Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

I denna forumdel avhandlar vi gevär som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Beretta 21 nov 2016, 21:24

På robsoft läste jag om en som hade stora problem med precisionen i sin 22wmr pipa till cz455. En polering av pipan var ett halleluja moment. Själv körde jag utan någon som helst rengöring. Hade läst för mycket på nätet om att dom bara blir bättre. Hade bara bra precision med en dyr patron. Körde med krutlösare och fick iaf in cci standard på 5kronan.
Beretta
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 25 aug 2014, 17:28
Ort: Osby
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 10 gånger i 6 inlägg

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 23 nov 2016, 01:41

Beretta skrev:På robsoft läste jag om en som hade stora problem med precisionen i sin 22wmr pipa till cz455. En polering av pipan var ett halleluja moment. Själv körde jag utan någon som helst rengöring. Hade läst för mycket på nätet om att dom bara blir bättre. Hade bara bra precision med en dyr patron. Körde med krutlösare och fick iaf in cci standard på 5kronan.


En 5-krona som träffbild på 50 meter kan nog funka för jakt av vad som går att jaga med kalibern. För målskytte är den litet för stor för att jag ska känna mig nöjd. Vill helst hamna inom en 1 Eurocent dvs 16,2 mm, motsvarar ett c-t-c på 11 mm mellan tummen och pekfingret.

Som du säger, gott om man kan hitta fram till detta med relativt billig ammo. Tror att SK standard Plus kommer att leverera detta och ska åka och köpa upp litet dylik ammo i veckan. Ca en krona per skott känns relativt rimligt.

___
PS. Monterade ett par Sportsmatch TO35 nyss, tror att det kan hjälpa litet med tanke på de uselt billiga kinakikarfästena jag kört med tidigare. Fick ner kikaren ett par mm till på så vis vilket minskade behovet av justerbar kolvkam till typ ... noll.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 27 nov 2016, 01:43

En snabbomgång på den regniga och blåsiga banan idag, inskjutning av nya ringarna. Inledde med några serier Topshot men det funkade inget vidare. Skiftade till Norma Jaktmatch och genast samlade det ihop sig på första femskottaren till vänster, inom en svensk enkrona utan problem. Andra femskottaren till höger efter att ha justerat siktet några snäpp men tyckte detta fick räcka med den bössan idag...*) Så det var inga förhållanden att jaga perfektion eller köra några djupare analyser, bara att få bekräftat att det verkar funka bra.
__
*) Blåsten gjorde att tavlan som bara var fäst i ena kanten vinklades fram och tillbaks och producerade en större horisonell spridning i pappen än vad vinden kunde skyllas för.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav ogster 27 nov 2016, 10:08

Gjorde nyss en mindre utredning på min Quad då den alltid skjutit hyffsat men aldrig sådär "quad bra".

Visade sig att min pipa är kinkig som fan vad gäller rengöringen, plus att alla test serier jag gjort visar på att vid ammobyte så sköt ALL ammo sämre första serien/serierna innan det tightade till sig så det kan va lönt att skjuta en hel ask i rad innan man drar några slutsatser.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 27 nov 2016, 11:07

ogster skrev:... vid ammobyte så sköt ALL ammo sämre första serien/serierna innan det tightade till sig så det kan va lönt att skjuta en hel ask i rad innan man drar några slutsatser.


Så är det nog för det mesta. Ska man utvärdera ammo på allvar så krävs det inte bara vettigt väder utan att man skjuter en ask som du säger innan man drar förhastade slutsatser. Men man är ju litet otålig att se resultat...

Ska bli spännande att utvärdera litet fler sorter från i synnerhet SK-sortimentet som ligger litet trevligare i pris än Lapua.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav päran 29 nov 2016, 18:04

Dom som går bra i min cz är Lapua midas väldigt jämn kvalite och RWS subsonic bägge är "dyr" ammo i 22lr värld även cci minini mag funkar vettigt .
Att testa 22lr ammo utomhus är svårt och på vissa ställen är vindar lite hur som helst ,
Har ni chansen så testa i skottstol tex skytteservice i Älmhult har 50m inomhus .
päran
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: 17 sep 2011, 19:16
Ort: Åseda
Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 02 dec 2016, 18:07

päran skrev:Dom som går bra i min cz är Lapua midas väldigt jämn kvalite och RWS subsonic bägge är "dyr" ammo i 22lr värld även cci minini mag funkar vettigt .
Att testa 22lr ammo utomhus är svårt och på vissa ställen är vindar lite hur som helst ,
Har ni chansen så testa i skottstol tex skytteservice i Älmhult har 50m inomhus .


Jag ska ta en sväng till Skytteservice i Älmhult, väldigt bra utbud på ammo av tävlings/träningstyp. Och så som sagt detta att kunna utvärdera i skottstol inomhus som är guld värt.

Jag har reviderat mitt mål en smula... börjar inse att jag aldrig kommer att bli nöjd med den absolut billigaste budgetammunitionen. Fiocci Sport var ett lågvattenmärke jag aldrig vill återuppleva men smålänning som man är så tycker jag ändå att det bör gå att hitta trevlig ammo kring en krona give or take.

Tyvärr inte helt lätt att få tag på kul ammo som CCI Velocitor, MiniMag etc men en vacker dag hittar man säkert.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav ogster 03 dec 2016, 08:56

Leopold skrev:
päran skrev:Tyvärr inte helt lätt att få tag på kul ammo som CCI Velocitor, MiniMag etc men en vacker dag hittar man säkert.


Min närmsta jaktia butik säljer som tur är väldigt mycket olika 22lr ammo, men bor inte du granne med vapex?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 06 dec 2016, 13:18

ogster skrev:
Leopold skrev:
päran skrev:Tyvärr inte helt lätt att få tag på kul ammo som CCI Velocitor, MiniMag etc men en vacker dag hittar man säkert.


Min närmsta jaktia butik säljer som tur är väldigt mycket olika 22lr ammo, men bor inte du granne med vapex?


Nej tyvärr, har ca tre timmars bilfärd dit. Lokala Jaktiabutiken har inget av intresse för mig och de verkade ointresserade att ta hem något mer denna säsong. Men man åker ju runt en del i landet och då får man försöka pricka in intressanta handlare på vägen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav ogster 10 dec 2016, 19:37

Skicka annars en lista på vad du vill ha så kan jag ju köpa det åt dig.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Följande användare vill tacka ogster för detta inlägg
Leopold (13 dec 2016, 16:22)

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Nitro 11 dec 2016, 01:41

Jag är helt novis på detta, men undrar om kravet är att köpa krutammo över disk.
Troligtvis är det så men det skulle kunna funka med bank ID och de fått se licensen via mejl.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav ogster 11 dec 2016, 10:18

Nitro skrev:Jag är helt novis på detta, men undrar om kravet är att köpa krutammo över disk.
Troligtvis är det så men det skulle kunna funka med bank ID och de fått se licensen via mejl.


Funkar bra att faxa/maila en kopia på sin licens om man vill ha det skickat.

Det stora problemet är fraktkostnaden då ammo inte får skickas med vanliga paket.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav Leopold 13 dec 2016, 16:32

ogster skrev:Skicka annars en lista på vad du vill ha så kan jag ju köpa det åt dig.


Jättesnällt! Vi träffas väl till våren på någon tävling hoppas jag och då ska jag vara ute i god tid innan om det är något jag är sugen på att testa men inte lyckats få tag på.

Var en sväng inom Älmhults skytteservice och fick tag på litet ammo att prova:
- SK standard Plus
- SK Match Rifle
- RWS High Velocity HP - måste ju prova hur sån här litet elakare ammo går... :-)

Anders hade litet olika batcher på lager av SK så han plockade litet gott & blandat så att säga. Så fort jag vet vad som funkar bäst så slår jag en signal och han lägger undan ett storpack eller två till mig. Kanonställe att handla på, plus detta med att kunna testa i skottstol om man har tid/lust :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Impulsköpte en CZ 455 Varmint i Ullared

Inläggav päran 26 mar 2017, 17:56

Verkar som RWS är märket för dessa bössorna ,vi är nu 3 som kör med suben och high vilocity i dom , väldigt jämn o bra kvalite :)
päran
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: 17 sep 2011, 19:16
Ort: Åseda
Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Föregående

Återgå till Gevär

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer