Diana 100

Här diskuterar vi om luftvapen i form av renodlade tävlingsgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diana 100

Inläggav Chris 09 okt 2020, 20:53

Nu fick jag litet tid att kolla närmare på mina nya Dianor som jag fick nyss.
Dianan 100 är en SSP som ganska ovanligt har en laddbult (?) Bössan är tekniskt i bra skick och levererar ca 8,5J både med JSB exact RS 0,475g och JSB exact 0,547mm
Optiskt är den en riktig läckerbit... riktigt snygg valnöt och bra metalfinish.
har bara skjutit några skott idag men var nöjd faktiskt... sittandet med stöd utan vind med en Hawke Vantage 4-12x40 AO som inte syns på bilderna
en original diopter D100 är faktiskt på ingång... så om nån behöver en FWB diopter säg bara till :)


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Chris 09 okt 2020, 21:15, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
gubbe (10 okt 2020, 17:02)

Re: Diana 100

Inläggav dagevert 10 okt 2020, 07:26

Ikke ofte man ser sånne! Spennende kombinasjon av moderne matchbørse og vakker valnøtt.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Diana 100

Inläggav Silwer 10 okt 2020, 21:58

Känsliga delar är de kugghjul som finns i pumpmekaniken, folk struntar i att underhålla dessa och så pajar de när man ska pumpa.

Bössan är udda bygd och blev som sagt vad jag vet det sista Diana producerade i matchvapen är, de hade lämnat större tävlingar redan och denna och D75 T01 med en liknande stock var de som producerades sist, det lär inte vilka av dem i Sverige direkt, äldre D75 finns ju men sällan de senare med annat trycke och justerbar stock.

D100 är nog vara importer från senare år isf, det är väl en bössa man köper för att man vill ha just en sån inte för nån annan anledning.
Jag har sett ett fåtal till salu dock men om de varit bra mekaniskt vet jag inte.

Jag tror att de var dyra nya, det kan man väl se egentligen på tex valnöt och den imo överkomplicerade uppbyggnaden.
Senast redigerad av Silwer 10 okt 2020, 22:01, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Diana 100

Inläggav Chris 10 okt 2020, 22:30

Här finns lite mer om denna ganska sälsynta bössan: För att följa länken så måste du registera dig.

It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
Nitro (10 okt 2020, 22:41)

Re: Diana 100

Inläggav Silwer 11 okt 2020, 13:03

Jo de är snygga vapen absolut.

West Germany har den ena på sig på sidan den måste Mao vara bygd 1989.
Tydligen kom de då och då hade alla konkurrenter redan sina SSP klara iaf de då stora med Wather som ju kom redan 1978.

Att de valt en egen konstruktion beror nog en del på att den varit under utveckling, Diana car ju kom Giss inte främmande för mer komplicerade byggen heller och det funkar ju så här så länge man sköter dem.

Matningen liknar den FX hade på den enda bössa utan matar pinne de bygde, dvs en rundad metalldel tätar mot pipan, dessa trycker man ju diabolens rakt i pipan på.
Det var väl bara Walther som bröt mot detta med att ha matarpinne, de andra är sådanna som blåser luften bakifrån, liksom på denna ett hål bakom pipan i blocket och en 90 gradersväng mot pipan i den runda delen, är ju oftast så sen på pcp match med.

Steyr hade en SSP för eller två? Den växer nog inte på trän heller men är ju inte lika elegant, Hämmerli bygde två SSP båda pumpas med överdelen och modell1 sprack hela pumphuset på ständigt så en till kom men vid det laget hade nog många förlorat tron på den, men användes faktiskt i svenska klubbar har jag märkt flertalet var dykt upp genom åren.

Nåväl vikten trodde jag var högre på D100 kom valnöten men den väger en en Anschutz 2002SA säger siten.
Det är ju inget att ha kikare på nennveksamt om nån vill ha en för sånt isf köper man nog en FWB.
Senast redigerad av Silwer 11 okt 2020, 13:06, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Diana 100

Inläggav Chris 14 okt 2020, 21:40

då spännarmens handtag av min Diana 100 var ful och inte ens original så rotade jag fram en välpassande valnötsbit i trälådan och gjorde en ny.
gammal:
För att följa länken så måste du registera dig.


ny:

För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.


är inte säkert att det förblir så... kanske... och det skulle funka utan synbar skruv... ska jag göra ett nytt försök.
Senast redigerad av Chris 14 okt 2020, 22:03, redigerad totalt 2 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
gubbe (15 okt 2020, 15:34), Nitro (15 okt 2020, 20:53)

Re: Diana 100

Inläggav Silwer 15 okt 2020, 10:41

Visst den börjar bli gammal antagligen originalet, och delar lär man ju kunna glömma.

Allt beror ju på ägaren, original eller snyggare ombygbad, de där förstör ju inget då det går att montera originalet igen.

Lite Walther style de gillade ju träbitar på allt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Diana 100

Inläggav Chris 18 okt 2020, 00:45

Silwer skrev:Visst den börjar bli gammal antagligen originalet,

Nej absolut inte originalet... hemmasnickrat den med... originalet ser ut så här:


För att följa länken så måste du registera dig.



finns en del packningar att få till bössan men "hardwaredelar" blir svart att få tag på tyvärr.
bössan är inte alls så känslig som man kan tror... bara man anväder den efter manual och smörjar där det behövs.... även slitdelar finns fortfarandet att få tag på. en bra handläggning där det visas hur man plockar isär o byggar ihop den finns också på nätet.
detsamma med Diana 75 som fjädervapen.... inget trollerie att byta delar i den... Silwer nämnar alltid kugghjulselendet, men det är inte så farligt....Inte alls så enkelt och snabb som på en FWB men tar man det lugnt och kollar noga så borde det inte vara nåt problem till nån händig med tålamod :)
jag är en FWB-fan men en bra inställd Diana 75... som går i samma klass som den FWB300S är en bössa som jag verkligen gillar skarp... stockarna brukar vara finare valnöt och blåneringen bättre och djupare än FWB´s men smaken är ju som baken ;)
Senast redigerad av Chris 18 okt 2020, 01:02, redigerad totalt 3 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Diana 100

Inläggav Silwer 18 okt 2020, 12:21

Ok så plasten kanske har lagt av som på avtryckarba till Diana 6x och där finns inte en pinal kvar tyvärr.

Ja packningar av tredjepart såklart, men avtryckaren vetitusan hur jag ska lösa.

Och ja även de äldre viss vapnen är rätt påkostade, antagligen var de dyrare ändå pga mekaniken som ju inte är helt simpel och lättmonterad som de andras.

Fungerande är de ju bra vapen och det gäller säkert D100 med men de har valt en udda uppbyggnad med kugghjulen tycker jag, men som sagt troligen har de inte följt tex Walther och FWB utan redan haft det här på bordet.

Och de hade ju redan givit upp några större ambitioner i matchskytte så valnöt osv var väl passande då bara privatpersoner köpte en sådan.

D75 fanns under samma tid kvar i sortimentet men genomgick som sagt en del förändringar, bla nytt trycke och så justerbar stock.

In på 90tal kunde de beställas ännu läste jag, lite som just FWB300S men givetvis gjorde få det då tiderna var annorlunda kom pcp vapnen som började ta över.

SSP iofs bet sig fast hos folk ett bra tag ändå, det vet vi ju, men folk köper ju märken man känner till, Diana då var ju fina sporter bössor, jag hade tex inte en susning att de bygde nåt annat på den tiden.

I var fall har jag aldrig sett en D100 förr, eller hört om nån som har en i Sverige.
Och Jo jag vet att rätt skött funkar mekanismen, men tydligen har vissa såg hittat ett gammalt vapen och bara utan att göra nån service tvingat pumpningen och förstört kuggen.

Det är som de som försökt renovera viss bössorna och försökt pressa i delarna med våld, det går ju också åt skogen, ett är ju monteringen som är den känsliga biten då det är så små marginaler, man måste ha nånting att pressa ihop det inom millimetrarna.
Jag har hittat flertalet av brytbössorna just trasiga förr och tja de försökte ju kränga dem dyrt ändå men inte ville nån ha dem för sånna priser, att plundra en annan bössas delar är ju ofta enda alternativet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Tävlingsgevär

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer