Bänkskytte 2013

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Leopold 29 dec 2012, 22:26

Tomaz skrev:
Läs reglerna För att följa länken så måste du registera dig.


Det finns sedan 2012 officiellt endast två klasser för BR25.... Light Varmint och Heavy Varmint...dvs 16J och 27J

När vi själva har haft BR25 tävlingar i Laxå, så har vi lagt till en 10J klass för de som saknar licens...



Ok, det var nytt för i år det där med att det numera bara finns två internationella klasser mot fyra tidigare. Ang er 10J-klass, har ni någon viktbegränsning på den? Annars så överensstämmer det bra med just det jag söker och som motsvarar specen på Light Varmint-klassen litet grovt sett med internationella ögon, att man ska kunna börja skjuta BR här i Sverige med ett billigt, lättillgängligt kompetent licensfritt vapen som fwb300s.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 29 dec 2012, 22:40

Leopold skrev:
Tomaz skrev:
Läs reglerna För att följa länken så måste du registera dig.


Det finns sedan 2012 officiellt endast två klasser för BR25.... Light Varmint och Heavy Varmint...dvs 16J och 27J

När vi själva har haft BR25 tävlingar i Laxå, så har vi lagt till en 10J klass för de som saknar licens...



Ok, det var nytt för i år det där med att det numera bara finns två internationella klasser mot fyra tidigare. Ang er 10J-klass, har ni någon viktbegränsning på den? Annars så överensstämmer det bra med just det jag söker och som motsvarar specen på Light Varmint-klassen litet grovt sett med internationella ögon, att man ska kunna börja skjuta BR här i Sverige med ett billigt, lättillgängligt kompetent licensfritt vapen som fwb300s.


Vi kör samma viktbegränsning som i HV, dvs man kan tex skjuta med fwb300s med lyckat resultat...

Bild
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Leopold 29 dec 2012, 22:53

Jo men det verkar väl klokt! Det vore knappast möjligt att hålla vikten på riggen enligt LV med 300s, skitbra att man ska kunna ha ett sånt instegsvapen om man så vill. I praktiken kördes motsvarande på tävlingen i Vittsjö, bara att det även fanns en klass för rekylerande (och betydligt lättare) fjäderbössor.

Då verkar det ju finnas en början till samsyn i det lägre effektregistret och vad man kanske kan se som instegsklassen, bra tycker jag! Skitspännande tävlingsform detta med BR, jag blev riktigt positivt överraskad över hur utmanande och kul det var :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 29 dec 2012, 22:58

Gnistan skrev:Vi kör med dessa regler För att följa länken så måste du registera dig.


till stor del baserade på bänkskytteregler.
Vi har än så länge bara kört en tävling ( KM ) under ganska svåra vindförhållanden
men det var rätt kul ändå, ser fram emot nästa års tävlings säsong.
viewtopic.php?f=60&t=9523




Intressant... :thumbupp:

Men fattar jag rätt att tian på er tavla för 100m endast är 0,5mm....! :shock:
Jösses, det låter nästan lite väl svårt....eller...? :)
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 29 dec 2012, 23:01

Leopold skrev:Jo men det verkar väl klokt! Det vore knappast möjligt att hålla vikten på riggen enligt LV med 300s, skitbra att man ska kunna ha ett sånt instegsvapen om man så vill. I praktiken kördes motsvarande på tävlingen i Vittsjö, bara att det även fanns en klass för rekylerande (och betydligt lättare) fjäderbössor.

Då verkar det ju finnas en början till samsyn i det lägre effektregistret och vad man kanske kan se som instegsklassen, bra tycker jag! Skitspännande tävlingsform detta med BR, jag blev riktigt positivt överraskad över hur utmanande och kul det var :)


Tack, jag uppskattar din konstruktiva dialog... :Hughug:
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Knivsöder 30 dec 2012, 14:26

Tomaz skrev:Men fattar jag rätt att tian på er tavla för 100m endast är 0,5mm....! :shock: <

Den grundläggande orsaken till den lilla tian, är att inte ens elitskyttar skall kunna skjuta full pott var och varannan gång.

Tittar man på det etablerade krutskyttet, så skjuter många erfarna skyttar relativt ofta 50 poäng. Även i BR så verkar 750 p bli vanligare och vanligare.
När jag sköt korthåll (.22 lr liggande med diopter på 50 meter), så sköt många av ungdomarna regelbundet 48-50 poäng. Vad händer när full pott blir normalt för en skytt, själv så hade jag tappat intresset och gjort något annat.
Personligen så har jag inget större intresse varken av Field Target eller Bänkskytte, utan jag vill skjuta när maxgränsen, sett till vapnets E0/V0, börjar bli utslagsgivande.

Det jag däremot hoppas, är att vi i Sverige kanske kan börja med Extreme Benchrest enligt de regler som de skjuter efter i staterna.

Tomaz och ni andra, vad tror ni om det, Extreme Benchrest???
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 30 dec 2012, 16:12

Javisst, usa-varianten låter också kul... :)
De kör mot luftpistoltavla från 75 yards
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Knivsöder 02 jan 2013, 10:15

Enligt sekreteraren i ERABSF, som kör enligt samma regler som WRABF vad jag förstår, så är det inga problem att en nation har egna nationella klasser i bänkskytte. Se citat nedan från ERABSF's sekreterare som är svensktalande finne.

"Ni kan ta in vilka klasser ni önskar i ert eget regelverk, i Finland har vi en Unlimited klass så att alla som vill kan delta."

Då kan vi i Sverige i lugn och ro peta in en nationell <10 joules klass med en viktbegränsning på exempelvis 5,6 Kg för att släppa in de i Sverige så populära 300S. Även en 50 joules klass, en 100 joules klass och mer kan läggas till, om vi så önskar :smt037 Det är egentligen bara att de föreningarna i Sverige som är intresserade snackas vid, och kommer överens.

Nu är det inte jag som håller i BR i Stockholm, men de föreningar som är intresserade, kanske Laxå, Vittsjö etc, i sådana fall kan höra av sig med PM till mig, eller helst till buggsson, så kanske vi kan samordna nationella regler i Sverige innan säsongen för 2013 kör i gång på allvar. Ett SM på sensommaren skulle vara himla skoj!

I SLJSF så är det buggsson som håller i bänkskyttet. I SLJSF så har vi har en ansvarig medlem för varje gren som vi skjuter. Själv så håller jag i Långhållsskyttet, men jag hoppas att en utveckling av bänkskyttet gör att långhållskyttet kan avvecklas...

:smt035
Senast redigerad av Knivsöder 02 jan 2013, 12:50, redigerad totalt 1 gång.
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Jazz 02 jan 2013, 10:54

Knivsöder skrev:Enligt sekreteraren i ERABSF, som kör enligt samma regler som WRABF vad jag förstår, så är det inga problem att en nation har egna nationella klasser i bänkskytte. Se citat nedan från ERABSF's sekreterare som är svensktalande finne.

"Ni kan ta in vilka klasser ni önskar i ert eget regelverk, i Finland har vi en Unlimited klass så att alla som vill kan delta."

Då kan vi i Sverige i lugn och ro peta in en nationell <10 joules klass med en viktbegränsning på exempelvis 5,6 Kg för att släppa in de i Sverige så populära 300S. Även en 50 joules klass, en 100 joules klass och mer kan läggas till, om vi så önskar :smt037 Det är egentligen bara att de föreningarna i Sverige som är intresserade snackas vid, och kommer överens.

Nu är det inte jag som håller i BR i Stockholm, men de föreningar som är intresserade, kanske Laxå, Vittsjö etc, i sådana kan höra av sig med PM till mig eller helst till buggsson, så kanske vi kan samordna nationella regler i Sverige innan säsongen för 2013 kör i gång på allvar. Ett SM på sensommaren skulle vara himla skoj!

I SLJSF så är det buggsson som håller i bänkskyttet. I SLJSF så har vi har en ansvarig medlem för varje gren som vi skjuter. Själv så håller jag i Långhållsskyttet, men jag hoppas att en utveckling av bänkskyttet gör att det kan avvecklas...

:smt035



Jag är mycket positiv till detta :Thumbupp: :Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav moo-fi 02 jan 2013, 17:05

Det finns ju redan BR tavlor för 50m, kan inte det vara något för en 50J klass? Håller med om att det blir lite overkill med så mycket kraft på 25m.
Bild
Användarvisningsbild
moo-fi
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 sep 2010, 18:43
Ort: Lund
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se www.solskytte.se
Luftvapen favorit: HW100

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Görgen 02 jan 2013, 17:39

Sitta och skjuta väck en 2mm ring helt (X) är inte speciellt lätt ens på 25 meter i fullfart. Det är en sak och få full poäng på en tavla som kan tyckas vara full pott, men full pott är det ju igentligen inte för än man har X på alla ringarna och det är en helt annan sak än att träffa kanten på 10an varje gång och på det sättet få full poäng. :|
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Leopold 02 jan 2013, 19:48

Ibland när man funderar kring vad som är lämpliga tavlor och avstånd så handlar det mycket om att hitta tavlor/förutsättningar som gör det enkelt att skilja ut de bästa skyttarna. En fråga i sammanhanget till er som har erfarenhet av poängberäkning: är det svårare att skilja ett X från en tia än en tia från en nia, inbegripet problemet med att tolka upp till .22?

Självklart är det att föredra tavlor/avstånd som gör resultaten enkla att beräkna och är så utslagsgivande som möjligt. Tex vad gäller luftpistol så ändrade man standarden någon gång för några decennier sedan för att få mer utslagsgivande tavlor, givet den snabba vapenutvecklingen vid den tiden.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Frank69 03 jan 2013, 10:37

Jag vill påstå att har man normalt fungerande syn så är det inga problem alls att tolka.
Spelar ingen roll var skottet tar.
Använder mig av en tolk som har ett förstoringsglas:
För att följa länken så måste du registera dig.


Skall man tolka på tävling, så måste man ju förståss veta hur träffar räknas poängmässigt.
Och det är ju bäst om endast en person tolkar, om man kör den manuella tolkningen.
Har man en maskin till detta, eller kör med elektroniska tavlor, så görs det ju automatiskt.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Leopold 03 jan 2013, 10:49

Ok, som jag misstänkte då Frank. Men faktum kvarstår ju att ju mindre särskiljningsförmåga själva tavlan och/eller avståndet har, desto mer utlämnad blir man till de mer eller mindre godtyckliga särskiljningsreglerna som finns (FM, etc). I en skicklighetssport vill man vinna på skicklighet och inte tur.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav päran 03 jan 2013, 10:51

Jo men du är uberjävlig på att sitta o rätta :mrgreen:
päran
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: 17 sep 2011, 19:16
Ort: Åseda
Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Frank69 03 jan 2013, 11:38

Leopold skrev: I en skicklighetssport vill man vinna på skicklighet och inte tur.


He,he... det där kan man aldrig komma ifrån... men en kombination av bägge är ju ett vinnande koncept! :thumbupp:
Men det är alltid avgörande var skottet tar, och bänkskytte är det ju X:en som avgör.
Vad jag vet, så har det aldrig skjutits 75X på nån BR tävling i Sverige. Kanske om man kör en tävling inomhus, så kan det vara möjligt. Men utomhus i väder o vind, så är det rätt otänkbart.
Senast redigerad av Frank69 03 jan 2013, 11:42, redigerad totalt 1 gång.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Leopold 10 jan 2013, 23:55

En liten fråga: är det ok enligt reglementet att ta med sig egna vimplar i valfri konstruktion och att sätta ut dem i valfritt antal som man tycker? Jag kan inte se att något skulle hindra detta men det vet ju ni som varit med litet i svängen. Hur brukar folk göra med denna kritiska lilla detalj?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav gubbe 11 jan 2013, 16:26

Leopold skrev: Hur brukar folk göra med denna kritiska lilla detalj?


Jag kan inte reglementet men jag kan säga hur det gått till i Laxå.
Under banläggningen så sätter man ut ett antal vimplar så jämt fördelat det går beroende på antal banor/vimplar.
Min gissning är att det blir bökigt om alla skulle ha egna vimplar, men som sagt jag vet inte bestämt.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 11 jan 2013, 16:47

Man får ha egna vimplar.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav hansmn 11 jan 2013, 19:10

E.13 Wind flags:
Wind flags can be utilised that are present at the venue and competitors can bring their own. Flags must be no higher than level of bench top to bottom of target. Organisers must place enough wind flags in position before match begins. It may be possible for wind flags to be moved or taken down after each relay (target) is completed, depending on the nature of the range where the championship is taking place – if so time will need to be allocated for this during each days match’s. As bench rotation will need to be considered to facilitate this process. If a flag is in a shooter’s line of sight, the Range Officer / Referee will lay the flag on the ground. This must be done before match commences. For clarity moving flags is under the control of the Range Officer and may not interfere with the orderly conduct of the match.
Användarvisningsbild
hansmn
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jul 2009, 15:36
Ort: Hallstahammar
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 57 gånger i 29 inlägg
Skytteklubb: Västerås skarp
Luftvapen favorit: TX200HC

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Leopold 11 jan 2013, 19:42

Tack, jag har tydligen missat det avsnittet :oops:

Ju lägre effekt man skjuter med desto viktigare blir det att deltagarna ges möjlighet att ha stenkoll på vindförhållandena.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav buggsson 13 jan 2013, 00:38

Om jag får bestämma så skulle jag välja att man kör efter de internationella reglerna med tillägg av två klasser, 10J och fullfart så att det kan bli tyst i leden. Man tävlar ju ändå i olika klasser så varför skall jag bry mig om hur de andra klasserna skjuter??? Jag åkte t.ex. ända ner till Vittsjö och tävlade med min 7.5J bössa och hade hur trevligt som helst. Jag har inga problem med att andra skjuter fullfart i en annan klass och spöar mig med hästlängder för jämfört med mig tävlar de ju som sagt i en annan klass.

Jag tycker dock inte om att vänta, så jag tycker inte man skall vänta med att införa de internationella reglerna tills det blir lite volym på tävlingarna. Man måste börja någonstans, och någonstans är NU! Det var ju lika mkt tjat i början när jag propagerade för internationella regler i FT, för att så få vill skaffa bössor i 16J. Jag har alltid haft inställningen att om man vill tävla borde det finnas möjlighet att tävla efter internationella regler, även om det så skall ske parallellt med "bonnaregler". I huvudstaden har vi som mål att köra internationellt, även om implementationen kommer att ta tid, dvs att köra dessa fullt ut som i de internationella reglerna förutom skjutbordsantal, toalettantal etc, så är det målet för BR-verksamheten.

Jag kommer fortsättningsvis att tävla i BR där det är möjligt, oavsett regelverk, bara för att det är kul, men det är de internationella reglerna jag brinner för, jag är nämligen en fyrkantig själ och jag gillar standards, och gärna då bara en enda per vad det än gäller.

Tja, det summerar väl ganska bra vad jag tycker i denna fråga.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Följande användare vill tacka buggsson för detta inlägg
hansmn (13 jan 2013, 17:59)

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Nitro 13 jan 2013, 02:04

Tomaz skrev:Bänkskytte 100m ska jag försöka få till i Laxå redan i vår om vädret tillåter.
Här finns inga färdiga internationella officiella regler som jag vet, så här kan man måla med lite bredare pensel..
Men som planen ser ut nu, kommer tävlingen att se ut ungefär så här...

Om ingen annan har något att invända, så tänker jag prova att använda pistoltavla med 50mm stor 10:a.
Får vi lugnt väder så kan det bli höga resultat, men det brukar blåsa på det öppna fältet på 300m banan som jag tänkte vi skulle hålla till, och innertian är 2,5cm om man behöver sära resultat.

Detta är ju högst preliminärt men jag tror det finns plats för 2st tavlor på varje tavelställ i höjdled, och jag räknar med att vi kan skjuta 10 skott på varje tavla.
Sen tar vi tavelbyte och tar 2st tavlor till. Så totalt 40 skott för att få det lite mer utslagsgivande.
Hmmm...provtavla måste ju få plats också..kanske räcker med 30 tävlingsskott....får fundera på det...
Skjuttid för detta får jag också fundera på, men det är ju inte meningen att det ska bli snabbskytte.

Vi kör tre klasser för 100m bänkskytte för luftgevär

upp till 10J för den som känner sig wild and crazy och hoppas på vindstilla
upp till 50J för den som vill lättare få högre resultat
från 50J upp till 1000J för den som vill visa vart skåpet ska stå

Valfria kalibrar, valfritt stöd och fri luftpåfyllning eller direktkopplad till dykarflaska, inga begränsningar i vikt på riggen eller kikarsiktesförstoring, all in, no limits...

Kalibrarna tolkas inte upp till annan kaliber än bössans, dvs tolkar inte upp 4,5mm till 9mm, det blir för orimligt enligt mig....

Finns det tid och plats att skjuta fler omgångar med annan bössa, så gör vi det..

Jag kommer att köra föranmälning till tävlingen, när den officiella inbjudan kommer ut med mer detaljer i vår..

Är det vindstilla så kan man nog samla skotten på ca: cc 10cm med fwb på 100 m.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 13 jan 2013, 02:18

Nitro skrev:Är det vindstilla så kan man nog samla skotten på ca: cc 10cm med fwb på 100 m.


Javisst, menar du en maccarikittad 300s, så kan man skjuta tätare än så.....men då pratar vi typ en helt vinstilla sommarkväll på en bana i skogen...
Men på en normalblåsig dag, på ett öppet skjutfällt, med kanske till och med lite regn i värsta fall....så blir det betydligt mer svårare..
Jag tror inte man kan använda sig av mindre tavla i en 10J klass, än den stora pistoltavlan med tians diameter på 50mm...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Jazz 13 jan 2013, 10:12

Visst skjut under 10mm på hundra meter med en 10-12 joules bössa. Då förstår jag inta varför man ska ha olika klasser på 25m BR. Ingen vad jag vet kan skjuta under 10mm på hundra meter inte ens inom hus med ett luftgevär. I Holland skjuter man mycket långhålls skytte med fullpower. Man använder special gevär som man provar fram olika pipor till. De skjuter mycket inom hus och det är sällan de kommer under 30mm i samling.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

FöregåendeNästa

Återgå till Bänkskytte

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Sponsorer