Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav jokomoko 03 aug 2010, 09:13

Hej,

Helt ny på detta Forum. Jag hittade hit, när jag googlade efter information om Luftgevär.
I min ungdom (30 år sedan :oops: ) blev det en del skjutande med en Diana 4.5mm. Nu har det gamla intresset väckts igen, i första hand bara för pricksskytte på sommarstället, men jag funderar även på att ta jaktlicens i framgent.
Nu finns det så många nya begrepp för mig. PCP tycks vara det man ska ha, har jag läst...

Vad jag förstår, så ska Hatsan vara ett prisvärt PCP alternativ. Jag har nu inte läst alla inlägg här, så mina frågor kanske är överflödiga. Men, jag skulle vara tacksam om någon kunde reda ut vilka AT-44 varianter som finns, och om det är någon variant som anses bättre eller sämre?

Om man nu ska Kikarsikte, Pump etc, så är det ändå fråga om ganska mycket pengar vi talar om, så jag tittar även på begagnatmarknaden. Då uppkommer frågan om de tidigaste AT-44 varanterna skulle vara sämre än dom nya t.ex ?

Det talas om "dragna pipor, Långa pipor, Olika typer av kolvar, olika material, olika aliber, olika många kulor i magazinen etc etc - men är det någon större skillnad i träffsäkerheten ? Alla heter ju AT-44 !

Jag är medveten om att mina frågor är så generella att det kanske inte går att svara på bra sätt, men jag är väldigt nyfiken på att höra synpunker om för/nackdelar för de olika varianterna. Jag är kluven om jag ska jaga begagnat eller satsa på nytt.

Tack på förhand :)

jokomoko
jokomoko
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 aug 2010, 13:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav eddie 03 aug 2010, 09:51

Hej
Ja PCP är ju att man har luft i en behållare så man slipper bryta geväret mellan varje skott och tack vare att det är utan fjäder så är det mjukare i avfyrings ögonblicket och man prickar lättare målet.
Ja det stämmer att Hatsan är ett prisvärt PCP alternativ.
Ja det fins mycket bra att läsa om AT44 på forumet, bla http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=102&t=1157
Bättre eller sämre.. dom första var lite sämre pipa på men nu är dom bra dom flesta och den nya AT44S LW med extra lång pipa och mer luft i tuben i cal.25 verkar vara alldeles utmärkt,
Ja det blir ju en del pengar med kikare och pump men dom knappa 6000 det kostar är värt varje krona, jag lovar!

Modellen heter AT44 och fins i 4,5mm 5,5mm och 6,35mm och den fins med tumhålstock i composit svart eller camo, sport stock i composit och valnöt, med Hatsan pipa eller Lotar walther pipa för några hundra extra om man vill ha det, alla modellerna fins som en skotts men även med magasin för en ca 700kr extra
Så fins det en modell som man laddar om med en pump rörelse som ett pumphagelgevär om man tycker att det är roligare än att ladda om med traditionell ladd-arm på höger sida
Hoppas detta ska bringa ljus i ditt funderande :)



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

eddie
 

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav jokomoko 03 aug 2010, 13:23

Tack för det eddie :)

Jag fick just en katalog i min hand, och har nu bättre kläm på de olika beteckningarna "W", TH, PA, "S" etc.. (tror jag)

Till eddie och alla andra:

Om man nu har bestämt sig för en LW (vilket jag iofs inte gjort riktigt än), vad är det som talar för eller mot dessa versioner:

(1) Magasin eller enskottsmodell ?
(2) Cal.22 eller Cal.25 ?

jokomoko
Senast redigerad av jokomoko 03 aug 2010, 13:23, redigerad totalt 1 gång.
jokomoko
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 aug 2010, 13:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav zeke-cool 03 aug 2010, 13:31

Hatsan AT-44 i cal.25 med LW-pipa lär vara en riktig höjdare :!:
Användarvisningsbild
zeke-cool
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2007, 05:23
Ort: Hemma
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 24 gånger i 23 inlägg

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav eddie 03 aug 2010, 14:01

Ja den duger nog åt de flesta.... :) för att citera Tomaz från Hatsan AT44 tråden....

Tomaz skrev:5skott med ett c-c på 3,4mm... Nytt personligt rekord för mig på 50m, oavsett bössa. :-)
När jag placerar en JSB King över kulhålet ser det ut så här
Bild
Bild
eddie
 

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav jokomoko 03 aug 2010, 14:29

eddie skrev:Ja den duger nog åt de flesta.... :) för att citera Tomaz från Hatsan AT44 tråden....

Tomaz skrev:5skott med ett c-c på 3,4mm... Nytt personligt rekord för mig på 50m, oavsett bössa. :-)
När jag placerar en JSB King över kulhålet ser det ut så här
Bild
Bild



De' måst' ba' vara turskott och räknas inte ... :-)

jokomoko
jokomoko
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 aug 2010, 13:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav eddie 03 aug 2010, 14:40

jokomoko skrev:
eddie skrev:Ja den duger nog åt de flesta.... :) för att citera Tomaz från Hatsan AT44 tråden....

Tomaz skrev:5skott med ett c-c på 3,4mm... Nytt personligt rekord för mig på 50m, oavsett bössa. :-)
När jag placerar en JSB King över kulhålet ser det ut så här
Bild
Bild



De' måst' ba' vara turskott och räknas inte ... :-)

jokomoko


Hehe nä Tomaz skjuter inte med tur ;) bara på säkerhet, kolla Hatsan AT44 tråden så ser du vilken mästerskytt han är, eller som han själv sa
Med stöd är det är bara att sikta och trycka av! Inget konstigt alls ;)
eddie
 

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav mathewsbow 03 aug 2010, 14:55

eddie skrev:Med stöd är det är bara att sikta och trycka av! Inget konstigt alls ;)


Ligger mycket träning bakom "bara att sikta och trycka av", mjukt, lugnt och fint ska det vara men enkelt är det inte.
jag avundas de som vekligen har nött in det, jag är själv fortfarande en wannabe trots många tusentals skott.
mathewsbow
 
Inlägg: 507
Blev medlem: 09 jul 2009, 21:21
Ort: Båstad så klart!
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav jokomoko 03 aug 2010, 15:19

:) åter till mina frågor...

(1) Magasin eller enskottsmodell ?
(2) Cal.22 eller Cal.25 ?


Är det t. ex inte väldigt pillrigt att få in kulorna på enskottsmodellen ? På bild ser det lite trångt ut


jokomoko
jokomoko
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 aug 2010, 13:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav eddie 03 aug 2010, 15:31

jokomoko skrev::) åter till mina frågor...

(1) Magasin eller enskottsmodell ?
(2) Cal.22 eller Cal.25 ?


Är det t. ex inte väldigt pillrigt att få in kulorna på enskottsmodellen ? På bild ser det lite trångt ut


jokomoko


ska man skjuta mycket och vill slippa plocka med diaboler under skjutningen så är magasin att föredra.
Det är helt ok att ladda enpetaren, jag har skjutit ca5000 skott med min så det går bra :) Jag skjuter max 25skott vid varje tillfälle.
.22 funkar bra upp till 40m i 10j men .25 har lite kortare räckvidd tack vare sin tyngd så 30m men det är ganska långt
ändå om man vill ha snygga träffbilder.
eddie
 

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav mathewsbow 03 aug 2010, 15:38

Inte för att jag har en PCP (ännu), men sedan jag köpte en bössa med cal 22, så känns cal 4,5mm som smått och pilligt i jämförelse.
När jag själv skaffar en PCP så kommer det sannolikt att bli en med magasin om det blir en cal 4,5mm, men jag skulle kanske överväga en enskottare i grövre calibrar.
mathewsbow
 
Inlägg: 507
Blev medlem: 09 jul 2009, 21:21
Ort: Båstad så klart!
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav jokomoko 04 aug 2010, 09:44

Tack eddie & mathewsbow,

Ja, de´va int lätt att välja mellan modellerna..! 8)

Nu har jag dessutom blivit osäker om jag verkligen ska ha en cal.25. Är det så, att om man väljer cal.22 så blir skillnaden på precision mellan Hatsans egen pipa och LW pipan försumbar? När jag läser trådarna här verkar det som att lyftet med LW-pipa gäller främst för cal.25, men jag kanske har misstolkat ? En fördel med cal.22 är ju onekligen att man slipper fylla luftcylindern så ofta.

En annan sak, jag har inte licens än, man ska skaffa framgent. Dvs till en början blir det alltså skjutning med 10J och då antar jag att cal.22 är bättre på avstånd längre än 20m?

Detta leder till några licensrelaterade frågor , som jag inte har klart för mig:
(1)
Om jag framöver skaffar licens och vill uppgradera till ett licensgevär, måste uppgraderingen då göras av återförsäljaren? I så fall, vad kostar det ungefär ?
(2)
Att ett licensbefriat gevär har begränsat anslagsenergi på 10J vet jag, men vad är begränsning på ett licensgevär? Vad är anslagsenergin som standard på AT44 på licensversionen ?
(3)
Rent mekaniskt/specifikationsmässigt, vad skiljer standard licensbefriat/licens-versionerna? Är det bara s.k "ventilpinnen" som sitter på luftcylindern?

Har ytterligare en fråga (så många frågor :oops: ). Efter ha läst trådarna här har jag beslutat (om nu AT44-köp blir av) att i så fall skaffa Dykartub istället för FXPump.
Om jag nu har 10L 300bar tub, hur många fyllningar räcker det då för att ladda luftcylindern för 10J versionen cal.22 respektive cal.25 ? (på ett ungefär bara)

jokomoko
Senast redigerad av jokomoko 05 aug 2010, 05:44, redigerad totalt 1 gång.
jokomoko
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 aug 2010, 13:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav öberg 04 aug 2010, 09:51

1. Nej det kan du göra själv.
2. Nej det finns ingen igentlig övre gräns.
3. Nej , men det beror på hur mycket power du vill ha ut hur set upen ser ut.
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav eddie 04 aug 2010, 22:39

jokomoko skrev:Om jag nu har 10L 300bar tub, hur många fyllningar räcker det då för att ladda luftcylindern för 10J versionen cal.22 respektive cal.25 ? (på ett ungefär bara)
jokomoko


ca 50 fyllningar med 10L med den vanliga 180cc luftcylindern och ca 40 med den nya Long som är 230cc
för du tömmer inte luftcylindern eller dykarflaskan helt och för att översätta det i antal skott i .22 i 10j
blir det ca 5000 bra skott och 2000 i licens utförande beroende på hur set upen ser ut som Öberg skrev
eddie
 

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav GRiDLoK 05 aug 2010, 00:35

Jag kör ett par 12or 200, och någon 10 300. Efter att ha läst lite om pumpar, så såg jag inte det som något alternativ... ;) Eftersom jag är dykinstruktör, så har jag gratis luft! Men bara tanken på att slippa pumpa upp bössan.

Jag är ny (gammal) på luftvapen, höll på lite i mina tonår för ca 30 år sedan. Jag har precis införskaffat mig min .22 AT44-10 TH, och är kanonnöjd med den.

/Lasse
FX Streamline tactical .177
FX Typhoon Custom .25
Hatsan: AT44 LW Long .22, 125 .25, 95 .22
Beeman C1 .22 Pre-92
Custom made .35 Bullpup
Dianor, BSA...
Användarvisningsbild
GRiDLoK
 
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 jul 2010, 22:44
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 39 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: ingen förtillfället
Luftvapen favorit: Beeman C1, liten och rapp!

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav jokomoko 05 aug 2010, 06:39

Tack för svaren Öberg, Eddie & Lasse

Det tycks som vi är liknande "stadie" Lasse :-) Kul att du är nöjd med AT44:an
Jo, det blir nog en begagnad Dykartub om jag köper AT44. Verkar jobbigt det där med pump, om man nu inte vill kombinera skyttet med styrketräning 8)
- Så du ångrar inte att du köpte en variant med magasin förstår jag ?

Yterligare frågor till alla här bättre vetande. Har alla de nya AT44:orna s.k "dragna pipor". Kan det vara ett skäl att köpa nytt, och inte begagnat ?
Och så till en tidigare fråga, om valet ligger mellan Hatsan-pipa och LW, är skillnaden i precision då mindre markant på .22 jämfört med .25?
Vad jag förstår på tillgängliga versioner, så finns det inte LW .22 med magasin - stämmer det?

jokomoko
jokomoko
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 aug 2010, 13:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav jokomoko 09 aug 2010, 12:52

Ingen som möjligvis har några svar på detta :)

(1). Har alla de nya AT44:orna s.k "dragna pipor". - Kan det vara ett skäl att köpa nytt, och inte begagnat ?
(2) Om valet ligger mellan Hatsan-pipa och LW, är skillnaden i precision då mindre markant på .22 jämfört med .25?
(3) Vad jag förstår på tillgängliga versioner, så finns det inte LW .22 med magasin - stämmer det?

Tack på förhand
jokomoko
jokomoko
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 aug 2010, 13:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav eddie 10 aug 2010, 09:07

jokomoko skrev:(1). Har alla de nya AT44:orna s.k "dragna pipor". - Kan det vara ett skäl att köpa nytt, och inte begagnat ?
(2) Om valet ligger mellan Hatsan-pipa och LW, är skillnaden i precision då mindre markant på .22 jämfört med .25?
(3) Vad jag förstår på tillgängliga versioner, så finns det inte LW .22 med magasin - stämmer det?

Tack på förhand
jokomoko


(1) Min org Hatsan pipa fr 2008 är dragen och den har klockren precision så det tror jag
(2) i Tomaz test är LW Long bättre i .25 har jag inte sett någon test av LW std .25 .22 första Hatsan .25 var väldig kul-känslig känslig
(3) Stämmer bra, men det går att specialbeställa men det blir omotiverat dyrt
eddie
 

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav jokomoko 10 aug 2010, 13:55

Eddie,

Jag är så rådvill vilken Hatsan att välja både vad gäller kaliber och pipversion. Läste just om din skjutning (80m) i tråden "någon som känner till hatsan at 44 s"... Man kan då fråga sig, vad en glad amatör som jag, har att vinna på LW version, när standardpipan tycks ha så pass bra egenprecision. Men du kanske har haft ovanligt tur med din pipa ...?
Innan ev. beställning, kan man få någon sorts garanti att man får levererat ett exemplar med s.k "dragen pipa", ifall det mot förmodan skulle cirkulera olika "originalpipversioner" i handeln... ?

jokomoko
jokomoko
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 aug 2010, 13:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav Jazz 10 aug 2010, 14:15

Gör som så. ställ frågan vilken precision geväret har till säljaren. Den precisionen får han sedan står för. Så fungerar inte det som sagt så är det bara att reklamera. Verkar som man ska ha lite tur för tillfället vilket vapen du än köper. Om det är ett vapen på 5 tusen eller 10 verkar spela liten roll.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav eddie 10 aug 2010, 14:22

jokomoko skrev:Eddie,
Jag är så rådvill vilken Hatsan att välja både vad gäller kaliber och pipversion. Läste just om din skjutning (80m) i tråden "någon som känner till hatsan at 44 s"... Man kan då fråga sig, vad en glad amatör som jag, har att vinna på LW version, när standardpipan tycks ha så pass bra egenprecision. Men du kanske har haft ovanligt tur med din pipa ...? Innan ev. beställning, kan man få någon sorts garanti att man får levererat ett exemplar med s.k "dragen pipa", ifall det mot förmodan skulle cirkulera olika "originalpipversioner" i handeln... ?
jokomoko


Jag trivs väldigt bra med min 22'a och håller jag mig till JSB och Fx ammo så missar jag väldigt sällan! Det går hyfsat med annan ammo med om det är vindstilla men man får justera om kikaren mellan fabrikaten.
Men skulle jag köpa en .25 då valde jag LW Long för att få mer luft iom den längre tuben men åxå för pipans skull.
Om du väljer org hatsan pipa och det visar sig att den inte är bra, då byter vi ut den :smt020
eddie
 

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav mathewsbow 10 aug 2010, 16:06

Att få fram en bössas verkliga precision är få förunnat att verkligen klara av, på detta forum har Tomaz nog presterat vad bössan klarar av, verkligen strongt gjort, men den bössan i händerna på någon annan blir det kanske inte lika bra.
Jag skulle tro att de flesta PCP-bössor presterar bättre än vad många skyttar kommer att kunna uppnå, 10000-tals skott´s träning (och idéala skjutförhållanden) ligger ofta bakom de riktigt fina serierna.
mathewsbow
 
Inlägg: 507
Blev medlem: 09 jul 2009, 21:21
Ort: Båstad så klart!
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav eddie 10 aug 2010, 17:03

jokomoko skrev: kan man få någon sorts garanti att man får levererat ett exemplar med s.k "dragen pipa", ifall det mot förmodan skulle cirkulera olika "originalpipversioner" i handeln... ?
jokomoko


Tjenixen! Vi kan helt enkelt göra så att när du har bestämt dig så justerar och skjuter jag in den i 10J på ett lämpligt avstånd tex 20-30m om du ska ha kikare dvs så är det bara att packa upp och börja skjuta direkt :)
Mvh Eddie
eddie
 

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav jokomoko 11 aug 2010, 09:00

Toppen :-)

Möjlighet att testa geväret innan leverans låter fantastiskt :smt020

Antar att det också då går att få bekräftat innan leverans om pipan är dragen.. eller?
Inte för att jag vet exakt vad "dragen Pipa" egentligen innebär, annat än att det skulle vara en bättre tillverkningsmetod?? Läste om detta på Forumet i nå't av trådarna, men kunde inte hitta det just nu...

Går det att skapa klarhet om de olika pipversionerna.
T.ex kan jag förstå att följande föreligger?

(AA) Standard Hatsanpipa: Finns i två versioner:
(1) Dragen
(2) Icke dragen

(BB) LW Pipa Finns i två versioner:
(1) Polygonisk
(2) "Icke Polygonisk"
Eller är det så att alla LW-pipor är Polygoniska?, eller är Polygonisk pipa något som måste specialbeställas eller?... lite förvirrad...

Om nu (AA) St. Hatsanpipan finns i två versioner, är det efter något ungefärligt tillverkningsdatum som dom började bli "dragna" eller ?

(Vet inte om det spelar någon jättestor roll vilken pipversion, men jag är nyfiken....)


jokomoko
jokomoko
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 aug 2010, 13:41
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hur många AT-44 versioner finns det egentligen ?

Inläggav eddie 11 aug 2010, 10:10

Jag har nu kolla upp det och både Lothar Walther och Hatsans egna pipor är dragna, chokade och har vanlig räffling.
Octagonal och Polygonal menas att den har ett åtta eller sk månghörnigt lopp som till höger i bild och vanlig räffling till vänster
Alla AT44 jag har testat har gått bra men det finns ju måndags ex bland alla fabrikat, det kommer vi nog aldrig i från
så länge som man blandar in människor i produktionen ;)


För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av eddie 11 aug 2010, 12:58, redigerad totalt 1 gång.
eddie
 

Nästa

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer