Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Smurfen 13 jan 2016, 12:33

Kapten Kamin skrev:
Smurfen skrev:Någon som vet om det finns möjligthet att provskjuta intressanta bössor, eller äre bara klämma o känna som gäller? :twisted:

Frågar du snällt, så får du nog panga lite också.. :cheeRs:


Då ska jag fråga superdupersnällt hehe... :thumbupp: Ska bli en trevlig upplevelse, första gången jag ska dit.
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Smurfen 24 jan 2016, 13:06

Åh fyfan gubbar o gummor... Då har man gjort en snabbvisit hos Tobbe. två timmar innan stängningsdags, GPS:en säger att restid är 1 timme o 50 minuter. Snittar 150 hela vägen ner, o kommer såjag har iaf en halvtimme o titta lite.

Får känna på både impact, Wildcat o bobcat. Valet blev ganska lätt faktiskt :Thumbupp:

Impact, kändes onödigt dyr. Ja, mer finesser och justeringsmöjligheter MEN markant dyrare, tyngre, ganska obekväm bössa, sen gillade jag inte railen på undersidan, för kort och bössan blev svår att justera från sittande med stöd, till stående skytte pga det. Även osäker på kolfiberflaskan, måste jag säga. Den kändes ostabil haha, men där är jag olärd så kan ha mycket fel... För övrigt så kändes impacten lite för.. benig så att säga, ne saknar stock och saknar gevärskänslan. Sen kanske det är det den är byggd för, att inte vara som ett gevär, men går inte hem hos mig. Så nej, den gick bort.

Så gick över till Wildcaten, huvudanledningen till att jag åkte ner, det var denna bössan som fångade mitt intresse när jag såg den. Lyfte upp bössan, och första tanken: Vilken liten bössa... Ja, bullpups ska vara små, men den kändes som den var gjord för barn eller iaf någon vuxen mindre än mig på strax över 190 cm lång. Mina händer greppade långt upp på tuben, och fick inget bra grepp för stående skytte, tyckte den var alldeles för tung på ovansidan, den ville gärna välta över i händerna. Omladdningsarmen, ja, den var grym. Kändes välbyggd, ja, men lite för liten och lite för "Jag vågar inte göra nåt med den här för något kommer gå sönder". Det var min känsla iaf. :thumbner:

Bobcat. Bobcat. Bobcat. Oh yes... Blev nykär, munnen dreglade och pulsen gick upp. Här sncakar vi bössa för lite större personer. Handen greppade underbart, stadigt och jäkligt gött att lägga upp den för stående skytte, kändes jäkligt go sittandes med. Tyst som bara den, avtryckaren -> Helt galet bra. Fartomställare, riktigt plus för mig som planerar att ta den på skyddsjakt i framtiden.
Jämfört med dom andra bössorna så är bobcaten tyngre, större och helt enkelt lite maffigare bössa. Omladdningsarmen sitter där bak, och nja inte det bästa men man vänjer sig tänker jag. Fin finish på bössan, välbalanserad och tycker den känns stabilare än wildcaten, ganska rejält mycket mer stabil faktiskt.


Så bobcat mk2 står på inköpslistan. Får se när man har råd, men nu blir det väl som vanligt när jag får "vill ha"begär, jag arbetar röven av mig tills jag får det haha...
Fy fan va jag längtar :smt021
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Bullpup 96 24 jan 2016, 13:12

Ha, gött. Säg inte att bobcaten är stabilare än wildcaten på airgunnation forumet bara för då blir du bannad :smt016

Trevligt inlägg :thumbupp:
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Smurfen 24 jan 2016, 13:14

Dom kan banna mig, sanningen är sanningen. :smt037 :smt016 Men som Tobbe sa haha, had ejag köpt Wildcaten utan att känt på någon av dom andra, hade jag blivit toppennöjd. Men nu när jag hade chansen att känna på alla tre, så blev valet lätt och annat än jag väntade mig :-)

Däremotm måste jag nog påstå att wildcaten är bättre för en person som kanske ska skyddsjaga, och som är lite mindre. Min sambo skulle passa bra med wildcaten tror jag, runt 1.60 lång, den är stadigare i hennes händer skulle jag tro, än mina :smt020
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Skogstomten 24 jan 2016, 15:20

Hade en Bobcat med rejäl kikare (1,2kg med fästen...) och benstöd. Tyckte den blev fööör tung och klumpig då. Utan kikare/benstöd helt OK! Men kan ju vara värt att tänka på. Suverän då den "stod" på något men för tung stt skjuta stående med tyckte jag. Dessutom blev tyngdpunkten alldeles för hög med min kombination med sikte.

Kände på Wildcaten också men den kändes lite "spinkig" och liiiten på något sätt.

Funderade på en AA TDR 410 då jag ändå ville ha en liten, smidig bössa. Men repetermekanismen och utseendet utan ljuddämpare tilltalade mig inte.

Slutade med en Verminator MKII. Ett tag hade jag både den korta och långa versionen. Sålde så småningom den långa och har den korta kvar. Skjuter 4,5 och licensfritt så då tycker jag den passar bäst. (Är också ca 0,5kg lättare än den långa)

Impacten har jag inte hållit i så ingen åsikt där.
Skogstomten
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 apr 2015, 23:07
Ort: Södertälje
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Pryltokig 25 jan 2016, 14:15

Jag köpte en Bobcat (MK1 utan reg.) via forumet här i våras och jag blev också stört-förälskad! Den korta, lite mulliga formen och soft-känslan på komposit-kolven, I love it.
Den är förvånansvärt tyst och förre ägaren hade monterat på en kort Picatinny-skena för Atlas-typ benstöd, så sittandes vid ett bord kommer den helt till sin rätt.
BC har fartomställare som alla vet, men den har du i praktiken ingen nytta av i strypt utförande, då stryphålet är mindre (flaskhalsen) jämfört de tre olika hålen i fartomställaren.
Min erfarenhet (Murphy) säger också att om något kan stå i fel läge, så gör det oftast det. Så för ett jaktvapen, där snabba situationer kan uppstå, bör man ha väldigt strikta rutiner
för att inte skadeskjuta pga avvikande POI. Nackdelen med BC är främst att det krävs ett högre kikarmontage då det är lite knöligt att få till en bra anläggning, åtminstone med
mina tjocka kinder... Den höga bygghöjden gör dessutom att de flesta gevärsfodral INTE passar.

I julklapp köpte jag även en Wildcat till mig själv, även om det inte alls var självklart med två Bullpup. Kommande #3 blir alltså med största sannolikhet en traditionell bössa. I
jämförelse med BC är WC den slanka skönheten. Den är avskalad, lättare, inga inställningsmöjligheter förutom att man kan skruva på hammarfjädern om man tar loss kolven.
I mitt fall, är detta dessutom den första bössa med regulator. På grund av årstiden har jag inte hunnit skjuta in mig på bössan ännu och jag har inte hunnit få samma emotionella
bindning, men jag är absolut nöjd även med detta köp. Tanken är att ha en lättare/smidigare bössa för stående skytte etc. så i mitt fall blir det inget benstöd eller annat krafs.
WC passar dessutom precis i ett av mina breda fodral vilket gör den extra mobil. Då WC-kolven är ett enklare utförande än BC, har jag som mål att så småningom tillverka min
egen kolv, eventuellt med bättre grepp framtill och en utifrån åtkomlig tuning-skruv till hammarfjädern.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Smurfen 25 jan 2016, 15:09

Pryltokig skrev:Jag köpte en Bobcat (MK1 utan reg.) via forumet här i våras och jag blev också stört-förälskad! Den korta, lite mulliga formen och soft-känslan på komposit-kolven, I love it.
Den är förvånansvärt tyst och förre ägaren hade monterat på en kort Picatinny-skena för Atlas-typ benstöd, så sittandes vid ett bord kommer den helt till sin rätt.
BC har fartomställare som alla vet, men den har du i praktiken ingen nytta av i strypt utförande, då stryphålet är mindre (flaskhalsen) jämfört de tre olika hålen i fartomställaren.
Min erfarenhet (Murphy) säger också att om något kan stå i fel läge, så gör det oftast det. Så för ett jaktvapen, där snabba situationer kan uppstå, bör man ha väldigt strikta rutiner
för att inte skadeskjuta pga avvikande POI. Nackdelen med BC är främst att det krävs ett högre kikarmontage då det är lite knöligt att få till en bra anläggning, åtminstone med
mina tjocka kinder... Den höga bygghöjden gör dessutom att de flesta gevärsfodral INTE passar.

I julklapp köpte jag även en Wildcat till mig själv, även om det inte alls var självklart med två Bullpup. Kommande #3 blir alltså med största sannolikhet en traditionell bössa. I
jämförelse med BC är WC den slanka skönheten. Den är avskalad, lättare, inga inställningsmöjligheter förutom att man kan skruva på hammarfjädern om man tar loss kolven.
I mitt fall, är detta dessutom den första bössa med regulator. På grund av årstiden har jag inte hunnit skjuta in mig på bössan ännu och jag har inte hunnit få samma emotionella
bindning, men jag är absolut nöjd även med detta köp. Tanken är att ha en lättare/smidigare bössa för stående skytte etc. så i mitt fall blir det inget benstöd eller annat krafs.
WC passar dessutom precis i ett av mina breda fodral vilket gör den extra mobil. Då WC-kolven är ett enklare utförande än BC, har jag som mål att så småningom tillverka min
egen kolv, eventuellt med bättre grepp framtill och en utifrån åtkomlig tuning-skruv till hammarfjädern.



Ja jag kan förstå din poäng med wildcaten, men jag kände mig extremt mycket mer stabil för stående skytte med bobcaten. Var dessutom rätt "anpassad" efter mig för FT ställning i stående skytte, min hand passade bra runt stocken, inte lika bra på wildcaten, för liten i stocken så han ville gärna vrida sig mer än jag gillar :thumbner:
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Silwer 26 jan 2016, 15:01

Tanken med de smidigare bullprutarna är jakt, att skena runt i snåren i kanske timmar, då vill man ha en kompakt och lätt bössa helt enkelt.

För bänkskytte betyder ju inte det nåt särskilt ,med låg vikt eller extremt kort längd.

Sen kan jag förstå att är man större kan man också lättare använda en större bössa i längden.

Regulator är imo viktigt men främst för lägre effekter och målskytte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Smurfen 26 jan 2016, 15:21

Jo i rent bänkskytte kan jag väl tycka det är lite obetydligt med bullpup eller vanlig, men känner mig stabilare med bullpup ändå, skjutet en del bänkskytte med både 30-06 o 22lr och allt däremellan, och får nog påstå att en bullpup känns bekvämare för skyttet....

Bobcaten saknar regulator va? Eller blandar jag ihop bössor o uttryck nu? Wildcaten har den väl redan inbyggd i blocket, som standard, men bobcat får man köpa till?
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Skogstomten 26 jan 2016, 15:24

Bobcat MKII har regulator (kom vintern 2015). MKI och dessutom finns det tidiga som ser ut som MKII men inte har någon regulator MK1,5 kanske man kunde kalla de.
Skogstomten
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 apr 2015, 23:07
Ort: Södertälje
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Silwer 26 jan 2016, 15:27

Bobcaten kostar ju mer, jag antar att de har aningen högre kvalitet på delarna, kan ha fel iofs.

Men priset kommer ju av nånting.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Smurfen 26 jan 2016, 16:23

Bobcaten baseras ju på royaleblocket, rätt välutvecklat o pålitligt block, medaqns wildacten är helt nytt block om jag inte minns fel? Wildcaten är väl billigare block i helt enkelt, om kvalitén är samma eller ej vågar jag inte svara på, men royale är ju fin skit iaf... :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Silwer 26 jan 2016, 17:44

Jo, Royalen är beprövad och uppdaterad med trycke mm idag så det är ett säkert kort, vi har ju hört en del illa om Wildcat med barnsjukdom
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Pryltokig 26 jan 2016, 18:06

Bobcat baseras mycket riktigt på Royale-blocket och den är lite tyngre, dubbla tryckmätare och dyrare magasin, men prisskillnaden mot Wildcat är ju inte jättestor och BC blir faktiskt något billigare om man avser ta upp dem i Licensutförande.

.177 & .22
BC 10.499:- + Japankit 415:- =10.914:- (ytterligare 225:- i cal .25 med tyngre hammarvikt, tot. 11.139:- )
WC 9.795:- + Japankit 1.350:- = 11.145:- (Japankit inkl. hammarvikt 1.490:- i cal .25, tot. 11.285:- )

Kalkylen ovan bygger på kit & priser från en ÅF i Vittsjö... och att man inte behöver byta/köpa regulator till BC.
Japankit till WC inkluderar ny regulator, därav prisskillnaden.

Jag tycker min BC är underbar men jag har absolut inte märkt av några läckage, tveksamheter eller barnsjukdomar på min WC.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Wildcat, Bobcat eller annan bullpup

Inläggav Smurfen 27 jan 2016, 16:35

Ne pratade med tobbe om det när jag var nere, han sa ungefär samma sak :-)

Eftersom tanken är att dra upp han i licensfart framöver, antingen skyddsjakt eller målskytte, får väl se, så kändes bobcaten bättre för syftet. samt att den känns bättre, wilcaten var helt enkelt lite för långt över gränsen gällande små gevär, fine att bullpups ska vara små men dom gick över gränsen enligt mig, lite för liten... Men jao, wildcaten är ingen dålig bössa heller för fanken.. man kanske skulle skita i italienresan till sommarn o köpa båda bössorna istället :?: :smt037 :smt037 :smt037
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Föregående

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer