Polisens pistolproblem

I denna forumdel avhandlar vi pistoler som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

Polisens pistolproblem

Inläggav Wallop 13 feb 2013, 11:36

Än en gång är problemet aktuellt med poliser som inte klarar kraven för vapenbärande.
Bortsett från detta hör man om incidenter som avfyring inomhus, senast under demonstration av pistol för besökande skolklass, ett par fall av vapen glömda på toalett (hur nu någon kan vara så glömsk) och så vidare.
Det skulle vara intressant att exakt få veta vilka prov och kunskaper som kvalificerar för vapenbärandet, inte minst mot bakgrund av de höga krav som ställs på en vanlig dödlig som vill ha licens för enhandsvapen.
Kan någon informera om saken?
Wallop
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 jan 2012, 15:08
Ort: Skaraborg, Västra Götaland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Leopold 14 feb 2013, 20:24

Det är enkelt att googla på vad polisens kompetensprov innebär. De flesta sportskyttar anser förmodligen att kraven är mycket lågt ställda vad gäller prestation, ändå är det många poliser som inte klarar dessa krav. Tydligen innebär det ofta att man blir fråntagen sitt tjänstevapen och placerad på annan tjänst, men inte alltid. Man ser också en del incidenter där säkerhetskraven på vapenhantering har fallerat med risksituationer som följd.

Det är ingen enkel problematik det här. Dels är det så att "den typiske polisen" inte är så värst intresserad av skytte, många ser det nog mer som ett nödvändigt ont att behöva gå omkring beväpnad. Jag tror inte intresset går att jämföra med det man ser hos typiska sportskyttar. Dels är det delvis upp till den enskilde polisen själv i många fall att pynta för ammunition och träning, något jag tycker är litet märkligt. Borde vara en självklarhet att arbetsgivaren står för den nödvändiga träningen som behövs för att man ska fylla kraven som jobbet ställer, inkl material och att tid avsätts.

Men den mest bekymmersamma saken enligt mitt förmenande är att kompetensprovet verkar matcha dåligt mot faktiska krav på att kunna använda vapnet när det verkligen gäller. Har sett att man åtminstone infört IPSC-liknande träningsformer i vissa distrikt, detta är ett steg i rätt riktning tycker jag. Att ha kompetensprov som grundar sig på en nedskalad och förenklad version av klassiska sportskyttegrenar ser jag som mer eller mindre irrelevant "in the first place" för de praktiska situationer som en polis måste kunna hantera. Man måste simulera kraftig stress, blixtsnabba beslut och hela baletten om det ska vara meningsfullt anser jag och det gör man inte i nuvarande kompetensprov.

Jag är inte alls insatt i alla detaljer kring poliser och vapen men det är litet av det jag har reflekterat över som sportskytt när jag ser frågan diskuteras. Skulle jag vara polis och behöva bära tjänstevapen så hade jag knappast känt mig nöjd med nuvarande situation som jag har förstått den.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Bromslätt 14 feb 2013, 22:40

Jag håller med er båda på sätt och vis.

Min spontana tanke är att en utbildning i grundläggande vapenhantering måste vara första steget. Utbildningen finns säkert redan men kunskapen fastnar inte hos alla, trots utbildningen.

Vidare så har en polis utbildning och (borde ha) en förmåga att hantera stressade situationer redan när de går ut i tjänst. Då tycker jag att om de kan prestera bra på en skjutbana och därmed visa att de kan hantera vapnet på ett säkert sätt och prestera bra resultat på målskjutning så borde det vara ett tillräckligt test som bekräftar att de är mogna att vara beväpnade och kan hantera det.

MEN!
Nu vet vi att det inte funkar riktigt så i verkligheten.

Tanken med Svensk, beväpnad polis är nog mest tänkt som att vara avskräckande för busarna men blir mer skrämmande för oss vanliga som kanske råkar vara på fel plats vid fel tillfälle.

Om polisen själv måste stå för skjutträning och dess kostnader så borde de vapenvägra.
Haenel Sport Modell 49a, (1959)
HW 30S
AA TX200 HC
Gamo 4-12x44 AO
NIKKO STIRLING 4,5-14x50 AO
Zoraki HP-01 med Walther Nano Point
Användarvisningsbild
Bromslätt
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 31 aug 2010, 19:45
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: AA 200TX HC

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Leopold 14 feb 2013, 23:51

En annan grej man kan fundera på i samband med poliser och tjänstevapen är att besluten att ta till verkanseld har så mycket mer drastiska konsekvenser idag vilket borde avspeglas i vapenträningen och den fortlöpande utbildningen i stort.

Man använder sedan ett antal år tillbaka 9 mm Speer Gold Dot som standard, en hålspetsammunition som svampar upp på ett välkontrollerat sätt i målet med betydligt mindre risk för genomslag som kan drabba tredje person. Översatt till vanlig svenska: beslutar man sig för att skjuta så måste man räkna med att den påskjutne personen drabbas mycket svårt.

Denna typ av ammunition är förbjuden i krig men man har ansett att fördelarna överväger vid polisiära aktioner i fredstid. Jag kan förstå logiken i detta men samtidigt känner jag mig osäker på om det avspeglas i polisens vapenträning och generella utbildning.

Det var inte länge sedan vi såg exempel på att ett antal dylika kulor avlossades rakt in i ett gym vid en konfrontation, ett under att ingen skadades. Jag menar att sådana händelser inte enbart kan lastas en enskild polisman utan det system som tränat och utbildat vederbörande, uppenbarligen ett bristfälligt system.

Jag tycker inte att det är acceptabelt som det ser ut idag. Man sätter dit enskilda poliser för systemfel. Poliser måste få en ordentlig utbildning på sina tjänstevapen, inklusive rejäl träning i att hantera dessa beslutssituationer med potentiellt dödlig utgång. Utan denna träning så skulle jag knappast vilja befatta mig med tjänstevapen om jag vore polis.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav päran 15 feb 2013, 18:33

Lika bra att göra som i England -enbart special utbildad polis får bära vapen där alla andra poliser har batong :-)
Sen tycker i och för sej jag att dom skulle utrusta polisbilarna med pumphagel bössa för det är betydligt lättare att skjuta med och
ger en betydligt bättre stop effekt och hagel är relativt ofarligt på lite längre håll om du jämför med kulvapen .
päran
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: 17 sep 2011, 19:16
Ort: Åseda
Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav bjosse 15 feb 2013, 18:50

Polisens skyttefärdigheter är väl som jag ser det ett arbetsledningsproblem.

Vänd lite på steken. Jag arbetar som telefonsäljare (inte jag personligen, ett exempel). Jag begriper mig inte på telefonen, och är måttligt intresserad av att öva och lära. Min arbetsledare är måttligt brydd och intresserad pga andra prioriteringar uppifrån. Direktiven handlar om att sälja. Att jag sedan inte har kontroll på de verktyg som står till buds och påbjuds är inte "politiskt korrekt för närvarande", så det skiter man i från högre ort.

Inte världens bästa exempel precis, men mer att se som en liknelse över hur det inte ska fungera.

Har jag ett arbete som innebär att jag ska ha vissa färdigheter så är det förutom mitt eget intresse definitivt en arbetsledningsfråga. Vem har hört talas om en gammal grävmaskinist som inte begripers sig på eller behärskar en grävmaskin? Eller en tomte som inte tycker sig behöva kunna detta med julklappar :lol:
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Wallop 16 feb 2013, 11:45

Tack för kloka och intressanta synpunkter.
Det är bara att instämma i att övningsmöjligheter ska tillhandahållas fritt, för den som ska vara beväpnad. Samma gäller det tveksamma valet av ammunition.
Den polis som tappar huvudet och invecklar sig i ren Vilda Västernskjutning på öppen och befolkad plats borde nog få sin lämplighet ordentligt nagelfaren.
Att ta till skjutvapen för relativt bagatellartade förseelser borde självklart föranleda påföljder.
Allmänt kan nog också starkt ifrågasättas om varenda Kling och Klang verkligen ska bära pistol.
Wallop
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 jan 2012, 15:08
Ort: Skaraborg, Västra Götaland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Sv: Polisens pistolproblem

Inläggav karlssson 16 feb 2013, 13:15

Jag har förstått att Sigens avspänningsanordning på kolven ställer till det för vissa. Därav klädskåpsskott. För övrigt anser jag Gold dot vara ett bra val.one shot stop. Istället för att brassa på med många helmantlade med stor genomslagsförmåga. Det finns ett dokumenterat fall i USA där en krackpåtänd tog "32" (låter som en saga, jag vet) full metall jacket 9or och kunde döda en polis. Källa, Guns & Ammo. En hålspets tappar mer kraft vid rickoshett eller genomslag. Jag tycker dessutom det är en arbetsmiljöfråga. Om jag vore polis och någon viftar med ett vapen mot mig vill jag ha möjlighet få bort hotet snabbt. Mitt i på största träffytan.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Per ivar 16 feb 2013, 14:25

Det er nogra ting man inte forstår,man får inte diskutera jakt på denna tråden men att döda menesker,stopefekt i kroppen er ok,så eter jag heller hästlagsna :roll:
Per ivar
 
Inlägg: 552
Blev medlem: 10 dec 2011, 18:33
Ort: Skåne
Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 17 gånger i 17 inlägg

Re: Sv: Polisens pistolproblem

Inläggav karlssson 16 feb 2013, 15:59

Ja, tacka vet jag hästkorv.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav RobertSt 17 feb 2013, 15:36

De poliser som inte klarar av skjutprov, helst IPSC eller ännu hellre en mycket mer anpassad träning, typ sådana som förekommer i USA, får lov att bära en Taser och ha tillgång till hagelgevär med bönpåsar. Enkelt! Om det nu inte vore för att Tasers inte används (ännu) av polisen. Fattar inte varför Tasers inte får användas av Svensk polis.
RobertSt
 

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Wallop 18 feb 2013, 12:01

Specifika skillnader mellan olika pistoltyper, som den nämnda avspänningen, borde väl i all rimlighets namn tas in av den enskilde under utbildningen, annars är det ju grundfel.
Proceduren att säkerställa ett vapen mot olyckor under hantering är ju dock elementär.
Ta ur/plundra magasin, dra tillbaka systemet, visitera patronläget. När detta utförts är vapnet fullkomligt ofarligt.
Wallop
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 jan 2012, 15:08
Ort: Skaraborg, Västra Götaland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Sv: Polisens pistolproblem

Inläggav Bsa_Airsporter 18 feb 2013, 14:30

Wallop skrev:Specifika skillnader mellan olika pistoltyper, som den nämnda avspänningen, borde väl i all rimlighets namn tas in av den enskilde under utbildningen, annars är det ju grundfel.
Proceduren att säkerställa ett vapen mot olyckor under hantering är ju dock elementär.
Ta ur/plundra magasin, dra tillbaka systemet, visitera patronläget. När detta utförts är vapnet fullkomligt ofarligt.

Nej, det gör fortfarande ont att bli slagen av det, så helt ofarlig är den inte hehe ;)

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Silwer 19 feb 2013, 07:16

Tazern anses för farlig, nån specifik med nåt hjärtproblem kan ju dö, bättre att skjuta personen kanske.

Nä de bör kanske inte få var beväpnade jämt helt enkelt, oftast är det väl också helt onödigt och ställer till mer elände än nytta.

DEt är ju heller inte en gång precis nån blivit fråntagen sitt vapen av en buse, långt fler än de lär rapportera iaf.

För övrigt är väl själva pistolen dålig, gick inte den typ sönder för insatsstyrkan ofta då de skjuter så mycket, de bytte till Glock har jag för mig, mne det var iofs länge sen jag hörde det.
Nu skjuter de här ju heller tydligen aldrig heller iofs.

Stod nåt såg jag om att de inte klarade sina körövningar värst bra heller så de fick liksom ta ner nivån, säkert samma här, ungefär som att inta samma gränser gäller alla poliser, de får väl vara cykelpolis då.:-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Wallop 19 feb 2013, 12:20

Jo, naturligtvis är det fortfarande en bra knölpåk.
Roligt med humor!
Att SIG/SAUER skulle vara dålig låter inte så troligt.
Däremot är det alltför ofta både omvittnat och bevisat att förmågan att köra bil inte heller är den bästa alla gånger.
Wallop
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 jan 2012, 15:08
Ort: Skaraborg, Västra Götaland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Jazz 20 feb 2013, 08:04

De första leveranserna av Sig Sauer sprack i stommen av att man använde amo med för stark laddning. Nu är det så att Top of the line är Sig Sauer men här har de hittat på skit. Inte ska stommen spricka.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Sv: Polisens pistolproblem

Inläggav karlssson 20 feb 2013, 09:28

Ja, en truncated 8,5 g kula som släpper mynningen på min Cz 75 med 390 mps. Lite tufft för aluminium.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Silwer 20 feb 2013, 12:23

Jazz skrev:De första leveranserna av Sig Sauer sprack i stommen av att man använde amo med för stark laddning. Nu är det så att Top of the line är Sig Sauer men här har de hittat på skit. Inte ska stommen spricka.

Säkert är det vad som hände, iaf böt just isatstyrkan till Glock då, men det är säker ändrat ingen då.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav RobertSt 20 feb 2013, 13:10

För att följa länken så måste du registera dig.



Poliser i USA verkar inte ha riktigt koll de heller.
RobertSt
 

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Wallop 20 feb 2013, 13:55

Att skjuta med överstark ammunition kan ju knappast vapnet lastas för.
En gång visade en person en mycket fin Walther P38 för mig. Den var som ny, men tyvärr råkade jag få syn på en hårfin spricka i manteln. Det var inte roligt att behöva tala om det för honom, men han hade skjutit 9 mm kpistpatroner i den.

Nu ska det ju bli ny vapenamnesti, då lär det väl smälla ett och annat skott på polisstationerna när allmogen lämnar in. Det är bara något år sedan en polis i Falköping satte ett hagelskott i taket efter att han tagit hand om vapnet. Som väntat har det varit mycket tyst om detta fall, men mottagaren kan ju knappast ha visiterat vapnet ordentligt. Det är ju trots allt ingen rymdforskning det handlar om.
Senast redigerad av Wallop 20 feb 2013, 13:57, redigerad totalt 1 gång.
Wallop
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 jan 2012, 15:08
Ort: Skaraborg, Västra Götaland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav Silwer 20 feb 2013, 22:01

Nä, de som har hand om det bör ju känna till nåt, är verkligen ingen av dem intresserade av nåt i princip?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav RobertSt 21 feb 2013, 23:30

Wallop skrev:Att skjuta med överstark ammunition kan ju knappast vapnet lastas för.
En gång visade en person en mycket fin Walther P38 för mig. Den var som ny, men tyvärr råkade jag få syn på en hårfin spricka i manteln. Det var inte roligt att behöva tala om det för honom, men han hade skjutit 9 mm kpistpatroner i den.

Nu ska det ju bli ny vapenamnesti, då lär det väl smälla ett och annat skott på polisstationerna när allmogen lämnar in. Det är bara något år sedan en polis i Falköping satte ett hagelskott i taket efter att han tagit hand om vapnet. Som väntat har det varit mycket tyst om detta fall, men mottagaren kan ju knappast ha visiterat vapnet ordentligt. Det är ju trots allt ingen rymdforskning det handlar om.


Men kära någon! Att man INTE skall skjuta k-pist ammo i en 9 mm pistol trodde jag VARJE VAPENÄGARE visste om! Tvärtom funkar ju iofs. Det är ungefär som att försöka skjuta .357 i en .38 special. Inte särskillt smart det heller...
Detta vet jag INNAN jag ens har tagit min licens...
RobertSt
 

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav soul 22 feb 2013, 00:21

Jag har skjutit tusentals kpist skott i olika glockar utan problem. Man får bara tänka på vilken pistol man skjuter dem i.
Alla pistoler klarar inte dem, det finns även annan ammo som man ska undvika i vissa pistoler t.ex +P+ ammo som är kraftigare laddad.

Det går föresten inte att skjuta 357mag ur en revolver som är kamrad för 38spl pga att patronen är längre.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Sv: Polisens pistolproblem

Inläggav karlssson 22 feb 2013, 04:36

Min Cz 75 har svalt ca 5k röda och lika många blå samt en del av statens avlagda gröna(polisens). Jag spricktestar med indikatorspray med jämna mellanrum (har varit svetsare). Inga synbara skador. Håller ihop träffbilden också. Har dock lite kraftigare rekylfjäder. Apropå +p+, så sköt jag en sån ask genom en gammal SW m60. Den höll på att hoppa ur näven. Men hållbarheten var det inget fel på. Däremot sköt jag sönder en SW m19 med hemladdad ammo. Frame stretching och eldkvastspricka i stommen vid övergång trumma, pipa. Kunde inte använda den på fältskjutning längre, krutstänksblästrade skyttekamrater ville förbjuda mig att vara med. Den gick till revolvrarnas sälla jaktmarker.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Polisens pistolproblem

Inläggav RobertSt 22 feb 2013, 19:03

soul skrev:[...]
Det går föresten inte att skjuta 357mag ur en revolver som är kamrad för 38spl pga att patronen är längre.

Åjo, nog går det på vissa 38:or, ett skott i taget, men inte mer. Det finns dårar som gjort det, tror att det finns ett YouTube klipp på en sådan dåre.
Dessutom går det för hemmaladdaren att i princip packa in lika mycket 'punch' i en 38 special som en 357 har. Lika dumt det.
Och att skjuta 38 special mycket i sin 357:a gör att det bildas avlagringar i trumman som tillslut förhindrar att man ens kan ladda en riktig 357 patron utan en rejäl rengöring först.
I alla händelser bör man rengöra sin 357:a ordentligt efter varje skjutning med 38:a special. En bättre lösning är väl att skaffa en 38:a...
RobertSt
 

Nästa

Återgå till Pistol & Revolver

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer