Problem med Crosman Marauder.22

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Problem med Crosman Marauder.22

Inläggav tidanrolf 25 sep 2013, 20:49

Hej!
För en tid sedan köpte jag ett luftgevär på Blocket (fastnade för en Marauder) Har skjutit en del fjäderbössa i unga år men vad gäller pcp bössa är jag helt novis. När jag fick hem bössan ville jag provskjuta så jag laddade ett mag. och sköt tre skott sedan hände något med avtrycket. och efter lite skruvande konstaterade jag att en del till avtrycket gått av. Nu var det inte helt lätt att hitta reservdelar till denna bössa men det gick. Så häromdagen monterade jag dit den nya delen och satte ihop bössan. pumpade upp den i 200bar stoppade i ett mag. och sköt men vad händer kulan lämnar inte ens pipan. Det verkar som om det inte kommer upp något till tryck till cylindern?? Så nu undrar jag om det finns någon vänlig själ här på forumet som skulle kunna bringa lite klarhet i detta. Vore synnerligen tacksamt. Mvh. Rolf
tidanrolf
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2012, 20:25
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Problem med Crosman Marauder.22

Inläggav gubbe 26 sep 2013, 14:54

tidanrolf skrev:pumpade upp den i 200bar

Hej och välkommen tidanrolf. :smt020

Visar manometern på bössan 200 bar?
Om du ut magasinet och skjuter, vad händer då?
Känner inte till just Marauder men hur spänd är hammarfjädern?
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Problem med Crosman Marauder.22

Inläggav Superbee 26 sep 2013, 15:26

Kan vara så att den är för 10J, då tror jag 200 bar är för högt systemtryck.
Börja med att sänka systemtrycket till ca 130-140 bar och återkom sen.
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Problem med Crosman Marauder.22

Inläggav tidanrolf 28 sep 2013, 14:28

Hej gubbe å tack ska du ha. Ja manometern visar 200bar. har provat att ta bort magasinet och tryckt av, då blir det en liten knall inte mer . jag har även provat att spänna av hammarfjädern, men med samma resultat.

Hej Superbee!
Jo bössan skall klara 200bar både enligt tidigare ägare samt instruktionsboken. Men man skall undvika att överstiga 200bar då en säkerhetsventil öppnar och det skall tydligen inte vara så bra för bössan.

Tack ska ni ha för snabba svar.
tidanrolf
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2012, 20:25
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Problem med Crosman Marauder.22

Inläggav morgan2421 28 sep 2013, 14:43

Det är inte så att den är nerställd till förlågt tryck ???

om du lossar stocken på höger sidan har jag för mig att det är

Sitter en insex skruv som man kan höja upp trycket lite

det ska sitta en stopp skruv först sedan skruven man ställer trycket med
morgan2421
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 dec 2012, 16:43
Ort: Härryda
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 16 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Cometa Lynx-v10

Re: Problem med Crosman Marauder.22

Inläggav tidanrolf 28 sep 2013, 17:00

Hej Morgan!
Ja det är som du säger det sitter två skruvar på höger sida, En låsskruv och en ställskruv. Ställskruven skall vara utskruvad 1,5varv och då krävs ingen licens för bössan. Men om man (vilket gud förbjude) skruvar ut skruven längre blir det vad jag läst bättre fart på blyt. Jag har provat både det ena och det andra med samma resultat.
tidanrolf
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2012, 20:25
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Problem med Crosman Marauder.22

Inläggav marhol 28 sep 2013, 18:57

tidanrolf skrev: Det verkar som om det inte kommer upp något till tryck till cylindern??

Nu kan jag inget om just ditt avtryck så jag kan tyvärr inte hjälpa dej, men jag måste ändå ställa en, kanske för dej, dum fråga. :)
Men har du fått ihop tryckesmekanismen på rätt sätt?
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: Problem med Crosman Marauder.22

Inläggav Superbee 28 sep 2013, 19:43

Låter väldigt lustigt detta. Hakar den upp hammarvikten som den ska? Om den fungerade perfekt innan så känns det som att du inte fått ihop avtrycket rätt när du bytt delar.

Har du testat att sänka trycket?
Har du kollat att hammarfjädern är hel?
Maraudern går att justera både vad gäller förspänning hammarfjäder, slaglängd hammare och transferport med skruvar. Har du provat att justera alla dessa till original inställningar? Finns guider på nätet :)

Edit: ovan syftar trycket på systemtrycket i tuben
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Problem med Crosman Marauder.22

Inläggav tidanrolf 29 jan 2015, 17:16

Hej igen!
Jag ber om överseende med att det har tagit så lång tid sen sist. Jag har inte haft något nytt att tillföra efter att ha skruvat isär och ihop bössan ett antal gånger utan att hitta något fel. Det har flera gånger varit väldigt nära att den har fått följa med till huggkubben. Efter att ha skruvat med bössan har jag konstaterat att det krävs ju ingen ingenjörsutbildning för att plocka isär och skruva ihop den rätt. så det har gjort mig väldigt frustrerad. Men så för ett tag sen tänkte jag ge den ytterligare en chans.Så jag plockade isär den kollade allt för att sedan plocka ihop den. Men innan jag fyllde tuben gjorde jag en avtryckning och hörde att det lät precis som vanligt det är ingen stuns i avtrycket. Men av någon anledning fick jag för mig att pilla på en skruv som sitter under det bakre fästet till siktet. Jag har skruvat bort den vid flera tillfällen förut, innanför skruven sitter det ytterligare en skruv, och om man skruvar ned den i bott så låser man slutstycket, det är även en fördjupning i slutstycket som skruven passar i. Så det jag gjorde var att släppa lite på den övre skruven (locket) ca. ett halvt varv. för att sedan göra en blindavfyring, Då hörde jag direkt att det var en annan stuns i avtrycket, Jag pumpade upp trycket i tuben i med ett mag. å skjöt.. Fungerade perfekt... Varför det fungerar och varför det är en skruv som man kan låsa skruvstycket med har jag inte en susning om.. Men nu är jag väldigt nöjd å bössan skjuter riktigt bra. Mvh Rolf

Ps. Om det är någon som vet vad det är för skruv och dess funktion får ni gärna höra av er och berätta.
tidanrolf
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2012, 20:25
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Problem med Crosman Marauder.22

Inläggav gubbe 29 jan 2015, 17:22

tidanrolf skrev:Hej igen!


Vilket tålamod. :thumbupp:

Men trägen vinner. Skönt att det ordnade sig.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Problem med Crosman Marauder.22

Inläggav tidanrolf 29 jan 2015, 21:23

Ja "Gubbe" Det var riktigt skönt att få ordning på den. Nu ska jag beställa lite bly.. Tack allihop för visat intresse/Rolf
tidanrolf
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 okt 2012, 20:25
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Crosman

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster

  • Sponsorer