FX cyclone .22 fråga angående full fart

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FX cyclone .22 fråga angående full fart

Inläggav Wiruz 13 jun 2018, 20:32

Hej

Jag köpte en ny Cyclone .22 och börjar fundera på hur man lyckas komma förbi 10j på denna? Jag vet att lagen säger att det krävs licens och det har jag redan på en 308W och hagel så det är inget jag vill riskera. Vill dock veta vad som krävs för att få upp en sån här i fullfart?

Jag känner redan nu att jag kanske borde köpt en 22Lr som övningsbössa istället för en luftbössa på 10j som det är just nu. Jag har precis köpt den som sagt och beroende på svaren så kanske det blir att lämna tillbaka den och köra på ett 22Lr.
Hittar som sagt ingen info/Beskrivning över hur man får ett standard till FAC trots att jag sett en del här som har fullfart
Wiruz
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 maj 2018, 19:29
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: FX cyclone .22 fråga angående full fart

Inläggav Leopold 13 jun 2018, 20:47

.22LR jämfört med ett 10J luftvapen har helt olika användningsområden.

Krutbössan måste du i princip skjuta med på en skjutbana medan du kan skjuta med luftbössan inomhus eller på bakgården om man är noga med skjutriktningar och lämpliga kulfång etc dvs att skyttet kan ske på säkert sätt.

En 10J luftbössa har dessutom den stora fördelen att erbjuda liknande utmaningar på 30 meter som du har med .22LR på 100+ meter vad gäller att bemästra vindavdrift, väldigt mycket enklare att hitta lämpliga ställen att träna skytte.

Äger ingen Cyclone så jag känner inte till vad som skulle krävas för att bygga om den till licensversion, det jag säger är att det finns många anledningar att uppskatta denna bössa precis som den är i sub 10 J.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: FX cyclone .22 fråga angående full fart

Inläggav Wiruz 13 jun 2018, 21:05

Leopold skrev:.22LR jämfört med ett 10J luftvapen har helt olika användningsområden.

Krutbössan måste du i princip skjuta med på en skjutbana medan du kan skjuta med luftbössan inomhus eller på bakgården om man är noga med skjutriktningar och lämpliga kulfång etc dvs att skyttet kan ske på säkert sätt.

En 10J luftbössa har dessutom den stora fördelen att erbjuda liknande utmaningar på 30 meter som du har med .22LR på 100+ meter vad gäller att bemästra vindavdrift, väldigt mycket enklare att hitta lämpliga ställen att träna skytte.

Äger ingen Cyclone så jag känner inte till vad som skulle krävas för att bygga om den till licensversion, det jag säger är att det finns många anledningar att uppskatta denna bössa precis som den är i sub 10 J.


Det var lite så jag tänkte! Alltså att slippa åka till skjutbanan så fort andan faller på, Har dessutom 6 mil till den stället jag är medlem i vilket gjorde det lättare att välja en luftbössa.
Dock vill jag kunna köra fullfart då det var ett kriterium jag hade, Såg att FX Cyclonen hade 3 steg och det högsta var 280m/s så jag beställde ett utan att tänka att det var "OM" bössan var en full fart vilket det naturligtvis visade sig att det inte var så nu känns det rätt B!
Dessutom hittar man ingen info någonstans trots att det ska vara en lätt åtgärd. Internet ska ju ha det mesta sägs det:)
Wiruz
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 maj 2018, 19:29
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: FX cyclone .22 fråga angående full fart

Inläggav Nitro 13 jun 2018, 21:30

Som jag ser det har du två lagliga val om du vill kunna skjuta hemma och inte riskera dina krutlicenser.

1. Som Leopold sa så kan man träna på kortare avstånd och anpassa storleken på målen för att nå en lagom svårighetsgrad.
Kaliber .177 är lämpligast i licensfritt. Men upp till 30m kan det även funka vettigt med .22 som du har.

2. Har du möjlighet att börja i en klubb som bedriver den typ av luftskytte där man kan få licens på luftbössa så kan du få den på målskyttelicens efter att varit medlem i 6 månader och sen ta upp den i fullfart.
Senast redigerad av Nitro 13 jun 2018, 21:31, redigerad totalt 1 gång.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: FX cyclone .22 fråga angående full fart

Inläggav Wiruz 13 jun 2018, 21:41

Nitro skrev:Som jag ser det har du två lagliga val om du vill kunna skjuta hemma och inte riskera dina krutlicenser.

1. Som Leopold sa så kan man träna på kortare avstånd och anpassa storleken på målen för att nå en lagom svårighetsgrad.
Kaliber .177 är lämpligast i licensfritt. Men upp till 30m kan det även funka vettigt med .22 som du har.

2. Har du möjlighet att börja i en klubb som bedriver den typ av luftskytte där man kan få licens på luftbössa så kan du få den på målskyttelicens efter att varit medlem i 6 månader och sen ta upp den i fullfart.


Fast det var inte det jag frågade efter? Jag vet vad som är lagligt och inte,Sen om polisen vill se mitt luftgevär tvivlar jag på men visst risken finns och det får man väl avgöra själv om det är värt att riskera?
Jag kan lika gärna skaffa ett tillstånd för skyddsjakt eller inte. Det var som sagt inte det tråden handlade om men tack för omtanken!
Wiruz
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 maj 2018, 19:29
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: FX cyclone .22 fråga angående full fart

Inläggav Leopold 13 jun 2018, 22:07

Jag ser det som att du har fått svar på dina frågor Wiruz och låser därför denna tråd.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer