FX Wildcat licensfråga

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: FX Wildcat licensfråga

Inläggav JonasW83 28 sep 2019, 08:17

Nitro skrev:
JonasW83 skrev:Jag har fått ett 41J-gevär på jaktlicens. Handläggaren var mycket väl medveten om reglementet kring detta, 150J-gränsen osv.

Då det står tydligt att kravet är 150J för klass 4 jakt så är den enda jakt jag får bedriva med min licens och vapnet just skyddsjakt. Så jag får målskjuta och skyddsjaga med det trots "Jakt" på licensen, inget annat. Både jag och handläggaren var överens om detta.

Det är mycket stora skillnader på hur handläggarna resonerar och bedömer från område till område i Sverige konstigt nog :thumbner:


Jag vet, väldigt synd. Lyfte detta som lite kritik mot dom och menade att det hade varit bra om de hade haft mer informationsutbyte mellan varann så att de jobbade likt.
Samtidigt så vill man inte gnälla i onödan när de behandlar ärendet korrekt.
FX Crown .22 48J
JonasW83
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 20 maj 2019, 17:49
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Re: FX Wildcat licensfråga

Inläggav bebbe 29 sep 2019, 06:40

Vet inte om jag har drömt detta? Men har för mig jag har set något om att EU började intressera sig för Sverige ”ojämna” licens bedömningar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: FX Wildcat licensfråga

Inläggav MrBanane 29 sep 2019, 11:19

mredgein73 skrev:Självklart att den lagliga vägen är den bästa helt klart. Har sökt efter seriös luftskytteklubb där jag bor men finns bara ungdomsklubb som pangar på 10 m i en gymnastiksal. Pistolskytteklubb har jag i närheten men dom vill inte ha med luft att göra. Sen blir det att köra många mil och lägga ner en massa tid på sitt skytte innan det ens är lönt att söka licens och det är synd. Den tiden och intresset har jag inte. Att man inte ens kan ha en bössa hemmavid med lite fart i är för dåligt! :x


Hur många mil pratar vi om?

Jag tänkte också som du först. Och säkert är det vanligt att folk kör fullfart hemma, säkert lika vanligt som att folk bränner lite för husbehov.

Obs att jag inte manar till något här utan det är bara ett konstaterande.

Sen kan man tycka att lagarna är lite larviga, men vi bor i Sverige och det är vad vi har att förhålla oss till.
Jag bor i Skåne och har Mörrum att ta mig till. Det tar mig en timme dit och är ca 6-7 mil. Jag kan vara där 2-3 lördagar i månaden. Efter 6 månader kan jag söka licens på min bössa efter föreningsintyg.

Fördelar:

När jag fått licensen kan jag panga hemma härute på landet (obs tänka på säkerheten), utan att riskera att någon granne retar sig eller fattar misstankar. Jag kan skjuta och slippa "se mig över axeln" och känna att jag gör något fel.

I klubben träffar man lite nytt folk att tjöta lite skit med. Nya bekantskaper.
Komma bort från småbarnscirkusen hemmavid några timmar
Får tips och råd från andra mer erfarna

Få bra input gällande tillbehör man kan skaffa sig
Utveckla sitt skytte under säkra former

Säkert mycket mer jag inte tagit upp.

Motfråga: om man inte är intresserad av att lägga tid på sitt skytte, varför skaffa en potent bössa för flera tusen?
Hatsan Flash 5.5 10J
MrBanane
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 aug 2019, 12:47
Ort: Osby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 14 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille

Följande användare vill tacka MrBanane för detta inlägg
börne (29 sep 2019, 13:30), gubbe (29 sep 2019, 15:50)

Re: FX Wildcat licensfråga

Inläggav huldreh 29 sep 2019, 12:07

MrBanane skrev:
Motfråga: om man inte är intresserad av att lägga tid på sitt skytte, varför skaffa en potent bössa för flera tusen?


Nu var inte frågan ställd till mig men jag kan säga att i mitt fall så är det 20 mil till närmaste klubb som skjuter med licensvapen, och det finns mycket värre exempel - tänk på att alla inte har så nära som du.
huldreh
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jan 2017, 04:59
Tack utdelade: 70 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: crosman 357

Re: FX Wildcat licensfråga

Inläggav MrBanane 29 sep 2019, 12:44

huldreh skrev:
MrBanane skrev:
Motfråga: om man inte är intresserad av att lägga tid på sitt skytte, varför skaffa en potent bössa för flera tusen?


Nu var inte frågan ställd till mig men jag kan säga att i mitt fall så är det 20 mil till närmaste klubb som skjuter med licensvapen, och det finns mycket värre exempel - tänk på att alla inte har så nära som du.


Hej,

Jo, det är jag medveten om. Det var lite därför jag skrev "hur många mil pratar vi om".

Men det var mer uttalandet i sig jag reagerade på "...har varken tid eller intresse..."

Mvh
Hatsan Flash 5.5 10J
MrBanane
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 aug 2019, 12:47
Ort: Osby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 14 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille

Re: FX Wildcat licensfråga

Inläggav Batistuta 29 sep 2019, 13:18

Skyddsjakt med luftgevär medges av naturvårdsverket.

Luftgevär med en minsta kaliber av 5,5mm (.22) får användas vid skyddsjakt om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den är konstruerad att expandera/deformeras. Detta innebär att även gevär som inte klarar kraven för klass 4 kan användas vid skyddsjakt. Lagrum:NFS 2002:18 19§ 20§

Skyddsjakt = "på annans uppdrag" efter ett begränsat antal arter: Råttor, mullvad, sork, möss, stadsduva, skata, kaja, råka, björktrast, pilfink och gråsparv.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: FX Wildcat licensfråga

Inläggav Nitro 29 sep 2019, 14:53

MrBanane skrev:Motfråga: om man inte är intresserad av att lägga tid på sitt skytte, varför skaffa en potent bössa för flera tusen?

Som med allting annat så handlar det om intresse.
Det finns ingen anledning att köpa en bössa för 2000:- om jag tycker det är för dyrt eller inte har tid till det.
Man kan ju nöja sig med ett loppisfynd för 100:-
Det är heller inte alla som har en massa tid över till hobbys.
Det kan också vara så att man helt inte har de ekonomiska möjligheterna att köpa en dyrare bössa även ifall man skulle vilja.
Det kvittar nog vilken hobby eller intresse man har, det finns tusen olika anledningar till varför man gör som man gör.

Men vill man nu tvunget skjuta pcp så finns det nya pcp bössor för runt 5000:- av många olika märken som Hatsan, FX och AirArms tex. Sen handlar det väl mest om vad trivs med.
En del väljer att köpa bössor för 20-35.000:- och en del väljer att köpa Volvo istället för Dacia. Man gör sina val i livet.

För min egen del så började jag enkelt av ekonomiska skäl då jag alltid tyckt det varit roligt att skjuta. Jag började med en Hatsan bössa. Det gick inget vidare med den bössan. Jag hade en 40 år gammal FWB 300 som stod i ett uthus och rostade. Den var inte rolig att skjuta med då den bara hade diopter och var slö. Efter tips så bytte jag fjäder i den till 10J samt skaffade ett kikarsikte istället och helt plötsligt kom den stora glädjen igen.
Efter det så har jag efterhand bytt upp mig till bättre prylar hela tiden då jag tycker det är så skoj. De första fem åren sköt jag licensfritt och hade jätteskoj. Sen ett par år tillbaks valde jag att skaffa en licensbössa som går i 16J klassen både i bänkskytte samt field target.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Föregående

Återgå till Fx Airguns

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bearni, Google [Bot] och 18 gäster

  • Sponsorer