Bänkskyttetävling poängbedömning

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Tomaz 06 apr 2012, 18:24

Görgen skrev:
Om träff eller miss är av mindre betydelse förstår jag inte varför man huvudtaget ska tävla? Då får jag hoppas på att om jag skulle få lust och tävla någon gång att jag hittar en tävling där skottets placering är viktigare än att man får en extra poäng för att man råkar snudda linjen.


Man har olika valörer/värden på ett skott på en måltavla, miss blir det först när man missar poängringarna helt.
Men träffar man de poängivande ringarna så får man de högsta poängen som skottet träffar eller tangerar, inga konstigheter.

Häng med Jazz till bänkskyttetävlingen vet jag, det värsta som kan hända är att du får mer poäng än du tycker du förtjänar... :)
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Görgen 06 apr 2012, 18:34

outcastkona skrev:det är ingen som begärt att du ska vara med, valet är fritt, om inte systemet som vi andra tycker duger, duger åt dig så behöver du inte gnugga dom små grå, det är bara låta bli att anmäla sig.


Det har jag aldrig påstått heller. Och om du gnuggar dina egna små grå så förstår du kanske att jag inte kritisera hela systemet utan bara just att man räknar upp poäng bara man råkar snudda linjen samt som jag skrev i mitt första inlägg i denna tråden, Citat, Detta här kan jag inte hålla med om att det skulle vara rättvist att en nia eller en kant träff på ringen till innertian ska räknas som en X träff bara för att man använder en 22 tolk, mot dom som skjuter bort hela ringen. En klockren bullseye träff är ju när hela innertian på två mm är bortskjuten och inget annat.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav ogster 06 apr 2012, 19:18

Görgen skrev:
Beangan skrev:Om du sätter dig och sätter en träff med 5.5mm som tar så den med minimala mått blir en 10a. Så kommer jag med mitt 4.5mm inte få 10 poäng om jag sätter min kula i exakt samma centrum som din kula. det är där hela grejen med tolken kommer in. Kulorna sitter på samma ställe, hade jag haft 5.5mm så hade det blivit 10 poäng.


Men nu handlar det om ett mål som är 2mm stor ring, så om du träffar som du beskriver exakt i samma centrum med din 4.5mm som min 5.5mm kula så är ringen helt borta med båda kalibrarna. Det jag ifrågasätter är att med tolk så blir helt plötsligt en nia en full tia.


En bild säger mer än tusen ord...


För att följa länken så måste du registera dig.

En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Beangan 06 apr 2012, 19:39

Exakt vad jag menar ;)
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Görgen 07 apr 2012, 02:47

ogster skrev:
Görgen skrev:
Beangan skrev:Om du sätter dig och sätter en träff med 5.5mm som tar så den med minimala mått blir en 10a. Så kommer jag med mitt 4.5mm inte få 10 poäng om jag sätter min kula i exakt samma centrum som din kula. det är där hela grejen med tolken kommer in. Kulorna sitter på samma ställe, hade jag haft 5.5mm så hade det blivit 10 poäng.


Men nu handlar det om ett mål som är 2mm stor ring, så om du träffar som du beskriver exakt i samma centrum med din 4.5mm som min 5.5mm kula så är ringen helt borta med båda kalibrarna. Det jag ifrågasätter är att med tolk så blir helt plötsligt en nia en full tia.


En bild säger mer än tusen ord...


För att följa länken så måste du registera dig.



Snälla Ogster och en del andra. Vad är det som jag skriver som är så svårt att förstå? Träffar man mitt på en 2mm centrumring med en kula på 4.5-5.5mm så är den helt borta punkt slut och är den inte det så har man helt enkelt inte träffat mitt på. Och träffar man 4 - 4.5mm sidan om ringen så snuddar ju naturligtvis inte hållet från en 4.5 ringen medan en 5.5 gör det, det begriper ju vem som helst. Och din bild visar dessutom tydligt att båda skotten missar tian med ca 4.5mm altså en 9a. Men med 5.5 tolk och regelverket om hur man räknar poäng så blir båda träffarna istället en tia. Det är bland annat det som jag tycker är fel, speciellt mot dom som skjuter bort mitt ringen, alltså mitt i. Nu har jag inte på något sätt påstått att reglerna ska ändras så dom passar mig, och skulle jag åka på en tävling så får jag naturligtvis acceptera dom regler som är, även om jag tycker att dom inte är helt ok. Så vad jag har skrivit från början i detta ämnet är helt enkelt att jag inte håller med om att reglerna om poängräkning är rättvisa i mitt tycke och hur jag tycker det skulle vara, varken mer eller mindre. Sen angående vad som har skrivits, så har jag inga som helst problem med att förstå vad ni skriver. Så allvarligt talat, förstår ni verkligen inte vad jag skriver eller vill ni inte förstå. :|
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Jazz 07 apr 2012, 07:28

SKit i det Görgen. Ni är två olika läger. Jag förstår ditt resonemang men ändå... det är samma för alla. Det jag skulle kunna tänka skulle varit orättvist är om någon fick köra bigebore och man fortsatte med 22 tolk. Men de e bara hypotetiskt. Du Görgen... Jag ska se om jag får tag på en utbytes pipa till min ena Theoben i så fall är min AA ledig att låna och den skjuter du på min Lic. Haka på. Vi måste ju j...as lite med norrläningarna. Inte f.n skjuter de bättre än Göingebor
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Görgen 07 apr 2012, 09:29

Jazz skrev:SKit i det Görgen. Ni är två olika läger. Jag förstår ditt resonemang men ändå... det är samma för alla. Det jag skulle kunna tänka skulle varit orättvist är om någon fick köra bigebore och man fortsatte med 22 tolk. Men de e bara hypotetiskt. Du Görgen... Jag ska se om jag får tag på en utbytes pipa till min ena Theoben i så fall är min AA ledig att låna och den skjuter du på min Lic. Haka på. Vi måste ju j...as lite med norrläningarna. Inte f.n skjuter de bättre än Göingebor


Det finns inga två läger. Utan bara jag och några andra som av någon outgrundlig orsak inte kan eller vill acceptera att jag inte håller med dom om vad dom tycker är rättvist när det gäller poängräkning utan att jag har en helt annan uppfattning om det. Jag har inga problem med att acceptera att dom inte tycker som jag i denna frågan, för det är i deras fulla rätt att tycka att dom har helt rätt i denna frågan, och tycka att jag har totalt fel. Men av någon konstig anledning så har tydligen inte jag samma rätt att tycka som jag gör i denna frågan. :|
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav outcastkona 07 apr 2012, 09:54

det är ju klart att du får försvarar din åsikt i det hela Görgen, lika klart som att andra försvarar sin.

från början var det nog det som ställde till det, alla försvarade sin åsikt i frågan.

så om alla är snälla å låter alla ha sin åsikt, så behöver vi inte älta detta mer utan bara nöja oss med att vi inte tycker lika.

hur mycket än a vill få b att förstå och tvärt om så går det bara att förklara en liten stund, är olikheterna för stora så blir det bara irritation och sura miner vilket som är mycket tråkigt.

vi är nog lika tjockskalliga allihop och vill gärna förklara så som just jag tycker, så alla förstår men resultatet blir att någon känner att han inte får tänka så, även om det från början bara var ämnat som en förklaring av ett annat sätt.
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Tomaz 07 apr 2012, 10:34

Vi tycker nog bara det är ett så konstigt resonemang att du kan få det till att poängräkningssystemet på måltavlor, inom förmodligen all känd form av tävlingsskytte, inte är OK och till och med orättvist och fel.........
Det är ju liksom ett faktum att det räcker att kulhålet tangerar linjen på poängringen för att få poängen, och storleken på ringarna är anpassade svårighetsmässigt för detta.
Hade man varit tvungen att få in kulhålet över halva poängringen för att få den poängen (enligt ditt sätt att tänka), så hade måltavlorna varit större och man hade behövt någon typ av tolk för att rättvist kunna avgöra om så är fallet.
Det är likaså ett faktum att man tolkar upp kulhål till samma storlek, där skytte med olika kalibrar i samma klass förekommer......för att det ska bli rättvist.....

Det finns ingen här som kan få dig att ändra uppfattning, för du har redan bestämt dig för att din poängräkningsmetod är bättre och mer rättvis, än de vedertagna regler som finns för att räkna poäng vid tavelskytte

Och du får tycka så....men bli inte förvånad om resten av världen inte håller med dig.. :wink:

Häng nu med Jazz upp till tävlingen, och låt oss ge dig dom poäng du förtjänar på tavlorna. Med er träningsdos har vi inte mycket att sätta emot här uppe, så vi blir nog förmodligen ett lätt byte... :) :cheeRs:
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav POS 07 apr 2012, 10:40

Jazz skrev:SKit i det Görgen. Ni är två olika läger. Jag förstår ditt resonemang men ändå... det är samma för alla. Det jag skulle kunna tänka skulle varit orättvist är om någon fick köra bigebore och man fortsatte med 22 tolk. Men de e bara hypotetiskt. Du Görgen... Jag ska se om jag får tag på en utbytes pipa till min ena Theoben i så fall är min AA ledig att låna och den skjuter du på min Lic. Haka på. Vi måste ju j...as lite med norrläningarna. Inte f.n skjuter de bättre än Göingebor


Om ni kommer räcker det ju inte med en .22-tolk, vi behöver en dansk tolk också. :lol:
Användarvisningsbild
POS
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 jul 2010, 13:53
Ort: västmanland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 31 gånger i 28 inlägg
Luftvapen favorit: Daystate Huntsman Classic

Re: Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav Leopold 07 apr 2012, 12:07

Görgen har rätt i att man behöver vara snäppet vassare skytt för att skjuta lika hög poäng med 4.5 mm som med 5.5 mm eftersom kulhålet inte når lika långt in mot mitten av tavlan om man träffar en liten smula snett.

För att utjämna denna fördel som 5.5mm-skyttarna skulle ha gentemot 4.5mm-skyttar *om de tävlar i samma tävling* så kan man väl tänka sig att det är en bra idé att tolka upp hålen. Förutsättningen att det ska funka perfekt är ju i så fall att hålet utvidgas exakt lika mycket i alla riktningar av tolken, det kanske man inte kan räkna med i praktiken pga pappersfibrernas riktning etc men det är väl en så bra kompromiss man kan åstadkomma utan att använda elektroniska tavlor som kan ställas in för att räkna poäng efter godtycklig kaliber baserat på träffens centrumpunkt.

Det andra alternativet vore att köra separata tävlingsklasser men det vore väl att konstra till det i onödan.

Vitsen med att tävla är se vem som skjuter bäst under jämförbara villkor, detta verkar vara ett bra sätt tycker jag.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå 12:e Maj

Inläggav Görgen 07 apr 2012, 13:36

Tomaz skrev:
Det finns ingen här som kan få dig att ändra uppfattning, för du har redan bestämt dig för att din poängräkningsmetod är bättre och mer rättvis, än de vedertagna regler som finns för att räkna poäng vid tavelskytte

Och du får tycka så....men bli inte förvånad om resten av världen inte håller med dig.. :wink:

Häng nu med Jazz upp till tävlingen, och låt oss ge dig dom poäng du förtjänar på tavlorna. Med er träningsdos har vi inte mycket att sätta emot här uppe, så vi blir nog förmodligen ett lätt byte... :) :cheeRs:


Vi har ju olika sätt att tycka om vad som är en fullträff eller inte, samt vad skottet ska räknas som. Mitt mer basic baserat, målet helt borta=fullträff resten nästan fullträff i olika grad och ert mer poängbaserat, högsta poäng vinner. Så mitt sätt är inte bättre och mer rättvist än någon annans sätt, utan det handlar om att vi ser på det på olika sätt. Så ert sätt blir det mest rättvisa från ert sätt att se på det, och mitt från mitt sätt att se på det. Så båda sätten är egentligen lika bra helt beroende på från vilket perspektiv man ser på det. Sen att resten av världen inte håller med mig, gör mig ingenting. Tänk så tråkig världen skulle vara om alla alltid skulle vara till 100% överens och tycka exakt likadant. :)
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav Klubba 07 apr 2012, 14:02

anledningen är ju som så många sagt för att 4.5mm och 5.5mm ska kunna tävla i samma tävling på nåt sånär lika villkor, hade det bara varit samma kaliber finns ju ingen anledning att tolka upp.

om du överdriver det riktigt ordentligt och föreställer dig att nån skuter med kaliber som badbollar, och nån annan med knappnålshuvuden, så måste ju den med knappnåls-kaliber träffa precis på nanometern i mitten för att få full poäng medans den som skuter badbollar bara behöver träffa kulfånget så flyger mitten och hela tavlan all världens väg och får full poäng, skulle ju bli extremt orättvist om de tävlade i samma tävling eller hur? ^_^
Klubba
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 20 feb 2012, 17:45
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav Görgen 07 apr 2012, 14:25

Klubba skrev:anledningen är ju som så många sagt för att 4.5mm och 5.5mm ska kunna tävla i samma tävling på nåt sånär lika villkor, hade det bara varit samma kaliber finns ju ingen anledning att tolka upp.

om du överdriver det riktigt ordentligt och föreställer dig att nån skuter med kaliber som badbollar, och nån annan med knappnålshuvuden, så måste ju den med knappnåls-kaliber träffa precis på nanometern i mitten för att få full poäng medans den som skuter badbollar bara behöver träffa kulfånget så flyger mitten och hela tavlan all världens väg och får full poäng, skulle ju bli extremt orättvist om de tävlade i samma tävling eller hur? ^_^


Alltså jag har ingen aning om vad du vill komma med detta inlägget. Jag förstår helt och hållet deras tankegångar angående hur reglerna ska vara i bänkskytte angående olika kalibrar mm om du nu trodde att jag inte gjorde det. Men det betyder inte att jag håller med för det, men jag respektera det. Vilket jag hoppas att du också gör när det gäller min rätt att tycka annorlunda om samma sak. :|
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav Larsson 07 apr 2012, 14:49

Alltså jag tycker Görgen har förklarat sig väldigt genomgående vid det här laget, det är väl ingen ide att vi ignorerar de framsteg som gjorts i tråden och återgå till att prata om hur olika kalibrar lämnar olika stora hål, det fattar vi nog alla.
Som jag ser det är väl diskussionen i princip avslutad och de flesta här förstår varandras ståndpunkter.
Clean gloves hide dirty hands.
Air Arms • Weihrauch • Baikal • VFC • KJW
Användarvisningsbild
Larsson
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 06 mar 2008, 18:43
Ort: Gävle
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 18 gånger i 15 inlägg

Re: Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav Klubba 07 apr 2012, 14:52

ok så du tycker altså att störst kaliber ska få vinna och inte bästa skytt? trodde du missupfattat nånting därför jag skrev inlägget men om du verkligen tycker att den med fetast kaliber ska få mest poäng så får du väl tycka så :) men tror inte många kommer hålla med dig.
Klubba
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 20 feb 2012, 17:45
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav Larsson 07 apr 2012, 14:57

Jag tror det är du som inte hängt med i diskussionen, faktiskt.
Clean gloves hide dirty hands.
Air Arms • Weihrauch • Baikal • VFC • KJW
Användarvisningsbild
Larsson
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 06 mar 2008, 18:43
Ort: Gävle
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 18 gånger i 15 inlägg

Re: Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav Görgen 07 apr 2012, 15:09

Klubba skrev:ok så du tycker altså att störst kaliber ska få vinna och inte bästa skytt? trodde du missupfattat nånting därför jag skrev inlägget men om du verkligen tycker att den med fetast kaliber ska få mest poäng så får du väl tycka så :) men tror inte många kommer hålla med dig.


Om du läst igenom hela tråden samt mina sista inlägg där allt förklaras och ändå inte förstår vad det hela handlar om, så kan jag nog tyvärr inte ge dig ett svar som du accepterar. :|
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav Klubba 07 apr 2012, 15:15

Görgen skrev:
Klubba skrev:ok så du tycker altså att störst kaliber ska få vinna och inte bästa skytt? trodde du missupfattat nånting därför jag skrev inlägget men om du verkligen tycker att den med fetast kaliber ska få mest poäng så får du väl tycka så :) men tror inte många kommer hålla med dig.


Om du läst igenom hela tråden samt mina sista inlägg där allt förklaras och ändå inte förstår vad det hela handlar om, så kan jag nog tyvärr inte ge dig ett svar som du accepterar. :|


Jag läser vad du skriver men kanske inte vad du menar.

ditt sista inlägg
Mitt mer basic baserat, målet helt borta=fullträff resten nästan fullträff i olika grad och ert mer poängbaserat, högsta poäng vinner
det kommer alltid vara lättare att skuta bort hela målet/linjen/pricken/vadsomhelst med grövre kaliber.

men vi kan släppa det då det verkar svårt att förstå vad du egentligen menar, tror endå inte så många kommer skuta full pott på alla tavlor på tävlingen så att det skulle behövas nån typ av noggrannare räkning
Senast redigerad av Klubba 07 apr 2012, 15:16, redigerad totalt 1 gång.
Klubba
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 20 feb 2012, 17:45
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav Jazz 07 apr 2012, 15:15

Citat Thomaz:Häng nu med Jazz upp till tävlingen, och låt oss ge dig dom poäng du förtjänar på tavlorna. Med er träningsdos har vi inte mycket att sätta emot här uppe, så vi blir nog förmodligen ett lätt byte...
Hur i H..te blev jag inblandad i detta? Jag har skjutet ca 10-15 tavlor räknat sedan 1 december. Thomas är inte du pappers kvarnen nr 1?
Sedan dessa enligt mig idiotiska regler för stöd effekt och annat. Idag var jag och kollade lite prylar. Jag behöver bygga om mitt gevär för ca 1000kr, stöd fram och bak kostar 800 Bränsle fram och tillbags från Laxå ca 1700. En övernattning samt käk. Och så har ni denna jävla inställning.
Fuck off :thumbner:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav grym 07 apr 2012, 15:49

ska man räkna poäng med olika kalibrar så bör man ha så pass stort avstånd och så stor tavla att skillnader i kalibrar blir försumbar

när det gäller bänkskytte så är det ju mera vanligt att man mäter cc , då kvittar det vilken kaliber man skjuter
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav Görgen 07 apr 2012, 15:55

Klubba skrev:
Görgen skrev:
Klubba skrev:ok så du tycker altså att störst kaliber ska få vinna och inte bästa skytt? trodde du missupfattat nånting därför jag skrev inlägget men om du verkligen tycker att den med fetast kaliber ska få mest poäng så får du väl tycka så :) men tror inte många kommer hålla med dig.


Om du läst igenom hela tråden samt mina sista inlägg där allt förklaras och ändå inte förstår vad det hela handlar om, så kan jag nog tyvärr inte ge dig ett svar som du accepterar. :|


Jag läser vad du skriver men kanske inte vad du menar.

ditt sista inlägg
Mitt mer basic baserat, målet helt borta=fullträff resten nästan fullträff i olika grad och ert mer poängbaserat, högsta poäng vinner
det kommer alltid vara lättare att skuta bort hela målet/linjen/pricken/vadsomhelst med grövre kaliber.

men vi kan släppa det då det verkar svårt att förstå vad du egentligen menar, tror endå inte så många kommer skuta full pott på alla tavlor på tävlingen så att det skulle behövas nån typ av noggrannare räkning


Ok jag ska försöka förklara en gång till. Reglerna om poängräkning i det tråden handlar om, alltså bänkskytte är det baserat på att få så många poäng som möjligt under likadana förhållande med tre snarlika kalibrar, medan jag är mer för fullträff mitt ringen så den försvinner oberoende vilken av tre godkända kalibrar med en totalskillnad på en mm mellan största och minsta man använder, och övriga träffar en mer, man kan kalla det grövre skottmarkering mellan olika poäng. Men som sagt detta är två helt olika sätt att se på samma sak, vilket innebär att om man använder det ena sättet att se på det, för att förklara något i det andra sättet så blir det bara fel. :|
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav ogster 07 apr 2012, 16:03

Det är sånt här som gör att eldsjälar tröttnar på att fixa skytteträffar, tyvärr så är det även oftast dom som aldrig deltar som ska ha mest åsikter...

Det fina med just den här tävlingen är att den har ett internationellt reglemente å inga hittepåregler, vi ska va tacksamma för att det finns folk som fixar sånt här.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Följande användare vill tacka ogster för detta inlägg
Frank69 (07 apr 2012, 16:34), öberg (07 apr 2012, 16:57), martinw (07 apr 2012, 19:36), ubbe (08 apr 2012, 08:27)

Re: Bänkskyttetävling poängbedömning

Inläggav gubbe 07 apr 2012, 16:43

Ja nu verkar det som om det mesta är sagt. Så nu stänger jag igen. :Sneak:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Föregående

Återgå till Bänkskytte

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer