Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav husis 23 jun 2013, 16:04

Premiär idag för Cyclonen i fullfart :) Fina förhållande så ingen blåst alls i princip. Ammo FX 5.52 Två tavlor i mellanläge

För att följa länken så måste du registera dig.

"En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket." Nalle Puh

FX Cyklone .22 ; FX Royal 400 .22 ; FX Biathlon 4,5 ; HW 97 K .20
Användarvisningsbild
husis
 
Inlägg: 843
Blev medlem: 24 aug 2010, 20:04
Ort: Blekinge
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 65 gånger i 48 inlägg
Skytteklubb: MSG, Olofström
Luftvapen favorit: FX och HW

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Batistuta 23 jun 2013, 17:31

husis skrev:Premiär idag för Cyclonen i fullfart :) Fina förhållande så ingen blåst alls i princip. Ammo FX 5.52 Två tavlor i mellanläge

För att följa länken så måste du registera dig.


En hel del bra skott där :)
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav husis 23 jun 2013, 18:46

Idag var skytten sådär bra men det känns att bössan kan prestera :) I händerna på en bra skytt är jag säker på att Cyclonen skjuter riktigt bra.
"En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket." Nalle Puh

FX Cyklone .22 ; FX Royal 400 .22 ; FX Biathlon 4,5 ; HW 97 K .20
Användarvisningsbild
husis
 
Inlägg: 843
Blev medlem: 24 aug 2010, 20:04
Ort: Blekinge
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 65 gånger i 48 inlägg
Skytteklubb: MSG, Olofström
Luftvapen favorit: FX och HW

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Nitro 23 jun 2013, 19:39

Här har det varit riktigt blåsväder, med andra ord bra träningsväder fast inga höjdarresultat. Målet var att lyckas hamna inom det svarta fast det gick inte. Förvisso väntade jag inte till vinden lugnade ner sig utan sköt medans det blåste och vissa av skotten var jag glad att de hamnade på tavlan.
FWB 300S 10J med Leapers 8-32x56 (använde 20x)
JSB Exact
50 meter
Väder blåsigt och växlande

För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Nitro 23 jun 2013, 21:27

Går ut en runda ikväll och det är vindstilla som det inte varit på hela helgen. Så jag drog en 25 skotts serie på en femringad. Dock blev jag inte nöjd med tanke på att det var vindstilla. Så jag drog en serie till fast med vår gamla FWB från -73 som jag vet går bra med vårt nya Weaver t-36 sikte monterat. Det blev också bättre fast så länge man får vitingar så är man ju aldrig helt nöjd. Skotten var JSB Exact.


För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Perkla 23 jun 2013, 22:04

Skickade iväg 40 skott idag på 50 meter, totalt vindstilla. Denna blev jag mest nöjd med. Benjamin PCP 14.3Gr presterade ganska bra, trycket på denna tavlan var ungefär 160 bar. 10 skott per tavla

Bild
Perkla
 
Inlägg: 380
Blev medlem: 12 jun 2013, 21:52
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan AT44-10 5.5mm

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Knivsöder 24 jun 2013, 07:04

Intressant läsning! Och lärorikt.

Liten fråga, är det någon av er som kontrollväger och mäter diabolerna som ni skjuter med?
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Nitro 24 jun 2013, 08:26

Knivsöder skrev:Intressant läsning! Och lärorikt.

Liten fråga, är det någon av er som kontrollväger och mäter diabolerna som ni skjuter med?

Nej jag har inte kommit så långt i min utveckling med vägning och sortering ännu. Får väl önska mig en våg och ett rejält förstoringsglas i julklapp. Dock så är jag övertygad om att små avikelser bland skotten inte är det största problemet, utan det är vinden. Minsta lilla jag felbedömer vinden med 10 joule på 50m så får det förödande effekter. 10 cm fel är inget ovanligt om jag missbedömer och i jämförelse då med små avikelser mellan olika kulor, så ska det nog till ganska stora defekter eller avikelser mellan kulorna för att de ska sticka iväg 10 cm.

Är det däremot vindstilla förhållande, då kan jag tänka mig att det påverkar desto mer och där skulle det vara intressant att skjuta ett blindtest med sorterade respektive osorterade kulor.
Detta är vad jag tror......
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
TheFoes (24 jun 2013, 08:28)

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Knivsöder 24 jun 2013, 10:42

Egentligen så kanske det är bäst att mäta dem först. Om skallarna på diabolerna har ungefär samma diameter så borde också vikten vara ganska lika. Är de inte det så bör man nog pröva ett annat märke/modell av diabol...

Någon som har testat, och vet?
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Perkla 24 jun 2013, 11:35

Knivsöder skrev:Egentligen så kanske det är bäst att mäta dem först. Om skallarna på diabolerna har ungefär samma diameter så borde också vikten vara ganska lika. Är de inte det så bör man nog pröva ett annat märke/modell av diabol...

Någon som har testat, och vet?


Jag vet att tex H&N är riktigt ganska exakta alla diaboler i en ask, tar man tex Baracuda Match och kollar några i asken så har dom exakt samma mått (som ett digitalt skjutmått klarar att mäta) och väger dom så väger dom exakt lika, just H&N är ju åxå kända för sina bra kvalité på sin ammunition. Räcker ju med att man tittar och känner på dom så ser man ju att dom ser riktigt bra ut åxå :D, väl bearbetade eller vad man ska säga, det värsta jag sett nån gång är nog Gamo Magnum Pro, Gamo i största allmänhet ser ut som skit, mycket gjutskägg kvar osv, inte konstigt det ser ut som en hagelsvärm när man skickar iväg några på tavlan..
Perkla
 
Inlägg: 380
Blev medlem: 12 jun 2013, 21:52
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan AT44-10 5.5mm

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Leopold 24 jun 2013, 11:45

Problemet är att det är svårt att mäta ett diabolhuvuds diameter och rundhet med tillräcklig noggrannhet, dessutom väldigt tidskrävande. Att väga en diabol tar bara ett par sekunder och ligger vikten inom rimligt låg standardavvikelse så är förmodligen kulan ok dimensionmässigt. Kan dock fortfarande vara fel dimension för den aktuella pipan, tex kan "4.52" visa sig vara 4.50 i verkligheten osv.

Annars tycker jag kulor ska skjuta bra nog rakt ur burken för mina blygsamma behov. Att sortera kulor tar tid och jag får erkänna att nyttan jag sett i resultaten är tveksamma. Andra kanske sett större nytta, så kan det vara. Kanske man bara märker skillnad när allt övrigt är tip top optimalt, matchvapen med superpipor etc?

Dimensionsmätning pysslar jag iofs med, i någon mening. Det handlar om att kulan ska kännas lagom hård att ladda dvs jag använder pipan som tolk. Är det en sort som känns inkonsistent att ladda så skjuter de oftast inget vidare, då får man byta sort helt enkelt. Skulle någon enstaka kula kännas skum att ladda är det klokast att skjuta den på en sighter, alltid lär man sig något tänker jag. Realtidssortering kan man kanske kalla det :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Nitro 24 jun 2013, 11:55

Leopold skrev:
Dimensionsmätning pysslar jag iofs med, i någon mening. Det handlar om att kulan ska kännas lagom hård att ladda dvs jag använder pipan som tolk. Är det en sort som känns inkonsistent att ladda så skjuter de oftast inget vidare, då får man byta sort helt enkelt. Skulle någon enstaka kula kännas skum att ladda är det klokast att skjuta den på en sighter, alltid lär man sig något tänker jag. Realtidssortering kan man kanske kalla det :)

Det känns stora skillnader på ammo och ammo H&N FTT är riktigt tröga att ladda med. JSB exact är lite lagom tröga i våra FWB. När skotten kändes skumt vid laddning Leo och du väljer en sighter vilket jag för övrigt tycker är klokt, har de skotten då aviket mer än acceptabelt?
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav päran 24 jun 2013, 12:10

Att gamo skulle vara skrot håller jag inte med om , i lördags så testade jag gamo ts22 longdistance 22gr väldigt fina i burken o döm av min förvåning gick minst lika bra som exterminator i royalen , så i morse drog jag upp bössan i 268ms o gick upp till skjutbanan o sköt 100m o j-ä nu hade jag ingen tavla med mej fick bli snus dosa o jsb 4,5 burkar i liggande :-) men jä vilken ammo betydligt mindre vindkänslig o dosorna o burkarna flög , så man ska aldrig räkna ut någon ammo innan man testat :)
päran
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: 17 sep 2011, 19:16
Ort: Åseda
Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Leopold 24 jun 2013, 12:21

Nitro skrev:...har de skotten då aviket mer än acceptabelt?


Om kulan känns skum att ladda så känner jag att risken är stor att de avviker markant, ja. Exempelvis en osedvanligt trög Crosman Premier Lite i min AR1000. Försökte pilla ut den halvvägs laddad men den var satt rejält fast, lika bra att vålda i den hela vägen. Träffade ca 4 cm över på 18 m och det var ett skott som avfyrades perfekt i tian. Vapnet upplever det som att det är en avsevärt tyngre kula och rekylmönstret ändras. På en pcp-bössa kanske samma kula skulle funkat hyfsat men gett en lägre träff istället pga hastighetsavvikelsen. För små kulor som trillar in i loppet beter sig mer oförutsägbart, kan träffa precis hur som helst och oftast lågt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Leopold 24 jun 2013, 12:27

päran skrev:Att gamo skulle vara skrot håller jag inte med om ...


Nej man kan aldrig generalisera. De jag testat hette Gamo Pro Magnum i 4.5 mm, var och varannan kula ramlade in i loppet på min HW30s som skjuter helt ok med de flesta kulsorter. Spred som en hagelbössa och senare mätning av diabolernas huvud bekräftade att de var alldeles för små, [strike]kring 4.48 har jag för mig[/strike].
_________________
Edit: hade fel för mig. Hittade min gamla tråd om detta: www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=5&t=6710&p=76309

- diameter kjol: 4.4 mm
- diameter huvud: 4.3 mm

Så här såg tavlan ut på 10 meter:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Knivsöder 24 jun 2013, 12:36

Perkla skrev:
Knivsöder skrev:Egentligen så kanske det är bäst att mäta dem först. Om skallarna på diabolerna har ungefär samma diameter så borde också vikten vara ganska lika. Är de inte det så bör man nog pröva ett annat märke/modell av diabol...

Någon som har testat, och vet?


Jag vet att tex H&N är riktigt ganska exakta alla diaboler i en ask, tar man tex Baracuda Match och kollar några i asken så har dom exakt samma mått (som ett digitalt skjutmått klarar att mäta) och väger dom så väger dom exakt lika, just H&N är ju åxå kända för sina bra kvalité på sin ammunition. Räcker ju med att man tittar och känner på dom så ser man ju att dom ser riktigt bra ut åxå :D, väl bearbetade eller vad man ska säga, det värsta jag sett nån gång är nog Gamo Magnum Pro, Gamo i största allmänhet ser ut som skit, mycket gjutskägg kvar osv, inte konstigt det ser ut som en hagelsvärm när man skickar iväg några på tavlan..

Jo, H&N verkar hålla en bra kvalite på sina diaboler, men de funkar inte i alla bössor. Stoppar man i först 4,50, sen 4,51 och sist 4,52 av H&N så märker man skillnaden i storleken på diabolernas huvud.

JSB däremot... :Sneak:

JSB Exact Heavy funkar bra i min licensfria HW 77'a, men gud vad flyers man får!

Jag fick låna en Steyr på den senaste bänkskyttetävlingen i Laxå. Där var inte vinden problemet utan JSB'na som spred sig nåt ruskigt!
Jag undrar hur den bössat hade skjutit om man haft FX eller AA's 4,52 att skjuta med? Åtminstone FX diaboler verkar ha en bättre kvalitet än JSB's egna.
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Perkla 24 jun 2013, 12:42

Knivsöder skrev:
Perkla skrev:
Knivsöder skrev:Egentligen så kanske det är bäst att mäta dem först. Om skallarna på diabolerna har ungefär samma diameter så borde också vikten vara ganska lika. Är de inte det så bör man nog pröva ett annat märke/modell av diabol...

Någon som har testat, och vet?


Jag vet att tex H&N är riktigt ganska exakta alla diaboler i en ask, tar man tex Baracuda Match och kollar några i asken så har dom exakt samma mått (som ett digitalt skjutmått klarar att mäta) och väger dom så väger dom exakt lika, just H&N är ju åxå kända för sina bra kvalité på sin ammunition. Räcker ju med att man tittar och känner på dom så ser man ju att dom ser riktigt bra ut åxå :D, väl bearbetade eller vad man ska säga, det värsta jag sett nån gång är nog Gamo Magnum Pro, Gamo i största allmänhet ser ut som skit, mycket gjutskägg kvar osv, inte konstigt det ser ut som en hagelsvärm när man skickar iväg några på tavlan..

Jo, H&N verkar hålla en bra kvalite på sina diaboler, men de funkar inte i alla bössor. Stoppar man i först 4,50, sen 4,51 och sist 4,52 av H&N så märker man skillnaden i storleken på diabolernas huvud.

JSB däremot... :Sneak:

JSB Exact Heavy funkar bra i min licensfria HW 77'a, men gud vad flyers man får!

Jag fick låna en Steyr på den senaste bänkskyttetävlingen i Laxå. Där var inte vinden problemet utan JSB'na som spred sig nåt ruskigt!
Jag undrar hur den bössat hade skjutit om man haft FX eller AA's 4,52 att skjuta med? Åtminstone FX diaboler verkar ha en bättre kvalitet än JSB's egna.


Jag gillar din luriga smiley när det kommer till JSB :Sneak: HAHAHAHA

Hur som helst, jag har pangat en hel del med Gamo Pro Magnum (köpte 3 askar med 250 i varje) och samma här, en del passar inte alls i magasinet, gjutskägg på alla, dom träffar inte alls där man siktar och skjuter allmänt dåligt, MEN till .177 bössorna verkar Pro Magnum funka skapligt endå. men inte till .22...
Perkla
 
Inlägg: 380
Blev medlem: 12 jun 2013, 21:52
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan AT44-10 5.5mm

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Leopold 24 jun 2013, 13:42

Knivsöder skrev:...
JSB Exact Heavy funkar bra i min licensfria HW 77'a, men gud vad flyers man får!

Jag fick låna en Steyr på den senaste bänkskyttetävlingen i Laxå. Där var inte vinden problemet utan JSB'na som spred sig nåt ruskigt!
Jag undrar hur den bössat hade skjutit om man haft FX eller AA's 4,52 att skjuta med? Åtminstone FX diaboler verkar ha en bättre kvalitet än JSB's egna.


Menar du att du får en massa flyers även i din licensfria HW77? JEH är en kula som mina vapen gillat rätt generellt även de licensfria men märkt detta mer och mer på sistone... man kan mata skott på skott klockrent, relativt vindokänslig men rätt vad det är sticker en bula iväg. Kanske är det olika med olika batcher? Det är något med stabiliteten i de kulorna som verkar bli litet på gränsen i många vapen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Knivsöder 24 jun 2013, 14:23

Leopold skrev:
Knivsöder skrev:...
JSB Exact Heavy funkar bra i min licensfria HW 77'a, men gud vad flyers man får!

Jag fick låna en Steyr på den senaste bänkskyttetävlingen i Laxå. Där var inte vinden problemet utan JSB'na som spred sig nåt ruskigt!
Jag undrar hur den bössat hade skjutit om man haft FX eller AA's 4,52 att skjuta med? Åtminstone FX diaboler verkar ha en bättre kvalitet än JSB's egna.


Menar du att du får en massa flyers även i din licensfria HW77? JEH är en kula som mina vapen gillat rätt generellt även de licensfria men märkt detta mer och mer på sistone... man kan mata skott på skott klockrent, relativt vindokänslig men rätt vad det är sticker en bula iväg. Kanske är det olika med olika batcher? Det är något med stabiliteten i de kulorna som verkar bli litet på gränsen i många vapen.

Japp, men då skjuter jag mest på 50 meter. Det kanske märks mer på det avståndet? Vanliga JSB Exact är sämre och sprider mer i den bössan.
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav sr 500 24 jun 2013, 14:36

Leopold skrev:
päran skrev:Att gamo skulle vara skrot håller jag inte med om ...


Nej man kan aldrig generalisera. De jag testat hette Gamo Pro Magnum i 4.5 mm, var och varannan kula ramlade in i loppet på min HW30s som skjuter helt ok med de flesta kulsorter. Spred som en hagelbössa och senare mätning av diabolernas huvud bekräftade att de var alldeles för små, [strike]kring 4.48 har jag för mig[/strike].
_________________
Edit: hade fel för mig. Hittade min gamla tråd om detta: viewtopic.php?f=5&t=6710&p=76309

- diameter kjol: 4.4 mm
- diameter huvud: 4.3 mm

Så här såg tavlan ut på 10 meter:
För att följa länken så måste du registera dig.



Pro Magnum, har jag inte fått att fungera i någon av mina bössor. Varken 22 eller 177 cal. Däremot Gamo match, tycker jag inte är dum alls.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Leopold 24 jun 2013, 16:00

Knivsöder skrev:...
Japp, men då skjuter jag mest på 50 meter. Det kanske märks mer på det avståndet? Vanliga JSB Exact är sämre och sprider mer i den bössan.


JEH funkar bäst för mig i FWB300s & HW30s, båda vapnen konstruerade för 7.5 J och relativt låga kulhastigheter. På 50 m kan man rätt enkelt observera kulbanan om ljuset är rätt, jag ser att de lobbas in i målet konsekvent och fint. Blev så van vid detta att jag trodde alla kulor beter sig så, alltid.

Men så sköt jag litet med AR1000 i 16J under gynnsamma ljusförhållanden och såg att kulbanan gick i spiral på slutet som jag skrev om i en annan tråd. Svårt att säga exakt på vilket avstånd instabiliteten börjar men kring 40 meter är den fullt utvecklad. Inte alla kulor beter sig så men självklart förödande för träffbilderna med många "flyers" & träffbildsförändringar på olika avstånd som man upplever det.

Kändes som en lättnad att se vad som händer med egna ögon. Exakt vad instabiliteten beror på är svårt att få grepp om, på den enkla bössan kunde man kanske misstänka kass pipa eller kröning men spiralproblemen upphörde genom att byta till en kortare och snabbare kula (Crosman Premier 7.9 grain i det fallet).

Hypotes A är att JEH kräver högre spinn för att bli stabil. Tyngdpunkten ligger längre bak än på typiska diaboler och hypotesen skulle innebära att den förhållandevis blygsamma kjolen inte räcker för att stabilisera fullt ut. Högre spinn kan åstadkommas genom brantare räffelstigning eller högre kulhastighet.

En annan hypotes B är att JEH istället kräver lägre spinn för att vara stabil i slutfasen. De relativt tunga kulorna ger en ganska krokig kulbana och är kulorna övervägande spinnstabiliserade så kommer nosen att fortsätta peka i pipans riktning även efter kulbanans högsta punkt pga gyroeffekten. Är det då litet sidvind så blir det vridkrafter pga Magnus-effekten som kan kicka igång instabiliteten. Är det lågt spinn på kulan så uppför den sig mera som en badmintonboll och stabiliseras tillräckligt av kjolen för att hålla kursen.

Återstår att mäta upp räffelstigningen i pipor där den funkar bra respektive dåligt om man ska kunna få stöd för någon av dessa hypoteser... :)

Vore extra intressant att veta hur JEH uppför sig generellt i ST-pipor som ger ganska lågt effektivt spinn efter vad jag förstått, och speciellt vid olika kulhastigheter.
____________
Ps. En intressant sak när det gäller tyngdpunkten i rundnosar som funkar bra i min något kräsnare AR1000: tyngdpunkten ligger så långt fram att man utan problem kan balansera diabolen på huvudet, även litet på sniskan. Funkar varken på JSB Exact eller JE Heavy men inga problem med H&N FTT och Crosman Premier Lite. Korta knubbiga kulor.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Nitro 24 jun 2013, 21:09

Våra FWB trivs bäst med JSB RS. Tyvärr är asken nästan slut, så därför har jag tidigare skjutet med den vanliga exacten som inte går lika bra. Ikväll så var det nästan vindstilla och man borde kunna sikta mitt i haha. Det ska inte vara enkelt har jag förstått. Nu när jag fått igång min finska vimpel med propeller så är den känsligare än vimplarna. Även i mkt svag vind drog skottet iväg 2-3 cm på 50m med 10J när man trodde att det var vindstilla. Så hälften av skotten siktade jag mitt i och andra hälften olika beroende på hur stark jag bedömde vinden. Vissa skott siktade jag tom. utanför ettans ring och inte ens det var tillräckligt ibland.
En fluga som satte sig på övningstavlan fick stryka med ikväll.
FWB -73 10J med Weaver t-36 (som jag älskar som br sikte)
JSB RS
2 femringstavlor med 25 skott var

För att följa länken så måste du registera dig.



Här kommer även en bild på min 50m bana med vimplar
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Nitro 24 jun 2013, 21:41, redigerad totalt 1 gång.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav gubbe 24 jun 2013, 21:15

Nitro skrev:Här kommer även en bild på min 50m bana med vimplar


Fin bana du har. :smt020
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Nitro 24 jun 2013, 21:38

gubbe skrev:
Nitro skrev:Här kommer även en bild på min 50m bana med vimplar


Fin bana du har. :smt020

Ja ibland vet man inte hur lyckligt lottad man är. Blir det mörkt drar jag ut två 25m. sladdar och sätter belysning på tavlan, så kan man hålla på så länge man orkar. :cheeRs:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Bänkskytteträning 50 meter luftgevär

Inläggav Perkla 24 jun 2013, 21:43

Nitro skrev:Våra FWB trivs bäst med JSB RS. Tyvärr är asken nästan slut, så därför har jag tidigare skjutet med den vanliga exacten som inte går lika bra. Ikväll så var det nästan vindstilla och man borde kunna sikta mitt i haha. Det ska inte vara enkelt har jag förstått. Nu när jag fått igång min finska vimpel med propeller så är den känsligare än vimplarna. Även i mkt svag vind drog skottet iväg 2-3 cm på 50m med 10J när man trodde att det var vindstilla. Så hälften av skotten siktade jag mitt i och andra hälften olika beroende på hur stark jag bedömde vinden. Vissa skott siktade jag tom. utanför ettans ring och inte ens det var tillräckligt ibland.
En fluga som satte sig på övningstavlan fick stryka med ikväll.
FWB -73 10J med Weaver t-36 (som jag älskar som br sikte)
JSB RS
2 femringstavlor med 25 skott var

För att följa länken så måste du registera dig.



Här kommer även en bild på min 50m bana med vimplar
För att följa länken så måste du registera dig.



Fantastiskt fin bana du har.. jag bor ungefär lika.. kanske man ska göra nåt liknande.. :D
Perkla
 
Inlägg: 380
Blev medlem: 12 jun 2013, 21:52
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan AT44-10 5.5mm

FöregåendeNästa

Återgå till Bänkskytte

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer