Säkerhetsplugg

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Säkerhetsplugg

Inläggav buggsson 23 maj 2013, 07:41

Hej alla glada BR-skyttar,

Tänkte bara passa på att flagga för att vid nästa Stockholmstävling i BR så kommer vi att kräva någon slags säkerhetsplugg för att så sakteliga anpassa oss till reglerna, och personligen tycker jag det kommer att bli en välkommen förändring. Man vet ju aldrig..........
Det behöver dock inte bli någon dyr anpassning, man kan köpa om man vill, man kan använda plastsnöret till en typ, grästrimmer, och man kan även göra en öggla på ett färggkatt buntband och stoppa in i pipan för att nämna några exempel.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav RobertSt 23 maj 2013, 07:52

Jag tog med mig min FWB P44 till krutklubben. Dagen till ära hade jag också skaffat en sådandär plastplugg som jag stoppade in i min pistol när 'proppa vapen' kommandot kom.
Ingen sade något högt till mig men nog var det många v skyttarna som drog på smilbanden åt min 'propp'...
RobertSt
 

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav buggsson 23 maj 2013, 09:21

RobertSt skrev:Jag tog med mig min FWB P44 till krutklubben. Dagen till ära hade jag också skaffat en sådandär plastplugg som jag stoppade in i min pistol när 'proppa vapen' kommandot kom.
Ingen sade något högt till mig men nog var det många v skyttarna som drog på smilbanden åt min 'propp'...


Låt dem le, med tanke på hur vissa viftar med sina vapen önskar jag denna regel var allmänt implementerad.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Jazz 23 maj 2013, 09:32

på Gevär är det obligatoriskt, och snart på pistol med. Vet inte riktigt varför de ska börja med lina.
Jag har plopp men jag använder inte den utan någon säger till mig. På IPSC får man inte använda plopp. På PPC skall man i vissa fall använda och alltid på precision. Jä..a harvande.
:thumbner: :thumbner:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Nitro 23 maj 2013, 11:00

Ja det är bra om vi kan få in detta moment som en vana, både för säkerheten samt att det krävs vid internationella tävlingar.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Jazz 23 maj 2013, 12:49

Lina är väl ett svenskt hittepå
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav buggsson 23 maj 2013, 12:50

Jazz skrev:Lina är väl ett svenskt hittepå


Jag tror det, för det finns väl igentligen ingen standard för hur de skall vara utformade?
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Don Tomaso 23 maj 2013, 13:21

Det var "The Beef" som på tävlingen i Laxå tipsade om att tex. använda en bit trimmerlina då det på alla tävlingar utrikes finns kontrollanter som går runt och kontrollerar att det finns en "propp", linbit, buntband e.dyl.. som markerar att vapnet ej är laddad. Har du ingen "säkerhetsmarkering" så är risken stor att du blir diskvalificerad. En billig lösning är då en bit trimmerlina.
Senast redigerad av Don Tomaso 23 maj 2013, 14:01, redigerad totalt 1 gång.
Air Arms S410 SL XTRA .177
FX Royale 200 .22
Hw 77K .22
CZ 455 SS Evolution .22LR
Padre i Hw 97 klubben
Buick Roadmaster Sedanet 1949
Corvette cab 92:a 350 LT1
Användarvisningsbild
Don Tomaso
 
Inlägg: 1095
Blev medlem: 30 jul 2009, 11:16
Ort: På landet sydväst om Växjö
Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 45 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: VSKF, MSG
Luftvapen favorit: AA FTP900

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Sniperace 23 maj 2013, 14:00

Jazz skrev:Lina är väl ett svenskt hittepå

nej, lina är utländskt hittePå från issf.

från svensk sida svsf gäller PLUGG, internationellt gäller lina på LUFTGEVÄR pga att pluggen kan föra in en kula som då finns i loppet, med lina kan inget finnas i loppet.
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav soul 23 maj 2013, 14:06

På gevär tycker jag att det är helt ok med propp men för pistol tycker jag nog att hölstertvång är mycket bättre, då behövs ingen propp.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Sniperace 23 maj 2013, 18:05

för våra kpistar krävs ingen propp :)

för pistol kunde det räcka med magasin ur och öppet slutstycke, men proppens svans visar där med säkerhet att det inte finns patron i patronläget, lika viktigt även om pistolen är hölstrad och där eg ännu viktigare än på gevär
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Leopold 23 maj 2013, 18:28

För pistol (precis som för gevär osv) finns ju olika grenar. Skjuter man 25m precision tex så är det ju många vapen som bara packas upp från sitt fodral/box, läggs på bänken och sedan ligger den där mellan markeringsrundorna. Hölster irrelevant, propp relevant för att visa för alla att vapnet är garanterat ofarligt med magasinet bredvid.

Helt annat i andra grenar, andra krav och behov. Exakt samma inom luftskyttet. Förutsättningarna och kraven styr vad det är för rutiner som är lämpliga. Detta med att dra en lina genom pipan måste jag erkänna att jag inte förstår nyttan med jämfört med nackdelarna. Finns det en allmänt synlig signal tex en propp som visar att vapnet är oskadliggjort måste det vara tillräckligt. Inte fasen vill man dra en trimmerlina genom loppet x antal ggr under en skytteomgång helt utan meningsfullt skäl, i synnerhet inte på känsliga superhögklassiga matchpipor osv.

Men visst, är det vad som gäller så får jag väl rätta mig in i ledet. Förklara gärna mer utförligt varför detta skulle vara nödvändigt ur säkerhetssynvinkel i så fall. Jag begriper det inte.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Sniperace 23 maj 2013, 18:38

problemet med luftvapen är att en propp kan föra in en kula i loppet, tar du då bort proppen och gör en blindavfyrning med luft sticker kulan, men lina kan det aldrig bli annat än luft förrän du petar in en kula.

en plastlina kan knappast skada loppet mer än en blykula som petas in osv....

Själv anser jag dock att det äör aningen överdrivet med både lina och pluggar, vi klarade oss i många år med enbart att ha öppet slutstycke och inget magasin.
Vi stängde aldrig slutstycken utan att föra in en patron, när vi var färdiga tog vi ur slutstycket ur geväret, och lade undan detta.

men angående linan, under skytteomgången tar man ut den, för att inte sätta in den förrän man skjutit färdigt tävlingen, dvs fram till man finns på skjutplatsen har men denna i, när man gör sig klar tas denna ut, för att sättas tillbaka när man lämnar tävlingsplatsen.
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Nitro 23 maj 2013, 19:03

Om jag inte har fel så är inte tanken att man ska dra en lina genom hela loppet. Utan bara sticka in den en bit så man ser att där inte finns något skott i loppet.
Precis som att det funkar alldeles utmärkt med en bit "stripe" som är instucken en bit i loppet och du kan ha en ögla i andra änden. Det ser inte jag som speciellt krångligt. Möjligt att det kan vara lite böckigare på ett PCP med magasin där det inte finns så mkt utrymme, men en propp lär ju ine vara lättare då heller att få in. Har man den liggandes på sin skjutbänk och när man är klar så sticker man bara in den. Inte svårare än att pilla i ett skott.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Dysholm 23 maj 2013, 19:05

tycker att argument om att det skulle vara onödigt med lina och att det räcker med plopp osv osv är ganska osmarta... tänk såhär istället för vad du själv behöver göra, det handlar om din egen säkerhet. det finns idioter till allt och jag vet iaf att jag inte vill bli skjuten av en fullfartsbössa. därför tycker jag att alla säkerhetsåtgärder, om så överdrivna är nödvändiga speciellt under större arrangemang som tävlingar och liknande
Användarvisningsbild
Dysholm
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 sep 2012, 00:13
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Sniperace 23 maj 2013, 19:43

Nitro skrev:Om jag inte har fel så är inte tanken att man ska dra en lina genom hela loppet. Utan bara sticka in den en bit så man ser att där inte finns något skott i loppet.
Precis som att det funkar alldeles utmärkt med en bit "stripe" som är instucken en bit i loppet och du kan ha en ögla i andra änden. Det ser inte jag som speciellt krångligt. Möjligt att det kan vara lite böckigare på ett PCP med magasin där det inte finns så mkt utrymme, men en propp lär ju ine vara lättare då heller att få in. Har man den liggandes på sin skjutbänk och när man är klar så sticker man bara in den. Inte svårare än att pilla i ett skott.

JO tanken är att denna ska sticka ut både bak och fram på pipan, just för att visa att INGET finns i loppet, det visar INTE en propp eftersom den på ett luftvapen kan pressa in en kula i loppet så den ligger framför proppen, DET är därför issf har detta krtav, men svsf har inte planer på att kräva detta, DE nöjer sig med propp
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Jazz 23 maj 2013, 20:26

Vissa förbund har börjat med plastlina i krutgevär med :thumbner: :thumbner:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Dysholm 23 maj 2013, 20:37

Jazz skrev:Vissa förbund har börjat med plastlina i krutgevär med :thumbner: :thumbner:

och vad är det som är dåligt med det ?
Användarvisningsbild
Dysholm
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 sep 2012, 00:13
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Leopold 23 maj 2013, 20:55

En plastplugg visar att vapnet är i oskjutbart skick, en signal som visar till omgivningen vapnets tillstånd.

Finns ingen dylik plugg i vapnet så är vi i läget att det skjuts med vapnet, man har ev laddat ett magasin i vapnet eller det finns potentiellt en kula i loppet.

Skulle det vara så att det fanns en kula i loppet i ett luftvapen som pressas in i loppet med proppen spelar det ingen roll. Lika oskjutbart med proppen i vapnet.

Det är därför jag efterlyser någon som kan berätta om varför en lina genom loppet skulle bidra till säkerheten eller upplevelsen av säkerhet. I ett krutvapen känns det om möjligt ännu mer ologiskt hur en lina genom loppet skulle bidra i de avseendena.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Jazz 23 maj 2013, 21:59

Varför jag inte gillar lina eller tom propp. Det enda dödsfall jag vet de senaste åren var på spillepengen i Malmö. Det var en person som satte pistol pipan mot sitt huvud och tryckte av. Kanske det varit andra ex i övriga europa. Men samma som att göra det svårare med licenser för att minska på brotten med vapen så har man här hittat på en säkerhets åtgärd som inte behövs. Jag kan lägga till att inom IPSC är det totalförbjudet med proppar. Har du en propp i ditt handvapen när du kallas fram till stagen så blir du automatiskt diskad. Här säger man att vapnet ska vara i hölstret utan magasin alltid förutom när man ska skjuta. Helt onödigt med alla proppar och linor och annat skit. Bara folk inte viftar, pekar och leker revolverman så händer inget.
:Thumbupp: :Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Leopold 23 maj 2013, 22:02

Precis. Varje gren har sina säkerhetskrav och rutiner. No "silver bullets"...
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Silwer 23 maj 2013, 22:22

Måste den sitta med en lina? Vem fan vill ha det?
Ger ju ingen bättre markering om säkrat vapen ändå, du kan ju ha 45j med plugg i och ändå skjuta såskiten flyger liksom.

Det är väl mest som markering det är? Säkerhet med att inte ha diabol i loppet osv måste ju ändå folk fixa.

Eller sitter pluggen inte i mynningen?

Vissa vapen inte ha en plugg i bak på pipan, de är utpräglade magasinvapen eller nån laddkasett tex.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav soul 23 maj 2013, 22:40

Pluggen sätter man inte i mynningen utan i "patronläget" så heter det väl inte på luftvapen men du fattar nog vad jag menar.
Den ska indikera att det inte på nåt sätt kan få plats en projektil där och bössan är således harmlös. Det betyder såklart inte att man kan vifta hur som helst med den utan man betraktar den ju ändå som att den vore laddad förstås.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Silwer 23 maj 2013, 23:22

Jup, men de som inte kan ha det då, gäller nämligen en del vapen, nåt alternativ?

De flesta kan ha dem men som sagt inte alla, dessutom när tillåts den tas bort, fjädervapen med laddlucka som en fwb300s måste ju vara uppspänd för detta.?

Flera vapen måste vara uppspända, visst det blir ju bara luftskott iofs, käns lite som nån tror alla luftvapen är pipbrytare eller nåt.

Obs bara frågor inte kritik mot nån särskild, jag vet ju inte vad som påfört detta, kanske är folk slarvigare än jag inbillar mig.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Säkerhetsplugg

Inläggav Leopold 23 maj 2013, 23:33

FWB300s är ett bra exempel! Vore fint om någon kunde berätta hur en säkerhetslina ska användas där på ett ändamålsenligt sätt så man vet inför kommande tävlingar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Nästa

Återgå till Bänkskytte

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer