Min cyclone -Ett litet men störande glapp mellan stock o tub

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Min cyclone -Ett litet men störande glapp mellan stock o tub

Inläggav JNar 16 jun 2016, 21:58

Min cyclone har sedan den var ny haft ett pyttelitet glapp mellan tub o stock. Greppar man bössan runt stock o tub i framkant så sviktar detta glapp och jag fick nog o satte ett buntband runt stock o tub. Inte så snyggt, men funkis. Nyligen har jag trixat med min gamla savage 22lr och bland annat bäddat stocken. Det jag då lärde mig är att pipan på dessa vapen (22lr) bör flyta. Gäller detta även luftvapen och är det därför det är ett litet glapp, eller är glappet ett produktionsfel? Notera, cyclonen har enbart en stockskruv så man kan inte enkelt ändra vinkel mellan stock o tub.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Min cyclone -Ett litet men störande glapp mellan stock o

Inläggav Silwer 16 jun 2016, 22:26

Pipan ska vara friflytande ja, men själva luftuben behöver ju inte vara fri från stocken.

Det förekommer att folk bäddar även luftbössor.

Ditt problem är väl lätt att hindra med att sätta tejp mellan tub och stock tex eller på nåt snyggare sätt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Min cyclone -Ett litet men störande glapp mellan stock o

Inläggav JNar 17 jun 2016, 23:18

Jo, lite tejp löser det såklart, som utfyllnad mellan stock o tub. Skall testa det.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Min cyclone -Ett litet men störande glapp mellan stock o

Inläggav Leopold 17 jun 2016, 23:30

Jag har inte så mycket erfarenhet av pcp. Men litet har jag ju snappat upp via erfarenheterna med min AA ftp900.

Tror det är mycket viktigt att tuben ligger fritt och kan flexa, utan att ha kontakt med något som påverkar träffläget. Trycket går upp & ner i denna och det rör sig. Aldrig att jag skulle vilja fixera tuben vid stocken.

Sedan vad gäller friflytande pipa eller ej så är det mycket debatt om det också. FTP900 är konstruerad med en "halvt" friflytande pipa dvs den är stabiliserad en smula på halva piplängden med o-ringsupphängning. Hade jag sett några problem med det precisionsmässigt så hade jag ändrat detta men... inte sett någon anledning hittills.

Så om man tar detta exempel AA FTP900 så är tuben helt friflytande från stock/mekanik, pipan halvt friflytande. Funkar fint.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Min cyclone -Ett litet men störande glapp mellan stock o

Inläggav Silwer 17 jun 2016, 23:36

Iofs sant, men jag vet hur jobbigt det är när hela mekaniken går att vrida på för att stocken är aningen för urtagen.

Själv satte jag ett par eltejpbitar på tuben så det åtminstonde blev fast, men du har rätt i att om tuben ändrar läge flettar den om den är stum hela mekaniken.

Jag fixerade dock inget totalt stumt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster

  • Sponsorer