Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

I denna forumdel avhandlar vi pistoler som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav RobertSt 19 dec 2012, 19:06

Det här blir svårt. Jag älskar ju 1911! Trots att den lider av MASSOR av problem, eldavbrott, för kraftig rekyl (den skjuter ju 7 patroner med en diameter på 11,43 mm!). Så det verkar inte vara den första pistolen för mig. Men sedan såg jag ju dessa 3 modeller av 1911 i .22:

För att följa länken så måste du registera dig.



så tändes ett litet hopp ändå. En 1911 i 11,43 mm tror jag nog att jag kan köpa på klubben, har en missnöjd ägare där. Men skulle en .22 : a kunna vara något? Vad säger ni?
RobertSt
 

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav parabola 19 dec 2012, 19:45

Kul tråd!
Jag har precis börjat med pistol skytte och skulle villja nån gång i framtiden äga och skjuta en 1911.
Men som du skriver så kanske så kanske 1911an inte bör vara första valet :(
Användarvisningsbild
parabola
 
Inlägg: 667
Blev medlem: 17 apr 2012, 16:36
Ort: Ängelholm
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 72 gånger i 37 inlägg

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav RobertSt 19 dec 2012, 19:55

parabola skrev:Kul tråd!
Jag har precis börjat med pistol skytte och skulle villja nån gång i framtiden äga och skjuta en 1911.
Men som du skriver så kanske så kanske 1911an inte bör vara första valet :(

Näe, det är det ju definitivt inte. Jag sköt en på klubben för några veckor sedan, träffade... vallen. Men de som tog i tavlan, ja jäklar vilka hål!
Den är knepig den där 1911:an. Jämfört med Sig Saur eller Glock är den ju jäkligt opålitlig. Men det är trots det något med den...
RobertSt
 

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav Jazz 19 dec 2012, 23:19

Finns riktigt bra 1911, tex STI, infinity, springfield osv. Däremot ska man undvika Colt och några till. En som är bra och väldigt billig är Norinco. Tangfolio har med väldigt dåligt rykte. I 22 så finns det den där tyska grs? eller vad den heter. Men gemensamt för alla 22 är att de inte fungerar som en 1911 utan ser bara ut som en.
:cheeRs:
Senast redigerad av Jazz 19 dec 2012, 23:21, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav soul 20 dec 2012, 07:08

Det är ett par i klubben som har köpt sånna colt .22:or men det verkar mest vara en plinking puffra, duger till att skjuta på burkar med men som första vapen skulle jag inte rekomendera en sån.
En sån köper man nog för att man igentligen vill ha en 9:a eller .45:a.
Näe köp en ergonomisk tävlingspuffra istället så kommer det att bli mycket roligare att skjuta. En 1911 kan du ju köpa när du får köpa grovt sen.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav RobertSt 23 dec 2012, 01:16

soul skrev:Det är ett par i klubben som har köpt sånna colt .22:or men det verkar mest vara en plinking puffra, duger till att skjuta på burkar med men som första vapen skulle jag inte rekomendera en sån.
En sån köper man nog för att man igentligen vill ha en 9:a eller .45:a.
Näe köp en ergonomisk tävlingspuffra istället så kommer det att bli mycket roligare att skjuta. En 1911 kan du ju köpa när du får köpa grovt sen.

Grovt sen? Ja, iofs så skall ju första licensen vara på .22... Inte för att jag tror att min klubb bryr sig, men ändå.

Visst, jagkan ju köpa en FwB eller en Walther SSP, men de kommer nog aldrig upp i samma poäng som när jag skjuter min FWB P44 i luft... Så varför inte skaffa något jag gillar...? Tja, jag är rätt grön när det gäller krut.
RobertSt
 

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav soul 23 dec 2012, 05:07

Om du har problem med guldserierna nu när du skjuter med klubbens pistoler som jag antar är gammla unique, gsp osv? så gör du det ju inte lättare att fortsätta skjuta 46+ om du köper en pistol som är gjord för att skjuta på burkar med ;)

Men alla lär väl göra sina egna misstag, försöker bara ge dig vänliga råd :)

Så mitt råd är att du köper en riktig ergonomisk tävlingspuffra (behöver inte bli så dyrt) och sen efter ett halvår till så inhandlar du 1911:an som du har längtat efter i 9mm eller .45acp. Vill du sen fortfarande ha en colt 1911 i cal .22lr så köper du en sån då som kompliment till 9/45:an.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav Rustan 23 dec 2012, 07:44

RobertSt skrev:Visst, jagkan ju köpa en FwB eller en Walther SSP, men de kommer nog aldrig upp i samma poäng som när jag skjuter min FWB P44 i luft...

Jodå.
Och kommer vi in på fältskjutning måste du både skjuta fort och träffa bra och då är de mycket bättre.
RobertSt skrev:Så varför inte skaffa något jag gillar...?

För att du kommer inte att gilla nåt som inte fungerar bra? Jämför kraven för guldserie i vapengrupp A, B och C: Det är så mycket svårare det blir med ett "A-vapen" i vapengrupp C.

Det smarta är en växelsats i .22 lr till din 45:a. Kan bli ett bra sätt att träna billigare. Har dessutom fördelen att det inte blir förvaringspoäng för den.
Kan inte rekommendera nån specifik: För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Rustan
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 12 aug 2012, 08:10
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se (#034)
Luftvapen favorit: FWB 601

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav Nitro 23 dec 2012, 19:09

Jag har inte alls hållt på med pistolskytte, men jag var iväg på en trivselkväll med ett gäng på pistolskyttebanan och fick då prova på ett gäng olika pistoler och revolrar.
Den jag tyckte var mest lättskjuten (förutom 22 lr tävlingspistol) var 9 mm. Israelisk armepistol som den nybörjare jag är.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav RobertSt 25 dec 2012, 19:14

Klubben har en hyfsad lånepistol i 9mm, kanske skulle jag börja skjuta med den.
Fick testa en gammal western Colt 45 (långsamt krut). Sköt jättebra medden, trots att den är i en helt annan klass än C vapnen...
Skulle kunna tänka mig en sådan här:
För att följa länken så måste du registera dig.


Efter att jag har skaffat .22 pangen vill säga.
RobertSt
 

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav Rustan 25 dec 2012, 19:41

RobertSt skrev:Skulle kunna tänka mig en sådan här:
För att följa länken så måste du registera dig.


Efter att jag har skaffat .22 pangen vill säga.

Jaså, är det avgjort nu att den faktiskt är godkänd i vapengrupp B och R?
Användarvisningsbild
Rustan
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 12 aug 2012, 08:10
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se (#034)
Luftvapen favorit: FWB 601

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav RobertSt 25 dec 2012, 20:03

Rustan skrev:
RobertSt skrev:Skulle kunna tänka mig en sådan här:
För att följa länken så måste du registera dig.


Efter att jag har skaffat .22 pangen vill säga.

Jaså, är det avgjort nu att den faktiskt är godkänd i vapengrupp B och R?

Ja godkänd i vapengrupperna, men inte på nationella tävlingar, eftersom pipan måste vara belägen över tumvecket. Tur att de inte skrev vapenlagarna på 1600 talet! Då hade vi fortfarande skjutit med flintlås, bly-rundkulor, svartkrut och fettlappar....!
RobertSt
 

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav Jazz 25 dec 2012, 21:20

Jag snackade för ett tag sedan med General agenten (Scandinavian arms) De håller på att ta fram en annan kolv som gör att den blir godkänd. Som det är nu är den svår att få på licens.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav RobertSt 25 dec 2012, 22:08

Jazz skrev:Jag snackade för ett tag sedan med General agenten (Scandinavian arms) De håller på att ta fram en annan kolv som gör att den blir godkänd. Som det är nu är den svår att få på licens.

Licensen ser jag inte som någotproblem. Polisen vill ha lite uppgifter på vapnet, intyg från en skjutförening, sedan kollar man upp licenstagaren, sedan, om det inte är några problem så blir vapnet godkänt för användning.
Men skall du tävla med vapnet? Ja då kan det bli problem, eftersom föreskrifterna kräver att pipan ligger ovanför tumvecket.
Men att skjuta vapnet på sin fritid på klubben lär inte vara något problem alls.
Som sagt, tur att de inte skrev vapenförordningarna på 1600-talet!
RobertSt
 

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav Rustan 26 dec 2012, 07:45

RobertSt skrev:Licensen ser jag inte som någotproblem. Polisen vill ha lite uppgifter på vapnet, intyg från en skjutförening, sedan kollar man upp licenstagaren, sedan, om det inte är några problem så blir vapnet godkänt för användning.
Men skall du tävla med vapnet? Ja då kan det bli problem, eftersom föreskrifterna kräver att pipan ligger ovanför tumvecket.

Du verkar inte ha nån koll alls.
Eller är det standard i din förening att man ljuger på intygen?
Användarvisningsbild
Rustan
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 12 aug 2012, 08:10
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se (#034)
Luftvapen favorit: FWB 601

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav Jazz 26 dec 2012, 09:05

Så som lagen tolkas idag så är enbart vapen som man får tävla med godkända så man får målskytte licens. Det gör att det är en hel del vapen som man inte får lic för idag. Tex Contender,Desert Eagle .50. Överhuvudtaget gevär som inte platsar i det nationella skyttet. Detta kan man avhjälpa med att gå med i olika klubbar då tex IPSC, PPC. och klubbar som sysslar med Silhuettskytte.
Jag är bra polare med de på Scandinavian arms och är inbokad på provskjutning på en Chiappa Rhino. Trevligt vapen med bra balans men en för liten kolv för en fullväxt skåning. Det som är lite annorlunda är att man kan inte använda den vanliga två hands fattningen eftersom då kommer andra handen framme vid pipan så man bränner sig.
Senast redigerad av Jazz 26 dec 2012, 09:06, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav RobertSt 26 dec 2012, 13:36

Jazz skrev:[...] och är inbokad på provskjutning på en Chiappa Rhino. Trevligt vapen [...]

Jaha,så du är inbokad på en provskjutning som inte får ske? Mycket märkligt! Eller är det OK för en vapenhandlare att inneha och förevisa ett vapen som han sedan INTE får/kan sälja? Nejdu, något konstigt är det här.

Chiappa Rhino är väl inte förbjuden i ALLA tävlingar? Eller?

Är inte ett dugg avis på att du får provskjuta 'det förbjudna' vapnet... :mrgreen:
RobertSt
 

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav Jazz 26 dec 2012, 14:08

Jo general agenten får ha vapen hemma. Jag har varit inbokad för detta ett halvt år. Men jag sa till dem att jag tar skytte polare med mig. Så jag kan höra av mig när det är dags. Tydligen ingen i vittsjö som vill prova. (Jag har frågat).
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav Rustan 26 dec 2012, 14:46

RobertSt skrev:Eller är det OK för en vapenhandlare att inneha och förevisa ett vapen som han sedan INTE får/kan sälja?
Självklart. Det var till och med därför en del blev vapenhandlare förut, men nu finns det omsättningskrav för att man ska få behålla tillståndet.
Användarvisningsbild
Rustan
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 12 aug 2012, 08:10
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se (#034)
Luftvapen favorit: FWB 601

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav RobertSt 26 dec 2012, 15:53

Rustan skrev:
RobertSt skrev:Eller är det OK för en vapenhandlare att inneha och förevisa ett vapen som han sedan INTE får/kan sälja?
Självklart. Det var till och med därför en del blev vapenhandlare förut, men nu finns det omsättningskrav för att man ska få behålla tillståndet.

Världen är upp och ner!
Är det verkligen omöjligt att få en standardlicens på en Chiappa?
RobertSt
 

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav Jazz 26 dec 2012, 16:11

Enligt SA så är det mer eller mindre omöjligt för tillfället.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav RobertSt 26 dec 2012, 16:29

Jazz skrev:Enligt SA så är det mer eller mindre omöjligt för tillfället.

Aha! En utmaning mao! När jag har skaffat min.22:a och det börjar bli dags för nästa vapen, så kanske...
Jaja, det hinner väl flyta en hel del vatten under broarna tills dess kan jag tro. Mycket märklig den där klausulen om pipans placering i förfållande till tumvecket! Varför har man en sådan klausul? Varför föreskrivs inte obligatorisk användning av fettlappar till alla vapen när de nu ändå håller på med bakåtsträvande regelverk? Chiappa idag, vem vet vad som kommer att uppfinnas härnäst på vapenområdet, och som då givetvis inte får användas till målskjutning? Patronerad ammo? Javisst ja, DET har man ju tillåtit. Undrar varför?
Eller kanske jag har missuppfattat: målskytte skall bedrivas som en 'stenålders' sport... Nymodigheter? Glöm det!
RobertSt
 

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav RobertSt 29 dec 2012, 22:30

Jazz skrev:Enligt SA så är det mer eller mindre omöjligt för tillfället.

Möjligen, detta är ett svar på ett inlägg jag gjorde om Chiappan:
Det går alldeles utmärkt att målskjutningslicens på en Chiappa Rhino, men inte för nationellt ban- elleri fältskytte där regeln alltså är att pipans kärnlinje skall ligga över tumgreppet. Bara för att det nationella ban- och fältskyttet är det som de flesta håller på med så innebär det ju inte att det är de enda skytteformerna som finns.
Så där går åsikterna isär.
RobertSt
 

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav soul 30 dec 2012, 00:40

Vaför är du så kåt på en chiappa? Att pipan liggen under under tumvecket tror du att det kommer att ge dig speciellt mycket fördel eller? Näe köp en smith som alla andra istället som har ett trycke som är bra också. Men du kan ju börja med att skaffa en 22:a
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Är 1911 i .22 något att ha. Eller inte?

Inläggav RobertSt 30 dec 2012, 17:45

soul skrev:Vaför är du så kåt på en chiappa? Att pipan liggen under under tumvecket tror du att det kommer att ge dig speciellt mycket fördel eller? Näe köp en smith som alla andra istället som har ett trycke som är bra också. Men du kan ju börja med att skaffa en 22:a

Så fort jag ens nämner ordet 'Chiappa' i någon tråd så tror alla att jag vill ha en! Mycket märkligt. Det är ju en revolver. Jag gillar inte revolvrar, om det inte är Colt 45... Okej, jag skämtade om att ev. skaffa en sådan. Inget att ta på allvar.
Som första .22 pang blir det nog en FWB, jag har ju redan luftversionen P44 och är hur nöjd som helst. Okej, den kostar ju en slant, men det är inget problem.
Nästa pang då? Tjae, .357 verkar vara en hit, tar ju .38 också...
RobertSt
 

Nästa

Återgå till Pistol & Revolver

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer