ASM Colt Navy .36, Replika

I denna forumdel avhandlar vi pistoler som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

ASM Colt Navy .36, Replika

Inläggav Silwer 16 jan 2020, 16:32

För att följa länken så måste du registera dig.



En ASM Navy 1951 replka, de sldes av bla Hobbex här i Sverige på typ 70-80tal nångåg, rätt dyra för nån som inte var extra intresserad, för då fanns ju knallskottspistoler för alla över 18 licensfritt om man ville lpta lite.
Den här klickade ju bara.
De är av stål helt normalt, denna och Armyn 1960n har dock mässingstomme, det hade aldrig Colt, däremot sydstatarnas kopior använde mässing även i stommen, men inte för att det kan se snyggt ut utan för att de hade extremt dåligt med stål.

Det var heller inte ett bra val då mässingen med tiden när vanets skjuts kommer sträcka sig och bli glappt, idag är det olika bud om tex dessa, på vissa låter det som de gick sex skott sen föll de i bitar, andra har inget märkt, beror säkert på krutmängden ch idag sort och .36 har lägre rekyl än .44.

För att följa länken så måste du registera dig.



Varför skriver jag det här? Jo för de flesta av de här blev just svartkrutsvapen främst till USA men även en del andra länder kräver inte att du använder en jäkla antik pistol för att skjuta licensfritt som Sverge.
Det enda jag märker är arr pipdelen är igensatt och att ingen pipa ens finns.
Den kan man mao plocka bort och ersätta med en äkta del, inget annat är ändrat iaf på denna, hört om ännu enklare från 60tal då hade nån av tillverkarna bly i pipan bara som de smällt i.

ASM, Armi San Marco var en bland många tillverkare av just replikavapen fungerande främst, men de är ju ändå inte äkta och inte godragna av Colt.
I denne tillverkares fall behöll de att det står Colts Patent blabla på trumman, Colt stämde och väck guck det, hände nångpng första halvan av 80talet, på den här står det så äldre ör den iaf, tillverkaren var aldrig den bästa av de italienska vapenbyggarna, i slutet av 50talet hade italienarna börjat kopiera såpnna här klassiska vapen, nåväl dessa guck under på 2000talet nåndågång pga relativt höga priser för riktigt dåligt bygda vaoen.

De hade varit helt ok tidgare länge dock och nej allla hade inte mässingsstomme utan stål, däremot mässing i detaljer, massor av modeller fanns i varianter.

För att följa länken så måste du registera dig.



Trumman har den typiska rullgraverade(en maskin som kom just då i USA) sjöstridek mot Mexarna 1842, dörav namnet Navy som beskrivning idag, de användes mest på land blandade med Colt Army .44, det var ett fritt val, många gunslingers vi känner till, tex Wild Bill Hickock hade två Navy i bältet.
Finns ju en nyare modell 1961, Armyn bygger helt på denna och då delar de den slankare pipan med, Navy var dock .36 då med, Armyn har en längre något grövre i omkrets efter nipplarna in en bit och är jäkligt urborrad fasen max i jämförelse.
Det sitter ju en moj mellan trumman och pipan med hål i sp det inte ska läcka massa krutgaser mellan, på en Army är den jättetunn.

För att följa länken så måste du registera dig.



Hobbex sålde ut sina til visst reapris tidigt 90tal, Farsan köpte då en Army, men jag hade inte rpd md Navyn som jag alltid gillat bättre med sin sexkantspipa.

För en 6-7 år sen hittade jag den på en marknad, dock utan lådan, men i gott skick 500kr så var det klart.

Den är udda nog full med serienummer, ifs visste de kanske inte om den skulle kunna skjutas, eller så var det till ett visst prtal, farsans Army som då ju ör nyare saknar helt ID nummer

För att följa länken så måste du registera dig.



Svårt att se telefonkamera, sen har den åven nummret i botten av kolven i måssingen.

Kanske slutade stålvapen på den här nivån mporteras hit, de var ju dyra, iaf de som normalt säljs nu och tom syns på auktioner Denix kan de stå på dem är inte att jämföra med ens, de ser ut som skit och saker ser helt fel ut mm, men på väggen kanske de duger om ingen glor för noga.å, röcker för att se kolvsidorna fasthållna medcen skruv mitt på, urk snik.

Har sökt en del och skjutbara, och delar finns det, vapen tom i Sverige dem som nu offrar licensplats på dem?
Svårt som fasen att hitta de här replikorna, så det lär inte regnat av dem.
Sån fanns ju andra tillverkare, men jag vet inte om liknande eller då finare ändå just sim oskjutbar replika säljs i Sverige?
Ok om man köper tändhattar så lär väl de smälla om man skjuter. :-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: ASM Colt Navy .36, Replika

Inläggav Silwer 16 jan 2020, 18:27

Får lägga till att jag på intet sätt tänker byta pipa, det käns meningslöst att göra nåt sånt, nu kan jag ju ha den ligga på hyllan här.
Det hela var retoriskt tänkt.

Ibland har jag dock sett säljare dör uppenbart delar på deras gamla pre 1890 hylslösa revolver.
Jag påpekade detta för en karl med flertalet just svartkrutsvapen, man såg att stommen var gammal.

Han menade att bara stommen var den äkta gamla fick man byta pipa och trumma tex, vilket jag tvekade över, nen ville inte starta tjafs, är inte nån expert på sånt.

Min tanke för mig själv var ju köper jag den så är den ju ett licensvapen egentligen, och det var ju en hel del pengar, och originaldelarna fanns inte ens kvar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: ASM Colt Navy .36, Replika

Inläggav Sako Finnbear 16 jan 2020, 18:39

Fin revolver!
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: ASM Colt Navy .36, Replika

Inläggav Silwer 21 jan 2020, 21:03

Jo, jämför det ordinära utbudet av replikor så.

Finare finns givetvis.

Verkar vanligt idag med sånna här, det blir nog för dyrt för de flesta, men beg flr 500kr helt ok.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Pistol & Revolver

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer