Walther LGR

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Walther LGR

Inläggav 10fl 18 dec 2013, 17:06

Är det någon som har koll på det?
Jag har länge funderat på att köpa ett SSP gevär och gått blängt på FWB 60X. Walther LGR verkar ju lättare att sätta kikare på så där finns ju en fördel mot Anschutz, FWB och senare modeller av Walther.
Är det något att satsa på?
Det finns ett på Egun som ser OK ut och säljaren skickar inom EU.


Sent from my iPhone using För att följa länken så måste du registera dig.

10fl
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 17 sep 2012, 19:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Anschutz 335

Re: Walther LGR

Inläggav losdrivare 18 dec 2013, 17:13

LGR satte nya världsrekord i 10m-skyttet när de kom. Om jag minns rätt så fick de till och med ta och krympa tavlorna för att det blev för "lätt" med SSP.

Jag skulle tro att man kan förvänta sig kvalitet och precision i toppklass och ca 7,5J i maxeffekt. Jag har en LGV Spezial som är generationen innan med fjäderdrift och nästan likadan stock och den har pistong i härdat stål med täta toleranser i likhet med samtida FWB, men till skillnad från Weihrauch. Jag tror inte denna är sämre på någon punkt. Har dock inte provat någon LGR själv. Tror Tomaz hade en förut som han skrev lite om i nån tråd.

viewtopic.php?f=1&t=1910&p=15193&hilit=walther#p15193
För att följa länken så måste du registera dig.

Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Walther LGR

Inläggav Furby 18 dec 2013, 18:08

Walther LGR var den första ssp bössan i tävlingsklass på marknaden. Högsta kvalitet i allt, möjligen kan man klaga på att pumpslaget är ganska långt och tungt jämfört med FWbs modeller som kom lite senare. Annars är de som du säger ganska lätta att sätta kikare på och de skjuter garanterat hål i hål på tio meter med bra ammo. Men mycket mer än 7,5 joule kan man inte vänta sig och det går inte att höja heller vad jag vet. Är det bara vindstilla så räcker kraften ändå till för att träffa på längre håll. Inte så ofta nån är till salu, åtminstone inte i sverige.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Walther LGR

Inläggav Silwer 18 dec 2013, 18:11

LGR är urmodig i konstruktion, köp inget äldre än säg FWB601

Den pumpas baklänges bla.

Visst klassiker, mne riktigt så intressant är det inte imo.

losdrivare har rätt de försvårade tavlorna iom den bössan, fö har en SSP fortfarande ett världsrekord men det är Anschutz 2002SA.

DVS de är ganska bra vapen, men de stod ju bredvid varandra i rader och pumparmar och sånt ansågs jobbigt i längden, för oss är det ju som att ha drivkällan med sig och inget direkt dåligt alls, bättre än co2 iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LGR

Inläggav 10fl 18 dec 2013, 19:55

Det är ju just detta med den "uråldriga designen" som tilltalar mig.
I och med att laddporten är framme typ som på en fjäderpangare så blir det ju lättare att montera en kikare.
När man läste på lite så verkar de skyttar som använt dem inte tycka att de var speciellt jobbiga att spänna upp. Det var nog så att det blev en modefluga att hänga på FWB designen som tydligen vann lite på en kortare "locktime" än LGR designen.
Riktigt hur det hänger ihop fattar jag inte men den senare designen gick ju segrande ur detta och Walthers senare SSP-er är ju byggda som FWB 60X.
Vad är det förutom en "anti bear trapp" funktion som gör att även FWB 600 faller bort från köplistan?
I övrigt så är väl 600 och 601 identiska, 602 har nyare Diopter och 603 en ny vibrationsdämpning så emellan dem skiljer det en del men upplys mig gärna om det finns mer skillnader mellan modellerna.



Sent from my iPhone using För att följa länken så måste du registera dig.

10fl
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 17 sep 2012, 19:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Anschutz 335

Re: Walther LGR

Inläggav x-båge 18 dec 2013, 20:41

Kom över ett LGR för ett tag sedan. Bössan läckte och behövde lite kärlek. Packningsasats fanns att köpa hos Roberts Vapen i Huskvarna. En mycket trevlig bössa som levererade jämn fart runt 178m/s med ypperlig precision. Laddarmen är lite bökig till en början då slaget är långt.
Läste om nån som byggt om en LGR till "multipump". Han hade fixat till nån backventil i bössan och med två slag nådde han runt 200. Gick att pumpa tills han inte orkade stänga laddarmen.
x-båge
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 okt 2012, 08:53
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Walther LGR

Inläggav Silwer 18 dec 2013, 20:46

601 har klicklägena när du spänner upp bössan, 600 saknade det och folk som tappat taget om pumparmen slet bot hela gaveln på pumpen, den saknade även en stopp som säg en Anchhutz löst det med = halva vapnet skrot.

Du har även skilnadr i hur mekaniken sitter fast i stocken.

603 finns ju till relativt modern tid så där ändrara sig en hel del på stocken och så har den den där absorbern du talar om som dock ingen tycker att de märker av alls.

Locktimen är väldigt omedelbar öht på ssper då de saknar hammarfjäder eller dylikt.

Det finns en hel dle SSPer som är ovanliga tex Steyr bygde en, Diana 100, Walther gav ju heller inte upp utan kom igen med en uppföljare som dock även den är ovanlig i Sverige.

FWB tog marknaden helt klart, så 60xer är vanöliga dock lätt överprisatta i Sverige, en 603 med modernaste stock är ju begripligt om den kostar en slant, mne en del vill ha lite väl mycket för en 601a eller 602a.

Jag menar inte tat man inte kan ha en 600, hittar mna en billigt så må det väl vara hänt, mna får ge fan i att tappa pumarmen vid pumpning bara, men de är också gamla 1984-1987 har jag för mig.

Jag har lite svårt att förstå bakoframpumpandet på LGR, jag vet inte heller hur de är i tålighet FWBerna har visat att de är väldigt tåliga även vid slarvig skötsel, så också Anschutz spper.

Så visst här är det kanske en fråga om att skaffa nåt man speciellt vill ha eller satsa på nåt som troligen kommer leva i evigheter.

En trist sak med FWB är stockarna de är blanka bleka saker, men folk ha slipat och gjort lite roligare utseende på dem.

Anschutz har en uppsjö av kolvval från den vanliga bok som hängde med till slutet med lite modifieringar, valnöt, flera olika färgade laminatstockar och alustock.

Jag är sämre på vilka skruder FWB har, vanligast är ju den bleka som väl är laminat?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LGR

Inläggav Silwer 18 dec 2013, 20:55

Dubbelpump går att utföra med FWB, gör det inte, du tar livet av stackarn för att få ut 15mps till.

Alla dessa vapen ligger friska runt 7.5J, det talas om trimningar av FWB men jag har aldrig sett exakt hur de utfört det för att få 10J.

Min Ancshutz2002SA ger runt 8J och skjuter 175mps med JSB Exact, anledningen är troligen att den i original har en gummimoj på sidan som fångar upp pumparmen och håller den en bit ute för att var lätt tata komma åt, med demn bporta blir pumpslaget något längre och tja, jag klarar iaf av att pumpa den, och den blir inte heller så bred som den är med stoppen på.

En annan sak är ju hur de pumpas, Anschutz har det ju snett uppåt, vissa som LGR har rakt åt sidan, det där är lite olika, en konstig modell Hämmerli gjorde pumpar man med hela överdelen på bössan.

MEN de med sidopump hur de nu än pumpåas är säkert mest en vansesak, att LGR blev bakvänd var ju för att de var först, de bygde den av bara farten som om den vorit en sidospänd fjäderbössa, och tänkte inte på att det ju är vid inpumpningen man behöver kraften på en ssp tvärtmot säg en FWB300s tex.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LGR

Inläggav 10fl 18 dec 2013, 21:02

Tack för svaren, jag är dock fortfarande sugen på en...
Nu blir det väl ett par sömnlösa nätter där jag behöver övertyga mig om att det är en LGR eller en FWB jag saknar för att allt skall kännas komplett. Tyvärr har jag insett att det här med att köpa luftvapen är lite som att köpa bil.
Det är själva sökandet som är grejen när man väl har bilen på uppfarten eller bössan i skåpet så vet fan om det var så mycket bättre än det man redan hade.
Men en SSP-bössa borde väl finnas i alla hem, eller...


Sent from my iPhone using För att följa länken så måste du registera dig.

10fl
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 17 sep 2012, 19:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Anschutz 335

Re: Walther LGR

Inläggav Silwer 18 dec 2013, 21:05

Appropå kikare så på Anschutz20001 är kikarmontaget inget problem, att de försvann beror på laddluckan som man skjuter på plats bar genom att trycka fram den, den låste inte alltid ordentligt och man fick en varierad V0.

2002SA där har man olika höjd fram och bak att reda ut och så får man vända fästena med skruvarna åt vänster då smiter knappen för stängningen av luckan förbi, den är ju inte som FWB så att luckan pekar rakt upp utan den glider ju fram och bak.

FWB har väldigt många lagt ut bilder på hur de löst det, höga fästen, RT lucka, avsågad lucka osv.

De är rekylfria så man behöver ju inte vara rädd att siktet kan rör sig av nån rekyl.

För att följa länken så måste du registera dig.



Så gjordee jag det är SM justerbara fästen för att få höjden riktig, andra har reachforwardfäste bara på den bakre delen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LGR

Inläggav 10fl 18 dec 2013, 21:38

Silwer, jag måste säga att en Anschutz är ju inte fel heller.
När jag såg din så inser man ju att en LGR kanske inte ser så "sportig" eller racemässig ut, de modernare gevären ser mer ändamålsenliga ut på något sätt.



Sent from my iPhone using För att följa länken så måste du registera dig.

10fl
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 17 sep 2012, 19:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Anschutz 335

Re: Walther LGR

Inläggav Silwer 18 dec 2013, 21:43

Jo allt går ju framåt, den jag har fick sen alubakkappa osv med åren.

Jag känner ännu att SSPerna är underskattade för att de saknar 2-3J, fan jag skjuter vettiga meningsfulla samlingar på 35-40m, sen blir det svårt ska erkännas, men fasen de är ju tävlingsvapen i trycke och kvalitet, jag gillar sånt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LGR

Inläggav 10fl 04 jul 2014, 21:56

Har nu haft ett LGR i ett halvår och både skjutit och skruvat med det.
Jag måste nog säga att det är nog lättare att skjuta bra med det än en FWB300 vilket jag hade och sköt med på 80-talet (jag har en RT nu och har haft en Match nyligen).
Jag hade ett konstigt fenomen där laddluckan började öppna sig ibland och till slut vid varje skott.
Provade att byta packningar och låspinnen utan framgång.
Efter lite surfande på ämnet så var det ett enkelt fix genom att släppa pipan och trycka tillbaka den en liten bit.
Nu skjuter den som en dröm, ljuvligt trycke och skön stock.
Jag har ett Vortex Crossfire 6-18x44 vilket är maxlängd på kikaren utan att täcka för laddluckan.
Det är en rejäl åra men riktigt kul att skjuta med. Man vet direkt när man har släppt skottet att den enda att skylla på är en själv för missade skott. Riktigt kul att skjuta med något så bra i alla fall upp till 30-35m.


Sent from my iPhone using Tapatalk
10fl
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 17 sep 2012, 19:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Anschutz 335

Re: Walther LGR

Inläggav Silwer 04 jul 2014, 23:29

Ok, du skaffade en LGR iaf, kul att du är nöjd med den, för ännu så tycker jag som jag skrev att många ratar SSP vapen pga de där kanske 2-3J de saknar upp till vår licensgräns.

Min funkar bra ännu och det är ju som du säger en del åra iom att de har pumpen inbygd, men man har ju allt i ett, är det bara precisionsskytte man vill ha för kanske 40m ungefär max så behöver man inget annat.
Dessutom var de ju i princip alltid bygda för tävling och det gör att de aldrig käns så uåldriga som man tror.
Vist som du säger jämfört med den bästa fjäderbössan FWB300s så är det kanske på marginalen, men de är ju klart snabbare i locktime, har man tryckt av så har man skjutit.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Walther

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer