Köpt en H&K MP5K-PDW 4,5mm

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Köpt en H&K MP5K-PDW 4,5mm

Inläggav salantrax 08 aug 2013, 02:29

Hej!

Är ny på forumet, så ska väl säga nåt om mig själv. Sköt lite grand med ett halvbilligt luftgevär när jag var yngre, hade Soft Air-gun i högstadiet. Nu har jag en Gamo PT85-pistol och har renoverat det gamla fjädergeväret (som går [s]riktigt[/s] bra) och satt på ett bättre kikarsikte. Tycker det är kul med luftvapen, men inte så intresserad av "Air-Soft."

OT: Det finns sedan 2010 (?) en luftpistol-/gevär i 4,5mm BB som heter Heckler & Koch MP5K-PWD och som licenstillverkas av Umarex.

Jag har beställt en sån och några extra magasin. Den är semi-automatisk, ej hel-automatisk. Detta tror jag är bra på sätt och vis, för hade den varit helauto så hade den inte fått ha samma anslagsenergi (edit, jag innehar ingen licens eller så), om jag förstått reglerna rätt. Som den är nu hade den lika gärna kunnat få ge 10J (?), vilket är mycket pang för en semi-auto med 40 kulors-magasin. Kulorna flyger i grundutförandet i storleksordningen 140 m/s.

Det är en *riktigt* läcker replika av MP5 tror jag i alla fall (har inte hållit i den än). Enda problemet är att den använder en enda 12g CO²-patron i taget, så man får byta efter två magasins skjutning ungefär, beroende på temperatur. Och då måste man ta bort stocken och hålla på. Trist, när magasinet håller så många kulor.

Det finns inte många exempel på moddning av modellen, men jag skulle vilja göra följande:

*Sätta på en kompensator (bara för att förlänga "gas-vägen", pipan är inte så lång alls).
*Rödpunktssikte (standardgrej, fast har nog inte råd på ett tag)
*Byta vertikalgrepp mot 3-vägs weaver-grepp (Kanske går att göra, om det finns nåt som passar).
*Stor lufttank som drivning. Då hade jag tänkt mig en "dummy" 12g-patron med NPT-gänga, lämpliga kopplingsdon till andra sidan av "butt-plate":n, och där en lufttank på 3000 P/SI via regulator med ut-tryck 850-1200 P/SI. Lufttanken ska sitta horisontellt och fungera som stock.


Jag har gjort en koncept-bild i MS Paint (rätt utförlig) som visar hur jag helst skulle vilja ha det:
För att följa länken så måste du registera dig.



(edit, Ja, den ser lite nervös ut med så mycket luft bakom sig, kanske man ska låsa blow-back-mekanismen, (som är lite plastig) vilket man kan göra, eller byta fjäder på den, vilket jag inte tror man kan göra direkt... Mekanismen fyller tydligen ingen funktion utom att läcka lite gas och ge lite rekyl och feedback.)

Antag att det funkar: Det är då inte längre en strikt replika, men oj så kul att skjuta med kanske. Och alla möjliga icke-standard stockar finns väl att sätta på originalet också kan jag tänka mig, så skit samma (Ja ok, inte en sån här stock då :)).

Längtar efter att få plinka.... :)
Senast redigerad av salantrax 20 aug 2013, 10:11, redigerad totalt 7 gånger.
salantrax
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 aug 2013, 01:45
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Umarex 850 AirMagnum,Gamo PT85

Re: Köpt en H&K MP5K-PWD 4,5mm

Inläggav Superbee 08 aug 2013, 12:05

Hej, kul idé!

En liten tråkig infopunkt bara, det är 3 joules gräns för semi och fullauto i Sverige. Endast enkelskott och s.k. "double action" (tänk revolver) får gå upp till 10J. Sen vetefasen hur pass mycket drag det blir med 140m/s och rundkulor i stål, kanske är under 3 J ändå.

Är själv sugen på mp5an men för snål för att betala överpriset i Sverige ;)
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Följande användare vill tacka Superbee för detta inlägg
salantrax (08 aug 2013, 23:31)

Re: Köpt en H&K MP5K-PWD 4,5mm

Inläggav Superbee 08 aug 2013, 12:12

Om man räknar med ca 0,35 gram per bb (walther premiym) så blir det med 140 m/s ca 3,5 J.

Har för mig man dock mäter vid 4 m från mynningen även för semi enligt Svensk lag så blir nog på håret ;)

Sen brukar det alltid överdrivas en del enligt spec...Vore kul om du sköt några skott i en cronograf och postade resultaten här
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Köpt en H&K MP5K-PWD 4,5mm

Inläggav salantrax 08 aug 2013, 23:09

En möjlighet är att de är strypta i t.ex Sverige :o

Njae, allvarligt talat så räknade jag på siffran 450 fötter per sekund, som dyker upp på Amerikanska hemsidor. Vet inte vad det står på förpackningen.

Kronograf vill jag gärna ha en. Vet inte vad de kostar, men får väl kolla upp. Har inte råd att lägga en femhundring på det just nu.

...Så semiautomat är också < 3J. Ja, det var tråkiga nyheter. Men rätt logiskt...Får stanna på 850 pund/kvadrat-tum i närheten av polisstationen då. (Ja, bössan kanske har en inbyggd regulator dessutom, vet ej.)
Senast redigerad av salantrax 20 aug 2013, 10:09, redigerad totalt 7 gånger.
salantrax
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 aug 2013, 01:45
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Umarex 850 AirMagnum,Gamo PT85

Re: Köpt en H&K MP5K-PWD 4,5mm

Inläggav Superbee 08 aug 2013, 23:18

Du får återkomma med ett utlåtande sen då :)
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Köpt en H&K MP5K-PWD 4,5mm

Inläggav 1qaz1qaz 08 aug 2013, 23:23

Luftvapen sälj väl i 7.5 Joule i Tyskland istället för 10 Joule som det är i Sverige. Kanske andra regler i Tyskland på semi och fullauto i där. Eller jag kanske har fel. :)
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Köpt en H&K MP5K-PDW 4,5mm

Inläggav soul 09 aug 2013, 07:15

1qaz1qaz skrev:Luftvapen sälj väl i 7.5 Joule i Tyskland istället för 10 Joule som det är i Sverige. Kanske andra regler i Tyskland på semi och fullauto i där. Eller jag kanske har fel. :)

Ja fullauto är totalförbjudet där iaf när det gäller airsoft så jag skulle bli förvånad om det var ok för luftvapen.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Köpt en H&K MP5K-PDW 4,5mm

Inläggav salantrax 13 aug 2013, 22:22

Nu har jag fått H&K:n i alla fall :D

För dem som hört/tycker att den känns lite plastig, så håller jag bara delvis med. Den är relativt lätt, och lite mer metall hade varit trevligt. Men utseendet är det inget fel på, och alla viktiga delar är i flottig och oljig metall.

Har inte haft möjlighet att mäta så mycket än, men ruggigt kul är den! Känns som magasinet aldrig tar slut. Och jag har två extra... :lol:

Kompensatorn passar så när som på tre plastdetaljer vid mynningen som jag fick skära bort (fästen för flamskyddet). Det *är* 15mm pipa som gäller, som tur var. Detta var bara en chansning av mig. Det är en "universal-"kompensator, d.v.s. utan gänga, bara två (insex-) klämskruvar, eller vad de heter. Framtill ser den ut som på bilden (För att följa länken så måste du registera dig.

), riktigt läckert. :arrow:

Jag undrar en sak: (Rätta gärna termer och be mig om förtydliganden)

Kompensatorn har ett "hål" utskuret för eventuellt sikte/korn på änden av pipan. Eftersom min pipa är så kort, så blir det en liten (2 mm) glipa mellan mynningen och början på hålet i kompensatorn. Kommer jag att få problem av detta? Kan jag täta utskärningen på något sätt (kornet sitter inte vid mynningen, utan på en annan "pipa" ovanför, så utskärningen behövs inte)?
Senast redigerad av salantrax 13 aug 2013, 22:35, redigerad totalt 4 gånger.
salantrax
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 aug 2013, 01:45
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Umarex 850 AirMagnum,Gamo PT85

Re: Köpt en H&K MP5K-PDW 4,5mm

Inläggav Silwer 14 aug 2013, 07:43

Semi från Tyskland får ge 7.5J de har inte vår konstiga 3J regel.

Fullauto illegal.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Köpt en H&K MP5K-PDW 4,5mm

Inläggav mt_knot 14 aug 2013, 07:44

Jag köpte en i Sverige och håller med om att det var dyrt, men jag hade sålt lite andra prylar så det sved inte så mycket i lädret! Och det är en i mitt tycke en fin replika. Värre blir det att få ett bra andrahandspris vid försäljning, jag har sålt ett par umarex replikor med mycket (och dyra tillbehör) och aldrig fått bra betalt för dom, lite trist men så är det i luftvapensverige idag.

Jag köpte till ett PS22 sikte som man kan se i vissa paket, det funkar riktigt bra, skyttet med korn och sikte funkar inte bra för mig som är 190cm, bössan blir lite kort nämligen.

Håller med om att den är riktigt kul att plinka med, jag "jagar" mördarsniglar med den :) roligare än att samla in eller klippa itu.

Kul idé med extern gas flaska, 12g varar inte så länge. Har du något hjälpmedel för magasinfyllning, kan vara lite pilligt tyckte jag.

Visa gärna hur du gör "gaskonverteringen" det verkar intressant.

Johan
mt_knot
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 09 jun 2008, 20:12
Ort: Strandbaden
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Kullabygdens JSK
Luftvapen favorit: AA TDR S410

Re: Köpt en H&K MP5K-PDW 4,5mm

Inläggav Silwer 14 aug 2013, 07:50

Jag tog en Beretta Cx4a Storm från Tyskland, de var också svindyra här, löjligt, det är et tlekvapen om än ganska genuint men att lägga på flera tusen var mastigt, och för extramag mm soom man ju vill ha så blev svenskt pris löjeväckande och så 3J förstås, jag chansade och fick igenom den i tullen ger runt 7-7.5J

Dock går den med diaboler i bandmagasin, och ärligt talat är det rätt segtrist att ladda dem jämfört med att tex spruta stålkulor.
Nackdel 2 drivs av 88grammare, kostar 100kr styck i Sverige och hälften i Tyskland, nån som får ihop den matten?
Nåt lekvapen kan man gott ha, men priset ska var rätt med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Köpt en H&K MP5K-PDW 4,5mm

Inläggav salantrax 14 aug 2013, 23:08

CX4 Storm är nästa semi-auto på önskelistan. Verkar jättekul.

mt_knot skrev:Jag köpte till ett PS22 sikte som man kan se i vissa paket, det funkar riktigt bra, skyttet med korn och sikte funkar inte bra för mig som är 190cm, bössan blir lite kort nämligen.

Håller med om att den är riktigt kul att plinka med, jag "jagar" mördarsniglar med den :) roligare än att samla in eller klippa itu.

Kul idé med extern gas flaska, 12g varar inte så länge. Har du något hjälpmedel för magasinfyllning, kan vara lite pilligt tyckte jag.

Visa gärna hur du gör "gaskonverteringen" det verkar intressant.

Johan


Lustigt att du säger (Walther?) PS22, precis detta har jag tänkt sätta på pistolen. Vill ha något som höjer sig lite ovanför kornet, kollade på ett Gamo först, men fastnade för PS22 till slut. Verkar väldigt prisvärt. Behöver inte något proffs-jaktsikte, men vill gärna ha ett som håller "nollningen". Jag är 173 cm och har också problem med de fasta siktena. De är för grova helt enkelt, med tanke på hur bra precision det är i pistolen. Man får en väldigt framåtlutad ställning också, men det kanske är meningen.

Bra idé med skadedjursbekämpning, det ska jag föreslå i grannskapet på sommarstället :) Nu har vi inte haft mycket snigel i år, men det går väl i vågor... :roll:

Angående gaskonverteringen (som jag ska göra så småningom): Jag vet inte om "extradelarna" följde med i ditt paket, bakplatta utan stock samt weaver-adapter? (Tror dock att de alltid följer med när man köper den i Europa)
På den extra bakplattan tänker jag sätta någonting liknande den här: För att följa länken så måste du registera dig.



Samt två 90-graders kopplingar för att till slut få en NTP-kontakt en bit ner på plattan (borrar hål för denna) Skiss:
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har ingen snabbladdare, detta är första gången jag skjuter med rundkulor. Jag häller bara ett gäng kulor i handen och "häller i dem" i det öppna magasinet. Brukar ta en halv minut ungefär, men man lär sig. 8)

EDIT: En fråga, passade PS22 utan weaver/picatinny-adaptern? Det spår som redan sitter på pistolen, är det nåt standardspår av nåt slag?
Senast redigerad av salantrax 15 aug 2013, 11:17, redigerad totalt 3 gånger.
salantrax
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 aug 2013, 01:45
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Umarex 850 AirMagnum,Gamo PT85


Återgå till Umarex

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer