SAG AR1000 - Renegade edition

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Springer 05 apr 2013, 11:26

Har inte varit inne här på ett tag då jag semestrar i fjällen men det var intressanta vändningar i ditt projekt Leopold. Kul att du inte gav upp utan kämpade vidare, enormt lärorikt och intressant för oss som följer tråden.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 05 apr 2013, 11:39

Ja det har varit fantastiskt lärorikt för mig också! Men utan alla goda råd och visdomsord från er alla hade det knappast gått att få ordning på denna bössa som tycks testa gränserna för hur små toleranser man kan ha i en fjäderbössa...

Men rent tekniskt så verkar jag ha fått bra betalt för ansträngningarna. Som nu i 21 J-utförande med favoritkulan JSB Exact Heavy, en maximal hastighetsavvikelse på +/- 0.9 mps (3.5 promille) över 10-skottssträngar, Sd: 0.00. Svårt att tro det kan bli bättre med osorterade ovägda kulor rätt ur burken.

Det jag funderar mest på nu är om jag ska ha den i detta effektläge (det normala för AR1000 / TF89) eller ta ner den till 16 J. Det lutar åt det senare eftersom jag tror den är mest konkurrenskraftig i den tävlingsklassen. Tror inte att skjutbarhet och precision försämras av att gå ner litet i effekt (snarare tvärtom), dessutom kanske livslängden ökar en smula på kuppen.

Ps. Det slog mig att när man får fram så här extremt jämna kulhastigheter och en standardavvikelse på noll så måste man fråga sig vad det är man testar egentligen - bössan eller instrumentet? Enligt den tekniska specifikationen på Chrony Alpha Master så anger man en mätnoggrannhet som är bättre än 99.5%... den rapporterade avvikelsen ovan på ca 3.5 promille understiger denna toleransnivå. Så med andra ord går det inte att mäta exakt hur konsistenta kulhastigheterna blev, inte med detta instrument. Eller om man så vill, om vi antar att bössan i själva verket ger exakt samma hastighet för varje skott så skulle jag ha fått tag på ett bra exemplar av denna Chrony Alpha om den bara mäter fel med maximalt 3.5 promille från det verkliga värdet...
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav erik81 05 apr 2013, 12:09

Fantastiskt bra jobbat Leo, jätteroligt att följa projektet, att förvandla en "skrothög" från Jula till något som man trivs med och som skjuter bra är en härlig bedrift! :cheeRs:
Användarvisningsbild
erik81
 
Inlägg: 1056
Blev medlem: 24 sep 2010, 14:37
Ort: Jämtland
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg
Luftvapen favorit: AA S200 .177

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav morgan2421 05 apr 2013, 12:23

Leopold blir klart sugen på en jula bössa vet du om en beeman rs2 är samma bössa ??

För jag är sugen på att slänga i ett elite gas kitt + pistong i den och det står att den passar till ar1000 inte nått om beeman

Bra jobbat kul att läsa
morgan2421
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 dec 2012, 16:43
Ort: Härryda
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 16 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Cometa Lynx-v10

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 05 apr 2013, 13:16

Nej jag vet inte om Beeman rs2 är samma bössa men har hört folk som säger det. Annars vet jag att TechForce 89 är samma som AR1000, och alla dessa är kinakloner av Norica Marvic Gold har jag förstått. Så det är lätt att få fram ersättningsdelar den dag något ev går sönder.

Kul idé att sätta en gasfjäder i den! Jag tyckte det blev litet väl dyrt och dessutom vill jag kunna reglera effekten hur jag vill på enkelt vis. Man kan ju strängt taget ha med sig "fartomställaren" i bagaget på bilen (dvs fjäderkomprimator och några olika tophats, ett par verktyg) så kan man delta i flera tävlingsklasser samma dag :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 06 apr 2013, 16:26

Testade bössan på banan idag, inte oväntat funkar den mycket bra för FT som var syftet. Bra balans, enda är att jag saknar justerbar bakkappa men det ska ordnas. 50m målen var litet luriga men det var inte bössans fel när jag missade. Kulbanekompensationen blir minimal i denna energin med JSB Exact Heavy som dessutom är mycket vindstabil. Ca 1 mildot över på 50 meter så fäller man målen, på 15-25 meter en halv mildot under. Precis som Chairun säger med andra ord bara något bättre i verkligheten :)

Sedan på BR... en helt annan historia. Jag skjuter samma samlingar sittande i FT-ställning som sittande vid bänk med stöd. Bössan gillar inte stöd i den här konfigurationen, bara att konstatera. Så nu trimmar jag ner den till 16 J eftersom den tycks ha stabiliserats på ca 21 J efter en burk skott, fortfarande omätbar hastighetsavvikelse och standardavvikelsen är 0.00. Möjligen kan den bli bättre i bänkskytte med litet mindre pulver, och under alla förhållanden vill jag ha den i 16 J för den tilltänkta tävlingsklassen.

I samma veva ska jag mäta ut specifikationer på den bakre fjäderguide som behövs för att återfå den där goa känslan som bara en välsittande guide kan ge! Helt klart öppnar sig dessa Maccarifjädrar en del i början som Dagevert förvarnat om, kanske lika för alla fjädrar vad vet jag.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav bjosse 06 apr 2013, 18:06

Jag kronade min när jag kom hem från Mörrum idag. Då låg den på 188 m/s V4 med JSB Exact. Den har alltså minskat ca 10 m/s verkar det som. Det där Fwb-fettet du kletade dit verkar ju vara klokt att använda. Vart fick du tag på det?
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 06 apr 2013, 18:11

Ja det verkar vara rena superfettet för just detta med pistongpackningar! Inte ett enda dieselskott och fortfarande som en oljad blixt efter en burk kulor. Kolla med Sportec det ligger i dina krokar. Annars kan man beställa från Tyskland, ex Sportwaffencenter- Gotha eller vad de heter.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav bjosse 06 apr 2013, 18:22

Jag ska ändå in till Sportec för att lämna in min Hämmerli 280 på service, så det passar ju bra.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav börne 06 apr 2013, 21:59

Leopold skrev:Ja det verkar vara rena superfettet för just detta med pistongpackningar! Inte ett enda dieselskott och fortfarande som en oljad blixt efter en burk kulor. Kolla med Sportec det ligger i dina krokar. Annars kan man beställa från Tyskland, ex Sportwaffencenter- Gotha eller vad de heter.

Antar det är detta du använt, kan ju vara bra att veta tills nästa gång man ska in i bössan & röja.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 06 apr 2013, 22:14

börne skrev:Antar det är detta du använt, kan ju vara bra att veta tills nästa gång man ska in i bössan & röja.

För att följa länken så måste du registera dig.



Exakt! Så ser min tub ut.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 06 apr 2013, 22:31

Gjorde ett första nedtrimningsförsök ikväll. Kom halvvägs ungefär.

Bytte ut den långa 17 mm delrin-tophatten mot den där som är 5 mm hög, behöll M8-muttern som är 5.6 mm hög.
För att följa länken så måste du registera dig.



Resultat:
JSB Exact Heavy 4.52, 10-skottssträng efter inledande 10 skott inkörning på nya nivån:
- medelhastighet 229.5 mps (17.6 J)
- Extreme spread 1.38 (dvs omätbart med min kronograf, Chrony Alpha Master)
. Sd: 0.00

Verkar som att jag får droppa även den där M8-muttern då kanske. Bör hamna ganska bra på 16 J tror jag. Noterar att bössan kändes mer twangig nu, mer vibrationer. Känns tråkigare men lättare att spänna upp såklart. Men vibrationerna kommer en ny bakre fjäderguide att råda bot på! Mätte upp den nu och den blir en halv mm fetare än den gamle så visst blir det skillnad där.

PS. Ska inte sticka under stol med att det känns enormt gott att bössan blivit en "flatliner"... effektkurvor som man bara kan drömma om inom pcp-världen. Vad som återstår är att optimera skjutbarheten givet en oundviklig rekyl. Här har jag en del massa att spela med i LV-klassen i BR, närmare bestämt ca tre hekto... litet lockande att försöka optimera den även för BR-syfte!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 07 apr 2013, 01:17

Jag kunde såklart inte bärga mig... måste få det här klart. Och bössan skjuter såpass tyst att jag kan hålla på i källaren mitt i natten.

Kort sagt: plockade bort M8-muttern så nu är det bara en 5 mm hög delrin-tophat där fram.

Resultat, JSB Exact Heavy 4.52, tioskottssträng efter tjugo inledande skott, vart litet mer variation allra först innan det stabiliserade sig:
- medel 219.6
- extremspridning 1.33 (dvs omätbart igen)
- Sd: 0.00

16 Joule närmast klockrent. Lustigt nog kändes det knappt någon fjädervibration alls i detta läge, hur lugn och fin som helst. Kanske bra att ta väck den där relativt tunga M8-muttern?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav GunnarT 07 apr 2013, 01:23

Leopold skrev:Jag kunde såklart inte bärga mig... måste få det här klart. Och bössan skjuter såpass tyst att jag kan hålla på i källaren mitt i natten.

Kort sagt: plockade bort M8-muttern så nu är det bara en 5 mm hög delrin-tophat där fram.

Resultat, JSB Exact Heavy 4.52, tioskottssträng efter tjugo inledande skott, vart litet mer variation allra först innan det stabiliserade sig:
- medel 219.6
- extremspridning 1.33 (dvs omätbart igen)
- Sd: 0.00

16 Joule närmast klockrent. Lustigt nog kändes det knappt någon fjädervibration alls i detta läge, hur lugn och fin som helst. Kanske bra att ta väck den där relativt tunga M8-muttern?


Jättekul Leopold. Du kommer att bli skitnöjd med den bössan. :smt021
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 07 apr 2013, 01:41

GunnarT skrev: Du kommer att bli skitnöjd med den bössan. :smt021


Jag är redan skitnöjd med den! Super för FT. I alla fall var den det i 21 Joule... spikrak kulbana men går nog att lära sig hantera även i 16 J. En mildot skillnad på 50 meter rent krasst.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Frank69 07 apr 2013, 03:20

Jasså en natt mekare... :thumbupp:
Kul att du hamnade rätt med en gång... :arrow:
ev kan det vara en idé att hitta lite distanser typ brickor att justera med om bössan börjar tappa effekt.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Batistuta 07 apr 2013, 08:03

16 J fjäder :Thumbupp: Undrar hur många vi blir i denna intressanta klassen. Bra jobbat med bössan, nu måste jag fixa till mitt sikte och krona in min bössa exakt också. Skulle behövt en Leopoldmek i mitt kök så hade det fixat sig automagiskt :cheeRs:
Tack för sällskapet på banan igår.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1655 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 07 apr 2013, 11:31

Batistuta skrev:16 J fjäder :Thumbupp: Undrar hur många vi blir i denna intressanta klassen. Bra jobbat med bössan, nu måste jag fixa till mitt sikte och krona in min bössa exakt också. Skulle behövt en Leopoldmek i mitt kök så hade det fixat sig automagiskt :cheeRs:
Tack för sällskapet på banan igår.


Hoppas verkligen det blir en rejäl skock folk som lockas till denna "urklassiska" FT-klass! Din nytunade HW50s verkade lovande den också, du har gjort ett bra jobb där :thumbupp:

Funderar litet på vad den optimala 16 J-fjäderbössan skulle kunna ha för uppbyggnad. HW50s ligger nästan på sitt maximum i 16 J precis som HW30s maxar kring 10J. Spontant tror jag det är bra. En ganska uppenbar sak är att AR1000 har litet väl lång slaglängd för denna effekt, detta ger en längre locktime jämfört med om man kör en variant som Dagevert pratade om: kortare slaglängd och styvare fjäder. Frågan är vad som ger bäst skjutegenskaper i praktiken, någon som testat detta? Och bäst för vilket syfte/gren, finns det några skillnader man kan se?

Man kan konstatera att min bössa känns betydligt lugnare och behagligare att skjuta med i 16 J jämfört med 21 J och det var nog bra att jag inte drog upp den högre. Återstår att se om den blivit bättre eller sämre att träffa rätt med, med respektive utan bänkstöd. Som sagt, 21 J-versionen var riktigt bra i FT men rätt usel i bänkskytte (skjuter enormt mycket bättre med min hw30s på 50 meter).
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav dagevert 08 apr 2013, 09:02

Noen av gutta på airgunbbs.com i England har jobbet en god del med "optimale" dimensjoner for 12fotpund/16 joule. De ser ut til å lande på et 25mm stempel med slaglengde rundt 70mm, avhengiga av kaliber og lengde på transferporten.
F.eks shortstroker de TX200mk3 for å få den bedre rundt 12 fotpund.


her er det mye godt å lese om dette:
För att följa länken så måste du registera dig.

For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Följande användare vill tacka dagevert för detta inlägg
Leopold (08 apr 2013, 10:19)

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 08 apr 2013, 11:13

Mycket intressant koncept! Slaglängden på AR1000 är ca 10 cm vill jag minnas så det kanske skulle vara lagom att man minska denna med låt säga 20%. Då får man ordna en lätt plastdistans i tex Delrin kring 20 mm höjd och en motsvarande längre skruv till Vortek-packningens metallknapp.

Sedan får man öka förspänningen på fjädern för att öka fjäderstyrkan så man hamnar i rätt effekt, lätt ordnat med en del brickor bakom fjädern där de inte adderar onödig vikt till pistongen. Det finns ca 20 mm att spela med i nuvarande Maccari-fjäder innan fjädervarven tar i varandra så det bör inte vara några problem alls (mer än att den blir något tyngre att spänna upp).

Kul att det finns enkla lösningar att testa vidare med om jag inte riktigt får till det med skjutbarheten i bänkskytte! Målet är att överträffa min HW30s som är min referens för rekylerande fjäder i dagsläget... ett kaxigt mål kanske men jag tror det kan gå :)

Listan över saker som är kvar på projektet är inte särskilt lång nu:
- montera en justerbar bakkappa (Bisley), ev förkorta stocken litet för att kompensera
- vikta och balansera upp något hekto för att utnyttja maxvikt för LV dvs drygt 4.7 kg inkl allt
- ny innerguide där bak för att få bort de sista vibrationerna från fjädern
- ev. short-stroka en smula enligt ovan

Listan av saker som gjorts är kortare än man kanske kan tro efter alla dessa sidor... kanske lika bra att sammanfatta :wink:
- shimsat avtryckarbladets sidospel, polerat upphaksytor och justerat in
- bytt till Vortek VacSeal 26 packning med konverteringskit (en metallknapp), justerat in
- satt dit tre buttons av delrinplast i pistongens bakkant
- bytt till Maccaris E9870-fjäder
- honat upp innersleeve så den passar fjädern, något större ytterdiameter än original
- experimenterat med tophats i olika vikt och höjd för att justera effekten
- ny fjäderguide som blev litet för glapp när fjädern öppnades upp med tiden
- hittat fram till en kombination av smörjmedel som fungerar, i detta fall Vorteks beige fjäderfett och ytterst tunn hinna av FWB Spezial Gleitfett på pistongpackningen och buttons
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
dagevert (08 apr 2013, 11:32)

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav dagevert 08 apr 2013, 11:43

God oppsummering!

I denne tråden er det masse god info:
För att följa länken så måste du registera dig.



Det spesifiseres at 39cc er optimalt volum for 12fpe.

Legg merke til at John Bowkett modifiserte stepelets vekt til å ligge på ca 270gram når han satt opp den gamle 25mm HW77'en for 12 fotpund.

Bowkett åpnet transferporten- men det var den korte transferporten på 77'en, engelskmennene beskriver nå at optimal kompresjonsratio (forholdet mellom transferportvolum og slagvolum) ligger mellim 300:1 og 500:1, for å ikke få "slam".

75mm slaglengde med 26mm diameter skal gi 39,7cc, altså omtrent riktig, og kanskje et godt utgangspunkt for shortstroking. AR1000 bør være lett å shortstroke, du trenger kun en distans mellom stempelfront/pakningsinnfestingen og stempelet, kombinert med en lengre skrue.

Har du målt lengden på transferporten? den avgjør hvordan diameteren bør være for å gi riktig kompresjon..
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 08 apr 2013, 11:53

Transferportens längd har jag inte mätt ännu men den är relativt lång tror jag. Den går igenom ett block där de främre stockskruvarna är fastsatta så förmodligen längre än man tror. I gengäld är Vortek-packningen väldigt grund så volymen och kompressionsförhållandet kanske kan bli hyfsat optimalt ändå? Återkommer om de måtten när jag river bössan nästa gång, gissar det kommer att ske först om någon vecka men man vet aldrig... :-)

Ps. Fantastiskt intressant tråd du länkade till på AirgunBBS, dagevert och tack för sammanfattningen! Vilken otrolig kunskap som finns därute... inser att jag kommer att få minska min transferports diameter en del i samband med optimeringen för 16 J. Även lustigt att det knappt finns några fjäderbössor som är optimerade för 16 J från fabrik, de flesta är gjorda för 20+ J och måste optimeras för hand för att funka som bäst i 16 J.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 08 apr 2013, 23:48

Jag blev litet nyfiken och otålig så jag pillade isär bössan för att mäta upp litet delar för fortsatta experiment.

Innan dess så hade jag kört ca 50 skott stående och den träffar där man siktar precis lika bra i 16 J som i 21 J. Tyvärr hade jag precis smällt i mig en kebabpizza så jag tyckte inte det blev så bra med siktandet, nöjer mig med att säga att jag inte känner någon osäkerhet att hamna innanför deltavlan när man skjuter fempricken 5x5 på 18 m.

Kronade den efter detta och det kan väl vara bra att ha en logg på detta, 10-skottssträngar som vanligt:
- JSB Exact Heavy 4.52: medel 223 mps, Sd 0.00
- JSB Exact Express 4.52: medel 255 mps, Sd 0.00
Så den har ökat en liten smula sedan sist, fortfarande omätbara hastighetsavvikelser och nästan exakt samma energi oavsett relativt lätt eller tung kula. Jag brydde mig inte om att korrigera energin idag, duger gott.

Men mätning och litet observationer efter ett hundratal kulor i 16 J samt ca 500 kulor i 21 J:
- Plockade ur pistongen för att mäta upp den. 25 mm i diameter bakom packningen så det blir diametern på distansen. Såg att det fortfarande blivit litet svart på packningen men det nådde bara fram till en gränslinje vid anliggningsytan mot tuben, framför detta var det helt rent. FWB-fettet verkar ha bildat en effektiv barriär och satt kvar runt kanten. Komptuben var ovanligt hal på insidan och jag lät den vara utan rengöring.

- Transferporten är hela 22 mm lång vilket inte är optimalt effektivitetsmässigt, 3.3 mm i diameter uppmätt med ett passande borr. Detta ger en volym av 0.188 cc. Mätte även upp hålrummet bakom i pistongpackningen, pistongen i botten. Det blev samma djup 22 mm så det måste vara minimal förlorad volym där inne. Verkar som att komptubens botten är en smula konvex vilket skulle kunna förklara mätningen.

- Slaglängden är 105 mm, litet längre än jag trodde. 26 mm dia på tuben. Räknar man på detta får man ett kompressionsförhållande på ca 300:1. Detta betyder att skulle jag minska slaglängden så skulle jag nästan garanterat få "piston slam", verkar ligga på gränsen redan enligt dessa data även om jag inte märkt detta i praktiken.

Slutsatsen jag drar, om jag inte räknat fel: ska jag minska slaglängden och fixa till så den genomlupna volymen blir neråt 38 cc så måste jag minska transferportens diameter, frågan är hur mycket man kan minska den utan risk för tråkiga bieffekter? Och vad är den lämpligaste metoden för att minska transferportens diameter? Tunna mässingsrör har jag sett folk använder men var hittar man sånt och hur sätter man fast det?

Kanske är denna bössa inte den bästa kandidaten för shortstroking med tanke på den långa transferporten men det vore kul att prova vad det ger!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Silwer 09 apr 2013, 00:41

AA tx200sr är bygd för16j.

Men den var för bra, och tvingades delta med PCP vapnen, så var den sagan slut.

I UK finns dock kunskapen om 12fpe optimeringar, inte här, vi harvinte behövt någotsådant utan här bestpr väl tuning mycket av ökning av effekten mest eller som du skriver npgot högreeffekt än 12fpe.

Shortstrokning har förekommit his Theoben, en för fullfart och en för 12fpe.

Och satser finns för vissa vapen, de tokigaste kombinationerna som HW80 i 16j som tydligen en del dummar sig och köper där finns en annan metod.

Man trycker heltvenkelt i en cylinder i cylindern och minskar därmed volymen rejält, en mindre pistong för ändamålet givetvis sen ska det funka, samma fanbs för AA Pro Elite som var felval i 16j den med, säkert fler.

Hw95/97 osv gänget går nog rätt rent med de 12fpe kit som finns ändå.

Så det är inget enormt problem längre för så många.

Ska bli kul att lösa hur det blur, och du, ta npn bild ibland med, det blir lite torrt i längden.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav dagevert 09 apr 2013, 08:26

Er TX200 sr en mk 1/2, eller en mk3? TX200MK1/2 er optimert for 12fpe, mk3 er bedre i høyere effekt.

Når jeg har sleevet transferporter har jeg åpnet porten til ca 5mm, dreiet en messingsleeve, og limt den inn med blå locktite. den er da enkel å banke ut om man vil endre noe. Ikke noe problem å returnere til fabrikkdimensjon på porten om du vil det.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer