Krut

I detta forum avhandlar vi ammunition laddade med krut

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
luftvapen.info tillåter inte att det diskuteras jakt i denna kategori

Krut

Inläggav Jazz 18 dec 2013, 13:02

Vad använder ni för krut när ni laddar själv. Jag har använt Lovex men har tröttnat på det. Första jag köpte var bra men verkar som det blivit sämre. Sedan så har de senaste batcherna skitat ner så man kunde tro att 45 varit med i antagnings kraven för militären.
Nu har jag gått över till Vihtaviuri N133 och N340.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Krut

Inläggav ogster 18 dec 2013, 14:12

Har precis börjat ladda men jag kör Norma då det är billigt och bra.

N204 & MPR till 6,5x55

N200 till .222
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Krut

Inläggav Jazz 18 dec 2013, 15:06

Jo jag tittade på priset då jag körde Lovex :thumbner: Men det var en polare som även han körde Lovexoch han satte en kula i pipan på sin 357. Vi knackade ur den han sköt ett skott och satte en kula igen. När vi knackade ur kulorna så kom det krut med. Nu ligger han nere på mini laddning med sin medan jag ligger ca 10 steg över??. Saken är den att sätter sig en kula i min pistol så märker man inte det. Så jag vågar inte chansa mer med Lovex. Mina fingrar och vapen är värda mer än lite krut.
:Thumbupp: :cheeRs:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Krut

Inläggav ogster 18 dec 2013, 15:59

Jag köpte laddgrejorna enbart för att kunna testa olika kulor, övningsammunition är så billig att det inte finns nån ekonomi att ladda den till 6,5x55. (222:an övar jag aldrig med)
Har man grövre doningar så går det ju rätt fort att få ekonomi i laddningen men det är ju även väldigt tidskrävande..

Men det gäller ju att ha koll på vad man gör, ta fel krutburk eller läsa av fel tabell och då kan det gå riktigt illa..
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Krut

Inläggav Jazz 18 dec 2013, 16:55

Nja det som är riktigt farlig, ivarje fall på pistol är för låg laddning. Den märker man i regel aldrig förrän efter nästa patron. De jag laddar till är min 45a och 357a och på gevär winchester 30-30 med kants pipa. Ovanstående tål en hel del. Laddar du till din Gloock med, de är ju lite känsligare. Överhuvudtaget är nog 9mm pistoler lite klenare. Men i min gamla Cz provade jag med samma laddning som 10mm och det funkade bra.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Krut

Inläggav ogster 18 dec 2013, 20:35

Märks det inte på rekylen i pistolen om det är olika laddningar?
(Speciellt om det är så klent att kulan fastnar.)

Har en bekant som använder ett Lee loader kitt (ingen press) och han har lyckats ladda 308w utan krut ett par gånger, blir ju lite pinsamt när man är på tävling och hans bössa klickar...
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Krut

Inläggav grym 18 dec 2013, 21:26

kör vv
310,tinstar,340,110,120,130,133,140,160,165,170,540,560,570
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Krut

Inläggav soul 18 dec 2013, 22:15

ogster skrev:Märks det inte på rekylen i pistolen om det är olika laddningar?
(Speciellt om det är så klent att kulan fastnar.)

Har en bekant som använder ett Lee loader kitt (ingen press) och han har lyckats ladda 308w utan krut ett par gånger, blir ju lite pinsamt när man är på tävling och hans bössa klickar...

Det märks rätt ordentligt och man upplever det som att pistolen klickade men när man gör mantelrörelse så kommer det ut en tomhylsa, då är det viktigt att man kollar att inget sitter kvar i pipan.

Själv laddar jag med n340 krut till pistolerna och norma 200 till gevären (samt trailboss för 308w subsonicladdningar).
Praktiskt att bara använda två krutsorter tycker jag.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Krut

Inläggav Jazz 18 dec 2013, 23:38

Jag har varit med om att kulan fastnat en gång. Är det bara tänd hatten är det som soul skriver. Men är det krut som i den jag sköt så märker man inget. Kraften som skulle slängt iväg kulan den kraften går helt över till slutstycket som om något så blir rekylen eller det som man uppfattar som rekyl större. Jag stod och sköt snabb serie och helt plötsligt låste sig avtryckaren, tittade upp frånsiktet så såg jag att manteln hade inte stängt helt. Slog till mateln en gång för jag trodde den hängt sig när det helt plötsligt gick upp ett ljus för mig. Bara släppte utt magget och mantlade den. En hel patron kastades ut. Körde in nageln för att spegla ljuset och såg en kula i loppet. Hade den kulan gåt in 5-6mm till så hade jag sprängt vapnet och jag märkte det inte. Därför är jag lite försiktig med pistoler eftersom det helt tydligt inte märks ibland. Nä nu blir det bara finländskt krut för mig. Nu har vi ett pas stycket i klubben haft problem med Lovex så det går bort. Jag har ett par kg kvar men kommer väl att elda upp det. Jag säljer inte det.
Senast redigerad av Jazz 18 dec 2013, 23:39, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Krut

Inläggav Rustan 19 dec 2013, 03:15

Vihtavouri och Vectan. Fast det var några år sen sist.
Användarvisningsbild
Rustan
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 12 aug 2012, 08:10
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se (#034)
Luftvapen favorit: FWB 601

Re: Krut

Inläggav soul 19 dec 2013, 05:10

Jazz skrev:Jag har varit med om att kulan fastnat en gång. Är det bara tänd hatten är det som soul skriver. Men är det krut som i den jag sköt så märker man inget. Kraften som skulle slängt iväg kulan den kraften går helt över till slutstycket som om något så blir rekylen eller det som man uppfattar som rekyl större. Jag stod och sköt snabb serie och helt plötsligt låste sig avtryckaren, tittade upp frånsiktet så såg jag att manteln hade inte stängt helt. Slog till mateln en gång för jag trodde den hängt sig när det helt plötsligt gick upp ett ljus för mig. Bara släppte utt magget och mantlade den. En hel patron kastades ut. Körde in nageln för att spegla ljuset och såg en kula i loppet. Hade den kulan gåt in 5-6mm till så hade jag sprängt vapnet och jag märkte det inte. Därför är jag lite försiktig med pistoler eftersom det helt tydligt inte märks ibland. Nä nu blir det bara finländskt krut för mig. Nu har vi ett pas stycket i klubben haft problem med Lovex så det går bort. Jag har ett par kg kvar men kommer väl att elda upp det. Jag säljer inte det.

Å ännu lättare är det om man skjuter revolver, jag fick ett klick på en magnumfältrunda en gång i min dåvarande s&w 629 och dum som jag var så sköt jag vidare (stressad och tänkte inte). Men i efterhand så gick det ju upp för mig att jag ju kunde ha haft en kula i pipan i det läget och då hade det nog inte varit speciellt bra att sopa in en ny magnumsmäll i den kulan :o

I detta fallet så var det ju faktiskt en tändhatt som inte small så det gick ju bra men det gäller verkligen att ha koll när man laddar så att man vet att det finns krut i varje patron och gärna rätt mängd också :thumbupp:

Ipsc revolver ska man nog inte skjuta om man är en slarvig handladdare, för då har man inte tid att kolla om det var en pysare eller en klick...
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Krut

Inläggav Jazz 19 dec 2013, 14:29

Finns nog inget som skrämmer mig mer än pysare. Alltid samma problem med klickning. Är det en pysare, skall jag göra mantel rörelse, öppna trumman.
Fick en riktig pysare en gång. Sköt precision. Pistolen klickade, jag sträckte fram vänstran för att mantla men innan jag tog tag i pistolen small skottet. Var en S&B patron.
Senast redigerad av Jazz 19 dec 2013, 14:33, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Krut

Inläggav soul 19 dec 2013, 14:47

Ja det kan bli otrevliga händelser även med fabriksammo, skör fast en kula i min glock bara för några veckor sedan med 39b :/ Förmodligen dåligt förvarad 39b...
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Krut

Inläggav päran 01 jan 2014, 10:00

Har bara provat en lovex 73.5 till 308 an inget bra , kör med norma 202 i stället funkar fint .
Då det är problem med mrp krutet och mrp2 är skrot att ladda med så blir det vw 160 /560 som funkar fint i 6.5x55 .
Använder även Norma 200 till 222 rem och lätta laddningar i 308 an ett kanon krut till detta :)
päran
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: 17 sep 2011, 19:16
Ort: Åseda
Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Re: Krut

Inläggav johangfx 17 feb 2014, 16:44

Ingen som laddar eget hagel typ slug? Som kan tipsa om bra krut?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
-<Fx Bobcat .22>- -<MTC Viper 4-16x50 AMD>-
-----------------------------------------
Användarvisningsbild
johangfx
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 16 apr 2011, 17:58
Ort: Nättraby
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 56 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: FX Bobcat

Re: Krut

Inläggav bjosse 17 feb 2014, 17:28

Själv har jag alltid varit lite förtjust i Vihtavuori. 9x19 samt 10 mm Auto har jag oftast använt 3N37 för lite snabbare men måttliga hastigheter. Krutet är som jag förstått progressivt och därmed något förlåtande vid överladdning. En gammal kompis körde 3N37 i sin .45acp 200 grs kula runt 280 m/s om jag inte minns helt fel utan problem med platta tändhattar. Till saken hör att vi köpte inte precis småburkar, utan rejäla storförpackningar som vi var flera som delade upp i 5-litersdunkar för att få ett bra krut som passade de flesta till riktigt bra pris. Det fina med finnarna är att dom är duktiga på att rekommendera laddata om man gör sig besväret att fråga dem. På engelska eller finska...
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury


Återgå till Ammunition

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer