stikkiz skrev:Här kommer lite bilder på eländet, tagit isär och kollat alla oringar jag hittat men kan inte se det skulle vara något fel på dom, provat pensla såpa över allt men ingen tillstymmelse till bubblor eller tecken på luft, har tejpat igen pipan med en liten fryspåse får vi se.....
Knäppte några bilder
För att följa länken så måste du registera dig.
Kom du ihåg att tejpa för det lilla hålet på undersidan av shrouden som sitter nån cm från den konade delen som är närmast blocket?
Annars kommer eventuell tjuvluft att pysa ut där istället för att avslöja en eventuellt läckande ventil....
Sen om du lossar manometern sitter det en vit delrinpackning under den som kan vara boven om inte själva manometern läcker, men ibland kan det räcka med att man lägger ett varv gängtejp runt manometerns gängor för att täta.
Sen O-ringarna på delen bredvid ventilstyrningen som själva lufttuben sitter på skulle jag tagit en extra koll på för där har du en potentiell källa till läckage, ser ut som att det är den delen som skruvas in i blocket längst ner och sen luftuben på den delen, d.v.s på den bilden jag har med i citatet är den längst ner till vänster på blocket?
Du kan även stöta på den här typen av packningar på vissa modeller, en stålring med tätande gummi i mitten, dessa kan vara svåra att se med blotta ögat om de är hela, men ett förstoringsglas räcker för det mesta.
För att följa länken så måste du registera dig.Satt bland annat på mitt Independence, och mitt Cyclone vill jag minnas som sista tätning mot blocket där lufttuben ansluter på Cyclone och där pumpen ansluter på Independence (Och independences pump är samma diameter som R300 och Bobcats tuber, ganska säker på att jag skulle kunna skruva loss tuben från min Bobcat och skruva dit istället för pumpen på Independence om jag ville).
Här är en bild till, visserligen tagen på en Typhoon T12 Whisper, men den har exakt samma pipa och infästning mot blocket som en R300, och du ser hålet i shrouden där jag markerat med en röd pil, det är det jag menade måste tejpas om du ska kunna upptäcka läckage genom pipan.
För att följa länken så måste du registera dig.Sen *om* du har en fullpower ventilstyrning så är det ett hål rakt genom den delen och det sitter en o-ring precis bakom en liten plastbit i den ändan av ventilstyrningen som går in i blocket som ventilpinnen löper i.
Vanliga ventilstyrningen har inte hål rakt igenom, gissar detta är för att inte ventilpinnen ska bottna och krökas vid för lågt arbetstryck som man löst det på detta vis på FP versionen, men det är en ren spekulation från min sida då jag bara sett detta och har en 10J själv.
Menar den här delen.... På en FP så sitter det en liten o-ring + en liten plastguide den ändan som går in i blocket.
Bild på 10J versionen...
För att följa länken så måste du registera dig.Mvh, ZaphodB