.22LR som grisar ner extremt

I detta forum avhandlar vi ammunition laddade med krut

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
luftvapen.info tillåter inte att det diskuteras jakt i denna kategori

.22LR som grisar ner extremt

Inläggav Palleman 19 apr 2014, 21:55

Fick min första krutbössa för ett par månader sedan nu och har hunnit dra iväg runt 1000 skott och provat en hel del olika. Bössan är en Remington 552 Speedmaster med ett minst sagt traditionellt och i mina ögon ett högst tilltalande utseende :cheeRs:

Det är ingen precicionsbössa för någon form av tävling men med rätt ammo klarar den gott och väl en snusdosa på 100 meter. Pipan sittar bara inkastad i lådan och hindras från att trilla ur igen av en skruv som även håller förstocken.

Sellier & Bellot trivs den inte alls med, många vita träffat på 25m pistoltavla :thumbner:

De som funkat bäst är Winchester Laser, CCI Stinger och Federal vad dom nu heter i bulkpack (525 skott), Även CCI Standard går hyggligt, men träffbilden ligger ca 15cm under dom andra.
Dock så grisar höghastighetsammon ner lådan något fruktansvärt... Efter 300 skott är slutstycket och utkastaröppningen täckta av ett till synes tjockt lager krutsmack, även utsidan lådan närmast runt utkastaröppningen :Sneak:

Kan det vara läge att försöka hitta kraftigare rekylfjäder? Tänkte om hylsan lämnar patronläget innan krutet brunnit färdigt eller nåt :o
Palleman
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 02 dec 2013, 20:41
Ort: Fjälkinge
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: Bromölla, N Åsum
Luftvapen favorit: HW30

Re: .22LR som grisar ner extremt

Inläggav Callmenobody 19 apr 2014, 22:31

Tror inte det hjälper, vissa skitnar ner mest än andra helt enkelt. Remington thunderbolt är ett sånt märke.
Det jag vill ha sagt är helt enkelt att testa olika :-)

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: .22LR som grisar ner extremt

Inläggav Palleman 20 apr 2014, 08:53

CCI Standard skitar inte ner något nämnvärt, men hur kul är det med en kulbana som ligger i Chiquita-klassen :Thumbupp:

Lite halvdrygt att behöva totalsanera hela lådan med 500 skotts intervall, men hellre det och ha lite fart i bössan :thumbupp:
Palleman
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 02 dec 2013, 20:41
Ort: Fjälkinge
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: Bromölla, N Åsum
Luftvapen favorit: HW30

Re: .22LR som grisar ner extremt

Inläggav Jazz 25 apr 2014, 08:25

Pröva American eagle från Federal. Bra fart och någorlunda rena. Du är nog den enda jag någonsin hört talas om att stingern skjuter bra, trodde det inte fanns någon bössa som gillade dom.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp


Återgå till Ammunition

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer