Ska jag "uppgradera"?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 01 aug 2020, 18:26

Slabbbe skrev:Jo, känns riktigt nice! Valnöt... hade jag inte varit såpass nöjd skulle jag nog ha velat skicka räkningen både för valet av träslag och tillverkare till dig :wink:

Haha... Njae, det hade jag inte betalat även om jag inte kan kallas snål :lol:

Bra val... synd du gick på den där Umarexen bara :-(

Ge den nu ganska många lager av någon stockolja, dom är torra från fabrik & dom blir sjukt fina efter dom sugit i sig.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Slabbbe (02 aug 2020, 19:42)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Luftpangarn 02 aug 2020, 16:29

Gratulerar Slabbe! Både till skyttet och en vacker kvalitetsbössa! :cheeRs:

Nu är det något lurt kring Umarexbössan. Du använder samma sikte. Eftersom du uppenbarligen lyckats montera siktet bra på nya Air Arms bössan, verkar det mycket sannolikt att du även gjorde det på Umarexen. Är det samma ringar också?

Jag börjar ju undra över något helskumt, som att pipan inte sitter fast i lådan, att "patronläget" är skadat, att ventilen inte arbetar jämnt eller något annat verkligt fel.

Jag skulle kontakta säljaren, och förklara att du har goda grunder att tro att det faktiskt är något fel på geväret. Det sprider betydligt värre än vad andra har erfarenhet av. Att du har provat JSB RS 4,52 (5,52) och annan ammunition, att siktet fungerar utmärkt på ditt Air Arms m.m. Bifoga tavla. Be att få returnera, eller byta eller reparation.

(En av de saker som gjorde att jag köpte Umarex 850, var att en amerikan just jämförde den med sitt Air Arms S200. Visserligen efter konvertering till tryckluftsdrift med paintballtank - men det lär rimligen inte avgörande påverka precision.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Slabbbe (02 aug 2020, 19:45)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Luftpangarn 02 aug 2020, 16:30

Tempest skrev:Jag har läst på ett utländskt forum att en del får shimsa pipan på sina 850 för att få den att sitta helt stumt, någon offrade till och med ett bladmått för att få exakt rätt tjocklek på shimset.


Förlåt Tempest! Jag undrar om jag läste dåligt och missförstod dig tidigare? Menade du att det förekommer att pipan inte sitter fast i lådan ordentligt stumt? Då får man ju förstås spridning!

Det är i sådant fall något Slabbe borde undersöka / få reparerat av säljaren!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 02 aug 2020, 19:44

börne skrev:
Slabbbe skrev:Jo, känns riktigt nice! Valnöt... hade jag inte varit såpass nöjd skulle jag nog ha velat skicka räkningen både för valet av träslag och tillverkare till dig :wink:

Haha... Njae, det hade jag inte betalat även om jag inte kan kallas snål :lol:

Bra val... synd du gick på den där Umarexen bara :-(

Ge den nu ganska många lager av någon stockolja, dom är torra från fabrik & dom blir sjukt fina efter dom sugit i sig.


OK, hur går snacket, är det specifikt stockolja man bör använda eller typ teakolja i största allmänhet?
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 02 aug 2020, 19:49

Luftpangarn skrev:Gratulerar Slabbe! Både till skyttet och en vacker kvalitetsbössa! :cheeRs:

Nu är det något lurt kring Umarexbössan. Du använder samma sikte. Eftersom du uppenbarligen lyckats montera siktet bra på nya Air Arms bössan, verkar det mycket sannolikt att du även gjorde det på Umarexen. Är det samma ringar också?

Jag börjar ju undra över något helskumt, som att pipan inte sitter fast i lådan, att "patronläget" är skadat, att ventilen inte arbetar jämnt eller något annat verkligt fel.

Jag skulle kontakta säljaren, och förklara att du har goda grunder att tro att det faktiskt är något fel på geväret. Det sprider betydligt värre än vad andra har erfarenhet av. Att du har provat JSB RS 4,52 (5,52) och annan ammunition, att siktet fungerar utmärkt på ditt Air Arms m.m. Bifoga tavla. Be att få returnera, eller byta eller reparation.

(En av de saker som gjorde att jag köpte Umarex 850, var att en amerikan just jämförde den med sitt Air Arms S200. Visserligen efter konvertering till tryckluftsdrift med paintballtank - men det lär rimligen inte avgörande påverka precision.)


Tack, får nog bli så. Känns lite lättare att skicka iväg den ett tag nu när jag har en annan också.... och som sagt nu även med hygglig säkerhet kan säga att jag inte själv plantat mig :) Jo, jag använde samma ringar/fästen också.
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Följande användare vill tacka Slabbbe för detta inlägg
Luftpangarn (02 aug 2020, 20:44)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 02 aug 2020, 20:49

Slabbbe skrev:är det specifikt stockolja man bör använda eller typ teakolja i största allmänhet?

Köp nån stockolja, jag har använt lite allt möjligt.

Senaste tiden GRS stockolja som är nån torkande linoljebaserad blandning med vax i.

För att följa länken så måste du registera dig.



Innan dess denna För att följa länken så måste du registera dig.



Gillar GRS oljan mer.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Slabbbe (02 aug 2020, 22:05)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 02 aug 2020, 22:06

börne skrev:
Slabbbe skrev:är det specifikt stockolja man bör använda eller typ teakolja i största allmänhet?

Köp nån stockolja, jag har använt lite allt möjligt.

Senaste tiden GRS stockolja som är nån torkande linoljebaserad blandning med vax i.

För att följa länken så måste du registera dig.



Innan dess denna För att följa länken så måste du registera dig.



Gillar GRS oljan mer.


Toppen, tackar!
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Föregående

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer