
Är det 10meters tavelskytte eller något annat?
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav Callmenobody 28 nov 2013, 09:52

Ett standardsvar är väl egentligen "Alla Weihrauch".
Men som Frank69 frågar så hade lite mer info vart önskvärt, anledningen till det är för att kunna ge bäst tips när det gäller bland annat kaliber och konstruktion.

Oavsett så har du kommit till rätt ställe för tips, även om du antagligen kommer få exakt samma som i de övriga likartade frågorna :)

Så, välkommen!
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav Bsa_Airsporter 28 nov 2013, 10:10

tavelskytte 10-40m
beg FWB300 (någon av alla modeller)
beg FWB600/1/2/3
beg Superair 2002 (tror ja SSP heter)
Weihrauch HW30s/50s

allroundskytte (ft, tavel, bänk)
Beg FWB300
Weihrauch hw30s/50s
Bsa supersport
Weihrauch HW99
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav ZaphodB 28 nov 2013, 10:49

lonnblads skrev:Hej! Är ny på forumet och tänkte göra mitt första inlägg. Hade tänkt att införskaffa mig mitt första luftgevär och behöver eran hjälp med det. Har aldrig varit insatt i det här med vapen och känner mig väldigt ute o seglar när jag tittar på olika gevär. Vill gärna hålla mig under 3000 kronorssträcket. Men om det finns något riktigt trevligt strax över så går det bra också. Vill ha ett gevär och ett sikte för dessa pengar. Ge mig gärna länkar och förklaring till varför jag ska köpa just det geväret.

Har fått ganska dålig respons på andra forum så tänkte fråga det officiella luftvapen forumet! Tack

/lonnblads


Har du några funderingar över om du vill ha ett luftgevär med fjäder, kolsyra eller kanske PCP (Tryckluft, Pre-Compressed Pneumatic, kräver en pump för att fyllas)?

Något speciellt märke du tittat på och kanske vill veta mer om?

Kanske kan du hitta en begagnad bössa med de tillbehör du vill ha i Köpes/Säljes sektionen på forumet, alltid värt att kolla upp.

Vill du se lite olika modeller så gå in på någon av forumets sponsorers hemsidor, eller tveka inte att fråga om du är nyfiken på något specifikt vapen, chansen är ganska stor att någon här äger ett om det inte är en väldigt udda modell.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav Callmenobody 28 nov 2013, 10:49

Det finns för övrigt en fin HW55 i säljdelen, det är inte exakt samma modell som den jag är uppvuxen med men det är en fantastisk bössa.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav lonnblads 28 nov 2013, 12:58

ZaphodB skrev:
lonnblads skrev:Hej! Är ny på forumet och tänkte göra mitt första inlägg. Hade tänkt att införskaffa mig mitt första luftgevär och behöver eran hjälp med det. Har aldrig varit insatt i det här med vapen och känner mig väldigt ute o seglar när jag tittar på olika gevär. Vill gärna hålla mig under 3000 kronorssträcket. Men om det finns något riktigt trevligt strax över så går det bra också. Vill ha ett gevär och ett sikte för dessa pengar. Ge mig gärna länkar och förklaring till varför jag ska köpa just det geväret.

Har fått ganska dålig respons på andra forum så tänkte fråga det officiella luftvapen forumet! Tack

/lonnblads


Har du några funderingar över om du vill ha ett luftgevär med fjäder, kolsyra eller kanske PCP (Tryckluft, Pre-Compressed Pneumatic, kräver en pump för att fyllas)?

Något speciellt märke du tittat på och kanske vill veta mer om?

Kanske kan du hitta en begagnad bössa med de tillbehör du vill ha i Köpes/Säljes sektionen på forumet, alltid värt att kolla upp.

Vill du se lite olika modeller så gå in på någon av forumets sponsorers hemsidor, eller tveka inte att fråga om du är nyfiken på något specifikt vapen, chansen är ganska stor att någon här äger ett om det inte är en väldigt udda modell.

Mvh, ZaphodB


Tack för alla bra tips, trevligt med mycket respons. Jag är som sagt nybörjare med allt det här. :wink: Går gärna in o kollar i köp o sälj delen, visste inte att det fanns. Jag tror jag är ute efter fjäder? Det är väl vanligast? Det är lite utomhus skytte som gäller så kanske 10-30 meter? Kan fokusera på 20m för det blir nog mest det :) Jag har inte tittat på något specifikt, tittade på hobbex i början eftersom de kom först när man sökte på "luftgevär" på google. Mek tydligen inget bra enligt många.. hört många förslag om hw30s och kanske 50.
Går det få fram något specifikt och bra gevär enligt mina beskrivningar? Skulle gilla ifall det var bra tryck när man träffar, te.x. skjuta igenom saker. (Nej inte människor) :-)

/lonnblads
lonnblads
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 nov 2013, 07:40
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav ZaphodB 28 nov 2013, 13:25

lonnblads skrev:
Tack för alla bra tips, trevligt med mycket respons. Jag är som sagt nybörjare med allt det här. :wink: Går gärna in o kollar i köp o sälj delen, visste inte att det fanns. Jag tror jag är ute efter fjäder? Det är väl vanligast? Det är lite utomhus skytte som gäller så kanske 10-30 meter? Kan fokusera på 20m för det blir nog mest det :) Jag har inte tittat på något specifikt, tittade på hobbex i början eftersom de kom först när man sökte på "luftgevär" på google. Mek tydligen inget bra enligt många.. hört många förslag om hw30s och kanske 50.
Går det få fram något specifikt och bra gevär enligt mina beskrivningar? Skulle gilla ifall det var bra tryck när man träffar, te.x. skjuta igenom saker. (Nej inte människor) :-)

/lonnblads


Varje teknik har sina fördelar och nackdelar.

Ett fjädervapen har oftast inget magasin (Jag har iallafall inte sett ett med magasin), och har rekyl precis som ett krutvapen även om den är mycket mildare.

Dock är fjädervapen det billigaste alternativet du kan hitta, men som andra föreslagit försök isåfall välja ex. Weirauch eller annat känt kvalitetsmärke.

CO2 vapen har nackdelen att de knappt går att skjuta med om det är kallt ute då kolsyran förblir vätskeformig under en viss temperatur som jag inte minns i huvudet, men kolsyra är inget jag skulle rekommendera dels av den orsaken och dels p.g.a att nya kolsyrepatroner med drivgas kostar en hel del i längden.

PCP är lite dyrare i inköp iochmed att de dels behöver en pump eller dykartuber för att fylla bössan, men har fördelarna att du slipper rekyl och de flesta vapen som är PCP kan fås med magasin och om du väljer att skaffa licens senare så är det enklare att uppgradera effekten på ett PCP än ex. ett fjädervapen.

Så hade jag varit i din situation hade första frågan varit fjäder eller PCP, sen begagnat eller nytt....

Sen vilken kaliber funderar du på? Om det är ditt första vapen ska du undvika cal .25 för det har låg utgångshastighet i 10 Joule, så du bör fundera på .177 (4.5mm) - ~200 m/s eller .22 (5.5mm) - ~138 m/s, hastigheterna är vad de ger i 10J ungefär beroende på kulvikt.

Vilken kaliber du bör välja beror dels på vilket avstånd du vill skjuta från och om du kanske senare vill kunna söka skyddsjaktlicens så måste du ha .22 (5.5mm), många saker att fundera igenom.

Men personligen tycker jag bäst om .22.....

Lite tips på vägen, fråga gärna mer om jag väckte några nya funderingar med mitt inlägg!!!

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Följande användare vill tacka ZaphodB för detta inlägg
lonnblads (28 nov 2013, 20:15)

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav Frank69 28 nov 2013, 14:41

lonnblads skrev:Skulle gilla ifall det var bra tryck när man träffar, te.x. skjuta igenom saker. (Nej inte människor) :-) /lonnblads


Med ett licensfritt luftgevär på 10joule så skjuter man igenom en konservburk på 50meters avstånd.
Räcker inte detta får man ju söka licens på vapnet och om det går uppgradera det till lite mer kraft.
De flesta av oss här på forumet satsar på att vapnen skall kunna träffa det man siktar på, så kraften är inte det primära.
När man köper ett nytt vapen får man ofta finjustera det så det presterar optimalt.
Finns gott om trådar här som beskriver hur man går tillväga och ofta vad som behöver göras.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav lonnblads 28 nov 2013, 18:33

ZaphodB skrev:
lonnblads skrev:
Tack för alla bra tips, trevligt med mycket respons. Jag är som sagt nybörjare med allt det här. :wink: Går gärna in o kollar i köp o sälj delen, visste inte att det fanns. Jag tror jag är ute efter fjäder? Det är väl vanligast? Det är lite utomhus skytte som gäller så kanske 10-30 meter? Kan fokusera på 20m för det blir nog mest det :) Jag har inte tittat på något specifikt, tittade på hobbex i början eftersom de kom först när man sökte på "luftgevär" på google. Mek tydligen inget bra enligt många.. hört många förslag om hw30s och kanske 50.
Går det få fram något specifikt och bra gevär enligt mina beskrivningar? Skulle gilla ifall det var bra tryck när man träffar, te.x. skjuta igenom saker. (Nej inte människor) :-)

/lonnblads


Varje teknik har sina fördelar och nackdelar.

Ett fjädervapen har oftast inget magasin (Jag har iallafall inte sett ett med magasin), och har rekyl precis som ett krutvapen även om den är mycket mildare.

Dock är fjädervapen det billigaste alternativet du kan hitta, men som andra föreslagit försök isåfall välja ex. Weirauch eller annat känt kvalitetsmärke.

CO2 vapen har nackdelen att de knappt går att skjuta med om det är kallt ute då kolsyran förblir vätskeformig under en viss temperatur som jag inte minns i huvudet, men kolsyra är inget jag skulle rekommendera dels av den orsaken och dels p.g.a att nya kolsyrepatroner med drivgas kostar en hel del i längden.

PCP är lite dyrare i inköp iochmed att de dels behöver en pump eller dykartuber för att fylla bössan, men har fördelarna att du slipper rekyl och de flesta vapen som är PCP kan fås med magasin och om du väljer att skaffa licens senare så är det enklare att uppgradera effekten på ett PCP än ex. ett fjädervapen.

Så hade jag varit i din situation hade första frågan varit fjäder eller PCP, sen begagnat eller nytt....

Sen vilken kaliber funderar du på? Om det är ditt första vapen ska du undvika cal .25 för det har låg utgångshastighet i 10 Joule, så du bör fundera på .177 (4.5mm) - ~200 m/s eller .22 (5.5mm) - ~138 m/s, hastigheterna är vad de ger i 10J ungefär beroende på kulvikt.

Vilken kaliber du bör välja beror dels på vilket avstånd du vill skjuta från och om du kanske senare vill kunna söka skyddsjaktlicens så måste du ha .22 (5.5mm), många saker att fundera igenom.

Men personligen tycker jag bäst om .22.....

Lite tips på vägen, fråga gärna mer om jag väckte några nya funderingar med mitt inlägg!!!

Mvh, ZaphodB


Tack åter igen för väldigt bra svar och tips.

För mig så är PCP lite dyrt för tillfället. Kanske i framtiden att jag uppgraderar när jag kanske blivit bättre och är sugen på ett nytt bättre gevär.

Okej, tittade runt lite på gevär i 3000 klassen. Hittade BSA Supersport tactical, Weihrauch hw30s hw50s m.m. För mig så faller ett gevär som BSA Supersport mig mer i ögonen än ett Weihrauch, om du förstår hur jag menar. :) Tycker du att det skulle vara det rätta geväret att välja? Hur vet jag vilken kaliber jag ska ha? Det fanns 4,5 5,5 6,35mm. Såg dock att du föredrog 5.5 :)

Ge mig gärna flera olika förslag på gevär som jag kan välja bland som du tycker skulle bli bra. Du kan hålla dig inom 2500-3500. Vill ha ett nytt gevär för jag är sån som människa, föredrar nytt :wink:

Tack åter igen för din hjälp :)

/lonnblads
lonnblads
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 nov 2013, 07:40
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav Batistuta 28 nov 2013, 19:03

Bor du i närheten av någon av de aktiva klubbarna så är det bästa att prova sig fram i arsenalen som erbjuds hos medlemmarna.

Annars finns det många fina fjäderbössor att välja bland. Min första "riktiga" fjäderbössa var en Weihrauch HW 50 s och den är ett bra första vapen. Precisionen är suverän, det finns bara ett litet aber med dessa bössor och det är att du kanske får justera "uppdraget" (hittade precis på det ordet) pga av en felkonstruktion. Det är relativt lätt åtgärdad om du nu skulle råka ut för det.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav spamb 28 nov 2013, 22:35

säger bara fwb300s gammal tysk som slår de flesta dagens fjäder bössor på marknaden. bästa nybörjar gevär.
spamb
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 18 aug 2013, 21:37
Ort: Salem
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav Jimmy85 29 nov 2013, 05:30

Weihrauch hw30,hw50 inom budget. Hw95 strax över.
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 21 jan 2011, 03:06
Ort: Södra sverige
Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav PLUTTE 29 nov 2013, 11:09

För att följa länken så måste du registera dig.

en sån här är jag själv sugen på, den har fått mkt bra kritik :-)viewtopic.php?f=93&t=7147&p=136156&hilit=supersport+tactical#p136156 här kan du läsa om Bsa supersport
Senast redigerad av PLUTTE 29 nov 2013, 11:13, redigerad totalt 1 gång.
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav snipersalley 02 maj 2014, 13:58

:-( Hej

Jag tycker inte du skall satsa på ett BSA. Det är inte, som man kan tro, Engelska kvalitetsvapen längre, utan maskerade spanska Gamo vapen av Manjanakvalitet. :-( (Gamo har köpt BSA)
Om du fastnat för något av dessa kan du i alla fall spara någon hundring genom att köpa ett likvärdigt som det står Gamo på .......

Mvh
Martin
snipersalley
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 sep 2012, 18:13
Ort: Furulund
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Crosman2240 och Weihrauch HW50

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav Superbee 02 maj 2014, 14:27

Nytt:
Från svenska ÅF:
HW30S
HW50S
Baikal IJ60/61 (jävligt underskattad, dock låg anslagsenergi men räcker till 30 m)


Finns lite fler modeller om man köper från tyskland då det blir billigare, dock 7,5 J men det fungerar att skjuta upp till 30 m med det:
Diana 280
Diana 34
Walther LGV
HW57
HW77
HW95
Umarex 850 (CO2)


Begagnat:
FWB300s
FWB600-serien (i princip omöjliga att få ut mer än 7,5 J, skjuter dock helt jävla otroligt bra)
HW97k


Glöm inte att spara undan pengar till sikte, du "måste" ha ett sikte med parallaxjustering, annars kan du lika gärna köpa kines-bössa på JULA och spara lite pengar till sponken ;)
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Ska köpa mitt första luftgevär, hjälp

Inläggav jonte olans 02 maj 2014, 14:50

Som dom flesta säger här hw 30 och hw 50 är nog de bästa gevären i den klassen på grund av deras precision o prestanda.
jonte olans
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 dec 2013, 17:41
Ort: borlänge
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: fx T12 177. fx 3-12x44 AO


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

  • Sponsorer