Sida 1 av 1

*Dum fråga* FX pump 4stage smörja?

InläggPostat: 14 jun 2018, 21:07
av Wiruz
Hej

En förmodligen dum fråga men tar pumpen skada om man fettar in skaftet/Cylindern? Känns lite skumt att cylindern är helt torr och sträv,Sitter det inte packningar i pumpen som tätar mot cylindern?

Re: *Dum fråga* FX pump 4stage smörja?

InläggPostat: 14 jun 2018, 21:18
av börne
Använder detta... eller gjorde då jag inte använder pumpen längre!

För att följa länken så måste du registera dig.


Re: *Dum fråga* FX pump 4stage smörja?

InläggPostat: 14 jun 2018, 21:40
av Wiruz
börne skrev:Använder detta... eller gjorde då jag inte använder pumpen längre!

För att följa länken så måste du registera dig.



Japp det fettet har jag. Bifogar en bild på vad jag menar så det blir solklart

Re: *Dum fråga* FX pump 4stage smörja?

InläggPostat: 28 okt 2018, 14:02
av Slaskmack
Som vän av ordning vill jag först ta en viktig sak när det gäller pneumatic eller hydrauliknomenklatur.

Cylinder är den kompletta artikeln ej att förväxla med röret eller mantelröret.
En kolv är precis vad det låter. Det är INTE en kolvstång

Det gör lika ont att höra detta som när någon säger 100kg tryck eller att strömmen är 240volt.
Och jag ser att det är FX som föregått med dåligt exempel i detta fall.


För att följa länken så måste du registera dig.



Jag brukar smörja kolvstången på pumpen med vanligt fett, eller på senare tid har jag använt kedjeolja till cykeln för det har fungerat bäst.
Om man aldrig smörjer så blir det som ett klister som gör det väldigt tungt att pumpa. Och det sliter eller bränner förmodligen onödigt mycket på tätningarna. Och drar med sig
smuts in i cylindern.
Det finns ingen anledning att köpa något speciellt fett för detta. Ta matolja eller symaskins olja i brist på annat. Fungerar lika bra.

/the besserwiener

Re: *Dum fråga* FX pump 4stage smörja?

InläggPostat: 28 okt 2018, 14:09
av proton
Slaskmack skrev:Som vän av ordning vill jag först ta en viktig sak när det gäller pneumatic eller hydrauliknomenklatur.

Cylinder är den kompletta artikeln ej att förväxla med röret eller mantelröret.
En kolv är precis vad det låter. Det är INTE en kolvstång

Det gör lika ont att höra detta som när någon säger 100kg tryck eller att strömmen är 240volt.
Och jag ser att det är FX som föregått med dåligt exempel i detta fall.


För att följa länken så måste du registera dig.



Jag brukar smörja kolvstången på pumpen med vanligt fett, eller på senare tid har jag använt kedjeolja till cykeln för det har fungerat bäst.
Om man aldrig smörjer så blir det som ett klister som gör det väldigt tungt att pumpa. Och det sliter eller bränner förmodligen onödigt mycket på tätningarna. Och drar med sig
smuts in i cylindern.
Det finns ingen anledning att köpa något speciellt fett för detta. Ta matolja eller symaskins olja i brist på annat. Fungerar lika bra.

/the besserwiener


tycker du sprider felaktig info om detta , googla diesling :-(
olja och höga tryck kan sluta väldigt illa .

Re: *Dum fråga* FX pump 4stage smörja?

InläggPostat: 28 okt 2018, 14:19
av dreg
Matolja bör man nog iaf undvika iom att den precis som linolja härsknar och blir seg, t.o.m hård till slut.
mvh

Re: *Dum fråga* FX pump 4stage smörja?

InläggPostat: 28 okt 2018, 14:23
av börne
dreg skrev:Matolja bör man nog iaf undvika iom att den precis som linolja härsknar och blir seg, t.o.m hård till slut.
mvh


Håller med, det behåller man i köket!

Slaskmack skrev:Det finns ingen anledning att köpa något speciellt fett för detta.

Äger man ett PCP vapen så har man ofta detta PCP fett hemma, så varför inte använda det!

Slaskmack skrev:eller på senare tid har jag använt kedjeolja till cykeln för det har fungerat bäst.

/the besserwiener

Till cykeln använder man Squirt Lube (Ett vax) så slipper man smutsig drivlina.

Re: *Dum fråga* FX pump 4stage smörja?

InläggPostat: 28 okt 2018, 14:56
av Air
Slaskmack skrev:Som vän av ordning vill jag först ta en viktig sak när det gäller pneumatic eller hydrauliknomenklatur.

Cylinder är den kompletta artikeln ej att förväxla med röret eller mantelröret.
En kolv är precis vad det låter. Det är INTE en kolvstång

Det gör lika ont att höra detta som när någon säger 100kg tryck eller att strömmen är 240volt.
Och jag ser att det är FX som föregått med dåligt exempel i detta fall.


För att följa länken så måste du registera dig.



Jag brukar smörja kolvstången på pumpen med vanligt fett, eller på senare tid har jag använt kedjeolja till cykeln för det har fungerat bäst.
Om man aldrig smörjer så blir det som ett klister som gör det väldigt tungt att pumpa. Och det sliter eller bränner förmodligen onödigt mycket på tätningarna. Och drar med sig
smuts in i cylindern.
Det finns ingen anledning att köpa något speciellt fett för detta. Ta matolja eller symaskins olja i brist på annat. Fungerar lika bra.

/the besserwiener

Som vän av ordning :smt016
Ja då borde det inte vara något problem att veta vad man ska smörja med.

Re: *Dum fråga* FX pump 4stage smörja?

InläggPostat: 28 okt 2018, 20:03
av Slaskmack
proton skrev:
Slaskmack skrev:Som vän av ordning vill jag först ta en viktig sak när det gäller pneumatic eller hydrauliknomenklatur.

Cylinder är den kompletta artikeln ej att förväxla med röret eller mantelröret.
En kolv är precis vad det låter. Det är INTE en kolvstång

Det gör lika ont att höra detta som när någon säger 100kg tryck eller att strömmen är 240volt.
Och jag ser att det är FX som föregått med dåligt exempel i detta fall.


För att följa länken så måste du registera dig.



Jag brukar smörja kolvstången på pumpen med vanligt fett, eller på senare tid har jag använt kedjeolja till cykeln för det har fungerat bäst.
Om man aldrig smörjer så blir det som ett klister som gör det väldigt tungt att pumpa. Och det sliter eller bränner förmodligen onödigt mycket på tätningarna. Och drar med sig
smuts in i cylindern.
Det finns ingen anledning att köpa något speciellt fett för detta. Ta matolja eller symaskins olja i brist på annat. Fungerar lika bra.

/the besserwiener


tycker du sprider felaktig info om detta , googla diesling :-(
olja och höga tryck kan sluta väldigt illa .


Enda gången jag har sett spår av diselsmällar har varit i extremfall i hydraulik med höga tryck t.ex tryckstegrare eller hydraulisk dämpade cylindrar där man får höga dämptryck av yttre last eller liknande.
Jag har aldrig sett detta inom pneumatik, och har aldrig sett det på luftsidan av hydraulik.

Jag säger inte att det inte finns, men han kommer inte få några dieselsmällar av att smörja kolvstången på sin handpump. Och jag upplever att det faktiskt gå lättare om man använder typ hydraulikolja, kedjeolja eller symaskinsolja än om man använder det där gula vapenfettet.

Super special luftvapenfett består i att nån köper en burk vanligt NLGI2 fett och paketerar om det i små burkar och tar 20ggr mer betalt. Sedan skriver man
hjullagerfett på en burk och kulagerfett eller fett för båtmotorer på den tredje. Sedan gör man en extra liten burk och tar 100ggr mer betalt och kallar den för speciellt luftvapenfett.

jag överdriver lite, och visst finns det lite extra tillsatser i vissa beroende på användningsområde. Men i detta fall är det ju bara friktionen man är ute efter. Och då funkar i stort sett vad som helst.

Re: *Dum fråga* FX pump 4stage smörja?

InläggPostat: 28 okt 2018, 20:20
av Slaskmack
börne skrev:
dreg skrev:Matolja bör man nog iaf undvika iom att den precis som linolja härsknar och blir seg, t.o.m hård till slut.
mvh


Ja det finns kanske bättre alternativ än matolja. Men fetter härsknar faktiskt också, och de separerar från förtjockningsmedlen som
kan vara t.ex vaselin som i armens 101 :)


/the besserwiener

Till cykeln använder man Squirt Lube (Ett vax) så slipper man smutsig drivlina.[/quote]

Nää det är bara motorcykelåkare rädda om sina nya skinställ som använder vax :)
Visserligen torrare men vax smörjer sämre, speciellt när det är kallare. Livslängden på kedjan blir nog kortare om man inte är där med sprayburken väldigt ofta.

Re: *Dum fråga* FX pump 4stage smörja?

InläggPostat: 28 okt 2018, 20:23
av proton
Slaskmack skrev:
proton skrev:
Slaskmack skrev:Som vän av ordning vill jag först ta en viktig sak när det gäller pneumatic eller hydrauliknomenklatur.

Cylinder är den kompletta artikeln ej att förväxla med röret eller mantelröret.
En kolv är precis vad det låter. Det är INTE en kolvstång

Det gör lika ont att höra detta som när någon säger 100kg tryck eller att strömmen är 240volt.
Och jag ser att det är FX som föregått med dåligt exempel i detta fall.


För att följa länken så måste du registera dig.



Jag brukar smörja kolvstången på pumpen med vanligt fett, eller på senare tid har jag använt kedjeolja till cykeln för det har fungerat bäst.
Om man aldrig smörjer så blir det som ett klister som gör det väldigt tungt att pumpa. Och det sliter eller bränner förmodligen onödigt mycket på tätningarna. Och drar med sig
smuts in i cylindern.
Det finns ingen anledning att köpa något speciellt fett för detta. Ta matolja eller symaskins olja i brist på annat. Fungerar lika bra.

/the besserwiener


tycker du sprider felaktig info om detta , googla diesling :-(
olja och höga tryck kan sluta väldigt illa .


Enda gången jag har sett spår av diselsmällar har varit i extremfall i hydraulik med höga tryck t.ex tryckstegrare eller hydraulisk dämpade cylindrar där man får höga dämptryck av yttre last eller liknande.
Jag har aldrig sett detta inom pneumatik, och har aldrig sett det på luftsidan av hydraulik.

Jag säger inte att det inte finns, men han kommer inte få några dieselsmällar av att smörja kolvstången på sin handpump. Och jag upplever att det faktiskt gå lättare om man använder typ hydraulikolja, kedjeolja eller symaskinsolja än om man använder det där gula vapenfettet.

Super special luftvapenfett består i att nån köper en burk vanligt NLGI2 fett och paketerar om det i små burkar och tar 20ggr mer betalt. Sedan skriver man
hjullagerfett på en burk och kulagerfett eller fett för båtmotorer på den tredje. Sedan gör man en extra liten burk och tar 100ggr mer betalt och kallar den för speciellt luftvapenfett.

jag överdriver lite, och visst finns det lite extra tillsatser i vissa beroende på användningsområde. Men i detta fall är det ju bara friktionen man är ute efter. Och då funkar i stort sett vad som helst.


det farliga med att sprida felaktig info i detta , är om någon läser här och rätt vad det är behöver smörja o-ringar i ett pcp gevär , matolja , vd40 /5,56 eller symaskinsolja i tuber och så fyller man upp med 200 bar och PANG ! så är olyckan framme en vacker dag :| tänk på att unga och oerfarna läser här också .

att använda ett helt säkert fett till sådant här ÄR viktigt !! trots att all fett /olja tar bort friktion

använd FUCS RENOLIT RHF1 till allt som har med höga tryck att göra . . .

Re: *Dum fråga* FX pump 4stage smörja?

InläggPostat: 28 okt 2018, 21:02
av börne
Slaskmack skrev:Nää det är bara motorcykelåkare rädda om sina nya skinställ som använder vax :)
Visserligen torrare men vax smörjer sämre, speciellt när det är kallare. Livslängden på kedjan blir nog kortare om man inte är där med sprayburken väldigt ofta.

Du sysslar inte med aktiv cykling i skogen antar jag? Då du tror att det är nåt som bara berör MC åkare!

Fått ut över 200 mil med den smörjan jag kör med av samma kedja/drivlina & den är inte sliten nämnvärt än, när man köttar i skogen med sin MTB är det väldigt bra att inte dra med sig en massa grus & dynga i drivlinan som käkar upp den!

Så jag ger inte fem öre för din teori om att t.e.x Squirt Lube smörjer sämre än en kedjeolja om man tar med i beräkningen att vanlig kedjeolja drar till sig skit som inte är hälsosam! Jag smörjer kedjan regelbundet men med väldigt lite!

Ang att det fungerar sämre i kyla så finns det en Squirt Lube för kallare temperatur så det har dom redan löst!

Om man cyklar väldigt mycket när det är blött fungerar det sämre & då behöver man annan smörja!

Samt att smörja PCP pumpen med PCP fett oavsett om den lilla burken är dyr kan aldrig bli fel!!

Re: *Dum fråga* FX pump 4stage smörja?

InläggPostat: 29 okt 2018, 16:21
av Slaskmack
proton skrev:
Slaskmack skrev:
proton skrev:
Slaskmack skrev:Som vän av ordning vill jag först ta en viktig sak när det gäller pneumatic eller hydrauliknomenklatur.

Cylinder är den kompletta artikeln ej att förväxla med röret eller mantelröret.
En kolv är precis vad det låter. Det är INTE en kolvstång

Det gör lika ont att höra detta som när någon säger 100kg tryck eller att strömmen är 240volt.
Och jag ser att det är FX som föregått med dåligt exempel i detta fall.


För att följa länken så måste du registera dig.



Jag brukar smörja kolvstången på pumpen med vanligt fett, eller på senare tid har jag använt kedjeolja till cykeln för det har fungerat bäst.
Om man aldrig smörjer så blir det som ett klister som gör det väldigt tungt att pumpa. Och det sliter eller bränner förmodligen onödigt mycket på tätningarna. Och drar med sig
smuts in i cylindern.
Det finns ingen anledning att köpa något speciellt fett för detta. Ta matolja eller symaskins olja i brist på annat. Fungerar lika bra.

/the besserwiener


tycker du sprider felaktig info om detta , googla diesling :-(
olja och höga tryck kan sluta väldigt illa .


Enda gången jag har sett spår av diselsmällar har varit i extremfall i hydraulik med höga tryck t.ex tryckstegrare eller hydraulisk dämpade cylindrar där man får höga dämptryck av yttre last eller liknande.
Jag har aldrig sett detta inom pneumatik, och har aldrig sett det på luftsidan av hydraulik.

Jag säger inte att det inte finns, men han kommer inte få några dieselsmällar av att smörja kolvstången på sin handpump. Och jag upplever att det faktiskt gå lättare om man använder typ hydraulikolja, kedjeolja eller symaskinsolja än om man använder det där gula vapenfettet.

Super special luftvapenfett består i att nån köper en burk vanligt NLGI2 fett och paketerar om det i små burkar och tar 20ggr mer betalt. Sedan skriver man
hjullagerfett på en burk och kulagerfett eller fett för båtmotorer på den tredje. Sedan gör man en extra liten burk och tar 100ggr mer betalt och kallar den för speciellt luftvapenfett.

jag överdriver lite, och visst finns det lite extra tillsatser i vissa beroende på användningsområde. Men i detta fall är det ju bara friktionen man är ute efter. Och då funkar i stort sett vad som helst.


det farliga med att sprida felaktig info i detta , är om någon läser här och rätt vad det är behöver smörja o-ringar i ett pcp gevär , matolja , vd40 /5,56 eller symaskinsolja i tuber och så fyller man upp med 200 bar och PANG ! så är olyckan framme en vacker dag :| tänk på att unga och oerfarna läser här också .

att använda ett helt säkert fett till sådant här ÄR viktigt !! trots att all fett /olja tar bort friktion

använd FUCS RENOLIT RHF1 till allt som har med höga tryck att göra . . .


Och plötsligt handlade det om att smörja insidan på ett PCP gevär med lösningsmedel ?
När jag trodde det handlade om att smörja kolvstången på en handpump,