Stockar skidskytte jfrt FT?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av renodlade tävlingsgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav Luftpangarn 07 mar 2019, 20:35

Med mitt nyvaknade skytteintresse, och pågående tävlingsr, blir jag ju plötsligen nyfiken på hur deras gevär ser ut. Känns litet särskilt nyfiken, då jag blivit intresserad av FT. Det är närmast stockens utformning som intresserar mig. Här är ett exempel;

För att följa länken så måste du registera dig.



Förutom axelkrok - där jag fn nöjer mig med justerbar bakkappa - är förståss justerbart kindstöd en ytterst viktig detalj, som dock är litet av en ”no brainer”. (Får se hur jag hanterar den frågan.., :-P )

Men mest intressant tycker jag utformning av framstocken är. Det hör ju ihop med frågan om hamster, och om den nödvändigtvis behöver vara justerbar. I stående skjuter jag som skidskyttarna gör, med vänster armbåge tätt stödjande mot bröstet. Med det slaglåsgevär jag tävlade litet med i gärdsgårdsligan i sydstaterna på 80-talet, lutade jag / krökte jag ryggen dessutom som en löjligt bakåtböjd banan. Totalt ovärdig ställning. :)

Jag håller alltid vänster / stödjande hand tryckt mot varbygeln. Jag skulle helst vilja ha en stock som går bakom varbygeln. Verkar som att det finns antydningar till sådana utformningar.

Jag har för mig att en lutande stock, som går djupast vid varbygeln, och sedan dluttar uppåt mot pipmynningen, likspm skulle lösa allt. Varför i fridens dar ser inte alla stockar ut på det sättet?


PS Min farmors pappa var tvåfaldig norsk mästare i skidskytte. Bör ha varit 1920-tal sådär. I släktgården hänger två prisvössor med silverplaketter på kolvarna. Av ren nyfikenhet bör jag se till att få foton på stockarna! Fast bäst e väl att åka dit och känna på bössorna. :-P Skandalöst att jag inte besökt släktgården på 30 år. :oops:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav Nitro 07 mar 2019, 20:46

Det som saknas är väl just kroken, kikarsikte och framför allt hamstern.
Med den utrustningen skulle den säkert funka bra till FT om vi bortser från att det är en krutbössa.

Med andra ord en hel del tillägg.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7735
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (07 mar 2019, 21:01)

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav börne 07 mar 2019, 21:47

Luftpangarn skrev:Det hör ju ihop med frågan om hamster, och om den nödvändigtvis behöver vara justerbar.

Nej men det är en jäkla fördel då det alltid går att få stöd av den i speciellt sittande & knästående ställning då man kan ha det stödjande benet som man brukar & bara justera hamstern istället för att höja/sänka benet för att kunna ha bössan i riktning mot målet!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (07 mar 2019, 21:52)

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav Luftpangarn 07 mar 2019, 22:12

Uhh, jag inser att du har rätt börne. :-) Att behöva ”brea benen olika” för olika skott är inte så optimalt. När jag ”breat” tillräckligt för att sänka pipan, jobbar innerlåren vansinnigt, och inte fan blir det stabilt... :o

Är nog bara jag som är kvar i ett ”mer otekniskt” skyttemode. Vi får se hur jag o FT trivs ihop... Jag har ju bara kört skytte ”på fri hand / från höften” hittills. :o :-)

Nu är jag en ”kärring mot strömmen”, så vi får se vilka moddar jag dyker upp med. :smt016
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav börne 07 mar 2019, 22:49

En fast hamster på "lagom" höjd ger dock också en stor fördel mot att inte ha någon, en situation där den inte hjälper är om man behöver skjuta neråt då vill man ju ha så låg hamster som möjligt. Men det fungerar ju att sänka benet & det brukar gå att hitta en bekväm ställning!

Jag får dock vika ihop mig lite mer med denna fasta hamster, samt justera höjden med benet...
För att följa länken så måste du registera dig.



Medan jag kan justera hamstern & sitta precis som jag vill på andra bössan, ska jag skjuta nerför, då har jag hamstern så lågt det går, ska jag skjuta uppåt så höjer jag den, man justerar även lite beroende på hur marken är där du sitter också. Kan såklart även vinkla biten mot knäet så att den blir rejält hög!
För att följa länken så måste du registera dig.



Kan man vika ihop sig som vissa kan så är detta en grymt stabil ställning i sittande! Dock saknar man hamstern i knästående & skjutning uppför!
För att följa länken så måste du registera dig.



I knä gör det också stor skillnad!
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (08 mar 2019, 10:44)

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav Luftpangarn 08 mar 2019, 11:13

Tack börne för dina tydliga förklaringar - och mycket bra valda illustrerande bilder! Nu (tror) jag att jag förstår mycket bättre. :)

Jag har lekt med tanken ett tag, att göra en på och avtagbar hamster som man klämmer fast på stocken. En U-böjd plåt, lätt fjädrande / klämmande in mot stocken. Med utfyllnad av trä (ev balsaträ), och klädd med ett ca 2mm tjockt lager ”skumplast” / ”halkmatta” invändigt. (Kan man ha utvändigt också, förståss.) Under utprovning av passande höjd, kan jag använda frigolit.

Hamstern gör man kanske bäst 2 st av. En extremhög, för skytte uppåtriktat, en annan i normalhöjd för sittande normalhögt placerade mål.

Vid neråtriktat skytte använder man ingen av dem.

I stående, är jag mest sugen på att göra en ”plattform”, fast ”hängande” monterad under varbygeln.

Idén började som en påklämmbar kolvkamshöjning, vilket jag förståss också vill göra, om idén funkar.

Grundtanken är att det är busbilliga lösningar att börja med, och som dessutom inte kräver att jag gör permanenta ingrepp på geväret.

Blir jag sålld på idéerna och FT, blir jag säkert sugen på proffsigare saker. Men det skulle kännas bra att kunna börja med lagom dyra saker.

Vindindikatorn jag just nu pysslar med, lär få alla att åtminstone skratta gott! :smt016
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav börne 08 mar 2019, 12:21

Som jag förstått det får man inte byta ut saker på stocken under en tävling. Men fungerar ju som test & om man inte tävlar!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav Kapten Kamin 08 mar 2019, 18:33

börne skrev:Som jag förstått det får man inte byta ut saker på stocken under en tävling. Men fungerar ju som test & om man inte tävlar!

Precis som börne skriver...
Man får inte plocka av och på utrustning under tävling.
Undantaget är magasin, som måste plockas ur mellen stationerna av säkerhetsskäl....
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
börne (08 mar 2019, 18:37)

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav Luftpangarn 08 mar 2019, 23:08

Det här är en intressant detalj tycker jag. Läste utbildningsmaterialet inför morgondagens skyttekortsutbildning av Kapten Kamin. Dår återfinns i ”gevär”-delen, en bild på ett gevär för ”fritt gevär” på s15, där hamstern verkar gå att svänga in hamstern under stocken, eller svänga ut den åt sidan, utanför stocken.

Min idé kan antingen vara som jag tänkt nu, typ två ”legoklotsar” man flyttar i olika position på stocken, genom att snäppa av och på dem (mest praktiskt, de hänger med på stocken, tilltaget blir inte mer opraktiskt än magasin in / ur), men man kan tänka sig skenor och gångjärn och fan vet vad. Det skulle bli hårklyverier jämfört utfällbart ställbar hamster.

Man kan ju fråga sig, om fastskruvad, men rörlig stockdetalj, verkligen skiljer sig från andra variationer? (Jodå, jag har tänkt igenom ”gardinskenor” - linjära styrningar - och olika kil- respektive skruvjusterade varianter. Det här var bara den brutalt enklaste och billigaste lösningen. Som skulle underlätta insteg och rekrytering till FT.

EDIT: Kokare = kikare. Kokare har jag byggt själv... :lol:

Ingen kan bygga kokare själv, men resten går att fixa rätt billigt, tänker jag. Var det inte ”Leopold” tror jag (?), som började med den mest brutala furuklotsen till hamster man kan tänka sig? Typ vinkeljärn och grovsnickeri?!? :wink:

PS Mina tekniska lösningar brukar börja överambitiöst, med hänsyn till alla variabler jag identifierat som väsentliga / relevanta från början, då jag identifierat och formulerat problemet jag vill lösa. Sedan börjar resan mot förenkling... Då kan man hamna i frigolit och kardborrband, och sedan i påsnäppbar ”U-plåt”. Men jag köper alla bättre förslag - problemlösning är min grej. Jag har INGEN prestige!
Senast redigerad av Luftpangarn 08 mar 2019, 23:44, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav Nitro 09 mar 2019, 00:55

Luftpangarn skrev:Ingen kan bygga kokare själv, men resten går att fixa rätt billigt, tänker jag. Var det inte ”Leopold” tror jag (?), som började med den mest brutala furuklotsen till hamster man kan tänka sig? Typ vinkeljärn och grovsnickeri?!? :wink:

Den är nog jag skyldig till, och efterföljaren är kallad bävern :lol:
Men man får börja någonstans, och där är ju du nu.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7735
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (09 mar 2019, 01:33)

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav börne 09 mar 2019, 09:11

Luftpangarn skrev:Man kan ju fråga sig, om fastskruvad, men rörlig stockdetalj, verkligen skiljer sig från andra variationer?

Man kan ju tycka vad man vill men tävlingsregler är ju till för att följas. Jag kan tycka att FT är sjukt fritt då bössan kan anpassas väldigt fritt till hur du vill ha den!

● Luftgevär (PCP eller fjäder som drivkälla) med en energimängd som inte överstiger anslagsenergin för respektive tävlingsklass.

PCP (Pre Charged Pneumatic) inkluderar i detta regelverk alla typer av luftgevär som drivs av förkomprimerad luft eller kolsyra. Alla typer av fjäderdrivna luftgevär tillhör fjäderklasserna oavsett om de är rekylfria eller inte.

● Fullt justerbara gevärsstockar är tillåtna för att erbjuda olika skjutstilar och skjutpositioner. (Justerbara alltså ska prylarna sitta fast, man får inte ta av & på grejor. Detta borde kanske skrivas in i reglerna så det blir solklart!?)

Tillåtna gevärstillbehör

● En gevärsrem får användas, inga ytterligare remmar är tillåtna.

Bakkappa med eller utan krok.

● Vattenpass

● Solskydd och ögonmussla på kikarsikte

● Termometer (analog eller digital)

● Vindindikator (icke elektronisk)

● Lutningsmätare (icke elektronisk)

● Bipod (får vara monterad, men inte användas som stöd när man skjuter)

● Vikter på stock, pipa och skena
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav Marsi 09 mar 2019, 09:26

Man kan komma långt med lite träbitar och lite experimentlusta. Har två varianter.

Till wildcaten var det ont om fästen, så dar klämmer jag om framstocken med lite gummiremsor emellan. Under kolven har jag fräst ur och gjutit upp med spckel så den passar i bra och sedan dragit fast det med buntband. Blev ett stort lyft i sittande FT med den. Jag är inte så vig, men även min dotter tycker att det underlättar.

För att följa länken så måste du registera dig.



Den andra varianten är till cz och challenger som har skena under kolven. Här slutar skenan lång fram, så det är dels en bakåtflytt, sen har jag höjdjustering. Märkta att jag i princip aldrig ändrar den, men den hjälper ju att hitta rätt höjd för att göra en fast.

För att följa länken så måste du registera dig.

Marsi
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Följande användare vill tacka Marsi för detta inlägg
Luftpangarn (09 mar 2019, 17:22)

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav börne 09 mar 2019, 09:34

Ja en fast hamster gör verkligen underverk i sittande FT :thumbupp:

Att du inte valt att ändra din ställbara kanske beror på var du skjuter, tänker om du skjuter på samma ställe? Är man ute på tävling så har man rätt stor nytta av att kunna ändra den då det är lite olika vinklar!

Men som sagt bara en enkel fast hamster gör nytta & man anpassar sig genom att ändra höjd på det stödjande benet, det är målen med större vinkel som är värst men som tur är så är det inte jättevanligt här i Sverige!

Dina exempel är ju lysande & relativt enkelt att få till :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav Marsi 09 mar 2019, 11:03

Jepp, skjuter bara där det är mer eller mindre plant. Ser nyttan med justerbart vid kuperat, men en del kan man reglera med kroppen också.

Att höja hamstern gör det ju rangligare också, så när det ska justeras så är det ju inom vissa mått stabilare att justera höjden på knät.
Marsi
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Re: Stockar skidskytte jfrt FT?

Inläggav Nitro 09 mar 2019, 11:53

Alla börjar vi någonstans och detta är min evolution.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7735
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Skyddsjägarn (09 mar 2019, 14:17), gubbe (09 mar 2019, 17:08), Luftpangarn (09 mar 2019, 17:27)


Återgå till Tävlingsgevär

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Sponsorer