Hämmerli AR20 FT

Här diskuterar vi om luftvapen i form av renodlade tävlingsgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hämmerli AR20 FT

Inläggav POS 13 jan 2012, 19:20

Japp, nu ska den med till 10m-banan och jag fick välja om jag ville tävla i "föräldrar-ligan" eller mot "proffsen" , jag valde såklart att tävla mot proffsen så nu är målet att ta sig om nån så jag inte ligger sist längre. :lol:

Dom fem bästa serierna under säsongen är det som räknas.
Användarvisningsbild
POS
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 jul 2010, 13:53
Ort: västmanland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 31 gånger i 28 inlägg
Luftvapen favorit: Daystate Huntsman Classic

Re: Hämmerli AR20 FT

Inläggav jodre 13 jan 2012, 20:35

Hade missat denna tråden.
Har också sedan någon gång i höstas en slik.
Bild

Mina intryck är att det verkligen känns som den kostar dvs billig.
Den är ganska racklig i repeteringen.

Konstruktionen med alushrouden som håller i pipan skall tydligen inte vara optimal för utomhusbruk
med skiftande temperatur.
Nu har jag bara skjutit innomhus så det är inget jag lidit av men jag förstår att aluskalet mycket väl kan komma
att krympa i kyla och ställa till det.
Bild
Skalet sitter alltså fast i kroppen och sedan håller den även pipan, vet att de som pimpar bössan brukar helt enkelt
såga av delen över pipan och sätta på en separat kolfibershroud så pipan blir friliggande.

POS så länge du inte har en engelsk ATbössa så har du en ställskruv för farten på bössan mellan pipan och regulatorn
det är en liten insexa som är ett helvete att komma åt om man inte har en överlång nyckel eller tar bort reggen.
Den fungerar väl som så att man skruvar in en den så stryper den luftflödet upp i pipan, men man slipper schimsa.

Dock så skjuter den helt ok, här är en 5x5 a 15m
Bild
den är dock skjuten med endast främre stöd så även min skicklighet spelar väl in till det sämre i detta fallet då det är svårt
att få till ett vettigt stöd på bakstocken.

Kikaren som kommer med är ett skämt till optik i mina ögon och endast värt att använda som dörrstopp,
nu må jag vara kinkig med optik och överlag vägra kinesiska mjölktrattar oavsett men denna är ärligt den
sämsta jag äger med marginal och då har jag även en nikko stirling nighttheather 6-24x44 sedan tidigare som jag inte trodde
det kunde bli sämre än. Dock svarar den bättre än nikkot på klicken men det hjälper ju föga när man inte ids titta genom den.
jodre
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 okt 2008, 15:00
Ort: Södermanland
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg

Re: Hämmerli AR20 FT

Inläggav Daniel 13 jan 2012, 20:47

Dom är riktigt snygga, då finns det iallfallt två ägare av denna modell på forumet. pumpar ni både upp dem i 300 bar ?

hur många skott får ni per fyllning ?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Hämmerli AR20 FT

Inläggav POS 13 jan 2012, 20:51

Jo jag har noterat ställskruven i tranferkanalen, fick med en insex-nyckel som passar och är tillräckligt lång.
Själv har jag inte kikaren som kan följa med vid nyköp utan en annan så jag kan inte säga nått om hur den är.

Jag fyller till vad som blir max från min lilla 3L-300bar tub, men det blir sällan mer än 250bar
Den ska kunna ge 400 skott i 7,5J från 300-80bar.
Jag har aldrig räknat men man får ut väldigt många skott i alla fall.
Användarvisningsbild
POS
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 jul 2010, 13:53
Ort: västmanland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 31 gånger i 28 inlägg
Luftvapen favorit: Daystate Huntsman Classic

Föregående

Återgå till Tävlingsgevär

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Sponsorer