Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Inläggav Rudolf91 14 okt 2017, 18:20

På Höstlaxen blev jag duktigt svettig eftersom vid inskjutningen jag fick skruva 13 klick i sida innan träffbilden låg rätt igen, mer än någon gång tidigare. Detta att justera mer eller mindre i sida har förföljt mig hela året. Ibland när jag kommit till banan och börjat skjuta har jag fått justera en 5-10 klick höger/vänster innan träffbilden blev stabil igen, jäkla störigt.
Nu har jag haft lite tid/lust att meka och tror mig ha funnit felet. Tur jag har 13 m inomhus att skjuta på, min kära fru älskar smällandet timme efter timme :smt016
Hårkorset var skruvat nästan max åt ena hållet (under 1 varv kvar) för att jag skulle ligga rätt i sida. Så har det varit hela tiden sedan jag satte på siktet och har inte tänkt så mycket på det.
När jag nu verkligen försökt gå till botten med problemet märker jag att så nära ytterläget gör att man måste skruva minst 7-8 klick innan hårkorset flyttar sig. Men skruvar jag 1 varv tillbaka mot optiska centret och går ut igen blir det inga problem utan det flyttar sig dit jag vill.
Nu har jag schimsat bakre kikarfästet 0,6 mm i sida och har hamnat nästan mitt i optiska centret.
Hade jag haft mössan på rätt håll (eller orkar googla) skulle jag nog fattat detta tidigare, men bättre sent än aldrig heter det ju.
Återstår gör nu "bara" den mödosamma inskjutningen för varje meter från 10 upp till 50 igen men hoppas verkligen att detta var felet. Jag skulle ha köpt Burris signature rings för att kunna justera i alla ledder, det blir det till nästa bössa.
För att följa länken så måste du registera dig.



:smt021 :cheeRs:
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Inläggav Bara7 14 okt 2017, 18:54

Då får vi hoppas på det bästa, att du hittat felet.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Inläggav Rudolf91 14 okt 2017, 19:14

Hoppas verkligen det :thumbupp:
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Inläggav Nitro 14 okt 2017, 22:15

Är helnöjd med SportMatch justerbara fästen. Finns både endels som jag har och tvådels som jag inte provat.
För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Inläggav Rudolf91 15 okt 2017, 05:29

Tack för tipset :Thumbupp: :smt020 Det kan ju vara något för mig.
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Inläggav Leopold 15 okt 2017, 20:11

Kanonbra Rudolf91 att du kom på detta! Lätt att man missar det här, man skruvar bara in sig och är nöjd någorlunda. Men om man som i ditt fall ligger i ytterkant sidojustering så har man i praktiken käkat upp väldigt mycket av justermöjligheter i höjd och det blir aldrig särskilt konsistent med justeringarna.

Man kan se det som att justerutrymmet har formen av en cirkel, ju längre ut åt kanterna du befinner dig desto mindre kan du flytta dig uppåt & nedåt.

Sedan ska man givetvis även se till att man ligger kring det optiska centrum i höjdled på de avstånd man behöver max optisk prestanda. Vid FT typ kring 45-50 meter, bara att fixa tex genom att man använder justerbara fästen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Chris (15 okt 2017, 20:21), Rudolf91 (16 okt 2017, 11:10)

Re: Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Inläggav Rudolf91 15 okt 2017, 20:26

Det luriga var att det blev en dödgång om jag inte tog upp glappet på rätt håll. Vet inte om alla sikten i denna prisklass är det men tycker ju inte att det ett speciellt billigt sikte...Nu när jag ligger nästan i mitten verkar det klart bättre.
Hoppas att det håller sig för jag har lovat en ny skytt att låna bössan den 28e :thumbupp:
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Inläggav Leopold 15 okt 2017, 20:41

Rudolf91 skrev:Det luriga var att det blev en dödgång om jag inte tog upp glappet på rätt håll. Vet inte om alla sikten i denna prisklass är det men tycker ju inte att det ett speciellt billigt sikte...Nu när jag ligger nästan i mitten verkar det klart bättre.
Hoppas att det håller sig för jag har lovat en ny skytt att låna bössan den 28e :thumbupp:


Det är givet att det blir stora problem med att få siktet att följa klicken om du legat och slirat i ytterkanterna på "cirkeln" om du förstår vad jag menar. Skulle tro att vilket sikte som helst inklusive de absoluta premiumsiktena skulle visa problem med detta.

Det är ju inte jättevanligt att man får just detta bekymmer att man ligger väldigt fel i sidled men visst det kan hända och medicinen är som du identifierat: ett justerbart fäste som även går att justera i sidled. Eller visst, man kan fixa med epoxyshimsning också men det är enklare med tex dessa Sportsmatch-fästen. Fästen typ FX No-limit har ingen sidojustering och funkar inte för att kompensera detta.

Kul att du kom lösningen på spåren! Kan driva helt normala personer till vansinne sånt därnt... :-)
__
PS. Förresten... underskatta inte värdet i att helt demontera hela rasket och återmontera igen. Det kan hända att man trott att ett fäste sitter som det ska i kilspåret men att en av ringarna i själva verket inte kommit helt på plats i spåret. En del mindre exakt konstruerade fästen är dessutom asymmetriskt byggda och kräver extra eftertanke vid montering.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Rudolf91 (16 okt 2017, 11:10)

Re: Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Inläggav Rudolf91 16 okt 2017, 06:17

Du är en vis man full av kunskap, tack för alla tips :smt020
Vändpunkten blev när jag fick skruva 13 klick i sida, då blev det verkligen dags att öppna Sherlock Holmes väskan.
0,6mm shims känns lite b men riktiga fästen måste fixas och sportsmatch verkar ju klart smartast med justermån åt alla håll. Bra att veta att även dyrare sikten troligtvis har samma "problem" som mitt, det gäller bara att hålla sig hyfsat i mitten av justermånen så är man med i matchen.
Ha en härlig dag :Thumbupp:

Leopold skrev:
Rudolf91 skrev:Det luriga var att det blev en dödgång om jag inte tog upp glappet på rätt håll. Vet inte om alla sikten i denna prisklass är det men tycker ju inte att det ett speciellt billigt sikte...Nu när jag ligger nästan i mitten verkar det klart bättre.
Hoppas att det håller sig för jag har lovat en ny skytt att låna bössan den 28e :thumbupp:


Det är givet att det blir stora problem med att få siktet att följa klicken om du legat och slirat i ytterkanterna på "cirkeln" om du förstår vad jag menar. Skulle tro att vilket sikte som helst inklusive de absoluta premiumsiktena skulle visa problem med detta.

Det är ju inte jättevanligt att man får just detta bekymmer att man ligger väldigt fel i sidled men visst det kan hända och medicinen är som du identifierat: ett justerbart fäste som även går att justera i sidled. Eller visst, man kan fixa med epoxyshimsning också men det är enklare med tex dessa Sportsmatch-fästen. Fästen typ FX No-limit har ingen sidojustering och funkar inte för att kompensera detta.

Kul att du kom lösningen på spåren! Kan driva helt normala personer till vansinne sånt därnt... :-)
__
PS. Förresten... underskatta inte värdet i att helt demontera hela rasket och återmontera igen. Det kan hända att man trott att ett fäste sitter som det ska i kilspåret men att en av ringarna i själva verket inte kommit helt på plats i spåret. En del mindre exakt konstruerade fästen är dessutom asymmetriskt byggda och kräver extra eftertanke vid montering.
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Inläggav Nitro 16 okt 2017, 09:18

Rudolf91 skrev: det gäller bara att hålla sig hyfsat i mitten av justermånen så är man med i matchen.
Ha en härlig dag :Thumbupp:

Jag brukar ställa rattarna i det optiska centrum. Alltså så jag har lika mycket justermån på båda hållen med båda rattarna.
Sen justerar jag fästet tills att det börjar ta något sånär rätt på t.ex. 40m. Det är lite pillejobb och tar en stund. Det behövs inte ändras så mycket för att det ska göra mycket på tavlan :o . Sen gör man finliret med kikaren. Lycka till!

Har man en gång haft bra justerbara fästen så vill man bara fortsätta med det. :Thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Rudolf91 (16 okt 2017, 11:10)

Re: Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Inläggav Rudolf91 16 okt 2017, 11:06

Tack nitro, med helt justerbar fästen blir nog livet lite enklare :-)
Alu-shims på dovetail är inte lika enkelt att jobba med..

Nitro skrev:
Rudolf91 skrev: det gäller bara att hålla sig hyfsat i mitten av justermånen så är man med i matchen.
Ha en härlig dag :Thumbupp:

Jag brukar ställa rattarna i det optiska centrum. Alltså så jag har lika mycket justermån på båda hållen med båda rattarna.
Sen justerar jag fästet tills att det börjar ta något sånär rätt på t.ex. 40m. Det är lite pillejobb och tar en stund. Det behövs inte ändras så mycket för att det ska göra mycket på tavlan :o . Sen gör man finliret med kikaren. Lycka till!

Har man en gång haft bra justerbara fästen så vill man bara fortsätta med det. :Thumbupp:
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Inläggav Bara7 16 okt 2017, 13:54

Såg att "någon" varit och skjutit in sin bössa i helgen, spår av PlastiCard ramar och långa bromsspår i gräset!? Hoppas det gick bra?

Och jag glömde mitt nya biltema mål, 22LR med gris och fågel, lär inte vara kvar länge till.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Bobcat MKII och Hawke ED 10-50x60

Inläggav Rudolf91 16 okt 2017, 15:12

Det blev bra :thumbupp: Hemma kör jag med vertikalskärare och den tar djupare :-)
Glömma saker brukar inte bli lyckat. Hoppas det finns tillräckligt med ärliga människor där så du får den tillbaka.
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

  • Sponsorer