Förvaring av ammunition

I detta forum avhandlar vi ammunition laddade med krut

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
luftvapen.info tillåter inte att det diskuteras jakt i denna kategori

Förvaring av ammunition

Inläggav axel 25 dec 2016, 08:03

Ammunition behöver som bekant inte förvaras i vapenskåp, utan det räcker med "under säkert lås eller på något annat lika betryggande sätt". Men är det någon som vet hur man ska tolka det?

Mitt hus är normalt sett alltid låst och larmat och fritt från barn, skulle jag då kunna lägga ammunitionen i en plåtverktygslåda med hänglås på? Jag skulle vilja säga att den då finns under "säkert lås", eller åtminstone lika säkert som ammunitionen förvaras i en del jaktbutiker. Plåtskåpen där ser inte ut att vara av någon särskild säkerhetsklass. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Förvaring av ammunition

Inläggav Sundan 22 mar 2020, 00:26

Som jag tolkar det så räcker det med en låst låda/skåp,så att ingen obehörig kan komma åt den utan att bryta sig in i något.

Egentligen är det nog som du säger,att det räcker med låst ytterdörr,dock har man ju inte alltid det, man kanske är ute i trädgården och nån dörr är öppen osv.

Vill man kompromissa kan man ju köpa ett begagnat icke ss3492 godkänt skåp så har man ju bra säkerhet utan att det blir så dyrt.

Har man dörr mellan huset o garaget får man ju dessutom ha skåpet i garaget,jag kanske inte skulle vilja ha krutvapen i garaget men ammunition skulle jag kunna överväga om jag fick det lyxproblemet med för mycket ammo :)
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg


Återgå till Ammunition

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer