Innan jag slår till (LG110 FT)

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav buggsson 24 apr 2012, 21:13

Jag är rådvill inför mitt stundande köp, vilken modell att välja?

Någon som vet om det finns Match sikten man kan skaffa till en FT-bössa så att man kan förlusta sig inomhus på vintern med 7.5J? Steyr själva verkar inte ha något själva vad jag kunde se, men det finns väl annat?

Vad är det för spår för kikarfästen på Steyrn? Steyers jättedyra skena är väl Weaver, men är det samma på själva bössan? Har SportMatch fästen (ATP66) som jag har tänkt använda på något sätt om det går?

Någon som har några favoritpellets? Har hört JSB (Schultz) Exact skall vara ett bra val att börja med. En del verkar tycka att 4.52mm är att föredra?

Missat något?
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav moo-fi 24 apr 2012, 21:39

Finns ett kit med diopter att köpa, inte billigt dock..
För att följa länken så måste du registera dig.



Samma sida har även en kombo-variant med diopter:
För att följa länken så måste du registera dig.



Vet inget om handlaren, men har för mig att det var Tomaz som länkat till den.

På tex För att följa länken så måste du registera dig.

kan man köpa testpack med 40 diaboler av många av de mest troliga kandidaterna. Beställde RWS Superfield, JSB Exact, H&N FTT och Baracuda i alla olika storlekar med min pcp. Vet inte vad frakten blir jämfört med inom Sverige. Dom tar även 4 procent på summan i serviceavgift om man betalar med kort.
Bild
Användarvisningsbild
moo-fi
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 sep 2010, 18:43
Ort: Lund
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se www.solskytte.se
Luftvapen favorit: HW100

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav Silwer 24 apr 2012, 21:44

Högst troligt vanliga kilspår typ 11mm trro jag aif, weaver är nog för extragrejor isf.

Ska du köra 10J? isf så är ju JSB Exact bra, 16J så kanske du kan ladda lite tyngre med JSB Heavys eller nåt, prova.

Du kan inet bar lätt gå mellan 16J och 7.5J det är en regulator i bössan och den har olika transferkanalsgrejor man monterar för de olika effekterna.

Inget är omöjligt men kräver viss expertis bara så man inte får ett vapen som inet regulerar längre tex.
Ingen lägger 18 papp eller vad dne kostar och så regulerar den som en kinesisk plog, jag vet tat vissa inte verkar bry sig iofs.

Du menar dioptersikte va? jag vet inte hur man löser kornhållaren fram på pipan på en FT tyvvärr, men det kanske nån nan vet, annars blir deete ju bra med nåt sånt för inomhuskytte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav msk 24 apr 2012, 22:22

Jag har stått inför samma dilemma som du, men jag valde AA EV2 istället. Hellst ville jag ha cal 22 till sommar skyttet utomhus och cal 4.5 och 10J på vintern. Men Efter en hel del funderande och svar på forumet så blev det AA EV2 bössan. Med det jag ville så skulle det säkert gå med Steyr, men prislappen skulle sticka uppemot 25000:-.
Mitt resonemang, cal var styrande för 10m skyttet 4.5. Sedan var det Hunter varianten jag ville ha, och då är det inte tillåtet med tumhålsstock vid nationellt skytte, och skulle man ha tag i annan backdel på stocken, och hantag, sedan 2st uppsättningar pipor. då sticker pengarna iväg. EV2 bössan efter det jag kollat upp så är det ända jag måste ta bort vid 10m skyttet, stödet som sitter längst ned på pistol greppet. Det får inte vara en kant/stöd där. Samt att jag måste få tag i en airstripper med fräst kilbas, eller montera en på den befintliga. Sedan tänkte jag sätta på en FWB diopter med M22 korntunel.
msk
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 jun 2011, 20:06
Ort: Uddevalla
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG
Luftvapen favorit: Inget bestämt

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav Silwer 24 apr 2012, 22:32

En Steyr är dock smidigare än en EV2 om man ska skjuta HFT, men i FT är det hugget som stucket tror jag helt allvarligt talat, de kommer sänka målen.

Tyvärr har vi inga internationella klasser så det blir mycket pengar för 10J antar jag och då är EV2an billigare.

Jag har sett att en ägare här skjuter väldigt mycket stående med sin dock, imponerande på sitt sätt då de faktikst inte varit matchvapen, kanske med jacka och krok att det skulle kunna funka riktigt bra?

Jag fattar dock inte det där med att byta kaliber på en EV2 där har Steyrn övertag då den inte har en matarpinne, EV2 fins inte som .22 så man får tillverka matarpinnen själv isf antar jag.

Låter komplicerat, de blir inte heller så kraftfulla om mna skulle få dem att funka fint i .22.

Steyrn har ju en .22 model, men jag gissar att regulatorn skiljer tex., det kan bli en dyr historia att ha allt utbytes på nån sån, jag skulle rekomendera att hålla sig till en kaliber isf. och bar försöka ändar just effekten som nämns.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav buggsson 25 apr 2012, 10:12

moo-fi skrev:Finns ett kit med diopter att köpa, inte billigt dock..
För att följa länken så måste du registera dig.



Samma sida har även en kombo-variant med diopter:
För att följa länken så måste du registera dig.



På tex För att följa länken så måste du registera dig.

kan man köpa testpack med 40 diaboler av många av de mest troliga kandidaterna. Beställde RWS Superfield, JSB Exact, H&N FTT och Baracuda i alla olika storlekar med min pcp. Vet inte vad frakten blir jämfört med inom Sverige. Dom tar även 4 procent på summan i serviceavgift om man betalar med kort.


Du har så rätt, billigt är det inte med kitet. Trodde jag plöjt alla sidorna på euroshooting, tydligen inte.

Det är bl.a. den modellen jag kollat på, den är dock baserad på den äldre modellen.

Bra idé med test-kit med kulor, det skall jag komma ihåg.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav buggsson 25 apr 2012, 10:39

Silwer skrev:Ska du köra 10J? isf så är ju JSB Exact bra, 16J så kanske du kan ladda lite tyngre med JSB Heavys eller nåt, prova..


Nu efter svaren här så blir jag mer och mer tveksam. Jag får väl läsa flera ggr. och nogsamt begrunda svaren. Jag hade ju tänkt börja med 7.5J tills jag får licens och sedan byta transferport till 16J för att sedan byta tillbaka till 7.5J och Match skjutning när vintern kommer, det är/var planen.

[/quote]Du kan inet bar lätt gå mellan 16J och 7.5J det är en regulator i bössan och den har olika transferkanalsgrejor man monterar för de olika effekterna.Inget är omöjligt men kräver viss expertis bara så man inte får ett vapen som inet regulerar längre tex. Ingen lägger 18 papp eller vad dne kostar och så regulerar den som en kinesisk plog, jag vet tat vissa inte verkar bry sig iofs.[/quote]

När Steyr själva säger att det bara är att byta transfer port, varför skulle jag inte tro dem? Vissa tycker att Steyr är lättmekade, om det vet jag ingenting heller. Nu har de ju dubbelreggar på bössorna, kanske blir annorlunda då? Hursomhelst, så är det ju tänkt att jag bara skall byta effekt två ggr per år, en gång på våren när FT-säsongen börjar, och en andra gång på hösten när FT säsongen slutar.

Det här blir den springande punkten tror jag, hur pass svårt det blir att byta mellan effekter. En annan lösning skulle vara att köpa två billigare bössor, om det nu finns billiga Match bössor?

Överkomliga Match bössor, tips?????


[/quote]Du menar dioptersikte va? jag vet inte hur man löser kornhållaren fram på pipan på en FT tyvvärr, men det kanske nån nan vet, annars blir deete ju bra med nåt sånt för inomhuskytte.[/quote]

Det borde finnas lösa eftersom det finns ett helt kit, vilket hade gått mig totalt förbi.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav buggsson 25 apr 2012, 10:50

Silwer skrev:Tyvärr har vi inga internationella klasser så det blir mycket pengar för 10J antar jag och då är EV2an billigare.


Vi i Stockholm (SLJSF) kommer att börja propagera hårt för att en 16J klass baserad på de internationella reglerna blir en klass även i Sverige. Varför skall vi stå utanför världen i övrigt? Det verkar dock bli mer trögrott än vad vi förväntat oss då ett inlägg på AG inte var besvarat efter över en månad.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav Jazz 25 apr 2012, 10:54

Vi kommer i Skåne att köra med 16 joules klass.
Men sedan är de här tävlingsvapnen lite överdrivet hur bra de är. På 50m har de inte en chans mot ett 4,5mm pcp i fullfart. Då snackar vi ändå bara om 27 joule.
Senast redigerad av Jazz 25 apr 2012, 10:58, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav moo-fi 25 apr 2012, 16:38

buggsson skrev:Överkomliga Match bössor, tips?????

Feinwerkbau 300s! Eller någon SSP. Annars har väl alla "riktiga" skytteklubbar gevär att låna. Vet inte hur det ser ut åt ditt håll men Nacka Saltsjöbaden tror jag håller till i järlahallen, vet inte om den heter så heller iofs, men den som ligger bredvid Nacka forum.
Bild
Användarvisningsbild
moo-fi
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 sep 2010, 18:43
Ort: Lund
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se www.solskytte.se
Luftvapen favorit: HW100

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav martinw 25 apr 2012, 20:06

Ska du justera ett steyr med transferport kan du bara sänka farten.
Steyr har portar som gör 16 till 7, men då står du inne med en i grunden 16j bössa.
Det ger mer rekyl och mer luftförbrukning, inget du vinner tävlingar med inne.
Det är vanlig 11mm skenande uppe och weaver på railen.
Steyr har inte dubbelregulator.

Mitt tips är en ssp innebössa, kan du få för 4000:-, och en 16j utebössa.
Vill du komma undan billigt blir det import från uk, kanske ett ev2, ligger på 6-8000:-
Väljer du 16j behöver du ett avståndsbedömmande sikte, räkna med 5-7000:-
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav buggsson 25 apr 2012, 21:01

Jazz skrev:Vi kommer i Skåne att köra med 16 joules klass.
Men sedan är de här tävlingsvapnen lite överdrivet hur bra de är. På 50m har de inte en chans mot ett 4,5mm pcp i fullfart. Då snackar vi ändå bara om 27 joule.


Om jag inte läst helt fel så tar de i alla fall 55 av 60 mål med 16J och blir jag så bra, ja då kommer även jag att sitta nöjd även om jag får pisk av fullfartsbössor, jag kan resa ut i världen och bli världmästare jag, det kan inte de :Thumbupp:
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav buggsson 25 apr 2012, 21:04

moo-fi skrev:
buggsson skrev:Överkomliga Match bössor, tips?????

Feinwerkbau 300s! Eller någon SSP. Annars har väl alla "riktiga" skytteklubbar gevär att låna. Vet inte hur det ser ut åt ditt håll men Nacka Saltsjöbaden tror jag håller till i järlahallen, vet inte om den heter så heller iofs, men den som ligger bredvid Nacka forum.


Jag är ny här, SSP, vilket märke är det, känns inte igen kan jag ju säga direkt. Jo, de håller till i Järlahallen och det finns även en klubb ute på Värmdö vid Skuru tror jag det var. Lånebössor, jo men jag måste ha något innan jag får licens, det är därför jag krånglar så mkt, kan inte gå och drälla så länge utan att skjuta.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav Silwer 25 apr 2012, 21:12

För med markören över ordet ser du att det betyder Single stroke pneumatic, en vapentyp som var vanlig för match tävlingsskytte med början mitt i 80-tal ungefär, fortfarande bra för den som inte vill eller kan fylla med luft utifrån eller vill rodda, med co2.

Sen är de ju mer "prisvärda" än de modernade PCP vapnen i match med, inte alltid men oftast.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav buggsson 25 apr 2012, 21:55

martinw skrev:Steyr har inte dubbelregulator.


Inte, hade för mig att jag läst det någonstans.

[/quote]Mitt tips är en ssp innebössa, kan du få för 4000:-, och en 16j utebössa.
Vill du komma undan billigt blir det import från uk, kanske ett ev2, ligger på 6-8000:-
Väljer du 16j behöver du ett avståndsbedömmande sikte, räkna med 5-7000:-[/quote]

Du pratar begagnat här? Har du tips på shoppar som har begagnat och skickar till Sverige?

SSP är nog inte intressant, det skall vara PCP, och om man skall försöka hitta begagnat, är det blocket som gäller?

Sikte har jag redan, ett Falcon T50 som jag hoppas skall duga.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav Silwer 25 apr 2012, 22:07

Då det enbart är matchvapen som duger egentligen så är kanske en koll på egun eller nåt dvs tyskland vettigt för att hitta ett vapen du gillar.

De finsn givetvis begagnade i Sverige med ibland hos sportec eller liknande men räkna med att det kostar därefter med då.

Tja Anchutz 8001, FWB p700 kan va ralternativ att titta efter.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav buggsson 26 apr 2012, 10:09

martinw skrev:Ska du justera ett steyr med transferport kan du bara sänka farten.
Steyr har portar som gör 16 till 7, men då står du inne med en i grunden 16j bössa.
Det ger mer rekyl och mer luftförbrukning, inget du vinner tävlingar med inne.


Jag försöker bara få fatt på så mkt fakta som möjligt om vad som egentligen gäller. Om Steyr själva hävdar följande, ljuger de då eller far med desinformation? I så fall är det väldigt trist.

Citat:
"We sell the HP and Field Target rifles with 7,5 Joule. This is a 16 Joule rifle with a transfer port which reduces the rifle to 7,5 Joule.
So when you want to shoot with 16 Joule you only have to change the transfer port and you have a 16 Joule rifle.
This is not influencing the shooting with 7,5 Joule if there is a transfer port in the rifle to reduce it. We test it in our shooting range each rifle before sending it.
Yes the transfer port is easily to change for anybody." Slut citat.

Då har jag ändå frågat om tävlingsskyttar av rang skulle behöva göra ingrepp i bössan för att de skall bli nöjda vid transferportbyte. Som jag förstår det hela menar Steyr själva att det inte medför några effekter på skjutresultaten vid transferportbyte? Vad skall man tro?
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav martinw 26 apr 2012, 11:44

Mer rekyl och mer luftförbrukning.
Inget man mår dåligt av om man inte är elitskytt...

Bar eller euroshooting kan ha begagnat.

Jag har byggt alla mina 16j ft bössor på 7,5j versioner.
Sen behövs det moddning och delar och kunskap för att bygga om.
Vissa bössor kräver mindre meck, andra mer.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav Knivsöder 26 apr 2012, 12:32

buggsson

Du kan få pröva mitt SSP om du vill. Jag skulle också rekommendera ett sådant till och börja med. Det är lätt att ladda (7,5 joule), och skjuter nog bättre än de flesta skyttarna...
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav buggsson 28 apr 2012, 00:04

Jag vill ju så gärna att det Steyr säger är det rätta. Det skulle ju lösa alla mina problem, nästan. Ett av mina största problem är att jag är otålig och impulsiv. Nu känner jag mig väldigt rådvill, trots Steyrs försäkran. Vänta är inte min starkaste sida.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav Silwer 28 apr 2012, 00:09

Tänker du tävla alltså i matchskytte inomhus på säg vintern?

eller är det mer i form av träning och nöjesskjutning?

För du får ju inte en FT bössa att funka perfekt för match, de är lika men inte så lika.

Ska du bara skjuta mest på skoj så kommer det säkert funka att bara byta porten, den komemer bli ojämnare och dra mer luft än den som står bredvid dig med en Steyr 110 match, delar på stocken komemr inte passa in så bra heller osv då detta givetvis är lite olika pga de olika formerna av skytte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Innan jag slår till (LG110 FT)

Inläggav buggsson 30 apr 2012, 19:55

Silwer skrev:Tänker du tävla alltså i matchskytte inomhus på säg vintern?

eller är det mer i form av träning och nöjesskjutning?

För du får ju inte en FT bössa att funka perfekt för match, de är lika men inte så lika.

Ska du bara skjuta mest på skoj så kommer det säkert funka att bara byta porten, den komemer bli ojämnare och dra mer luft än den som står bredvid dig med en Steyr 110 match, delar på stocken komemr inte passa in så bra heller osv då detta givetvis är lite olika pga de olika formerna av skytte.


Jo, tanken var väl att jag med tiden skall tävla i matchskytte på vintrarna för att hålla "formen" uppe, ment tävla för att det är roligare och större utmaning än bara för nöjes skull, väntar mig inga superresultat.

Jag hade planer på att skaffa matchskyttekittet som skall göra FT-bössan till en Matchbössa enligt Steyr och Herr Varga som själv är matchskytt av stora mått.

Nu blir det bara en Steyr LG110 FT, 2011 modellen, den nya. Jag har bestämmt mig för att börja matchskyttet med lånegrejor i vinter för att ta ett lite lugnare tempo med inköpen.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg


Återgå till Steyr

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer