T/C

I denna forumdel avhandlar vi gevär som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

T/C

Inläggav Jazz 29 maj 2015, 23:23

Har haft min T/C Encore med shilen/begara pipa nu i en vecka och prov skjutet en gång och då låg den på en tredjedels moa på hundra meter med PPU amo (skit amo). Lite en nackdel med 243w att den är svår att hitta färdig amo till. Men idag fick jag mina ladd verktyg så nu kan jag fixa det själv. Men väldigt trevligt gevär och kaliber. J..la fart på kulan. Märks när man skjuter att den är en av de snabbaste kalibrarna. Men naturligtvis eftersom den är från usa så vart den tvunget att gå på service först som allt annat från över där.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: T/C

Inläggav ogster 30 maj 2015, 07:16

10mm är väl bra för den kalibern på 100m, brukar inte dom där behöva en längre sträcka innan dom stabiliserar sig?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: T/C

Inläggav Jazz 30 maj 2015, 08:04

Nja 243w är ju den förrföra tävlings kalibern innan 6ppc och nu 6xc. Vet inte när den stabiliserar men ska prova den på 300m i nästa vecka. Tyvärr har jag bara tillgåång till det nu. Finns däremot en 1200m bana liten bit från där jag bor men då får jag gå med i den klubben med.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: T/C

Inläggav ogster 30 maj 2015, 08:16

Vad ska du köra med för kula och planerad hastighet?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: T/C

Inläggav Jazz 30 maj 2015, 08:56

V-max 87 grain köpte jag in en hundra pack av. Kommer lägga mig under 1000m/s, förmodligen på ca 900 men vet inte hur den stabiliseras. Lita annat med som ska göras. Ska göra ett främre handtag i 4kants alu profil så jag slipper stödja mot pipan likadant måste jag göra en kolvkams höjning. Tänkte på det, den stabiliserar no bra på 100 med då det knappt gick att se hålen i tavlan. Skit små hål. Egentligen ville jag haft 6xc men kunde inte få tag på. Men nu har jag vapnet på två licenser så det är fritt fram att handla och sälja pipor till man är nöjd. Tänkte skaffa en 45-70 pipa med. Jag personligen gillar tunga kalibrar på långa avstånd (potatis kastare).
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: T/C

Inläggav Jazz 07 jun 2015, 19:30

Fortsatta tester idag på bänkskyttet. Provade 3 olika kulor med fyra olika laddningar. Ladningen var35 resp 36 vv n140. Lite väl kraftig och snärtig rekyl men precisions mässigt ingen skillnad. Började med att skjuta in med partizan färdig laddad. Svårt att säga samlingen då ja justerade mellan varje skott men när jag var färdig med skruvandet blev det strax under 10mm. Bytte till hornaday interlock 87 grain. Samlingar na flyttade sig men höll ihop. Körde kose kvent 4 skott av var. Bytte till hornaday v-max 87 grains laddning 36 grain krut. Fortfarade höll det ihop. Nästa var v-max med 35 grain krut fortfarande höll det ihop. Bytte senare tillbaks till patizan färdig laddad amo. Och fick den största sammlingen av prov skotten ca 6mm. Alla de andra serierna var förstorade hål på ca 7-8mm (243w=6.15mm). Mao så är det skönt att få ett gevär som skjuter bättre än vad jag gör. Ska pröva att sänka laddningen lite nu så den blir mindre ettrig men så den fortfarade håller ihop. Anledningen att partizan börjat gå bra är förmodligen att pipan börjat bli inskjuten.
:Thumbupp: :Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp


Återgå till Gevär

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer