Lingo? FB?

Förslag på hur vi kan förbättra luftvapen forumet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Lingo? FB?

Inläggav Silwer 18 aug 2015, 23:19

Leopold skrev:Några fler begrepp som är bra att veta:
"Moly" = Molybdendisulfid (MoS2), kan förekomma i fett eller som ett fint pulver och används för att smörja hårdbelastade kontaktytor metall mot metall.

Tophat = främre fjäderstyrning av plast eller metall, kan ha litet ytterligare funktioner som att ge extra vikt i pistongen och/eller ge extra förspänning av fjädern.


Absolut, saken jag tänkt på hur tusan gör man beskrivningarna smidiga, vi kan ju inte ha blåmärkta ord med 2 meningar eller kan vi?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lingo? FB?

Inläggav jtq 19 aug 2015, 06:46

Leopold skrev:Visst, det är mycket snack som drabbar särskilt en viss turkisk tillverkare och deras produkter. Även om jag kan tycka det är tröttsamt i längden så tycker jag folk får säga vad de vill om diverse bössor och annan hårdvara. Skulle se märkligt ut om vi gick in och censurerade dylikt. Själv bekommer det mig inte det minsta om folk snackar skit om mina små favoriter i luftvapenvärlden, tex den snorbilliga SAG AR1000. Jag vet vad man kan åstadkomma med dylika vapen och skiter i vad folk kan tycka.


Jag pratar inte om att tysta kritik mot något visst märke, kritik tror jag ingen har något emot utan det jag invänder emot är den ibland så otroligt låga nivån som inte direkt bidrar till någon familjär stämning eller uppmuntrar till deltagande i diskussionerna. Ni som moderatorer har möjlighet att sätta nivån och främja en lite trevligare stämning om ni vill.
jtq
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 09 jun 2014, 15:12
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg

Re: Lingo? FB?

Inläggav Sir Ville 19 aug 2015, 09:45

Leopold skrev:Plockade bort några inlägg som handlar om personer.

jtq skrev:Ett sätt att göra forumet mer trevligt och familjärt och få nya medlemmar att stanna kan vara att man funderar över hur forumet modereras, ofta tramsas nybörjares trådar sönder om det inte handlar om forumelitens favoritmärken.


Visst, det är mycket snack som drabbar särskilt en viss turkisk tillverkare och deras produkter. Även om jag kan tycka det är tröttsamt i längden så tycker jag folk får säga vad de vill om diverse bössor och annan hårdvara. Skulle se märkligt ut om vi gick in och censurerade dylikt. Själv bekommer det mig inte det minsta om folk snackar skit om mina små favoriter i luftvapenvärlden, tex den snorbilliga SAG AR1000. Jag vet vad man kan åstadkomma med dylika vapen och skiter i vad folk kan tycka.


Väl sagt ! Och väl tänkt. Själv blir jag aldrig trött på att varna folk om Hatsan. ;)
Reg = regulator i en PCP.
Shroud = egentligen en kombinerad ljuddämpare/ Airstripper
Airstripper = En strippa som gör sitt nummer hängandes i luften :)
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Lingo? FB?

Inläggav Daniel 19 aug 2015, 20:40

Tack för alla ord och förklaringar. Ska se när jag har tid och sätta mig ned och föra in dessa i förklaringssystemet som igenterligen är tänkt som förkortningsförklaringar.

Lämna allt snack som inte hör till ämnet i tankarna.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Lingo? FB?

Inläggav Daniel 20 aug 2015, 15:59

Dessa plus lite andra är inlagda nu.

börne skrev:Gjorde ett försök, är ingen mästare på att skriva men går ju att fixa till om det är nåt som låter helt galet.

SvSF... Svenska Skyttesportförbundet

AA... Air Arms. En Engelsk vapentillverkare.

FWB... Feinwerkbau. En tysk vapentillverkare.

Shroud... Ett rör som sitter utanpå pipan som är längre än själva pipan, fungerar lite som en ljuddämpare.

Stock... Gevärskolv.

Korn... Sitter längst fram på pipan, används tillsammans med ett bakre sikte om man skjuter utan kikarsikte.

Korntunnel... Sitter längst fram på pipan, används tillsammans med ett bakre sikte (Diopter) vid korthållsskytte typ 10 meters luftgevär.

Sleeve... En tunn hylsa som gör att fjädern tightas till inne i pistongen.

Bakkappa... Det du har mot axeln längst bak på gevärsstocken, kan vara fast, justerbar i höjdled eller helt justerbar för att passa mot kroppen.

Hamster... Ett fast eller justerbart stöd vilket är fäst på gevärsstockens undersida och vilar på skyttens hand eller knä beroende av skjutställning.

Pistong... En kolv med en packning (pistongpackning) längst fram som tätar mot kompressisionstuben.

Kronograf... Utrustning för att mäta farten på diabolen.

Parallax... Med parallax menas det riktningsfel som uppstår då ögat inte befinner sig rakt bakom siktet. Används även för att avståndsbedöma målet i tex field target.

FT... Field Target. En skytteform som skjuts utomhus mot fallmål på varierande avstånd från 10 - 50 meter med luftgevär.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Lingo? FB?

Inläggav Leopold 20 aug 2015, 16:10

Bra! Vi får se hur det faller ut men jag tycker inte det stör flytet i inläggen särskilt mycket och vinsten är ju att nybörjare får en del hjälp på traven och det är mycket värt!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Lingo? FB?

Inläggav Batistuta 20 aug 2015, 17:42

Leopold skrev:Bra! Vi får se hur det faller ut men jag tycker inte det stör flytet i inläggen särskilt mycket och vinsten är ju att nybörjare får en del hjälp på traven och det är mycket värt!

Perfekt, vi får väl lägga till fler ord efterhand. Detta tror jag hjälper många faktiskt :smt020
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Lingo? FB?

Inläggav Jycken 20 aug 2015, 21:28

Shims /shimsa = brickor som används till förspänning av en fjäder i tex luftgevär... Typ.. Ett litet förslag från mig.
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Föregående

Återgå till Förslagslåda

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer