FX Impact, min erfarenhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Bara7 16 apr 2017, 12:32

Provade förebyggande skyddsjakt idag.
För att följa länken så måste du registera dig.

Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav gubbe 16 apr 2017, 13:18

Bara7 skrev:Provade förebyggande skyddsjakt idag.
För att följa länken så måste du registera dig.



Många bra filmer där. :lol:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Beangan 16 apr 2017, 13:28

Japp, väldigt många bra ;)
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Sv: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Tbird 16 apr 2017, 13:43

Bara7 skrev:Ställde ner regulatorn till ungefär 70bar för 243m/s med .547 g kula, det jag lade märke till var att om skotten avfyras i snabb följd så ökar hastigheten ganska rejält, men låter jag det gå cirka 30s mellan blir hastigheten stabil, vad kan det bero på, det borde bli lägre eller hur fungerar den här bössan igentligen?


Du har väl läst manualen innan du börjar justera?
Regulatorn får INTE ställas under 100 bar och över 150 bar.
D.v.s. den ska vara mellan 100 - 150 bar.

NOTICE – NEVER turn the regulator adjustment screw CLOCKWISE under pressure. This will damage the regulator and will void your warranty!
NOTICE – NEVER adjust the regulator above 150 BAR as damage to the system may occur and will void your warranty!
NOTICE – NEVER adjust the regulator below 100 BAR as damage to the system may occur and will void your warranty!

Du har 2 andra sätt att justera farten = hammarfjädern (ratten på sidan) och ventilens öppning (hur mycket den kan öppna) = fram på blocket, mellan pipa och tub.

Sent from my Sanwa M12
Tbird
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 maj 2013, 19:40
Ort: Boden
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airgun Impact

Re: Sv: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Bara7 16 apr 2017, 14:33

Ja, det har jag och om man tittar på regulatorn så går det att justera ner den mer än så. :wink:
Kan du istället förklara varför bössan uppför sig som den gör?

Tbird skrev:
Bara7 skrev:Ställde ner regulatorn till ungefär 70bar för 243m/s med .547 g kula, det jag lade märke till var att om skotten avfyras i snabb följd så ökar hastigheten ganska rejält, men låter jag det gå cirka 30s mellan blir hastigheten stabil, vad kan det bero på, det borde bli lägre eller hur fungerar den här bössan igentligen?


Du har väl läst manualen innan du börjar justera?
Regulatorn får INTE ställas under 100 bar och över 150 bar.
D.v.s. den ska vara mellan 100 - 150 bar.

NOTICE – NEVER turn the regulator adjustment screw CLOCKWISE under pressure. This will damage the regulator and will void your warranty!
NOTICE – NEVER adjust the regulator above 150 BAR as damage to the system may occur and will void your warranty!
NOTICE – NEVER adjust the regulator below 100 BAR as damage to the system may occur and will void your warranty!

Du har 2 andra sätt att justera farten = hammarfjädern (ratten på sidan) och ventilens öppning (hur mycket den kan öppna) = fram på blocket, mellan pipa och tub.

Sent from my Sanwa M12
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Sv: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Tbird 16 apr 2017, 15:15

Man kan justera ner den till 40-50 bar, men man får absolut inte skjuta den med lägre tryck än 100 bar.
Jag antar att det är för att på ena sidan så har man flaskans tryck ock på andra sidan det regulatorn är inställd på, är tryckdifferansen för stor så fungerar inte systemet som tänkt, vilket ditt fenomen med för lågt inställt tryck bevisar.
Jag följer de anvisningar tillverkaren anger för att inte få problem med funktion och ev, haveri som följd, väldigt många som beklagar sig på forum över att deras FX inte fungerar korrekt beror på att man inte följt tillverkarens anvisning.
Jag har inte märkt av några som helst konstigheter med min, den fungerar suveränt.

Sent from my Sanwa M12
Tbird
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 maj 2013, 19:40
Ort: Boden
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airgun Impact

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Bara7 16 apr 2017, 17:27

Tyvärr, så fungerar det inte optimalt på min bössa oavsett regulatorinställning. Då den är i FAC och ena stunden kör jag i fullt plås i kal .30, för att i nästa stund köra i 16J med .177. Här skulle man haft en andra regulator för den mindre kalibern. Hade regulatorn suttit flaskan hade det varit riktigt bra.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Sv: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Tbird 16 apr 2017, 18:24

Det du säger är att Impact inte fungerar i .177 för dig, eller fungerar den inte i .30?
Det finns dom som är supernöjda med sin Impact i .177 oavsett effekt och .30 i fullt blås.
Men man måste ha koll på hur man tunar den, speciellt om man ska växla mellan ytterligheterna.

Sent from my Sanwa M12
Tbird
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 maj 2013, 19:40
Ort: Boden
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airgun Impact

Re: Sv: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Bara7 16 apr 2017, 18:39

Då får du råda mig hur jag skall ställa bössan så det passar att skifta mellan dessa kalibrar, vilket jag tacksamt tar emot. Gärna med bevis genom en kronograf annars är det inte värt någonting. Snacka kan alla göra. :oops:
.30 full effekt, typ 50.2gr
.177 max 16J, typ .547g

Tbird skrev:Det du säger är att Impact inte fungerar i .177 för dig, eller fungerar den inte i .30?
Det finns dom som är supernöjda med sin Impact i .177 oavsett effekt och .30 i fullt blås.
Men man måste ha koll på hur man tunar den, speciellt om man ska växla mellan ytterligheterna.

Sent from my Sanwa M12
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Bara7 19 apr 2017, 22:10

Konstigt när man ber om råd så blir det tyst, nåväl sätter istället in en bild på senaste uppdateringen. :cheeRs:
För att följa länken så måste du registera dig.

Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Sundan 19 apr 2017, 22:18

Jag har inte ens ägt en Pcp, men luftmängden som krävs för att dra iväg en .30 i fullfart och en .177 i 16j är ju ofantligt olika, så givetvis kan du inte köra samma inställningar o bara byta pipa.

Här är en ny video om ämnet med Matt ;

Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Sv: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Tbird 20 apr 2017, 10:05

Sundan skrev:Jag har inte ens ägt en Pcp, men luftmängden som krävs för att dra iväg en .30 i fullfart och en .177 i 16j är ju ofantligt olika, så givetvis kan du inte köra samma inställningar o bara byta pipa.

Här är en ny video om ämnet med Matt ;



Precis, när man byter pipa på en Impact så byter man även pelletprobe, den har ett hål som släpper in luften till pipan och de är olika stora beroende på kaliber.
Impact är mekaniskt identiska oavsett kaliber förutom pipa och pelletprobe.

För att tuna en Impact ställer man in trycket mellan 100-150 bar, FX borde använt bättre manometrar, sen ställer man in hammarfjädern, hårdare förspänd gör att den släpper in mer luft och slutligen reglerar man hur långt ventilen öppnar, mer öppning ger mer luft.

Så om en har problem att ställa in sin Impact så beror det inte på att FX inte vet hur man gör en PCP utan på handhavaren.
Det är inte lätt att lära någon hur man tunar en Impact via forum speciellt då denna struntar i tillverkarens instruktioner i manualen.
Om man gör fel när man tunar så måste den dessutom i värsta fall in på service för att den inte längre fungerar som den ska.




Sent from my Sanwa M12
Tbird
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 maj 2013, 19:40
Ort: Boden
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airgun Impact

Re: Sv: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Bara7 20 apr 2017, 13:35

Moment 22, ingen kör för fort i heller. Jag förstår inte varför man svarar på trådar när man inte kan svaren. :arrow:


Jag frågar efter tips
Tbird skrev:
Sundan skrev:Jag har inte ens ägt en Pcp, men luftmängden som krävs för att dra iväg en .30 i fullfart och en .177 i 16j är ju ofantligt olika, så givetvis kan du inte köra samma inställningar o bara byta pipa.

Här är en ny video om ämnet med Matt ;



Precis, när man byter pipa på en Impact så byter man även pelletprobe, den har ett hål som släpper in luften till pipan och de är olika stora beroende på kaliber.
Impact är mekaniskt identiska oavsett kaliber förutom pipa och pelletprobe.

För att tuna en Impact ställer man in trycket mellan 100-150 bar, FX borde använt bättre manometrar, sen ställer man in hammarfjädern, hårdare förspänd gör att den släpper in mer luft och slutligen reglerar man hur långt ventilen öppnar, mer öppning ger mer luft.

Så om en har problem att ställa in sin Impact så beror det inte på att FX inte vet hur man gör en PCP utan på handhavaren.
Det är inte lätt att lära någon hur man tunar en Impact via forum speciellt då denna struntar i tillverkarens instruktioner i manualen.
Om man gör fel när man tunar så måste den dessutom i värsta fall in på service för att den inte längre fungerar som den ska.




Sent from my Sanwa M12
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Sundan 20 apr 2017, 14:05

Om du syftar på mitt svar med tipset att kolla in Matts video eftersom han vet vad han pratar om,så visar ju videon hur känsligt det är att få det rätt med 1 kaliber, så att köra den största och den minsta kalibern i olika hastigheter med samma regulator inställning verkar ju inte gå,han rekommenderar ju till och med att justera den efter kulan du vill skjuta med,i hans fall funkar hans inställning bara med 2 sorter dessutom.

Om du vill ha ett konkret tips som funkar 100% ; Köp en Impact till och tuna efter .177 och ha den andra i .30.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Bara7 20 apr 2017, 16:41

Inte ditt inlägg, tack för filmen. :Thumbupp: Den har jag naturligtvis tyvärr sett.

Planerar att köpa en .177 som träffar där man siktar och inte som en hagelspruta, fast detta var min sista FX, aldrig fler.


Sundan skrev:Om du syftar på mitt svar med tipset att kolla in Matts video eftersom han vet vad han pratar om,så visar ju videon hur känsligt det är att få det rätt med 1 kaliber, så att köra den största och den minsta kalibern i olika hastigheter med samma regulator inställning verkar ju inte gå,han rekommenderar ju till och med att justera den efter kulan du vill skjuta med,i hans fall funkar hans inställning bara med 2 sorter dessutom.

Om du vill ha ett konkret tips som funkar 100% ; Köp en Impact till och tuna efter .177 och ha den andra i .30.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Sundan 20 apr 2017, 18:58

Ok,det finns inte mycket reviews på Impact i .177, de flesta är i .22 o uppåt så jag vet inte hur pipan till .177 är och vilken ammo som typiskt går bra, i .22+ är den ju anpassad för Jsb iaf.

Jag har själv tittat mycket på Brocock,var nära att köpa en nyligen men fick oväntade räkningar så får vänta lite, men dessa går mkt bra i .177 (och .22) och 16j iallafall.
Kolla Verminhunters mfl för reviews.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Bara7 25 apr 2017, 21:41

Perfekt kvällsnöje, sitter och lappar min portabla ft-bana.

Tack Anders för lapparna, de kom till användning.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Bara7 25 apr 2017, 21:45

Bara7 skrev:Perfekt kvällsnöje, sitter och lappar min portabla ft-bana.

Tack Anders för lapparna, de kom till användning.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Bild

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Rudolf91 26 apr 2017, 05:57

Vassego, visst är dom toppen :arrow:

Bara7 skrev:
Bara7 skrev:Perfekt kvällsnöje, sitter och lappar min portabla ft-bana.

Tack Anders för lapparna, de kom till användning.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Bild

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Bara7 15 maj 2017, 20:10

Oscar från FX ringde idag och sa att bössan var klar efter deras genomgång, de hade hittat metallspån i regulatorn som spridit sig till även andra delar, så efter att dessa delar blivit utbytta till nya, så felade bössan i 16J max ett par ft/s, vilket låter fantastiskt, hoppas kunna få se bössan innan helgen, för test.

Sicken bra service från FX, felsökning per telefon, via mail och rapportering via telefon om hur arbetet går med bössan och hur resultatet blivit, man kan bara tacka för sådan service.

Skjut säkert
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Rudolf91 15 maj 2017, 20:31

Trevligt att höra det blev ordning på torpet (vitsigt) till slut. Nu kan du finputsa skillsen med 4,5 och helt koncentrera dig på skjutningen :Thumbupp:
Lycka till :smt021
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Bara7 12 jul 2017, 20:58

Provade Beast JSB .177 idag på torpet, fick inte till någon bra samling med dessa diaboler, någon som lyckats med Impact?
Lyckades som bäst samla en 70mm när skruven var fullt ute, regulatorn på 150Bar och vredet på 3:an, men vid minsta justering så for diabolerna över hela tavlan.
Tråkigt, då dessa diaboler hade varit trevligt att ha då de ligger på dubbla vikten.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav XXL 12 jul 2017, 21:45

Jag har Impact .22 och har funnit JSB Beast helt oanvändbara i den.
Om man med användbar menar att åstadkomma en samlad träffbild och inte bara är ute efter att uppnå maximalt antal Joule.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Leopold 13 jul 2017, 00:45

Bara7 skrev:Provade Beast JSB .177 idag på torpet, fick inte till någon bra samling med dessa diaboler, någon som lyckats med Impact?
Lyckades som bäst samla en 70mm när skruven var fullt ute, regulatorn på 150Bar och vredet på 3:an, men vid minsta justering så for diabolerna över hela tavlan.
Tråkigt, då dessa diaboler hade varit trevligt att ha då de ligger på dubbla vikten.


Antar att du menar 70 mm c-c på 50 meter och du kört en 10-skottsserie då. Håller med om att borde väntas bättre träffbilder givetvis beroende på väder och vind men nej det låter inget vidare.

Ser däremot inte riktigt vad du menar med att det skulle vara något trevligt med att dessa diaboler ligger på dubbla vikten jfr normala. Det som händer med tunga projektiler är att kulhastigheten blir lägre givet en viss energi, kulbanan blir krokigare och även vindkänsligheten ökar pga ökad bantid vilket sällan uppvägs av ett något bättre BC.

Kanske är regulatortrycket alltför högt, tänker på hur det ser ut i typiska 16J matchbössor där man har ett regulatortryck kring 80-90 bar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: FX Impact, min erfarenhet

Inläggav Bara7 13 jul 2017, 19:31

Leopold skrev:
Bara7 skrev:Provade Beast JSB .177 idag på torpet, fick inte till någon bra samling med dessa diaboler, någon som lyckats med Impact?
Lyckades som bäst samla en 70mm när skruven var fullt ute, regulatorn på 150Bar och vredet på 3:an, men vid minsta justering så for diabolerna över hela tavlan.
Tråkigt, då dessa diaboler hade varit trevligt att ha då de ligger på dubbla vikten.


Antar att du menar 70 mm c-c på 50 meter och du kört en 10-skottsserie då. Håller med om att borde väntas bättre träffbilder givetvis beroende på väder och vind men nej det låter inget vidare.
-Helt rätt,

Ser däremot inte riktigt vad du menar med att det skulle vara något trevligt med att dessa diaboler ligger på dubbla vikten jfr normala. Det som händer med tunga projektiler är att kulhastigheten blir lägre givet en viss energi, kulbanan blir krokigare och även vindkänsligheten ökar pga ökad bantid vilket sällan uppvägs av ett något bättre BC.
-Dubbla vikten = mindre vindkänslighet.

Kanske är regulatortrycket alltför högt, tänker på hur det ser ut i typiska 16J matchbössor där man har ett regulatortryck kring 80-90 bar.

-Detta blir för FAC, 16J är för låg energi.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

FöregåendeNästa

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer