Hammare

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hammare

Inläggav mamawi 26 sep 2015, 09:53

Tänkte laporera lite med en lättare hammare i min 2250, men lyckas inte hitta någon lös till bra pris. (har någon en till salu?)
Ebay finns självklart, men det skenar lätt i pris när man bara ska ha en hammare och ej hittat någon i europa.
Funderar därför på att svarva till en själv - men då blir problemet härdningen - eller kan man skippa den biten? Aluminium, delrin eller mässing är tänkbara material.
Även funderat på att kapa någon millimeter på ventilpinnen och istället sätta på en hatt av delrin eller mässsing. Större yta borde ju mindre påfrestning på en ohärdad hammare.
Syftet med det hela är att minska "hammerbouncing" samt att få ut fler skott jämnare hastighet.
mamawi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 nov 2009, 22:37
Ort: Lund
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hammare

Inläggav Harbard 26 sep 2015, 10:16

Har du fräs så kan du fräsa in några spår på slagsidan (vid sidorna). Jag rekommenderar dig annars till att byta till en lättare ventilfjäder alt lättare hammarfjäder. Du KAN lägga en delrin bricka framför ventilen med ett hål i som ventilpinnen sticker ut ur, att såga i ventilpinnen är ett jäkla jobb, den är härdad, jag kunde inte ens få in ett jack med såg!

Jag hade lite problem med hammerbouncing och det var inte förrens jag skaffade en styvare fjäder som jag löste det på men det går även åt andra hållet, har du en klen fjäder men lite längre så kan man fixa det ( det krävs att du experimenterar lite och har en kamera som kan filma i 200-500fps ) . Lycka till!
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Hammare

Inläggav mamawi 26 sep 2015, 19:44

Lättare ventilfjäder sitter redan på plats.
Tanken är att en lättare hammare skulle få upp antalet skott per patron, samtidigt som ett lättare anslag från hammaren borde vara tystare och dessutom göra att avfyrningen blir "mjukare" . Allt detta helst utan att tappa för mycket hastighet, men visst, svårt att få allt på en gång.

Fräs har jag förvisso tillgång till, men tror det blir svårt att fräsa i orginalhammaren med tanke på härdningen.

Vill dessutom helst inte modifiera befintlig hammare, då det är den enda jag har. Blir resultatet dåligt vill jag ju inte stå där med endast en kass hammare och inget val.
Senast redigerad av mamawi 26 sep 2015, 20:28, redigerad totalt 1 gång.
mamawi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 nov 2009, 22:37
Ort: Lund
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hammare

Inläggav sfe 27 sep 2015, 16:21

Har haft liknande tankar om min CP1:a som har, enligt mitt tycke, en jättelik hammare och även en relativt kraftig fjäder. Skjuter man den utan CO2 så ser man att det är i princip omöjligt att hålla pistolen helt stilla när hammaren rör på sig. Jag har ingen erfarenhet av 2240 och kan inte jämföra med den men min S&W 79:a har betydligt nättare grejor men ger ändå intryck att att skjuta lite hårdare än CP-1:an. Jag har inte mätt dem båda ännu för att jämföra. Dock tror jag inte att hammare och fjäder är de enda inblandade komponenterna i det här. Hur ventilen är utformad har nog också stor betydelse varför jag beslutat mig för att inte mixtra med det här på CP-1:an, i alla fall inte innan det finns reservdelar att köpa eller att det finns rapporter på nätet från folk som gjort just denna operation.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Hammare

Inläggav mamawi 27 sep 2015, 16:57

Att stoppa i starkare fjäder och större portar och häftiga ventiler är en sak, men det gör bara det hela mer svårskjutet och ineffektivt.

Att justera och tuna så att det hela går mjukt och smidigt men ändå med hyfsad fart är mer tricky.

Jag kommer nog att svarva till en eller ett par olika hammare att laborera med, sen får jag se hur mycket de tål. Detta medan jag jagar vidare efter en ny original hammare att lätta. Alternativt är att skaffa hammaren från Discovery och den justerbara slagskruven (eller vad den nu heter), blir nog dock än mer kostsamt.
mamawi
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 nov 2009, 22:37
Ort: Lund
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Crosman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer