Välja 16j ft-gevär

Här diskuterar vi om luftvapen i form av renodlade tävlingsgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 04 mar 2013, 13:50

Jag återkommer när jag är hemma vid riktigt tangentbord.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 04 mar 2013, 23:28

Daystate mk4 Target (panther) får föras upp på listan över möjliga vapen för ändamålet, inte billigast men inte heller dyrast.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 04 mar 2013, 23:58

Regulator:Enkelt att ställa upp trycket till fullfart. Geväret har stor sekundärkammare som räcker till .22 och 40J.
- Är det då primärkammaren man byter? Steyr säger att man måste byta kammare för att gå upp till sådana effekter, och om sekundärkammaren är tillräckligt stor antar jag det är primärkammaren som byts?
*Man kan inte byta sekundärkammare, den är en del av vapnet på steyr. Primärkammare är ju tuben? Vad du behöver byta för att komma upp i 40j beror på modellen. på min fick jag lägga till lite shimsning av hammarfjädern samt en fjäderbricka och omstackning i regulatorn,

Bygga om till 16J: En extra fjädertallrik, det är allt.
- Hur påverkar detta prestandan om alls, jämfört med att byta transferport?
* Att byta transferport är ett dåligt sätt att trimma ner ett gevär, lite nödlösning. Mycket bättre att ha ett anpassat tryck och en hammare som lirar mot en transferport.

Konstruktion: Om du tänker hålla på och byta transferport så kan du glömma steyers idé om att bara ta loss och sätta dit, det är fingänga på transferporten, det är aluminium, du BÖR lossa på skruvar under handtaget för att få delarna inline när du byter transferport.
Absorber funkar upp till 16J.
- Vad är en absorber, har jag aldrig hört tidigare?
* Det är en kloss stål som åker iväg i motsatt håll till diabolen, äter upp rekylen. Den är inte ställbar på steyr, hamnar lite i otakt om man stiger över 16J.

Kvalité: Förutom transferportbytet finns ett problem i pipbandet. Man vill ju ha pipan uppåt eller nedåt, men det är inte säkert du har frigång i pipbandet just då. Dremel och en tyst bön före löser problemet.
- Pipan uppåt eller nedåt???? Min pipa är helt cylindrisk och jag har svårt att se att det skall kunna finnas något uppåt eller nedåt. Vad är det som avses här?
- Har hört att vissa frilägger pipan helt, vet du något om detta?
*Din pipa må vara cylindrisk, men den är böjd. Om den inte är böjd på utsidan så är loppet med största säkerhet snett. För att slippa crossover sätter man snedheten upp eller ned i jämförelse med kikaren. På steyr är det ju bara att vrida pipan tills den pekar upp eller ned, enkelt. Då kommer pipan troligtvis att nudda pipbandet, som behöver fräsas ur.

Allmänt: Det finns några grejer som kan paja. Reggen måste låsas med Lock tite, annars kryper den. Nyaste modellen har airstripper, dyr och ful. Det behövs dock något liknande för geväret har rekyl pga kort o kraftig luftpust. Man behöver en qf om man tänker köra fullfart, annars blir det ett j-vla skruvande.
- Vad är en qf för något och fullfart, är det 40J?
*Qf är quickfill till tuben. Fullfart på en steyr utan ombyggnad är 40J, ska du över det med skjutbarhet blir det mer meck med bla längre pipa.

(Ska vi ställa om vår steyr till br-regler?) :Drool:
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 05 mar 2013, 03:17

Absorbern tycks dock vara rätt menlös imo, kanske kan nån märka nåt, vad jag kan se muzzleflippar inte Tomaz Steyr hunting ett skit trots att de saknar absorbern.

Personligen tycker jag Steyr ändå om man nu inte sitter med Daystates programeringsgrejor och en grabbnäve olika pipor och matarpinnar.
Att den verkar bäst att få att göra nästan allt för en som inte har råd med ett toppvapen i allt, lite nödlösning vist, men tex är regulatorn lättbytt och inte så dyr, skaffa en extra för de mest avvikande bara.

Utvändig hammarjustering gör att mycket kan lösas lätt.

Steyr är lite jack of all trades helt enkelt

Ingen shroud dock.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav buggsson 06 mar 2013, 17:21

martinw skrev:Regulator:Enkelt att ställa upp trycket till fullfart. Geväret har stor sekundärkammare som räcker till .22 och 40J.
- Är det då primärkammaren man byter? Steyr säger att man måste byta kammare för att gå upp till sådana effekter, och om sekundärkammaren är tillräckligt stor antar jag det är primärkammaren som byts?
*Man kan inte byta sekundärkammare, den är en del av vapnet på steyr. Primärkammare är ju tuben? Vad du behöver byta för att komma upp i 40j beror på modellen. på min fick jag lägga till lite shimsning av hammarfjädern samt en fjäderbricka och omstackning i regulatorn,
-- Så här svarade Steyr om att gå från 7.5/16J till 24J:
Rifle FT 7,5 or 16 joule are the same. Only the transfer port has different measure. Small adjustment maybe on the velocity adjustment screw would be necessary. Rifle 24 joule has more pressure on the regulator, stronger hammer spring and the important thing, different chamber in the barrel. For 24 joule you need stronger pellet, it doesn’t fit in the 16 joule barrel.I hope you understand all.
FT 7,5J or 16J one rifle. For 24 J other new rifle. Sorry for that information. But we want always best result for our shooters.

Bygga om till 16J: En extra fjädertallrik, det är allt.
- Hur påverkar detta prestandan om alls, jämfört med att byta transferport?
* Att byta transferport är ett dåligt sätt att trimma ner ett gevär, lite nödlösning. Mycket bättre att ha ett anpassat tryck och en hammare som lirar mot en transferport.
-- Jag ber om ursäkt om jag har varit oklar, men det är från 7.5J till 16J jag vill komma och jag tror det börjar lossna, utom kanske det där med att lägga fingängorna i linje med varandra när man skall skruva i transferporten.

Konstruktion: Om du tänker hålla på och byta transferport så kan du glömma steyers idé om att bara ta loss och sätta dit, det är fingänga på transferporten, det är aluminium, du BÖR lossa på skruvar under handtaget för att få delarna inline när du byter transferport.
Absorber funkar upp till 16J.
- Vad är en absorber, har jag aldrig hört tidigare?
* Det är en kloss stål som åker iväg i motsatt håll till diabolen, äter upp rekylen. Den är inte ställbar på steyr, hamnar lite i otakt om man stiger över 16J.
-- Är absorber ett tillval, eller sitter de på som original bara att jag inte sett någon (för jag har inte tittat)?

Kvalité: Förutom transferportbytet finns ett problem i pipbandet. Man vill ju ha pipan uppåt eller nedåt, men det är inte säkert du har frigång i pipbandet just då. Dremel och en tyst bön före löser problemet.
- Pipan uppåt eller nedåt???? Min pipa är helt cylindrisk och jag har svårt att se att det skall kunna finnas något uppåt eller nedåt. Vad är det som avses här?
- Har hört att vissa frilägger pipan helt, vet du något om detta?
*Din pipa må vara cylindrisk, men den är böjd. Om den inte är böjd på utsidan så är loppet med största säkerhet snett. För att slippa crossover sätter man snedheten upp eller ned i jämförelse med kikaren. På steyr är det ju bara att vrida pipan tills den pekar upp eller ned, enkelt. Då kommer pipan troligtvis att nudda pipbandet, som behöver fräsas ur.
-- Om man skulle ändra sig efter att ha fräst ur, kan man byta pipband då, eller är det en del av stocken?

Allmänt:
*Qf är quickfill till tuben.
-- Är det något man gör själv eller bör man låta fackman göra en sådan konvertering? Man är ju rädd om gängorna på lite längre sikt.

(Ska vi ställa om vår steyr till br-regler?) :Drool:

Absolut :cheeRs: :cheeRs:
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Nitro 06 mar 2013, 17:49

buggsson skrev:Absolut :cheeRs: :cheeRs:

Ja den måste gå optimalt i LV-klassen inför EM då jag och Alfred också ska använda den :Thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7735
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav XXL 06 mar 2013, 20:39

buggsson skrev:
martinw skrev:*Qf är quickfill till tuben.
-- Är det något man gör själv eller bör man låta fackman göra en sådan konvertering? Man är ju rädd om gängorna på lite längre sikt.



Det finns någon I England eller Holland - minns inte var jag såg det - som säljer en Qf till Steyr-tuben men då får man offra manometern.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 07 mar 2013, 06:44

Buggson:
Jag skulle nog ta steyrs info om energiskillnader med en nypa salt, regulatorerna är definitivt olika ställda mellan 16 och 7,5j.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav buggsson 07 mar 2013, 07:48

martinw skrev:Buggson:
Jag skulle nog ta steyrs info om energiskillnader med en nypa salt, regulatorerna är definitivt olika ställda mellan 16 och 7,5j.


Ja, då gör jag det (tar det med en nypa salt alltså). Om de nu vill skyttarnas bästa förstår jag inte deras beteende i detta fallet.

Jag får väl försöka lista ut hur man fixar till det där på bästa sätt. Det är väl bara att köra i kronograf, eller, och ändra till det ser bra ut? Det är jobbigt i början när man inget kan :-( Det är bara att kämpa på................
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 07 mar 2013, 10:26

Om du skriver exakt vad du har idag och vart du vill så kan jag hjälpa dig här i tråden.
Oavsett vilket så tjänar du många timmar i kronografen om du köper dig en regulatortestare, speciellt om du tänker dig att byta energimängd ofta.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Knivsöder 07 mar 2013, 11:38

martinw skrev:Oavsett vilket så tjänar du många timmar i kronografen om du köper dig en regulatortestare, speciellt om du tänker dig att byta energimängd ofta.


Jag vet, dum fråga, men vad är det för nåt?
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Beangan 07 mar 2013, 11:41

En liten enhet där du kan mäta trycket efter regulatorn, och även släppa ut lite luft och se att det är repeterbart. Att det hela tiden kommer till samma tryck.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav buggsson 07 mar 2013, 14:53

martinw skrev:Om du skriver exakt vad du har idag och vart du vill så kan jag hjälpa dig här i tråden.
Oavsett vilket så tjänar du många timmar i kronografen om du köper dig en regulatortestare, speciellt om du tänker dig att byta energimängd ofta.


Jag har ett Steyr LG110 FT i 7.5J i originalutförande. Dvs, jag har inte bytt något och jag tror det är den nyare 2012 modellen, köpte den förra våren. Det enda jag gjort är att skruva lite på reglageskruven för att få upp trycket något. (Du hjälpte mig med den i Vittsjö i höstas när den blåste då jag skulle skruva i en nyfylld tub).

Regulatortestare, tänk vad grejor det finns! Jag tänker byta två ggr per år, på sommaren då "vår" skjutbana inte tillåter licenspliktiga luftgevär från midsommar t.o.m. Juli ut. Är de dyra, jag köper hellre frid och ro än plågar mig i onödan. Den här hybbyn blir min motorväg mot personlig konkurs. Köps de med fördel från Tyskland, eller har du annat tips?
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav XXL 07 mar 2013, 21:01

Knivsöder skrev:
martinw skrev:Oavsett vilket så tjänar du många timmar i kronografen om du köper dig en regulatortestare, speciellt om du tänker dig att byta energimängd ofta.


Jag vet, dum fråga, men vad är det för nåt?


Det kan nog vara en sådan här:

För att följa länken så måste du registera dig.

Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Knivsöder 08 mar 2013, 12:56

Tack XXL. Det är nåt jag måste kolla på!
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav buggsson 08 mar 2013, 13:42

XXL skrev:
Knivsöder skrev:
martinw skrev:Oavsett vilket så tjänar du många timmar i kronografen om du köper dig en regulatortestare, speciellt om du tänker dig att byta energimängd ofta.


Jag vet, dum fråga, men vad är det för nåt?


Det kan nog vara en sådan här:

För att följa länken så måste du registera dig.



Det borde väl behövas fler grejor, anslutningar och så? Tryckluft skall väl kopplas och likaså regulatorn?
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav TonyS 12 jul 2013, 17:06

buggsson skrev:
XXL skrev:
Knivsöder skrev:
martinw skrev:Oavsett vilket så tjänar du många timmar i kronografen om du köper dig en regulatortestare, speciellt om du tänker dig att byta energimängd ofta.


Jag vet, dum fråga, men vad är det för nåt?


Det kan nog vara en sådan här:

För att följa länken så måste du registera dig.



Det borde väl behövas fler grejor, anslutningar och så? Tryckluft skall väl kopplas och likaså regulatorn?


Lite gammal tråd, men tänkte iaf förklara hur den används...
Man skruvar fast regulatorn på testaren/mätaren & tuben på regulatorn (precis som om regen satt på gevärsblocket).
(snickrade en bild för illustration)


För att följa länken så måste du registera dig.

SM 2013
-100m HV Guld
-50m HV Silver
-25m HV & LV Silver
Steyr HP Hunting .177
HW97k .177 10J
HW97k .20 16J
HW77 .22 *pre-92
FWB 65 .177
Zoraki HP01 .22
Anschütz 64 MPR
Beretta 686 Sporting
Tikka T3 CTR .308win
Användarvisningsbild
TonyS
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 17 apr 2011, 21:43
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 48 gång
Tackad: 49 gånger i 41 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW97k Venom

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 24 mar 2014, 20:13

Då var det dags för årets uppdatering mellan blöjbyten och eternitplattor.

Jag skjuter anschutz 2002 eller pt i år, svårt att bestämma mig. En behålls och en säljs.
Ute i stora världen har steyr släppt ett lg110 med elektroniskt trycke och vanlig hammare. Man har även ny stock med fräsiga lättningshål.
Anschutz har bytt ventilsystem i 8000-9000 serien, lättare att få upp i 16j.
Sen kom fwb med en 800x i 16j, första nya finbössan i 16j på många år.
Aa kommer med ftp900, tänk som en pt fast med avrundade kanter. Trots stortillverkare av utevapen envisas man med pipband, gevär går tillbaks till fabrik för poi-problem.

Hawke kommer med ett 10-50 sikte riktat mot ft, baserat på sidewinderserien.
Kahle kommer med sikte, dyrt.
SoB är inne på ftkikare mk2, kanske med lite lärdom från mk1.
I wftf diskuteras det vilt om rowan engineerings gevärsdator är max av vad man tål i form av utveckling.

Tillbaks till blöjor...
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
losdrivare (25 mar 2014, 01:07)

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 24 mar 2014, 20:21

Nja, mycket låter så fantastiskt, men det är bara en liten del av det hela, en god dkytt kickar arsle med de här nya iaf med ett vettigt äldre FT bygt vapen.

Visst är det kul med ny teknik, men tro inte för ett ögonblick att ni blir fantastiska skyttar, dä'remot kan andra saker förbättras, jämnhet per skott, luften räcker längre, en mer justrbar stock osv, men annars pfff, säger jag bara
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav gubbe 24 mar 2014, 21:16

martinw skrev:Då var det dags för årets uppdatering


Skönt att se att du hinner hålla dig, och oss, informerad om vad som gäller. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10458
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3056 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 24 mar 2014, 22:46

gubbe skrev:
martinw skrev:Då var det dags för årets uppdatering


Skönt att se att du hinner hålla dig, och oss, informerad om vad som gäller. :thumbupp:



Tack!
Som bonus blev det lite drygt och med perspektiv här uppe från mina höga hästar.

Silwer:
Jämfört med en gammal pt köper du dig kanske någon centimeter i vingelmån på 50m med de nya bössorna. Träning lär vara bra mycket mer intressant om man vill vinna.
Sen får man inte glömma att det är roligare att träna med en ny fwb800x med ett Kahles på toppen... :Drool:
(Samtidigt är 50000:- väldigt mycket blöjor.)
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Nitro 24 mar 2014, 22:48

martinw skrev:Sen får man inte glömma att det är roligare att träna med en ny fwb800x med ett Kahles på toppen... :Drool:
(Samtidigt är 50000:- väldigt mycket blöjor.)

Vad är problemet, köp tygblöjor :mrgreen:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7735
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 24 mar 2014, 22:49

Visst det är sant, nya saker sporrar en till mer skytte.

Jag är absolut inte mot utveckling som du vet, men man lär sig snart att man själv är felkällan.

Sen säger jag inget om att det är kul att äga grejor som är top of the line.

Men jag blir alltid förvånad av säg dina bössor du nämner du har kvar, hur jävla bra de är ännu idag iaf på svensk nivå, och man törs ju mecka runt i dem och modifiera efter eget tycke.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav soren 05 okt 2014, 20:00

martinw skrev:Då var det dags för årets uppdatering mellan blöjbyten och eternitplattor.

Jag skjuter anschutz 2002 eller pt i år, svårt att bestämma mig. En behålls och en säljs.
Ute i stora världen har steyr släppt ett lg110 med elektroniskt trycke och vanlig hammare. Man har även ny stock med fräsiga lättningshål.
Anschutz har bytt ventilsystem i 8000-9000 serien, lättare att få upp i 16j.
Sen kom fwb med en 800x i 16j, första nya finbössan i 16j på många år.
Aa kommer med ftp900, tänk som en pt fast med avrundade kanter. Trots stortillverkare av utevapen envisas man med pipband, gevär går tillbaks till fabrik för poi-problem.

Hawke kommer med ett 10-50 sikte riktat mot ft, baserat på sidewinderserien.
Kahle kommer med sikte, dyrt.
SoB är inne på ftkikare mk2, kanske med lite lärdom från mk1.
I wftf diskuteras det vilt om rowan engineerings gevärsdator är max av vad man tål i form av utveckling.

Tillbaks till blöjor...




Hej mycket bra genomgång av olika vapen,en fråga Anschutz 8002 du skriver att det är lättare att få upp den i 16j närmare vad innebär det MVH Sören
soren
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 28 sep 2012, 18:50
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 313 gång
Tackad: 102 gånger i 43 inlägg
Luftvapen favorit: fx 400 Anschutz 8002

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 05 okt 2014, 22:33

Det gäller endast gevär nyare än 2013. Det innebär att du inte behöver göra en ny ventil och ett nytt säte för att undvika temp shift. Du behöver dock fortfarande fräsa ur framblocket för att komma upp i sekundärvolym.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingsgevär

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Sponsorer