.17 Hmr

I denna forumdel avhandlar vi gevär som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

.17 Hmr

Inläggav Hillman 12 dec 2012, 21:21

Jag är som många andra förälskad i 22 lr men den har en begränsning i effekt, kulbana och max rimliga skotthåll. Jag har också en 6 mm Norma BR som är fantastiskt bra. Problemet är jakt på småvilt på längre håll än vad 22 lr klarar. Under ripjakt eller skyddsjakt på mås,kråkor mm som inte får skjutas med luftgeväret så känns det som om det skulle behövas nåt vassare än "salongen", nåt som är mittemellan de två.
Jag sneglar mot .17 Hmr men har inte mer erfarenhet av kalibern än vad jag sett på Youtube.

Är det nån som testat?
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: .17 Hmr

Inläggav Jazz 13 dec 2012, 00:57

problemet är att 17 hmr bara är ett klass 4 vapen och jag anser att 22 magnum är en bättre cal då den är klass 3.
17 hmr är ett väldigt kompetent kula men tyvärr värdelös till jakt om man följer lagen.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: .17 Hmr

Inläggav Hillman 13 dec 2012, 07:31

Jazz skrev:problemet är att 17 hmr bara är ett klass 4 vapen och jag anser att 22 magnum är en bättre cal då den är klass 3.
17 hmr är ett väldigt kompetent kula men tyvärr värdelös till jakt om man följer lagen.


Värdelös till jakt kan jag ju hålla med om ifall man köper den för klass3-jakt men det gör man ju naturligtvis inte!
Du måste ju se det utifrån den klass som patronen har och utifrån behoven och nu handlade det ju om klass 4 vilt. Därför kan jag inte hålla med om att den skulle vara värdelös till jakt, tvärtom är det nog en av de mest potenta klass 4 patronerna.
Tjäder, gås och räv i klass 3 jagar jag med 6 mm BR.
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: .17 Hmr

Inläggav Jazz 13 dec 2012, 10:27

Jag har skrivet att det är en väldigt kompetent amo eller om du så vill, bra. Men det jag menade är att har man en 22Lr så varför en hmr. Jag personligen anser att det är bättre att i så fall gå upp till en klass 3 bössa. 22lr duger till att skjuta 100m med, magnum 150m. Med hmr kan man utöka avståndet ytterligare med 25-50m. Men är det egentligen ok att jaga på de avstånden. Jag anser inte det. Men som tavel stansare är den bra men man ska komma ihåg att ammunitionen kostar samma som 223remington och då är 223 amo bättre.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: .17 Hmr

Inläggav Leopold 13 dec 2012, 13:37

Så här står det skrivet med röd text högst upp:

"Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori."

Denna tråd inleds med en renodlad jaktfråga (i detta fall vilken ammunition man ska välja för viss typ av jakt) och låses därför.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12784
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Pellegrini (13 dec 2012, 20:03)


Återgå till Gevär

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer