Återinträde i gammal hobby.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Återinträde i gammal hobby.

Inläggav Sundan 31 aug 2016, 19:45

Leopold skrev:Det är ju skitenkelt på tävling... har du anmält dig i en klass med viss effektbegränsning och din bössa visar sig ha för hög effekt så blir du diskvalificerad helt enkelt. Hände med två skyttar på VM i Portugal. Där skedde testen som sagt som en station under tävlingen så samtliga skyttars vapen testades under alla tre tävlingsdagarna.

Huruvida man har licens för sitt vapen eller ej överlämnar jag med varm hand till polisen att kontrollera, precis som när det gäller vilket skytte som helst inom landets gränser såväl som utomlands.

Aldrig att det efterfrågats licenspapper vid de krutskyttetävlingar jag varit med om i Sverige och då fattar jag inte varför arrangerande klubbar skulle göra det vid luftvapentävlingar. Tävlar man utomlands så är det tull/polismyndigheter som ska ha koll på vapnet man för in/ut i landet och kolla så papperna är i ordning.



Hur kan 2 VM skyttar missa fartgränsen ? Har dom missat vilken ammo som ska klara gränsen och dom missar med 0.1j eller rör det sig om uppenbart fusk där dom kör 17-18j eller mer ?
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Återinträde i gammal hobby.

Inläggav Kapten Kamin 31 aug 2016, 20:11

Sundan skrev:
Leopold skrev:Det är ju skitenkelt på tävling... har du anmält dig i en klass med viss effektbegränsning och din bössa visar sig ha för hög effekt så blir du diskvalificerad helt enkelt. Hände med två skyttar på VM i Portugal. Där skedde testen som sagt som en station under tävlingen så samtliga skyttars vapen testades under alla tre tävlingsdagarna.

Huruvida man har licens för sitt vapen eller ej överlämnar jag med varm hand till polisen att kontrollera, precis som när det gäller vilket skytte som helst inom landets gränser såväl som utomlands.

Aldrig att det efterfrågats licenspapper vid de krutskyttetävlingar jag varit med om i Sverige och då fattar jag inte varför arrangerande klubbar skulle göra det vid luftvapentävlingar. Tävlar man utomlands så är det tull/polismyndigheter som ska ha koll på vapnet man för in/ut i landet och kolla så papperna är i ordning.



Hur kan 2 VM skyttar missa fartgränsen ? Har dom missat vilken ammo som ska klara gränsen och dom missar med 0.1j eller rör det sig om uppenbart fusk där dom kör 17-18j eller mer ?

Jag tror att det va värmen som spökade.
Att någon skulle försöka fuska tror jag inte. Alla vet ju att du kollas minst 3ggr under tävlingen.
Om jag inte är fel ute då va en bössa en fjäderbössa. Kanske smörjfettet blev för flyktigt i värmen?
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Återinträde i gammal hobby.

Inläggav Leopold 31 aug 2016, 20:13

Sundan skrev:Hur kan 2 VM skyttar missa fartgränsen ? Har dom missat vilken ammo som ska klara gränsen och dom missar med 0.1j eller rör det sig om uppenbart fusk där dom kör 17-18j eller mer ?


Känner inte till detaljerna om detta tyvärr. Det var nog tre skyttar sammanlagt om man kollar resultatsidan: För att följa länken så måste du registera dig.



Samtliga verkar vara pcp-skyttar men jag vet en som låg för högt med sin fjäderbössa vid förkontrollerna så han kanske aldrig ställde upp. Vad jag kan gissa är som sagt att den kraftiga värmen kan ha ställt till det litet med vissa reglermekanismer och att de trillade över gränsen av den anledningen.

Det fanns möjlighet att mäta upp sin bössa med exakt den mätutrustning som användes vid de skarpa hastighetskontrollerna (AirChrony av äldre modellen f.ö), detta utnyttjade vi allihop i svenskgänget som åkte ner och det gav förväntade resultat för min del så inget skruvande pga värmen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Återinträde i gammal hobby.

Inläggav Nitro 31 aug 2016, 20:34

När vi sköt BR i Tjeckien så kollades både effekten och vikten (då det finns begränsningar även på det) innan tävling. Dock fick man möjlighet att justera effekten för att återkomma igen om det skulle vara problem. Men det var innan tävling.
Efter godkänd kontroll så plomberades bössorna med modellera och en stämpel typ. De var dock inte vana vid FX bössor så de satte plomben vid fartjusteringen, haha. Tror dock inte att någon medvetet skulle fuska med detta utan det som nämnts tidigare att pga. yttre omständigheter gör att bössan helt plötsligt skulle ligga strax över nivån.

Så ha lite marginal är nog ganska bra så man inte ligger precis på gränsen.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Återinträde i gammal hobby.

Inläggav Lasse 31 aug 2016, 20:51

Ang. Portugal så ställde jag min bössa på 236 M/sek här hemma innan vår tävlingssäsong började, kollade strax innan vi åkte ner till Portugal, den låg fortfarande på 236 M/sek. Gjorde 2 kontrollmätningar på inskjutningsbanan där nere och den låg fortfarande på 236 - 237 M/sek.

Under mina 3 varv så låg den på 236, 236 & 238 M/sek. :)
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse
 
Inlägg: 1537
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:51
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 584 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Återinträde i gammal hobby.

Inläggav ahayeah 31 aug 2016, 21:40

Är han ens intresserad av att tävla i FT? Oavsett vad någon frågar ska det alltid in på det spåret...

On topic...
Jag tror att det skiljer en hel del beroende på vilken modell av FX det är, alla är inte strypta på samma sätt.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Återinträde i gammal hobby.

Inläggav Silwer 31 aug 2016, 21:43

Jo, jävla skit att elittävlande FT alltid kommer upp när folk inte frågar.

Kanske att de aldrig hamnar på rankinglistan tex!
Senast redigerad av Silwer 31 aug 2016, 21:44, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

  • Sponsorer