Fartomställare

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fartomställare

Inläggav FxKad 07 feb 2017, 14:27

Tja alla! Jag har en fundering på fartomställaren på min royale 400. Förbrukar man samma mängd luft om jag har fartomställaren på läge 1 och 3? Är det inte bara beroende på hur hårt jag spänt hammarfjädern man kan reglera luftförbrukningen? Jag vet att man kan ju testa detta hemma men jag sparar mer luft på attt fråga :cheeRs:
FxKad
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 nov 2016, 22:19
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Fartomställare

Inläggav Pryltokig 07 feb 2017, 15:15

I licensfritt utförande har fartomställaren ingen praktisk betydelse, då transferhålet i axeln är mindre än det minsta hålet i fartomställaren. I licensutförande är skillnaden stor på 1 & 3, avseende luftförbrukning.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Fartomställare

Inläggav FxKad 07 feb 2017, 15:28

Så hur kommer det sig att luftförbrukningen minskar och ökar från 1 till 3? Hammarfjärdern slår ju lika hårt på ventilen ändå ju. Stänger ventilen snabbare på 1a läget pga motståndet luften möter eller hur funkar det?
FxKad
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 nov 2016, 22:19
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Fartomställare

Inläggav Pryltokig 07 feb 2017, 15:49

Litet hål släpper igenom lite luft. Stort hål släpper igenom mycket luft på samma tid. Vet inte om man kan förklara det enklare, men det gäller bara licensversionen som sagt. Hammarfjädern är en annan (oberoende) parameter så till viss del kan man kompensera små/stora hål med olika hammarvikter men det är ju bara att krångla till det. Din bössa borde vara rätt ställd från fabrik.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat


Återgå till Fx Airguns

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster

  • Sponsorer