Japan kit till Cyclone

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Japan kit till Cyclone

Inläggav JahKob 02 sep 2014, 11:22

Hittade ingen klockren guide för hur man installerar ett japan kit i en cyclone, men lyckades mha guider till andra modeller klura ut hur man skall göra. Inte jättesvårt visade det sig.
Det jag dock inte fattar är vad man ska göra med fartomställaren. Den är i dagsläget helt låst i vad jag tolkar som det svagaste läget. Jag undrar därför:

* Hur ska jag göra för att den ska fungera, så att jag på ett lätt sätt kan ändra styrkan i skotten?
* Den ser ut att ha tre lägen. Vilka är hastigheterna för dessa respektive lägen?
* Den är i dagsläget helt fast i vad jag antar är det svagaste läget. Med tanke på att jag i övrigt installerat japan kittet, skjuter den fortfarande i 10J?

Tacksam för svar.
JahKob
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 aug 2014, 12:15
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Japan kit till Cyclone

Inläggav Martin 02 sep 2014, 11:44

Det jag dock inte fattar är vad man ska göra med fartomställaren. Den är i dagsläget helt låst i vad jag tolkar som det svagaste läget.
Vad menar du med låst?!
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Japan kit till Cyclone

Inläggav JahKob 02 sep 2014, 11:55

Martin skrev:
Det jag dock inte fattar är vad man ska göra med fartomställaren. Den är i dagsläget helt låst i vad jag tolkar som det svagaste läget.
Vad menar du med låst?!


Jag menar att det inte går att ändra dess position.
En bild vid fartomställaren indikerar att man ska kunna flytta den till något av tre läget. Detta representeras av en bild som ser ut som en trappa med tre steg.
Fartomställaren är satt i läget som altså är det första av de tre "trappstegen" - altså det lägsta - och jag kan inte dra den bakåt så att den kommer i något av de andra.
JahKob
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 aug 2014, 12:15
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Följande användare vill tacka JahKob för detta inlägg
Lillejohn (09 maj 2020, 10:01)

Re: Japan kit till Cyclone

Inläggav ZaphodB 02 sep 2014, 11:58

JahKob skrev:Hittade ingen klockren guide för hur man installerar ett japan kit i en cyclone, men lyckades mha guider till andra modeller klura ut hur man skall göra. Inte jättesvårt visade det sig.
Det jag dock inte fattar är vad man ska göra med fartomställaren. Den är i dagsläget helt låst i vad jag tolkar som det svagaste läget. Jag undrar därför:

* Hur ska jag göra för att den ska fungera, så att jag på ett lätt sätt kan ändra styrkan i skotten?
* Den ser ut att ha tre lägen. Vilka är hastigheterna för dessa respektive lägen?
* Den är i dagsläget helt fast i vad jag antar är det svagaste läget. Med tanke på att jag i övrigt installerat japan kittet, skjuter den fortfarande i 10J?

Tacksam för svar.


Kan du på något vis ha lyckats få kulan/fjädern som ska se till att hastighetsreglaget has klicklägen fel då du monterade ihop de två blockhalvorna?

Kanske klämt kulan i ett läge den inte borde vara i?

Det skulle kunna orsaka ett problem av detta slag.

Då en Cyclone-block baserad FX är fullfart ska det största hålet ligga över transferporten då reglaget är längst åt höger (mot stocken, lägsta effekten är reglaget pekande mot pipänden).

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Japan kit till Cyclone

Inläggav JahKob 02 sep 2014, 12:05

ZaphodB skrev:
JahKob skrev:Hittade ingen klockren guide för hur man installerar ett japan kit i en cyclone, men lyckades mha guider till andra modeller klura ut hur man skall göra. Inte jättesvårt visade det sig.
Det jag dock inte fattar är vad man ska göra med fartomställaren. Den är i dagsläget helt låst i vad jag tolkar som det svagaste läget. Jag undrar därför:

* Hur ska jag göra för att den ska fungera, så att jag på ett lätt sätt kan ändra styrkan i skotten?
* Den ser ut att ha tre lägen. Vilka är hastigheterna för dessa respektive lägen?
* Den är i dagsläget helt fast i vad jag antar är det svagaste läget. Med tanke på att jag i övrigt installerat japan kittet, skjuter den fortfarande i 10J?

Tacksam för svar.


Kan du på något vis ha lyckats få kulan/fjädern som ska se till att hastighetsreglaget has klicklägen fel då du monterade ihop de två blockhalvorna?

Kanske klämt kulan i ett läge den inte borde vara i?

Det skulle kunna orsaka ett problem av detta slag.

Då en Cyclone-block baserad FX är fullfart ska det största hålet ligga över transferporten då reglaget är längst åt höger (mot stocken, lägsta effekten är reglaget pekande mot pipänden).

Mvh, ZaphodB



Jag har aldrig tagit isär blocket öht. Fartomställaren var fast i detta läge redan vid leverans (för ett drygt år sedan). Trodde helt enkelt att det skulle vara så och att man var tvungen åtgärda det när man satta in japan kittet, men så är det altså inte menar du?
JahKob
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 aug 2014, 12:15
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Japan kit till Cyclone

Inläggav ZaphodB 02 sep 2014, 12:12

JahKob skrev:
ZaphodB skrev:
JahKob skrev:Hittade ingen klockren guide för hur man installerar ett japan kit i en cyclone, men lyckades mha guider till andra modeller klura ut hur man skall göra. Inte jättesvårt visade det sig.
Det jag dock inte fattar är vad man ska göra med fartomställaren. Den är i dagsläget helt låst i vad jag tolkar som det svagaste läget. Jag undrar därför:

* Hur ska jag göra för att den ska fungera, så att jag på ett lätt sätt kan ändra styrkan i skotten?
* Den ser ut att ha tre lägen. Vilka är hastigheterna för dessa respektive lägen?
* Den är i dagsläget helt fast i vad jag antar är det svagaste läget. Med tanke på att jag i övrigt installerat japan kittet, skjuter den fortfarande i 10J?

Tacksam för svar.


Kan du på något vis ha lyckats få kulan/fjädern som ska se till att hastighetsreglaget has klicklägen fel då du monterade ihop de två blockhalvorna?

Kanske klämt kulan i ett läge den inte borde vara i?

Det skulle kunna orsaka ett problem av detta slag.

Då en Cyclone-block baserad FX är fullfart ska det största hålet ligga över transferporten då reglaget är längst åt höger (mot stocken, lägsta effekten är reglaget pekande mot pipänden).

Mvh, ZaphodB



Jag har aldrig tagit isär blocket öht. Fartomställaren var fast i detta läge redan vid leverans (för ett drygt år sedan). Trodde helt enkelt att det skulle vara så och att man var tvungen åtgärda det när man satta in japan kittet, men så är det altså inte menar du?


Då det är fartreglaget som avgör hur stor mängd luft som kommer igenom transferporten så kommer du aldrig få fullpower om du inte kan rubba detta, och det är möjligt att bössan kanske är strypt på något annat sätt än vad som var brukligt förr så att reglaget inte går att ändra, tidigare så fanns det möjlighet att ändra hastighet även på 10J vapnen, då givetvis till lägre hastighet och maxläget var det som gav 10J.

Men det jag skulle gissa på om inte reglaget går att rubba är att man bytt ut kulan och fjädern mot en stålpinne eller om det rör sig om en begagnad bössa att någon klantat sig då de monterat ihop blocket efter att ha meckat med bössan.

Har själv en Cyclone så jag är väl bekant med hur de ser ut på insidan....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Japan kit till Cyclone

Inläggav JahKob 02 sep 2014, 12:26

Bösan har ingen tidigare ägare. Jag köpte den av Hurricane och snackade med försäljaren (minns inte namn, men en skön, frispråkig kille med skånsk dialekt) och bad honom även leverera ett japan kit som ksulle passa till bössan. Det skulle han göra (och gjorde). Han verkade ha full koll på grejorna, så om det av någon anledning inte skulle gå att nyttja detta Japan kit, så tror jag han skjule ha sagt det.

Såg en guide till ett annat FX Airguns-gevär (minns ej modell) här på forumet där det - om jag förstod rätt - i japan kitten ingick delar som skulle monteras i fartomställaren, men några sådana följde inte med här.

Tack för snabba svar. Uppskattar verkligen att ni tar er tid.
JahKob
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 aug 2014, 12:15
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Japan kit till Cyclone

Inläggav ZaphodB 02 sep 2014, 12:58

JahKob skrev:Bösan har ingen tidigare ägare. Jag köpte den av Hurricane och snackade med försäljaren (minns inte namn, men en skön, frispråkig kille med skånsk dialekt) och bad honom även leverera ett japan kit som ksulle passa till bössan. Det skulle han göra (och gjorde). Han verkade ha full koll på grejorna, så om det av någon anledning inte skulle gå att nyttja detta Japan kit, så tror jag han skjule ha sagt det.

Såg en guide till ett annat FX Airguns-gevär (minns ej modell) här på forumet där det - om jag förstod rätt - i japan kitten ingick delar som skulle monteras i fartomställaren, men några sådana följde inte med här.

Tack för snabba svar. Uppskattar verkligen att ni tar er tid.


Måste vara Tobbe du snackat med, en av de trevligaste handlare jag känner till.....

Men för att få full effekt på en Cyclone måste du även ändra inuti blocket, fartomställaren måste vändas uppochner annars så får du aldrig möjlighet att få det största hålet över transferposten då du valt högsta hastighetsläget.

Jag rekommenderar att du köper verktygen Hurricane säljer om du tänker skruva med bössan då samtliga bultar är loctitade och verktyg av dålig kvalitet kommer leda till att du skadar bultarna/skruvarna, det är två insex och två torx som måste lossas, men innan du gör något annat så är det två saker du måste vara veta:

1. Lossa luft-tuben innan du börjar skruva isär blocket för säkerhets skull. 220 bar är inte hälsosamt....
2. Om du inte har licens så begår du vapenbrott. Vill inte vara moraltant men vill ha ryggen fri......

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Japan kit till Cyclone

Inläggav Beangan 02 sep 2014, 13:05

Finns bara 1 som du kan prata med på Hurricane, och det är Tobbe.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Japan kit till Cyclone

Inläggav Beangan 02 sep 2014, 13:23

Det gör han inte, sålänge man inte inte har licens i näven.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Japan kit till Cyclone

Inläggav ZaphodB 03 sep 2014, 05:11

Beangan skrev:Det gör han inte, sålänge man inte inte har licens i näven.


Om man har licens brukar man väl dessutom beställa bössan i fullpower utförande från början så FX får installera prylarna, eller är jag ute och cyklar med mina tankegångar?

Hursomhelst så har du rätt, varken Tobbe eller någon annan handlare kommer att installera trimdelar utan giltig vapenlicens, och få på forumet kommer ens att ge en komplett beskrivning av hur man monterar delarna, för vi vill inte att vår hobby ska riskera att få sämre rykte om någon skulle göra något dumt.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Japan kit till Cyclone

Inläggav börne 03 sep 2014, 06:11

ZaphodB skrev:eller är jag ute och cyklar med mina tankegångar?

Man kan ju köpa en bössa i licensfritt utförande för att sedan välja att söka licens. Då hjälper ju Tobbe till om man vill.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Japan kit till Cyclone

Inläggav ZaphodB 03 sep 2014, 06:31

börne skrev:
ZaphodB skrev:eller är jag ute och cyklar med mina tankegångar?

Man kan ju köpa en bössa i licensfritt utförande för att sedan välja att söka licens. Då hjälper ju Tobbe till om man vill.


Jo, självklart - Men det var väl inte det tråden handlade om, det skriver han ju själv på hemsidan.

Att om man handlat hos honom och skaffar licens så hjälper han till med modifieringarna, jag syftade bara på att om man från början ordnar licensen så är det väl troligt att man ber Tobbe eller vilken handlare man ny väljer att beställa en färdig fullpower bössa från FX, eller?

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Japan kit till Cyclone

Inläggav JNar 13 feb 2015, 22:05

För den som är intresserad av en steg för steg beskrivning av cyclone demontering är följande länk trevlig
För att följa länken så måste du registera dig.


fxoc är ett mycket informativt forum för fx ägare
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer