Träna skytte i lägenhet!

Här diskuterar vi om luftvapen i form av renodlade tävlingsgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Träna skytte i lägenhet!

Inläggav Gamo45 18 nov 2012, 11:01

Vill man kunna träna skytte utan att det skall höras, så kan detta vara ett alternativ:
För att följa länken så måste du registera dig.


Kostar ca 8000kr, men kan kanske ge den extra träning man behöver.
Användarvisningsbild
Gamo45
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 sep 2011, 12:28
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Morini CM162 MI

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav luftbubblan 18 nov 2012, 12:51

Hehe, vad betalar man inte för ett Dataspel.. :smt038
luftbubblan
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 jun 2010, 14:52
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav buggsson 18 nov 2012, 14:50

Kommer nog i första hand att försöka satsa på ett tyst kulfång och bössan får ställas ner till 7.5J. Skulle bli billigare så. Tänk om man skulle få till 10m, får mäta när jag får tillträde.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav RobertSt 18 nov 2012, 14:59

buggsson skrev:Kommer nog i första hand att försöka satsa på ett tyst kulfång och bössan får ställas ner till 7.5J. Skulle bli billigare så. Tänk om man skulle få till 10m, får mäta när jag får tillträde.

Det finns ju tom. nedskalade tavlor fö, var det 7,5meter?
Dämpa upp kulfånget med något av de bra tipsen från denna hemsida och skjut. Det blir nog billigare än det alternativ du föreslog. Fan för 7,5 papp får du ju ett sjuhelvetes bra gevär...
RobertSt
 

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav Etienne 18 nov 2012, 15:03

Mjo. Jag kollade tidigare på liknande grejer. Var svårt att hitta saker till något till icke-astronomiska priser som faktiskt fungerade bra. Många av de "billigare" markerar bara träff eller miss, inte poäng...

Ska man träna gevär så behöver man ju tyvärr också millimeterprecision. Ska man träna pistol hyfsat tyst och utan risk för hål i lägenheten så kan man ju göra som jag och köpa en APS3 (airsoft) eller motsvarande. Går att få tag i för runt tusenlappen. Klarar man en centimeter eller så är det ju dugligt i alla fall, under omständigheterna.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav GunnarT 18 nov 2012, 15:08

Ja, det är ju skit att man har grannar. Dock har jag bara en och han jobbar kvällar så då kan jag skjuta inne. Får bara till 7 meter men bara målet är litet så blir det träning.
Sådana där plåtfångare är odugligt i lägenhet för det låter hemskt.
Jag har en bok som kulfång och en bräda bakom. :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav buggsson 18 nov 2012, 15:25

[quote="RobertSt. Det finns ju tom. nedskalade tavlor fö, var det 7,5meter?[/quote]

Låter ju som ett gångbart alternativ om jag nu inte får till 10m. Gissar att de flesta sportskytteaffärer har sådana?
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav dubbel-v 18 nov 2012, 15:42

buggsson skrev:[quote="RobertSt. Det finns ju tom. nedskalade tavlor fö, var det 7,5meter?


Låter ju som ett gångbart alternativ om jag nu inte får till 10m. Gissar att de flesta sportskytteaffärer har sådana?[/quote]

Jag vet att sportec har dem men det finns säkert hos fler?
dubbel-v
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 22 aug 2009, 14:33
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: HW40

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav losdrivare 18 nov 2012, 15:48

Alltså, om det inte är skitnoga kan man ju bara ta en vanlig tavla och kopiera i 75% storlek för 7,5 meter. Eller 60% för 6 meter om det är så...
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav Etienne 18 nov 2012, 16:01

Jag har letat efter såna (alltså "tryckta" tavlor, inte hemmaprintade), men inte hittat några som varit korrekt skalade. Faktum är att jag ännu inte hittat någon som presenterat en digital fil med korrekt skalade tavlor. (flera har sagt att det finns "någonstans", men jag har ännu inte hittat.)

För egen del så får jag nog ta och skapa några egna tavlor. Känns just nu som att det går snabbare än att söka efter resultatet av någon som redan gjort jobbet, eftersom de flesta uppenbarligen gjort ett kasst jobb med nerskalningen).

Jag ser verkligen ingen poäng med att köpa trycka "specialtavlor" från butik om de inte är 100% korrekt skalade...

I så fall är det ju bättre att göra som Losdrivare säger och helt enkelt ful-fixa en egen tavla, eller köra på 10m luftgevärstavlor på lämpligt avstånd för att få till det svarta i lämplig storlek i alla fall...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav losdrivare 18 nov 2012, 16:12

Jag vet inte om jag missat något, men hur mycket mer "korrekt" blir det än att kopiera en 10m-tavla i 75% för 7,5 meter? Någon har pratat om att man måste skala även för kulhålets storlek, men hur är det möjligt att anpassa tavlan för det?

Som jag tänker är det ju målets storlek som man kan påverka, sedan räknar man ju poäng med tangerad linje till poängzon hur som helst.

I min värld är det annars papperskvaliteten som är det största problemet med att kopiera/skriva ut egna tavlor.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav 1qaz1qaz 18 nov 2012, 16:20

Sätter man alla i mitten så är ju inte storleken på tavlan viktigt ;)
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav dubbel-v 18 nov 2012, 16:28

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Dessa ska enligt utsaga på forumet (targertalk) vara korrekt nerskakade vad jag förstår... Dock är det ju pistoltavlor men nån kanske har användning för dem iaf?

Etienne: har du sett sportecs tavlor? Är de felaktiga?
dubbel-v
 
Inlägg: 334
Blev medlem: 22 aug 2009, 14:33
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: HW40

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav Etienne 18 nov 2012, 16:42

losdrivare skrev:Jag vet inte om jag missat något, men hur mycket mer "korrekt" blir det än att kopiera en 10m-tavla i 75% för 7,5 meter? Någon har pratat om att man måste skala även för kulhålets storlek, men hur är det möjligt att anpassa tavlan för det?


*EDIT: Skit samma, drog ett skämt av låg status. Inget kul egentligen. nvm*

Man justerar dock cirklarnas diameter så att de tar hänsyn till den oförändrade diametern på projektilen.

Tänk dig att du har en ring som är säg 10 mm i diameter, och du skjuter på den med ett airsoftvapen i kaliber 6 mm (bara för att ta något enkelt exempel). Tavlan är avsedd för skytte på 10 meter.

I praktiken innebär diametern på kulan att du kan skjuta upp till 3 mm utanför ringen på varje sida och fortfarande få träff. Ringens "reella" diameter är alltså 3 + 10 + 3 = 16 mm.

Ska vi skala ner detta till halva skjutavståndet, alltså 5 meter, så ska den ringen, precis som du nämnde tidigare, ha halva diametern från tidigare.

Den som är lat skalar ner ringen till 5 mm. Men med kuldiametern på 6 millimeter så innebär detta att den "reella" ringen är 3 + 5 + 3 = 11 mm. Detta är alltså en nästan 40% större ring än vad som är korrekt. Avvikelsen blir alltså rätt stor i sammanhanget!

Om vi å andra sidan skalar ner ringen till 2 mm i diameter, så erhåller vi 3 + 2 + 3 = 8 mm, vilket är den korrekta skalningen och ger en ekvivalent svårighet i skyttet på ett kortare avstånd.
:smt021
Senast redigerad av Etienne 18 nov 2012, 17:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav Etienne 18 nov 2012, 16:44

dubbel-v skrev:http://www.targettalk.org/images/Attachments/6mAirPistolTarget.pdf

För att följa länken så måste du registera dig.



Dessa ska enligt utsaga på forumet (targertalk) vara korrekt nerskakade vad jag förstår... Dock är det ju pistoltavlor men nån kanske har användning för dem iaf?


Tack! Hade inte sett dessa tidigare, trots massor av letande! Är väl blind... :smt027

Dessa ser i alla fall rimliga ut. har ej mätt exakt ännu, men med tanke på att det svarta inte sammanfaller med någon poängring så utgår jag från att personen som gjort nerskalningen har fattat principen. Gött!
Fanns det fler avstånd?


dubbel-v skrev:Etienne: har du sett sportecs tavlor? Är de felaktiga?

Nej, jag har inte sett just deras tavlor.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav losdrivare 18 nov 2012, 16:58

Bra förklarat som vanligt, tackar! :thumbupp:
Senast redigerad av losdrivare 18 nov 2012, 17:07, redigerad totalt 1 gång.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav Etienne 18 nov 2012, 17:00

Ja, jag fattade att du fattade. Jag passade bara på att försöka vara lite lustig på din bekostnad. :-)

Nåväl, dåligt skämt. Jag ändrade inlägget nu... :smt035
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav losdrivare 18 nov 2012, 17:07

Absolut ingen fara, men nog är skämt roligast om de inte är på nåns bekostnad. :) :cheeRs: :Hughug:
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav Etienne 18 nov 2012, 17:25

losdrivare skrev:Absolut ingen fara, men nog är skämt roligast om de inte är på nåns bekostnad. :) :cheeRs: :Hughug:


Jo, jag vet. Det kändes bara frestande precis där och då när fingrarna sveper över tangentbordet. Men, det är sånt ogenomtänkt man får skämmas för senare. :) (på min bekostnad)
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav Etienne 18 nov 2012, 17:45

Etienne skrev:
dubbel-v skrev:http://www.targettalk.org/images/Attachments/6mAirPistolTarget.pdf

För att följa länken så måste du registera dig.



Dessa ska enligt utsaga på forumet (targertalk) vara korrekt nerskakade vad jag förstår... Dock är det ju pistoltavlor men nån kanske har användning för dem iaf?


Tack! Hade inte sett dessa tidigare, trots massor av letande! Är väl blind... :smt027

Dessa ser i alla fall rimliga ut. har ej mätt exakt ännu, men med tanke på att det svarta inte sammanfaller med någon poängring så utgår jag från att personen som gjort nerskalningen har fattat principen. Gött!


En annan intressant sak jag noterade är att man i princip inte alls behöver fundera på kulbanan i sammanhanget. Är pistolen nollad på 10 meter, och presterar cirka 140-150 m/s, så får man en till nolla på cirka 5-6 meter. I det mellanliggande intervallet så felar kulan upp till maximalt en millimeter eller så (lite beroende på exakta parametrar).

I sammanhang där man t.ex. vill kunna skjuta hemma på säg 5-8 meter, och sedan gå till klubben och panga på 10 riktiga meter utan att behöva ställa om siktet varje gång, så är detta mycket fördelaktigt.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav Etienne 18 nov 2012, 17:57

I fallet med gevär i 175 m/s och centrum av korntunneln 20-25 mm över pipan så kommer dock detta att bli ett problem. Med en nolla på 10 meter så blir nästa nolla längre bort...
Avvikelsen i intervallet 5-10 meter kanske bara är några millimeter, men med gevärsskytte á la 10m match så ger detta enorma felslag!

Dessutom kan man inte skala ner en luftgevärstavla till skytte på mer än 9 meter eftersom centrumpricken bara är 0,5 mm i diameter. Efter det så får man överge "poäng vid tangerings"-principen och räkna på annat sätt. Typ skala om för att hela kulhålet ska vara inom en ring för att man ska erhålla poäng!
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav Rustan 18 nov 2012, 19:24

Etienne skrev:Avvikelsen i intervallet 5-10 meter kanske bara är några millimeter, men med gevärsskytte á la 10m match så ger detta enorma felslag
Om man ändå ska räkna om ringarnas storlek kan man ju också flytta på dem.
Användarvisningsbild
Rustan
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 12 aug 2012, 08:10
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se (#034)
Luftvapen favorit: FWB 601

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav Etienne 18 nov 2012, 19:31

Rustan skrev:
Etienne skrev:Avvikelsen i intervallet 5-10 meter kanske bara är några millimeter, men med gevärsskytte á la 10m match så ger detta enorma felslag
Om man ändå ska räkna om ringarnas storlek kan man ju också flytta på dem.


Javisst, men det blir ytterligare en parameter att ta hänsyn till. Men för en enskild person så går det givetvis utmärkt om man ritar själv.
Men någon generell tavla går då inte att plocka ner från nätet "bara sådär". Sannolikheten är rätt stor att det felar markant.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav markX 28 sep 2014, 21:07

torrskjuta med mynt på pipan, rör sig myntet när du trycker av så, ser du dina rörelser gammal metod, som fungerar bra på att bara bana in nervsystemet bara ta en punkt o sikta på torrskjuta så långe du har punkten i siktet o myntet inte rör sig så äre stabilt.
markX
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2014, 04:23
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Träna skytte i lägenhet!

Inläggav Archon 28 sep 2014, 23:15

Jag skjuter nästan uteslutande hemma i min lägenhet med ett vanligt licensfritt luftgevär mot ett kulfång av vanlig plåt och det skulle förvåna mig väldigt mycket om mina grannar störs av detta. Ljudet är inte särskilt högt och det är betongväggar mellan lägenheterna. Hittills har i alla fall ingen klagat.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Nästa

Återgå till Tävlingsgevär

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer