Välja 16j ft-gevär

Här diskuterar vi om luftvapen i form av renodlade tävlingsgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav soren 06 okt 2014, 13:06

martinw skrev:Det gäller endast gevär nyare än 2013. Det innebär att du inte behöver göra en ny ventil och ett nytt säte för att undvika temp shift. Du behöver dock fortfarande fräsa ur framblocket för att komma upp i sekundärvolym.



Hej igen vem kan göra det fräsa ( du kanske ) förslag motages tacksamt bössan är ny slutet 2014 MVH Sören
soren
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 28 sep 2012, 18:50
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 313 gång
Tackad: 102 gånger i 43 inlägg
Luftvapen favorit: fx 400 Anschutz 8002

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 06 okt 2014, 13:15

Tvekar över att nån i Sverige kan detta takt av, det finns ett antal tuners i UK och USA som håller på med sånt här dock.

Just de här märket är rät begränsat jämfört med de övriga, dock finns det en hel del 2002or speciellt upptagna till FT nivåer så det är ju inget omöjligt och behöver man inte ens byta pipa som är gjort på samtliga sånna jag sett så blir det ju heller inte så dyrt.

Jag har aldrig sett en svenskbygd och det beror givetvis på att intresset för sånt här kommit först väldigt sent jämfört i UK tex.

Men man är aldrig stranadad om man vill nåt har jag lärt mig, man kan ofta uppnå det man tänkt även om mna får ta hjälp världen över.

Hoppas det löser sig iaf, för som sagt vapnen finns så det kan utförras.
Det handlar ju om att ta upp blocket för mer luft då det är för litet för att kunna ge mer än runt 10J bara, det existerar inga FT varianter så som det ofta gör av andra modeller vilket är det som är hindret.
Senast redigerad av Silwer 06 okt 2014, 13:18, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 06 okt 2014, 13:16

Får du nog skicka till uk.
Skulle gissa att dave welham eller jon harris är bäst.
Tror att även guido i belgien har konverterat anschutz.
Sök på stb så hittar du kontaktinfo.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
Silwer (06 okt 2014, 13:19)

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 06 okt 2014, 13:21

Tänk på att regulatorn måste med också, den ska nämligen mätas med utrustning(efter modifieringar) för att se var den håller för tryckpunkt för reguleringen annars hände absolut ingenting.

Hoppas du gör det vore kul att se fler som gjort sånna byggen i landet
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav soren 06 okt 2014, 14:22

martinw skrev:Får du nog skicka till uk.
Skulle gissa att dave welham eller jon harris är bäst.
Tror att även guido i belgien har konverterat anschutz.
Sök på stb så hittar du kontaktinfo.




Hej sökte på stb men inte kom det upp något om gevär en fråga gör inte Tysken det på fabriken
soren
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 28 sep 2012, 18:50
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 313 gång
Tackad: 102 gånger i 43 inlägg
Luftvapen favorit: fx 400 Anschutz 8002

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 06 okt 2014, 14:51

Acshutz äger Steyr och det finns en tanke att de inte konkurrerar med sig själva så allt i den vägen (FT och BR mm) som det är görs av Steyr.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 06 okt 2014, 15:05

Sök på de namn martinw beskriver, de är de som är närmast samankopplade med 2002 och framåt för just sånna här byggen i UK.
För att följa länken så måste du registera dig.



Så här kunde det se ut med en 2002 en gång.

Så det är inget påhitt eler nåt sånt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav soren 06 okt 2014, 19:31

Hej lite bilder För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.

soren
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 28 sep 2012, 18:50
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 313 gång
Tackad: 102 gånger i 43 inlägg
Luftvapen favorit: fx 400 Anschutz 8002

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 06 okt 2014, 20:04

Fin mekanik för märket som vanligt, och som sagt om du nu vill fullfölja så räcker det ju att skicka mekaniken utan stock och tub.

Var inte skraj, det är inte skojare och tänker lura dig, de har ett rykte att upprätthålla.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav losdrivare 16 jul 2015, 18:21

Tänkte fylla på tråden lite med mina erfarenheter efter att ha ägt både en Walther LGM-2 ombyggd till PCP och en Pro Target (som jag saknade och köpte tillbaka - tack Ulf!).

Fick aldrig till Walther-trycket så jag blev helt nöjd, men i ärlighetens namn lade jag inte ner så mycket tid på det så det är mycket möjligt att det skulle kunna bli bättre än vad jag lyckades med. Mitt trycke på PT'n har kort förtryck och en distinkt tryckpunkt på strax över 100 gram, precis som jag vill ha det. Waltherns trycke kändes inte alls lika distinkt. Walthern hade en rak avtryckare som bara var ställbar i sidled och längd, PT'ns avtryckare går dessutom att vinkla och ställa i höjdled.

PT'ns lufttub är 156 cc och Waltherns var 250 cc. I 10J så tror jag ändå att jag fick ut färre skott ur Walthern, ca 150-170 skott att jämföra med över 200 från PT'n. Walthern hade även klart högre ljudvolym trots att båda bössorna hade shroud.

Waltherns laddarm går uppåt-bakåt och man får positionera kikarmontaget så det inte tar i, speciellt om man inte har förhöjningsskena. Har man förhöjningsskena blir det väldigt trångt att ladda även om skenan har en utfräsning för laddutrymmet. Använder man laddpinnen till att peta in diabolerna i pipan så händer det att de ställer sig på kant. I PT'n så trycker man in diabolen direkt i pipan och man har gott om utrymme att ladda - inget som kan gå fel eller strula.

Walthern är lättare att ta isär då systemet sitter med en enda skruv i stocken, PT'ns system sitter med tre skruvar.

Regulatorn går väldigt jämnt på båda, ca +/- 1 mps i 10J. På PT'n är det lätt att justera regulatortrycket då man kan skruva in önskat tryck. I Waltherns regulator hittade jag ingen sådan justering, misstänker att man får lägga till eller ta bort fjäderbrickor för att ändra regtrycket. Båda bössorna har justering av hammarfjädern från utsidan-baksidan systemet.

Kikarmontage är inte helt lätt på någon av bössorna i original och kräver speciallösningar. LGM-2 saknar normalt kilspår på främre delen av blocket. AA PT har kilspår på både främre och bakre delen, men det främre kilspåret är 3-4 mm högre än det bakre.

Är totalt sett sjukt nöjd med min PT. Bra ergonomi, låg ljudnivå med shroud, låg luftförbrukning, bra precision och fantastiskt avtryck. Är dessutom en väldigt smidig bössa på knappa metern inklusive en bakkappa med krok. Med förhöjningsskena ryms kulbanan inom ett varv på justeringen på mitt Sightron i 10J. Finns inte mycket som kan förbättras. :)
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
Frank69 (16 jul 2015, 18:29), Leopold (16 jul 2015, 18:35), Ulf (16 jul 2015, 21:37)

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Frank69 16 jul 2015, 18:30

losdrivare skrev:Finns inte mycket som kan förbättras. :)


Jo, nån bild vore inte fel... :wink: :Drool:
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Leopold 16 jul 2015, 18:48

losdrivare skrev:...
Är totalt sett sjukt nöjd med min PT. Bra ergonomi, låg ljudnivå med shroud, låg luftförbrukning, bra precision och fantastiskt avtryck.


Gillade verkligen formatet och avtrycket det lilla vi hann prova. En smidig liten bössa. Det slog mig genast att avtrycket på min AA FTP900 var dels alldeles för lätt, dels att förstasteget var alldeles åt helsike för långt särskilt med tanke på den ultralätta avtrycksvikten. Som vi snackade om, man avfyrade ibland av bara farten medan man tog upp förstasteget... bra att få tillfälle att jämföra litet :) Ibland är det bra med ultralätta avtryck som avlossas nästan telepatiskt men inte inom Field target som jag ser det. BR kan det funka fint för.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav losdrivare 16 jul 2015, 19:07

Frank: I PT-tråden har jag lagt upp en bild (ser att du redan hittat)! :)

Leopold: Jo, det lönar sig verkligen att testa andras bössor. Man kommer på sånt man inte tänkt på innan och hittar saker man inte visste gick att förbättras. :) Gillar inte heller superlätt avtryck, men har man ett kort försteg så går det att ha det lite lättare utan att det blir osäkert, som sagt.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Föregående

Återgå till Tävlingsgevär

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer