Vill köpa fx men vilken?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Jycken 29 maj 2017, 21:54

En tyffe smäller rätt bra i högre effekt så jag skulle välja en whisper om jag fick välja.
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav ZaphodB 30 maj 2017, 17:53

Jycken skrev:En tyffe smäller rätt bra i högre effekt så jag skulle välja en whisper om jag fick välja.


Jag har en i 10J visserligen men den är tyst som f*n, min är av modellen som har insatsen i shrouden kvar så extra tyst.... :thumbupp:

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Hjulmuttern 30 maj 2017, 20:01

Om jag fattat saken rätt så har fx några "standardlådor" (vad heter det på luftgevärsspråk?) som används till många modeller t.ex. cyclone och royale. Vilka lådor är det man använder och vilka gevär sitter dom i? Vad är det för skillnader, fördelar/nackdelar med respektive låda?
Hjulmuttern
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 maj 2017, 08:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Avalonblower 30 maj 2017, 21:20

Hjulmuttern skrev:Om jag fattat saken rätt så har fx några "standardlådor" (vad heter det på luftgevärsspråk?) som används till många modeller t.ex. cyclone och royale. Vilka lådor är det man använder och vilka gevär sitter dom i? Vad är det för skillnader, fördelar/nackdelar med respektive låda?


Den första lådan var FX2000-typen, den bestod av en tub med tryckbehållare, avtryckarhus och ventilhus i samma enhet.
Ovanför denna skruvade man på en överdel som innehöll repetermekanismen och framför denna själva pipan.

Cyclone-serien var en utveckling av denna men här använde man tre delar istället för två; en del innehåll tryckbehållaren (tuben), den andra bestod av en över- och en underdel där underdelen hade avtryckarhus och ventilhus separerat från tryckbehållaren.

Typhoon-serien var den första modellen med monoblock, man satte ihop över- och underdel till ett enda unisont block med en separat tryckbehållare (tub) framtill.

Royale-serien och nästan alla andra konstruktioner därefter använder monoblock-principen.

Anledningen till detta är att en förbättrad produktionsteknik gör tillverkningen överkomlig samtidigt som vapnet består av en mindre mängd komponenter med en därtill hörande mindre risk för läckage och liknande på grund av färre tätningsytor.

Den främsta nackdelen med den äldre Cycloneserien är att konstruktionen består av ett virrvarr av lösa smådelar för att fungera. Vidare så blir mekanismen lätt glapp då den måste ha ett visst spel mellan över- och underblock för att repeterhandtaget ska kunna röra sig på avsett sätt. Till problemet hör också en ökad risk för läckor då det finns fler tätningsytor.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Följande användare vill tacka Avalonblower för detta inlägg
Sweron (31 maj 2017, 15:43), Kincop (31 jan 2019, 13:12)

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Hjulmuttern 30 maj 2017, 21:39

Tackar! Mycket informativt!
Hjulmuttern
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 maj 2017, 08:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Hjulmuttern 31 maj 2017, 14:25

Liten longshot men kan man handla direkt från fx? Har upptäckt att jag inte bor långt därifrån, så det vore mycket smidigare då det är ganska långt till någon seriösare luftvapenhandlare.
Hjulmuttern
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 maj 2017, 08:50
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav Nitro 31 maj 2017, 14:32

Hjulmuttern skrev:Liten longshot men kan man handla direkt från fx? Har upptäckt att jag inte bor långt därifrån, så det vore mycket smidigare då det är ganska långt till någon seriösare luftvapenhandlare.

Tvivlar jag på!
Däremot ifall du skulle få problem med bössan kan jag tänka mig att du skulle kunna lämna den hos FX direkt ifall du först varit i kontakt med handlaren ang. problemet.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Kincop (31 jan 2019, 13:13)

Re: Vill köpa fx men vilken?

Inläggav ZaphodB 01 jun 2017, 07:47

Avalonblower skrev:
Hjulmuttern skrev:Om jag fattat saken rätt så har fx några "standardlådor" (vad heter det på luftgevärsspråk?) som används till många modeller t.ex. cyclone och royale. Vilka lådor är det man använder och vilka gevär sitter dom i? Vad är det för skillnader, fördelar/nackdelar med respektive låda?


Den första lådan var FX2000-typen, den bestod av en tub med tryckbehållare, avtryckarhus och ventilhus i samma enhet.
Ovanför denna skruvade man på en överdel som innehöll repetermekanismen och framför denna själva pipan.

Cyclone-serien var en utveckling av denna men här använde man tre delar istället för två; en del innehåll tryckbehållaren (tuben), den andra bestod av en över- och en underdel där underdelen hade avtryckarhus och ventilhus separerat från tryckbehållaren.

Typhoon-serien var den första modellen med monoblock, man satte ihop över- och underdel till ett enda unisont block med en separat tryckbehållare (tub) framtill.

Royale-serien och nästan alla andra konstruktioner därefter använder monoblock-principen.

Anledningen till detta är att en förbättrad produktionsteknik gör tillverkningen överkomlig samtidigt som vapnet består av en mindre mängd komponenter med en därtill hörande mindre risk för läckage och liknande på grund av färre tätningsytor.

Den främsta nackdelen med den äldre Cycloneserien är att konstruktionen består av ett virrvarr av lösa smådelar för att fungera. Vidare så blir mekanismen lätt glapp då den måste ha ett visst spel mellan över- och underblock för att repeterhandtaget ska kunna röra sig på avsett sätt. Till problemet hör också en ökad risk för läckor då det finns fler tätningsytor.


Mycket bra sammanfattning, det man kanske skulle tillägga är att de FX bössor som är baserade på Cyclone blocket var de första med fartomställare, den finns inte på Typhoon, och inte heller på de tidigaste Royaleblocken.

En akillehäl som Cyclone konstruktionen har är en O-ring som sitter i den änden av lufttuben som sitter mot blocket, den är svår att byta och tenderar att vara känslig för att läcka efter något år. En fördel är att man kan byta ventilpinne på ett Cycloneblock utan att tömma tuben, vilket inte går på en Typhoon då ventilen sitter direkt på tuben.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Föregående

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer