Vad kan man få ut ur en cyclone

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav JNar 21 okt 2017, 21:46

En lite spontan fråga. Jag har en Cyclone, som jag är mycket nöjd med. Plinkar mest och är med på ett o annat FT race på SLJSF. Det brukar funka ganska bra ur ett precissionsperspektiv. Då jag bomar är det som regel slarv från min sida.
Hade ett par timmar till övers i dag och tänkte testa gränserna lite. Skruvade in hammarfjädern till max och kronade skotten. Jag uppnår cirka 47 J i max läget. Nu till frågan, vad kan man få ut maximalt ur en cyclone? Vad kan en .22 pcp leverera energimässigt? Ja, precissionen blir sämre, luftförbrukningen ökar drastiskt jag vet, men min fråga är mest av ren nyfikenhet.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav XXL 22 okt 2017, 09:48

Vad använder du för kulor?

Med JSB 16 och 18 grn ger min Impact runt 47 J som mest.
Med HN Baracuda 21 grn får jag drygt 50 J fast lite sämre träffbild.
JSB Monster 25 grn ger drygt 53 J men ger helt värdelös precision.

Någonstans runt 55 J är nog vad som maximalt kan presteras med ett PCP i kal .22 om man bortser från användbar precision.
Jag upplever att bössan går bäst med JSB 16 grn och en utgångshastighet på 292-293 m/s vilket innebär ca 44 J.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav JNar 22 okt 2017, 15:40

Precis min erfarenhet XXL! Stort tack som vanligt!

Min trivs oxå bäst med lättare kulvikt o högra hastighet.

Jag fick mina 47J då jag sköt med JSB 1.03 gramskulor (16 grain), jag har inga tyngre tyvärr.
Energinivån sjönk bums (även om hatigheten ökade) då jag gick över till favoriten JSB 0.87 gram (13.5 Grains)

Ok 55 J, ja det låter rimligt. Där ligger nog maxprestandan för en 22:a. Fast det borde ju gå att sätta en starkare hammarfjäder och lite tyngre vikt och få upp hastigheten ytterligare (inte för att jag kommer att experimentera med det direkt). Jag undrar om det kan finnas fysiska begränsningar med tryckluft (och ljudhastighet) som sätter maxhastighet för en kula. Man kanske helt enkelt inte kan få ut högre hastighet än säg 330 mps ur ett luftbaserat PCP?

Nåväl, Det vore kul att testa med lite tyngre ammo samt Kronografen, så kan vi ju experimentera lite, perfekt tidsfördriv en solig höstlördag!
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav XXL 22 okt 2017, 17:44

När jag säger 55 J så tänker jag på serietillverkade kal .22 bössor som är allmänt tillgängliga på marknaden.

Det går säkert att bygga en oregulerad bössa med 70 cm pipa eller mer och en superkraftig hammarfjäder som presterar mer än 55 J men som jag uppfattat diskussionen gällde det vilken effekt man maximalt kan få ut genom att skruva på en normal kal .22 köpebössa.

Det går nog i och för sig att nå högre hastighet med ett PCP än 330 m/s. Skjuter man filtproppar så hör man klart och tydligt att man får en liten ljudbang. Fast filtproppar väger bara 36 mg (i 4,5 mm).
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav JNar 22 okt 2017, 21:15

Jo jag såg en tjomme som drog iväg kulor i över 2200 fps, airgun labs, ganska långt ifrån det vi kallar luftgevär....

Så 55 är nog vad man får ur en serietillverkad pcp 22:a i nuläget. Det skulle vara spännande att se om det är ekonomiskt möjligt att ersätta sin 22lr med luft i framtiden för lättare jakt, men då krävs 150J o det är en bit dit (o ett rackarns pumpande... :-)
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav Incite 22 okt 2017, 21:34

Huben K1 ger runt 120J i kaliber .22 som max, för ett exempel på högre energier i nämnda kaliber.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav Megaklant 23 okt 2017, 10:52

Som en genväg till högre effekt så kan man fylla på med helium istället för luft.
Helium expanderar snabbare än luft och ger ca dubbelt så mycket kraft som luft.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav JNar 23 okt 2017, 12:15

Den där Huben är ju onekligen lite fräck, den skulle faktiskt kunna vara ett alternativ. Borde kanske gå att får på jaktlicens.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav Incite 24 okt 2017, 05:29

Helium är absolut inte något man bör fylla sin pcp-bössa med om man inte är hundra på att reservoaren klarar det. Det går inte att likställa helium med komprimerad luft. Belastningen ökar om man fyller med helium jämfört med luft.

Det finns intressant information om detta på t.ex YouTube.

Bara ett varningens ord i all välmening om någon tycker att det låter intressant. Tänk säkert.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav börne 24 okt 2017, 08:31

Incite skrev:Bara ett varningens ord i all välmening om någon tycker att det låter intressant. Tänk säkert.

Ja man ska fan inte leka med höga tryck :o
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav Sidio 12 nov 2017, 13:06

Incite skrev:Helium är absolut inte något man bör fylla sin pcp-bössa med om man inte är hundra på att reservoaren klarar det. Det går inte att likställa helium med komprimerad luft. Belastningen ökar om man fyller med helium jämfört med luft.

Det finns intressant information om detta på t.ex YouTube.

Bara ett varningens ord i all välmening om någon tycker att det låter intressant. Tänk säkert.


200 bar är 200 bar oavsett om du har Helium, Luft eller Mjölk i reservoaren!
Dock lär inte Mjölk fungera så bra^^
Ser inga problem med Helium annat än att packningarna efter tuben kan ta mer stryk då det är snabbare expansion på Helium.
Dock kommer ju Helium att belasta din plånbok betydligt mer än luft.
Användarvisningsbild
Sidio
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 14 maj 2014, 01:13
Ort: Skellefteå
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: söker
Luftvapen favorit: Hatsan AT-44

Re: Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav Incite 13 nov 2017, 08:49

Sidio skrev:
Incite skrev:Helium är absolut inte något man bör fylla sin pcp-bössa med om man inte är hundra på att reservoaren klarar det. Det går inte att likställa helium med komprimerad luft. Belastningen ökar om man fyller med helium jämfört med luft.

Det finns intressant information om detta på t.ex YouTube.

Bara ett varningens ord i all välmening om någon tycker att det låter intressant. Tänk säkert.


200 bar är 200 bar oavsett om du har Helium, Luft eller Mjölk i reservoaren!
Dock lär inte Mjölk fungera så bra^^
Ser inga problem med Helium annat än att packningarna efter tuben kan ta mer stryk då det är snabbare expansion på Helium.
Dock kommer ju Helium att belasta din plånbok betydligt mer än luft.


Ja, 200 Bar är 200 Bar. Det är däremot inte speciellt relevant i sammanhanget.

Om man fått för sig att man vill prova att fylla och skjuta sin bössa med helium finns det flera saker att tänka på. Var inte dum i huvudet - tänk innan!

Kontakta tillverkaren för att få information om bössan i fråga klarar av de extra påfrestningarna som bössan utsätts för vid användning av helium.
Bössan har med största sannolikhet inte designats för användning av helium och det kan i värsta fall sluta väldigt tråkigt om grejerna inte klarar av påfrestningarna.

Med helium får man en effektökning jämfört med komprimerad luft, ca. 30-40%. Detta medför väldiga påfrestningar på systemet (främst "patronläget") och om systemet inte är starkt nog för att klara av dessa påfrestningar kan man få stora problem. Som sagt - var inte dum i huvudet! Tänk på din egen och andras säkerhet.

Som ett exempel kan man i FX Airguns manualer, under kapitel 2 "WARNING!" läsa texten "Never fill the rifle with anything else other than regular air!"
Många tillverkare har liknande texter i sina manualer och det finns en anledning till detta. Så det bör man beakta.
Det går att modifiera en bössa för att kunna fylla och använda helium på ett säkert vis men det gör inte vem som helst, det kräver en del kunskap.

Vidare är helium i PCP inget som gemene man har någon nytta av. Det är i regel inget som används vid sport/tavelskytte. Det är främst populärt bland LV-jägare, gärna i USA.


Den som inte ser "problemet" med att använda helium istället för komprimerad luft får ta och öppna ögonen. Helium är en helt annan värld än komprimerad luft.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav Svart 13 nov 2017, 10:07

Nu är jag inte ens insatt i ämnet, men är det inte ganska enkelt:
Helium ska ge mer effekt. Är det uppåt 30-40% mer effekt kan man väl rätt enkelt anta att det även ger högre påfrestning på bössan? Kanske uppåt 30-40%?

Det är väl farligt nog att luta kinden mot 200 bar luft utan att öka risken ytterligare så tänk efter lite här nu innan nån får för sig att prova.
FX Royale 300 .177
Svart
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 31 mar 2017, 07:41
Ort: Landvetter
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 8 gånger i 4 inlägg

Re: Vad kan man få ut ur en cyclone

Inläggav Bara7 13 nov 2017, 18:23

Man använder helium för läcksökning av tryck eller vakuumsystem då helium har en av de minsta atomerna av alla lämpliga gaser och våra bössor är inte särskilt täta så gasen kommer att läcka ut ganska snabbt.
Använd luft och inget annat, det är farliga grejor, snälla.

Det kan kosta dig eller någon annan livet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

  • Sponsorer