Råd & erfarenhet inför 1:a PCP-köpet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Råd & erfarenhet inför 1:a PCP-köpet

Inläggav Enfemtifyra 12 aug 2016, 00:08

Sorry om jag verkade lite negativ, har precis gjort ett mycket snällare inlägg i en liknande tråd.

Men när det kommer till nya trådar och man väldigt tidigt läser:

"Kaliber .22"
"modda"
och "ljuddämpare"

Ja då kan man ju råka utgå att personen har avsikt att gå utanför dom ramar som satts upp.

Sen håller jag med om att det är trevligare med tysta bössor, att köpa en bössa med shroudad pipa är ett lagligt sätt att uppnå det.
Och visst tycker även jag emellanåt att vår lagstiftning kring luftvapen kunde sett lite annorlunda ut, men på gott och ont så får vi leva med dom lagar och regler vi faktiskt har.

Den enda erfarenheten av T12 whisper jag har (då jag aldrig ägt någon själv) är att den inte direkt viskar längre i fullfart och ungefär där är cirkeln sluten i varför jag resonerade som jag gjorde.
Enfemtifyra
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 jul 2014, 00:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr Lg 110 FT

Re: Råd & erfarenhet inför 1:a PCP-köpet

Inläggav Sniperr_ 12 aug 2016, 08:04

Fx T12 400 var som en Typhoon version av Royale 400. Men som sagt, hittar den inte längre hos Hurricane. Den kostade 6400kr om jag kommer ihåg rätt. Om man nu är inne på FX alltså

Bild

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Sniperr_ 12 aug 2016, 08:05, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Råd & erfarenhet inför 1:a PCP-köpet

Inläggav Pryltokig 12 aug 2016, 08:20

Det finns ganska många lösningar på "tysta" luftgevär och förutom olika shroud-lösningar säljer tex. XXL BSA med "Silentium" med full dämpning och det finns ett rikligt utbud dämpare till Soft Airgun så det råder delade meningar om det är totalförbud (mer korrekt "Licensplikt") förutom till krutvapen. Jag tycker denna "tysta trend" är enbart positivt om man avser skjuta på sin tomt i bebodda områden, då "buller" är motståndarnas främsta argument då de vill begränsa/försvåra skytte och stänga skjutbanor. Har jag en valmöjlighet vid köp väljer jag nästan alltid det tystare oavsett om det är en röjsåg, flistugg eller bössa, även om vissa vill misstänkliggöra det senare valet. Mitt nästa köp lutar mest mot Royale 300 i .177 men inget är hugget i sten ännu.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Råd & erfarenhet inför 1:a PCP-köpet

Inläggav dano_swe 12 aug 2016, 08:24

Pryltokig skrev:Jag tycker denna "tysta trend" är enbart positivt om man avser skjuta på sin tomt i bebodda områden, då "buller" är motståndarnas främsta argument då de vill begränsa/försvåra skytte och stänga skjutbanor.]


:thumbupp:
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Råd & erfarenhet inför 1:a PCP-köpet

Inläggav Kapten Kamin 12 aug 2016, 08:28

dano_swe skrev:
Pryltokig skrev:Jag tycker denna "tysta trend" är enbart positivt om man avser skjuta på sin tomt i bebodda områden, då "buller" är motståndarnas främsta argument då de vill begränsa/försvåra skytte och stänga skjutbanor.]


:thumbupp:

+1

Nu ligger det lite högre i pris än du önskar, men det ligger en fin Air Arms 410 på köp och sälj. Den hade jag tittat extra på.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Råd & erfarenhet inför 1:a PCP-köpet

Inläggav Silwer 13 aug 2016, 05:58

410 är dock utan shroud, visst kan man strunta i lagarna absolut, men så kan vi resonera här när det gäller frågor.

Att prata om licenskrav på dämpare är meningslöst, det får man inte på målskytte i vilket fall.

Jag gissar att de som har fått ut detta för skyddsjakt är väldigt lätträknade.

Vad folk själva vill göra är deras huvudvärk, jag tro nog man kan komma på nåt, bara man också förstår att det inte är lagligt att visa upp bara.

För 10j är det gråzon, men just där är de ganska tysta ändp och .22 antar jag är för mer fart än så.
Senast redigerad av Silwer 13 aug 2016, 05:59, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Råd & erfarenhet inför 1:a PCP-köpet

Inläggav Tompten 18 aug 2016, 17:25

Hej. Lite som jag förväntade mig när jag köpte HW97:an, så har jag fått mersmak. Nu är jag dock lite sugen på PCP, men jag har lite udda preferenser. Jag har spanat in en bössa som jag gillar det mesta på, och det som brister finns att eftermontera. Jag tänker på FX Cyclone. Jag gillar den skarpt, och ifall köp blir av, så blir det även en regulator. Det är väl helheten som bidrar till att den känns mest rätt, magasinets utformning, träkolv utan tumhål, utseende osv, men den är ju lite äldre.

Närmast liknande är väl Royale 300, men är lite osäker på magasinets utformning och funktion. Är det mycket bökigare att ladda det, än Cyclonens? Och det där med syntetisk kolv är väl inte riktigt min grej. Den är dock nyare, och modernare, men även där skulle jag behöva köpa regulatorn. Jag har inga planer på att utöva professionellt skytte, men det blir ganska mycket skjutande. Gör jag bort mig om jag köper Cyclonen? Den är ju rätt dyr för att vara gammal. Kan inte riktigt bestämma mig, så jag behöver lite tips och råd. =)
Tompten
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 06 jun 2016, 09:54
Ort: Gävle
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 6 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Zoraki HP-01, HW97KT

Föregående

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer