Välja 16j ft-gevär

Här diskuterar vi om luftvapen i form av renodlade tävlingsgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 26 apr 2012, 18:42

Nu verkar ju 16J köra igång på allvar!
Flera trådar om vad man ska välja och flera klubbar som säger att de kommer satsa på 16J.
Tänkte berätta lite om min resa genom ft-gevär och lite om modifieringar av 7,5J-16J.
Kanske hjälper det någon att välja rätt gevär, kanske får det fler att skjuta 16J.

Jag har tuggat mig igenom flera regulerade gevär i 16J, allt från stenålders pro target till flångnya steyer.
Tänkte ta dom en och en här i tråden, men vill börja med att förklara vad jag anser att man kan kräva av en bra ft-bössa.

Kaliber:
Finns bara 4,5mm om man vill träffa på okända avstånd och 16J.

Stock:
Mycket viktigare än folk tror att den går att ställa in på massor med sätt.

Pipa:
Precis vad som helst som kan göra små träffbilder på 50m.
Har inte märkt någon skillnad på varken stigning eller längd, pipor är individer.

Tyngdpunkt:
Jag skjuter bättre med framtunga gevär, gevär med aluminiumtub behöver pipvikt eller separat viktsystem.

Tyngd:
Ju tyngre ju bättre.
Trots att vi utövar ft på ett svenskt sätt med mycket stående och konstigt underlag så skjuter jag bättre med tunga gevär.
Tänk tunga som ca 6-7kg, alltså jättetunga.

Locktime:
Moderna gevär ger mer vingelutrymme.
Kort transferport och kort slaglängd är bra.
Ett modernt 10-m gevär har 3mm slaglängd, ett fx i fullflås har 20mm.
Extra underligt blir det när detta egentligen mest hjälper de som vinglar, alltså oss nybörjare, vilket gör att ft-proffsen inte alltid bryr sig.

Regulator:
Funktion och mekbarhet.

Annat:
Här hamnar tex kvalité, något som en del inte tycker spelar roll, men jag behöver för att stå ut med ett gevär.
Servicebarhet, jag vill kunna göra all service själv.
Reservdelar och återförsäljare, måste finnas och vara trevliga att ha att göra med.
Temperaturstabil, viktigt ute men något 10m bössor inte är bra på.



Tänkte ta mig igenom följande senare i tråden:

Air Arms Pro Target (Då kommer även ev2 att gås igenom)
Hämmerli ar20 ft
Steyr lg110 (Då kommer även lg100 gås igenom)
Anschutz 8002 (Då kommer även 2002-9003 gås igenom)
Walther LGM (Då kommer även cgm och vanliga 300 gås igenom)
Senast redigerad av martinw 26 apr 2012, 19:33, redigerad totalt 1 gång.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
moo-fi (26 apr 2012, 21:39), RoLig (27 apr 2012, 05:05), Don Tomaso (27 apr 2012, 06:35), Knivsöder (27 apr 2012, 06:38), Tomaz (27 apr 2012, 17:34), losdrivare (18 mar 2013, 12:43)

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 26 apr 2012, 19:08

Air arms Pro Target:
Har räddat ett tiotal genom åren, byggt om de flesta till 10J, två till 16J och en till 24J.

Stock:
7,5J varianten skiljer sig lite från 16J, den har kortare pinnar till kindstöd och saknar förstås handstöd.
Sedan har 16J inte pipband, något som dock lätt demonteras
Man behöver även uppfinna en kloss under framstocken.
ev2 har i olika mk mer ställbarhet och kortare framdel, annars samma.

Pipa:
7,5j har kortare pipa men funkar ändå till ft, hög ljudvolym dock.
7,5 har lång shroud som bör sågas av eller bytas till kolfiber.

Tyngdpunkt:
Finns längre tubrör och qf att köpa från AA.

Tyngd:
Med stålshroud och lång tub är den tillräckligt tung

Locktime:
Lite seg då ventil sitter inline med reg och transferkanalen tar ett varv extra i pipan.

Regulator:
Grovhugget och stenålder, fungerar dock ok om man får tag i den versionen med sju spår i aluminiumet.

Annat:
Enkel att meka.
Kvaliten är toppen, delarna är dock stora och grova, ingen förfining direkt.
Delar beställer man direkt från aa, kommer med brev tre dagar senare.
Vädertåligt och utan tempshift.

Bygga om till 16J:
Höja regtrycket, enkelt med nya fjäderbrickor.
Ta bort sekundärkammarminskning, pillas ut med skruvmejsel.
Ny hammare med längre slaglängd.
Ny upphaksarm gör att ventilen kan öppnas längre.
Man måste köpa en rail till kikaren, främre kilspår sitter högre än bakre.

Vill man bygga om till 24J är det längre pipa, ny ventil, större sekundärkammare och lite annat småpill.
(Jag har ett komplett kit för att fixa detta om någon är intresserad.)

ev2 skiljer sig inte nämnvärt, regulatorn har krupit in i blocket, locktimen är lite bättre.

Begagnad pt köper man från egun för 4-5000, eller direkt i 16J från england, ca 4-7000
Senast redigerad av martinw 26 apr 2012, 19:22, redigerad totalt 2 gånger.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 26 apr 2012, 19:21

Alltså:
Se den här tråden som en guide till 16J för den heltokige supernörden, inte något för alla kanske.
Skulle jag vara nyfiken på ft skulle jag INTE köpa någon av dessa bössor.
Jag skulle köpa ett fwb300 med en maccarifjäder och ett sidewider x32.
Eller ännu hellre, ta något man redan har och kom och ha kul.
Går alltid att klämma och testa superbössor på tävling, då byter man upp sig när man är säker på att detta var något för mig...

Vill ogärna att folk tror att man måste ha fantastiska gevär för att kunna vara med, det är tvärtom så att att ett enkelt gevär man kan hantera är tusen gånger bättre än ett struligt gammalt pcp med regulator som har hyss för sig.


Fjädergevär är en helt annan resa och en annan tråd.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav RoLig 27 apr 2012, 05:25

Jag har rensat upp i tråden, eftersom den kom att handla om det mesta utom dom bössor(ämnet) som martinw tänkt ta upp. :)

Så läs rubriken,första inlägget och diskutera utifrån det. :smt020
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 27 apr 2012, 11:18

Pro-Target är dock idag en 10 år gammal bössa minst, den kom till 95 som RN10 initalerna är efter snubben som konstruerade trycket på den.

Så det är en gammal matchbössa helt enkelt först även om Prp-Target för FT kom rätt fort efter och var då en av de första seriösare bössorna, hur seriös och före sin tid kunde ingen ana då.
En Target Hunter .22 isvart fans etttag likt den moderna tiden stey Hunter kan man säga, få original finns, någar är förstås hembygda då det är ganska lätt.

Har man fästen med olika höjd kan även 10m varianten användas direkt med kikarsikte då 10m bössan saknar den "rail" som nämns, denna går annars att köpa av tredjepartstillverkare.

En FT har railen original från AA.

Tuberna är samma som på AA 3-4-5 serien helt enkelt, därför kan man använda dessa tubrör på den.

Påfyllning utan modifiering är tyvärr att man plockar bort hela tuben för fyllning, gavel med quickfill från ovanstående AA bössor passar dock, men då blir man av med manometern som siter i främre gaveln.
En väldigt dyr tredjepartsvariant finns där båda går att ha, liksom tuber i titan etc.

Denna man kan allt om modellen och efterföljaren och en hel del om andra med då han modifierat dem för USA bruk(24J), han är upphovsman till den reg som sitter i PT och då indirekt till den i EV2 egentligen.
För att följa länken så måste du registera dig.




Bara som tillägg, nu tror jag få köper de här bössorna bar pga sin ålder, men de har en sak som EV2 saknar man matar diabolen rakt i pipan som på en Elite som de flesta kanske känner till, så ingen matarpinne finns.(större kaliber än .22 går dock inte pga transferkanalen längsmed pipan, annars lätt 2 insex så är pipan loss)
Ni vet den revulitionerande uppfiningen........från 95 hehe.

Trycket är lätt som en flugfjärt imo, så inte ens där kan man dömma bössan egentligen, de behöll detta även in i EV2 dagar utom då detaljer som behövdes just för att den har ett annaorlunda matningsystem då förstås.

Missförstådd av oinsatta och före sin tid som FT vapen.

Bild på trycket så folk förstår vilken skillnaden är mot säg en FX så som de varit hittils iaf, för annars förstår man inte, det är liksom inte 3 grejor.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
RoLig (27 apr 2012, 11:51), martinw (29 apr 2012, 17:45)

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Beangan 27 apr 2012, 12:41

Så här såg det ut i min AA EV2 MK4

Inte mycket som ändrats där.

Bild
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 27 apr 2012, 13:22

Nej, och imo är trycket så "bra" i målskyttehänseende att jag har svårt att se hur man kan tillverka ett bättre mekaniskt, ett lika bra självklart det finns flera sånna på andra FT eller matchvapen(Steyr, FWB etc).

Det går liksom att ställa tryckvikten så lågt att bössan blir rent farlig att ens vidröra avtrycket på.

Digitalt vet jag inget om, men dit ska man nog om det ska kunna göras bättre, en då är inte servicevänligheten särskilt bra, för även om det här ser ut som massor av rappel så kan man laga det.
Kul att se luckan av på EV2an med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 29 apr 2012, 18:13

Hämmerli AR20ft

Kaliber och energimängd: finns i 7,5J och i 16J, tror även den dykt upp som .22

Stock: Ser ställbar ut, men är inte det i verkligheten. Dessutom måste man förstå att det är budgetförenklingar som gäller till det här priset.
Delarna är gjorda i hal plast och sitter lite sådär fastskruvade. Dessutom har man tänkt lite snett vid designbordet, hela aluminiumramen trycker på pipan om du trycker på aluminiumramen underifrån. Man får alltså träfflägesförändringar beroende på var på framstocken man stödjer vapnet, inga problem om man håller sig på samma plats dock

Pipa: LW gör sitt

Tyngd och tyngdpunkt: Ståltub och 300bars system ger tung och framtung bössa, perfekt.

Locktime: Förenklad med ventil inline med reg, hyfsat kort transferport rakt upp i pipan.

Regulator: Regulator och ventil sitter i samma mässingsklump, svår att ställa om och svår att ta isär pga all loctite som är påhälld. Värmer man går o-ringarna åt skogen. Viss fördel dock att ha allt i samma klump, lätt att trimma till 16J.

Avtryck: Håller samma standard som de andra bössorna i tråden, lite grovhuggna delar dock.

Bygga om till 16J: Byt reg/ventil till en 16J modell, byt hammarfjäder.

Konstruktion: Lite basic med blocket gjutet och en skarv på längden, man delar alltså blocket i vänster/högerhalvor. Delarna har sådär passning och skarven syns. Ingår en rail till kikaren, den har dock för mycket lutning för att använda till 16J, perfekt till 7,5J.

Kvalite: Det här är ett gevär som ska skjutas, inte gullas med. Titta inte närmare och räkna inte med att kunna ta isär/sätta ihop för många gånger utan att sabba något.

Servicebarhet: Bra och enkelt tills man kommer till regulatorn/ventil.

Reservdelar och återförsäljare: Stort minus att det inte finns reservdelar, svenska återförsäljare vill inte sälja 16J delar om du inte har licens. Fabriken svarar goddag yxskaft på mail. Har fixat reservdelar från de tyskar som är fabrikssponsrade, trevliga men inget att lita på i all evighet.

Temperaturstabil och vädertålig: Är jobbig att torka vid regn, verkar fungera för tävlingsfolket i tyskland.

Var köper man och vad kostar den? Sportvaffen Schneider tar 6700 med frakt till sverige, då ingår ett sikte som går att sälja för 1000:-
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 29 apr 2012, 18:32

Var inte rädd för RoLig. :o
Jag kan även tänka mig mer urspårade frågor lite längre från titeln, bara det är 16J och konstruktion.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 29 apr 2012, 18:34

Ja .22 modell finnes 35J+ på denna.

Black Hunter för att fortsätat "hunter" i namnet för ev .22 på programmet som vi sett förr.

Normat sett i världen väljer ingen en .22 så de tär väl därför "hunter" eller likade preciseras, funkar ju dock bra här i landet.

Om man absolut ska ha en ny bössa som nybörjare men vill ha FT 16j då är den ju ett bra val då den är billig, en del kan aldrig under några omständighter tänka sig nånting någon annan ägt, då är det j bössan för dem med lite mindre plånbok.

Dominator 1250 FT verkar skum som exempel(obs personligt tyckande bara, ser inte så FT ut som jag tänkt mig) trots att den är tillverkad även den av Umarex (jo de gör Hämmerlin med och Röhm).
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 01 maj 2012, 09:23

Steyr lg110

Kaliber och energimängd: finns med alla kalibrar och alla energimängder upp till 40J

Stock: Ungefär allt man kan önska sig i ställbarhet. Orginal framstöd är lite ynkligt, byts ofta till större kloss. Framstödet går inte att sänka så långt man vill, blir egen lösning med mellanlägg. Kindstödet sitter lite långt fram för kikarsikte, en del byter, en del vänder det bakofram. Handtaget är det enda som behöver bytas om du är vänsterskytt. Numera går det även att byta sida på laddarmen. Tidiga modeller hade en dålig lösning kallad connect, delbar stock. Själva delningen blir dock glapp och bör kollas vid begagnatköp.
LG100 har i tidiga modeller endast en pipfastsättningsskruv i en mycket kort blockdel, se upp för dom begagnat om du ska friflyta pipan.
2012 års modell finns med längre pipa/tub/stock, stocken har fått en tunga fram för br-folket.

Pipa: Trevliga pipor, 45cm förr, nu 50cm. En del beställer nya stocken med gamla pipan för att komma åt kortare locktime.

Tyngd och tyngdpunkt: Gamla versionen lider av korthet. Lätt tub och kort pipa. Där hängde jag på 300g på en pinne framåt. Nya versionen bör bli bättre balanserad.

Locktime: Utmärkt. Kort slaglängd och ventil alldeles under pipan.

Regulator:Utmärkt funktion ur en tiondel av pro targets storlek. Enkelt att ställa upp trycket till fullfart. Geväret har stor sekundärkammare som räcker till .22 och 40J.

Avtryck: Kanske 95% av hur bra det kan bli. Väldigt ställbar.

Bygga om till 16J: En extra fjädertallrik, det är allt. Om du inte får tag på en gammal lg100 med den smalare hammaren, då blir det jobbigt.

Konstruktion: Smart med pipband och infästning i samma aluminiumprofil. Jobbig att få isär vid regntork, allt måste lossas innan man kommer åt hammare och ventil. Om du tänker hålla på och byta transferport så kan du glömma steyers idé om att bara ta loss och sätta dit, det är fingänga på transferporten, det är aluminium, du BÖR lossa på skruvar under handtaget för att få delarna inline när du byter transferport. Fuskar du med det riskerar du att dra in en fingänga i gängor som inte riktigt är i linje med det hål som kommer först. Det är den näst dyraste delen som får bytas om gängorna går.
Absorber funkar upp till 16J.

Kvalité: Förutom transferportbytet finns ett problem i pipbandet. Man vill ju ha pipan uppåt eller nedåt, men det är inte säkert du har frigång i pipbandet just då. Dremel och en tyst bön före löser problemet. Helt ok passning, kanske 95% av var som går att göra.

Servicebarhet: Helt ok. Går att ta isär och skruva ihop hur många gånger som helst. Regen lever länge. Engelsmännen klagar på att den är jobbig att torka ur vid regn och att det är enkelt för skit att ramla in i bössan.

Reservdelar och återförsäljare: Svensk importör har inte en susning och tar ut ca 30% överpris. Reservdelar tar man genom internet, euroshooting eller karlslunde.

Temperaturstabil och vädertålig: Temp verkar funka, regn är inget bra.

Allmänt: Det finns några grejer som kan paja. Regen måste locktitas, annars kryper den. Laddhandtaget kan trilskas och bli trögt, finns en sats med kullager att köpa om det händer. Senare modeller har hammarjustering på utsidan. Nyaste modellen har airstripper, dyr och ful. Det behövs dock något liknande för geväret har rekyl pga kort o kraftig luftpust. Geväret är det med jobbigast ljud av alla, kort vass knall. Betydligt jobbigare än ett fullfarts fx, speciellt med airstripper på. Man behöver en qf om man tänker köra fullfart, annars blir det ett j-vla skruvande.

Var köper man och vad kostar den?
Euroshooting, krale eller karlslunde, ungefär samma priser överallt i europa. 1700euro i dagsläget. Staffan tar 19500 :lol: Tidigare ville staffan ha serienumret vid beställning av reservdelar, så han kunde se attt geväret var svensksålt. Hoppas han slutat med det...
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 01 maj 2012, 22:19

Finns även den som Hunter som sagt, då utan den där inre dämpningen, förklaringen är kanske at tden ändå inte funkar över 16J.

Varför lades inte denna tråden i avdelningen "tävlingsgevär"?

Steyr 110 FT är den bössa som flest i eliten använder inom FT, men EV2 förekommer den med om än inte i lika många fall.

Walther finns de har en LG400 man kan se ibland, emn ingen är FT som den äldre 300an, men de kan tydligen modifieras med den äldre regulatorn om inte annars och kan även ge lite mer än 16J för den som vill det, över 20J iaf.

1250 Dominator tycker jag inte verkar seriös nog, men det verkar som Umarex och Walther då dragit sig tillbaka från FT när LG300 FT Dominator gick ur produktion för några år sen.
Bild
Fanns även med laminat liknade denna som dock är det typiska "hunter" alternativet som tydligen måste ha efterfrågats på FT bössor sen 90-talet iom PT Target Hunter .22., man kan ibland fråga sig varför de vill jaga med dem, de har trycken för tävling, är ganska åbäkiga och inte sällan ger de inte precis så mycket bonus jämfört med reglösa vapen som inte sällan når lite högre i effekt bla.(dock har vi ju sett den bild Tomaz la in där det skryts om jakt med en FWB300s på 7.5J i en annons tom, vansinne kan man tycka idag, men de träffade väl kaninerna mitt i huvet då varje gång)
Bild

Jo lustigt nog finns och fanns Umarex bygda vapen för FT och match sida vid sida, men de här Waltherna 300 och nu 400 är att betrakta som mer seriösa än Hämmeliprodukten som är mer av en entry level FT bössa.
Antar att 1250n kanske kan kan kalas nåt liknade, även den i 40J variant om mna vil, men plojvarning en aning imo
Bild

Daystate mk4 GP förstås med FT stock finns på banorna.

Bild

Fler känner jag inte till får jag erkänan som har en produkt eller haft en produkt direkt från fabrik inom rimligt tidsomfång, vet inte just nåt om de andra UK märkena alls, antar också att rena specialvapen finsn ännu likt de gamla äkta Ripleybössorna, men de är knappt seriebygda.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 01 maj 2012, 22:46

Kanske ska lägga en bonus AA/CZ 200 kan va ren modell för at billigt skjuta FT, de går at tregulera osv, de är enpetare finns med hel stock och är builliga, trycket sägs var en svag punkt men det ka nja ginet närmare utala mig om.

Bild

T den understa är mest inställbar som synes men en del kan inet emd den delade kolven.

Nåväl en bössa för att snika sig in i 12FPE klassen som vi kanske borde kallat den.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 15 maj 2012, 20:24

Verkar bara vara silwer som blir speedad av tråden...
(Andra får gärna fylla på med frågor och erfarenheter runt 16J-bössor)


Anschutz 8002:

Kaliber och energimängd: Finns bara i 4,5 och 7,5j orginal.

Stock: Allt som går att önska, från ambi bok till aluminium. Speciellt trästockarna är eftertraktade då de går att ställa åt massor med håll. Aluminiumstockens handtag är rätt obekvämt, testa innan köp. Högerstockar finns bara i extremt färgglada laminat.

Pipa: Funkar bra i både 7j och 16j, dock kort med hög ljudnivå. Shrouden är limmad på pipan, fram med bågfilen och gråt när du sågar av en pryl för 2500kr...

Tyngd och tyngdpunkt: Aluminiumtub gör att det behövs pipvikt, ca 200g längst fram är lagom.

Locktime: Bäst. Kort väg och extremt kort slaglängd. Har dessutom absorber som fungerar i 16J, blir helt död att skjuta. Absorbern heter S2 på anschutzspråk, går att eftermontera.

Regulator: Bäst. Kan hantera 7-16j utan problem. Ställbar från utsidan av geväret. Engelsmän har kört i fyra säsonger utan service.

Avtryck: Bäst. En standard att utgå ifrån.

Bygga om till 16J: Massor med jobb. Fräsjobb med superprecision och cirkulär lutning, går något fel får du skrota blocket. Behöver mer sekundärvolym och en ny ventil för 16j. 10j går att fixa från utsidan på fem minuter.

Konstruktion: Blocket är delat i två delar, upplagt för strul med tempförändring och svårt att friflyta pipan. Laddarm går ut åt sidan. De flesta modeller har kilspår fram, bara att skruva på kikaren och köra. Tumladdning. Blockdelning för att komma åt så kort transferport som möjligt. Laddarmen går att montera från vänster..

Kvalité: Grymt bra passform i en egen klass.

Servicebarhet: Regen går inte att få isär mer än till fjäderbrickorna, låst med stift. Resten är en dröm att meka med. Jobbig att torka ur vid regn.

Reservdelar och återförsäljare: Reservdelar finns hos svenska återförsäljare, anschutz kör med enhetspris på delar i hela europa.

Temperaturstabil och vädertålig: Behöver en rail för att stabilisera det delade blocket. Går ej att friflyta pipan. Stockfastsättning bygger på pipband och en enda skruv på undersidan av blocket. Ställer om sig varje gång den vart ur stocken om du inte kör momentnyckel.

Var köper man och vad kostar den? Begagnat på egun, 500-2000euro, trip till england för 16j modd ca 3000kr. Rail 800kr.

2002 är i stort samma bössa fast med laddarm rakt upp. Vissa 2002 har laddarm åt sidan. Saknar absorbern.
8001 är en budgetvariant av 8002.
9003 är i stort samma som 8002 fast i nyare stock.

Alla anschutz modeller har funnits i modeller utan kilspår fram, så se upp vid köp.
Samma gäller laddarmen, ibland åt sidan, ibland uppåt.
Senast redigerad av martinw 16 maj 2012, 06:52, redigerad totalt 1 gång.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
moo-fi (15 maj 2012, 21:39), soren (05 okt 2014, 19:44)

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 15 maj 2012, 20:50

Det var ju en som hade en 8002 här mins jag som la ner då den krävde väldigt jobb för att få upp i effekt, men 10J är alltså väldigt lätt, det kan ju var att notera för folk i Sverige då iaf då de kan ses för skapliga priser tycker jag.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav moo-fi 15 maj 2012, 22:03

martinw skrev:Verkar bara vara silwer som blir speedad av tråden...
(Andra får gärna fylla på med frågor och erfarenheter runt 16J-bössor)


Nejdå, här är en till. Och just 8002 skulle jag själv gärna ha. Som 10J just. Har haft en 2002 på 10m klubben under vintern, ergonomi och avtryck är verkligen superbt! Nu väntar jag ju på en HW100 i 16J så det lär dröja innan det blir nån mer dyr bössa, har du någon erfarenhet av den? Har räknat med att få karva lite i stocken och/eller byta ut den, men tror och hoppas att avtryck och precision skall duga åt mig.

martinw skrev:Absorbern heter S1 på anschutzspråk, går att eftermontera.


Nu heter den S2 till och med. Är väl Steyrs konstruktion.
Bild
Användarvisningsbild
moo-fi
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 sep 2010, 18:43
Ort: Lund
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se www.solskytte.se
Luftvapen favorit: HW100

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Frank69 16 maj 2012, 07:21

martinw skrev:Verkar bara vara silwer som blir speedad av tråden...


Jag följer också tråden... tror att det är många som gör det. :Thumbupp:
Tyvärr avskräcker nog priserna flertalet. Själv har jag ju funderat ett tag på vad som skall införskaffas...
Ev2:an är ju ruggigt fin...
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Jazz 16 maj 2012, 10:18

Efter att ha skjutet en del med både AA200 och AA400 måste jag säga att 400 skjuter bättre än 200. Jag anser att skillnaden i pris på en 200 och 400 är helt ok. AA 200 eller CZ200 som den mer heter krävs en del jobb för att den ska skjuta bra.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Martin 16 maj 2012, 12:06

Även jag följer tråden med intresse, dock tyst (nåja nästan) sådant :)
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3918
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 603 gånger i 246 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 16 maj 2012, 12:35

S200 är rätt hopplös i 16j, skotten räcker inte till en hel tävling.
Blir till att efterfylla halvvägs.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 16 maj 2012, 13:08

Dock lär det inte kallas hopplöst i Sverige där många lär få fylla i 45J klassen mitt i rundan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Martin 16 maj 2012, 14:34

Silwer skrev:Dock lär det inte kallas hopplöst i Sverige där många lär få fylla i 45J klassen mitt i rundan.

30 skott klarar väl de flesta PCP:er..?
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3918
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 603 gånger i 246 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 16 maj 2012, 15:22

I 45J så blir det problem för mig iaf, nu måste man inet ha 45J iofs, men ska jag ha ur det ur Cyclonen får då inte jag ur 30 bra skott.

Så ingen fyller mao, du är ju med och tävlar så du vet ju?

40 mål brukar det ju vara f.ö. ja i int. FT so mdenna tråd mer blir riktad mot.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav martinw 16 maj 2012, 17:34

Tror inte jag sett någon delfylla i 45j.
De flesta ligger nog närmare 40j, vilket bör ge fyra x åtta skott i en cyclone.

Sverige ligger i dagsläget på 20-30 skott, i resten av världen kör man 50-60.
Det ger en heldag och helt andra krav på temperaturstabilitet hos gevär och sikte.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Välja 16j ft-gevär

Inläggav Silwer 16 maj 2012, 17:44

Jo sorry för OT, fortsätt, men du ibland önskade man nog en bild på nåt med kanske, bara som referens även om du snott bilden så som jag gjorde ovan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Tävlingsgevär

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Sponsorer