Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav rovaren 11 nov 2013, 14:04

Som ni alla vet så har fjädergevär karaktär många värdesätter tex en härlig dubbel rekyl, andra vill bara försöka få en rekyl fri så nära de går:P. sen har vi olika längder,stockar,pipor av olika slag,olika tryck,os.v. Och sen har man juh suttit här o läst på olika trådar om 100tals olika bössor.
Så vilken är eran favorit som ni äger eller har skjutit med och varför?

hoppas att tråden kan bli som ett uppslagsverk av nått slag för folk som ska köpa fjädergevär nya, gamla eller kanske rent av antika.

sen är jag bara nyfiken av mig osså :P

tacksam för alla svar på tråden :D

mvh rovaren
rovaren
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 11 maj 2013, 01:10
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg
Skytteklubb: Södra Gärds skytteförening
Luftvapen favorit: Webley tracker

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Callmenobody 11 nov 2013, 14:54

Farsans gamla HW55 av den enkla anledningen att jag har skjutit med det sedan jag knappt orkade lyfta det.
Men om man bortser från vana så så känns den ju gediger, vikten, avtrycket frånvaron av skrammel m.m.

Det finns ju en anledning till att de flesta rekommendationerna för fjäderbössor är just Weihrauch.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav börne 11 nov 2013, 22:41

Av dom jag provat så gillar jag min egen AA TX200HC... den är perfekt :)

Varför... snygg, avtrycket är kanon, lättskruvad & framförallt är det en fjäderbössa med hög egenprecision.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav losdrivare 11 nov 2013, 23:33

Är väldigt förtjust i Walther LGV Spezial, den gamla sorten från 70-80-talet. Den är lite tung och klumpig, men den mest lättskjutna och träffsäkra fjäderbössa jag provat! Mycket trevlig.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Silwer 12 nov 2013, 10:44

FWB300s är ett underverk i sig och nåt för alla som kan tänka sig 10j och träffa sommed ett lika starkt pcp.

Webley Eclipse .25 var väldigt lagom på alla vis imo, inget för måltavla men för en del annat otyg.

I övrigt har jag inte hittat nån absolut favorit och äger inte en massa tunade bössor, och få väldigt nya heller.
Nyast är AA Pro -Elite.22, existerar knappt så det kan iofs göra detsamma, jag har aldrig blivit helt vän med den.


Skulle vilja ha en Walther LGV competition ultra dock, kanske är det den som gäller som rekylerande bössa.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Martin 12 nov 2013, 10:49

De två jag skjuter bäst/mest med...det första beror nog på det andra... :wink:

HW80k .25
För att följa länken så måste du registera dig.



och FWB300s Junior.
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav PLUTTE 12 nov 2013, 11:20

För mig är det denna Cometa fusion som jag har fastnat för, bra vikt/fördelning, justerbar kolvkam, lätt skjuten med bra trycke och precision. One ragged hole på 15m, till våren när man kan vara ute så ska jag få upp farten lite och se hur precisionen blir på längre håll. Jag är också sugen på att prova en Walther LGV :-) .
För att följa länken så måste du registera dig.

PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Leopold 12 nov 2013, 12:08

Det är olika beroende på humör. Skjuter fortfarande en hel del med min HW30s Luxus, smidig och ytterst välskjutande bössa som passar bra om man vill ha lätt bagage. Härlig distinkt skjutkänsla och fin rekylupplevelse, tyst mekanik.

Vill jag skjuta så bra som möjligt i mer vingliga skjutställningar så föredrar jag bössor som är betydligt tyngre. FWB300sU är en gammal favorit som alltid levererar fantastiska skjutresultat om detta är prioriterat, på bekostnad av en slamrigare och fjongigare skjutupplevelse.

Oftast skjuter jag numera med en modifierad AR1000 som varit ett experimentprojekt för att just mejsla fram exakt de egenskaper jag söker. Den är en hybrid mellan en mängd bössor jag gillar, plockat ihop en mängd kombinerbara aspekter ur både mitt eget sortiment plus andra bössor jag kommit i kontakt med.

Tyngd och balanspunkt plus kolvens justeringsmöjligheter replikerar FWB300sU, avtrycks- och skjutkänsla kopierar HW30s, och slaglängd / cylindervolym följer det beprövade HW95/98-konceptet dvs 85 mm slaglängd och 26 mm cylinderdiameter. Detta kryddat med en förstklassig pistongpackning, plastlagrad pistong, fin fjäder och tajta customguider för att få till det där lilla extra.

Resultatet har blivit en bössa som jag kan skjuta riktigt bra med när det vill sig och som jag lätt kan spendera en hel dag på banan med utan att ledsna eller bli trött.

Så på sätt och vis är detta den enda fjäderbössa jag behöver. Men låt säga att detta unika exemplar går upp i rök av någon anledning, vad göra? Skulle jag köpa en som är så skjutmässigt lik som möjligt så blir utgångspunkten en HW98 med Vortek-kit och litet småpyssel med buttons och avtrycksoptimering. Detta skulle förmodligen ge en något mer estetiskt tilltalande skapelse som bonus och det är ju aldrig fel även om den aspekten inte intresserat mig hittills i ett bruksvapen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Bsa_Airsporter 12 nov 2013, 13:42

har 2 fjäderfavoriter :)
1# Min AA TX200HC, vikten är perfekt för mig, avtrycket är det bästa du hittar på en rekylerande fjäderpang, känslan i bössan är fenomenal och extremt lättskjuten.
2# min Airsporter S mkII, svårskjuten, temperamentsfull och den bössan jag ägt längst träffbilder är diskuterbara på +35meter men under det samlar den inom en 5'krona det är juh endå en bössa som kickar som en mulåsna ;) :smt031 :smt035
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Oden 15 nov 2013, 12:39

Ja........Tyvärr kan jag inte svara med bara ett. Inte ens om jag tar kaliber för kaliber ibland vill man ju ha något kompakt ibland en riktig år så det får bli
I Cal .177 har jag 2 som brukar följa med ut relativt ofta.
1.Webley Stingray fantastiskt trevlig bössa som känns väldigt gedigen och har en egen precision som är underbar.
2.Bsa Lightning av de äldre modellerna, nu är min kaldertunad invändigt och har supersport custom stock så den är väll inte direkt standard. Men iaf en mycket trevlig bössa.

Cal .22 är det ju ännu jävligare i :wink: Alla mina .22&.25or är ju f.ö pre-92or så det skiljer nog sig mot 10j bössor.
1. Bsa SuperStar tycker jag funkar väldigt bra på alla avstånd.
2. Webley Omega är nog den bössa som jag håller högst av alla Webley jag prövat mycket trevligt hantverk.
3. A.A Ex 88 oxå en mycket trevlig bekantskap väldigt välbyggd och gedigen med kort locktime.
.
Cal .25 lika illa här.
1 Bsa Supersport Custom en väldigt kompakt och faktiskt ganska lätt bössa som skjuter bäst med Rihno :oops:
2 Webley Ecipse Carbin kompakt bössa med lite mer vikt men klockren att skjuta med.
3. Bsa SuperStar lite mer åt åra hållet men faktiskt den av de 3 jag skjuter bäst med.

Alla av de här bössorna utom möjligtvis .177orna har ju riktig rekyl vilket jag uppskattar för om man skjuter bra med dom skjuter man bra med det mesta i luft-väg.

Ja det här kanske inte är några bössor du går in i butik och köper idag men det dyker ju upp lite då och då på diverse sälj sidor. Men iom allt man läser om nya krånglade vapen som i slutänden visar sig vara mtrl fel/dålig montering av tillverkare och säkert bara ett resultat av besparingar så tycker jag nästan alltid är bättre med äldre.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Silwer 15 nov 2013, 15:59

Superstar minsan.

Det är ett rätt bra vapen som slår ut tex Airsportern rätt mycket särskilt de med laddtapp iaf.

Men den har sina fel, en framstock som är ganska smal och hög tex, det har jag aldrig gillat hos den.
Eclipsen där har ju en bredare lägre framkolv och det funkar direkt på ett annat sätt.

Dock är SS lättare att spänna upp iaf den i fullängd jag har.

Rätt bra kvalitet då jag har min 89a kvar ännu utan att nånsin bytt nåt mer än fjädrar och packningar, ser inte sliten ut i mekaniken, men kolven av lackad bok är ett otyg som bara ser fulare ut med åren.

Så trots att jag nog absolut skjutit mest med den av alla de vapen jag nånsin haft så listar jag den inte som bäst ändå, sen är den ett as att riva och byta fjäder i mm, en förjävla förspänning.

Men åter igen gamla Airsporter käns som en knölpåk med rekyl bara som studsar omkring mållöst.

Undergångsfolket förklarade Superstar som nåt som skulle pajja nästan omedelbart jämfört med Airsportern, detta förstås för ett det var Gamo som krävt fram vapnet av BSA då de köpt dem och de börjat på en sidospännare med magasin, den ogillades av Gamo.

Men de fick iaf fel det där folket, Airsportern är känsligare och pajar faktiskt lättare och att den är en gammal jaktbössa märks mer än väl, där tog utveckligen ett steg framåt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Batistuta 15 nov 2013, 16:32

Omöjligt att svara på egentligen, favoritbössan varierar över tid. Just nu är det HW 97 :-) Men jag har 7 st fjäderbössor för tillfället och alla har något speciellt när man väl börjar skjuta med dom. Men kvaliteten i vissa bössor förhöjer känslan rejält när det handlar om fjäderbössor. Från HW 97:an hörs det bara lite klick och sköna kompressionsljud när man spänner upp den och ett doff när man skjuter, tyngden och balansen passar mig riktigt bra :)
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav 1qaz1qaz 15 nov 2013, 16:36

Min Norica Marvic 2.0 GRS .22. Stabil. Träffar där man siktar. Förvånansvärt bra med gaspistong. Ingen bössa man plinkar tavlor med. Självklart så finns det bättre. Kraftfull och trogen sin ägare :)
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av 1qaz1qaz 15 nov 2013, 18:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Virus 15 nov 2013, 17:35

Min tx200 för den är lätt skjuten välbyggd och stocken är helt fantastisk :)
Air Arms Tx 200 .177
Air Arms S510 Extra Fac 5.5
Virus
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 apr 2013, 15:08
Ort: Sundsvall
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Sundsvalls sportskytte klubb
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav johangfx 15 nov 2013, 17:37

Har bara ett så säger min 300s

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
-<Fx Bobcat .22>- -<MTC Viper 4-16x50 AMD>-
-----------------------------------------
Användarvisningsbild
johangfx
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 16 apr 2011, 17:58
Ort: Nättraby
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 56 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: FX Bobcat

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Silwer 15 nov 2013, 17:49

Jo om man måste vara ärlig är den i fjäder licensfritt kung helt enkelt om man bortser från allt annat.

Inte så intressant eller personlig men bra.

Men många får känslosamma kopplingar till rekylerande bössor då man måste hålla på ett bra tag för att komma överens med dem, de är alltid en form av att man själv måste anpassa sig efter bössan, ,mna kan inte bar bygga bort allt som på ett PCP, vissa saker som man på ett PCP skulle knäcka bössan övet knät för händer hela tiden med dem.

Personligen tror jag ingen riktigt perfekt egentligen ens finns i det segmentet, och de trådar där de lovordas trots rätt hög effekt ska man ta för vad de är, det är relativa tankar inget annat, de blir inte funktionellt så bra att man kan snacka så om dem helt enkelt.

Helt ärligt alltså.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav rovaren 16 nov 2013, 00:58

själv har jag tre favoriter en av dom är en bsf bavaria s60 (60-70 talets magnusbössa) det skickar iväg en rws superdome i 235 ms inget tvang inga konstiga vibrationer man träffar där man siktar.

den andra är en BSF Bavaria 55 N från 1965 alltså första tillverknings året, vill nog kalla den för den "första" magnumbössan. kanske inte så imponerande nu men 1965 skicka den iväg en 4.5mm i 225 ms. men ändå med bra precision. rätt vikt,längd och tryck enligt mig en underbar bössa.
den blev skänkt i 25års present till min son föra året (ångrar de än) men men ....:P

o den tredje är mitt ena tracker de luxe 22cal från 89 med theoben gasfjäder (ca 185 ms) skjutes alltid med wasp 5.6mm då detta är den ända diabol som funkar som den ska i trackerns pipa. underbar bössa med bra precision och en helt underbar karaktär, använde den mycket till skyddsjakt förr,, men nu tags den mest fram när man vill bli på bättre humör efter man skjutit massa pcp . vet att folk här på forumet säger att dom e bara snygg att titta på.... dom har inte testat min, eller så klarar dom inte en bössa med lite karaktär..

tre underbara fjäderbössor som jag hade rekommenderat åt vem som helt när som helst.
rovaren
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 11 maj 2013, 01:10
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg
Skytteklubb: Södra Gärds skytteförening
Luftvapen favorit: Webley tracker

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav sigge63 16 nov 2013, 23:38

Diana 56 Targetmaster cal 177 :smt031 :smt031
Tung och nästan rekylfri
sigge63
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 22 jan 2012, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 42 gånger i 31 inlägg
Skytteklubb: MSG
Luftvapen favorit: Diana 56TH

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Jazz 17 nov 2013, 09:00

Sigge: Din Diana är ett mycket bra gevär, mycket bra tunat. Bra jobb du gjort. :Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav rovaren 17 nov 2013, 13:52

Jazz skrev:Sigge: Din Diana är ett mycket bra gevär, mycket bra tunat. Bra jobb du gjort. :Thumbupp:


va fan jazz ska du in här o kommentera så kan du väll slänga av en beskrivning på Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför? :P
rovaren
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 11 maj 2013, 01:10
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg
Skytteklubb: Södra Gärds skytteförening
Luftvapen favorit: Webley tracker

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Jazz 17 nov 2013, 22:40

Helt rätt, jag skäms. :mrgreen:
Sigges gevär är ett av de bästa jag provat. Men det fjädergevär jag gillar bäst är nog Hw 30. Mycket billigt och bra gevär direkt ur lådan. AA underbara gevär. Men jag har bara ett fjädergevär och funderar faktiskt mycket och har gjort i flera år på att köpa ett bra fjädergevär. Anledningen att jag inte gjort det är att jag kan inte bestämma mig. Något jag inte gillar i motsats till de flesta det är FWB300. Stort klumpigt och fult men har underbar precision. Men tyvärr anser jag inte precisionen kompenserar för ovanstående nackdelar. Men det är jag det.
:Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Antton kallingi 17 okt 2018, 15:16

Vad ska det vara för längd varv på BSF 55 fjäder saknar fjäder till Bössan.
Antton kallingi
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 okt 2018, 15:08
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: BSF Bavaria 55

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav börne 17 okt 2018, 15:50

Antton kallingi skrev:Vad ska det vara för längd varv på BSF 55 fjäder saknar fjäder till Bössan.

Gammal tråd om nåt helt annat, lägg ut frågan i en ny tråd med bra rubrik så ser fler frågan!

Har tyvärr själv inget svar på din fråga!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Archon 18 okt 2018, 14:51

En urgammal tråd som jag ännu inte skrivit i. Så kan vi ju inte ha det, eller hur?

Mitt favoritvapen är Diana 35. Välbalanserad vikt och inte för tung. Lätt att spänna upp och skjuta med. Bra precision. Estetiskt tilltalande (enligt mig). Tillverkad av trä och stål. Inte 'tacticool' på något sätt. Inte en massa syntetmaterial, weaver rails och annat krafs (som dock är väldigt praktiskt, om vi skall vara helt ärliga.) Helt OK avtryck. Kort sagt, den har det mesta man kan begära. Det jag kan sakna är riktiga spår för kikarsikte, plus att den är lite 'twangig'.

Förmodligen skulle jag tycka ännu bättre om Diana 27. Den är lite mindre och lättare än 35:an. Nu äger jag dock ingen 27:a i dagsläget.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Vilket fjädergevär passar dig bäst ? och varför?

Inläggav Silwer 18 okt 2018, 15:01

Det är fortfarande FWB300S för mig, tung ja men i övrigt fantastiskt för svenska licensfria scenarion.

HW35 tex har rekordtrycke om vi nu ska dra upp gamla rekylerande luftvapen, nånting Diana tyvärr alltid saknat i tryckesväg.

D35 är väl dock för sin tid rätt kraftfull men ställd mot HW 35 är jag klart tveksam.

Jag ser att du äger det själv så du vet välk vad som passar dig bäst.

Tyvärr gör jag det inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer