Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomenderas

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomenderas

Inläggav Amanite 27 maj 2022, 23:56

Tjena gott folk!

Jag är ute efter ett gevär med lagom bra tryck som inte ska vara alltför otympligt och gärna ha en hyfsat låg ljudnivå.
Som rubriken antyder så går jag i köptankar och står i kvalet mellan två modeller, nämligen Hatsan Sniper 85 eller Hatsan Sniper 135 QE.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Oavsett val så tänker jag mig kaliber 5,5 mm och med full farts gaspistong och inte fjädervarianterna.
Om jag förstår det rätt så har 85:an något mindre cylinder och är därmed inte lika kraftigt som 135:an. Det är ju också några cm kortare (113,5 cm mot 135:ans 118,2 cm) och väger 850 gram mindre trots att kikarsikte ingår vilket jag verkligen föredrar då geväret bör vara lätt att transportera. 135:an verkar dock ha "Quiet Energy fully shrouded barrel and Integrated SoundModerator" så den lär ju vara relativt tyst för sin storlek.

Nu undrar jag ifall det finns någon här som har erfarenhet av båda varianterna och som hade kunnat dra lite pros and cons kring de båda? Hur är ljudnivån om man skulle jämföra?
Kikarsikte (som säkert är sådär) ingår ju vid köp av 85:an men får annars köpas till om man ska ha 135:an. Vad kan rekommenderas kring just sikte?
Brytpipan på 135:an har jag läst skulle vara rätt tung men har inte läst något om detta gällande 85:an. Är det någon uppenbar fördel gällande precision med den lite mindre cylindern i 85:an? Vissa säger ju att Hatsans kraftigare modeller har tillverkats på bekostnad av precisionen?
Som sagt, ge mig gärna er input kring de båda gevären :)

Tack på förhand!
Amanite
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 maj 2022, 23:20
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav Leopold 28 maj 2022, 00:42

Vore bra om du kunde utveckla din kravspecifikation.

Är det licensfritt du söker? Varför 5.5 mm, någon särskild anledning till det?

Grejen är att 5,5 mm ger väldigt låga projektilhastigheter och tråkig kulbana i licensfria 10 J. Betydligt rappare i 4,5 mm - cal .177.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav bazookaboy 28 maj 2022, 07:14

Jag har en 135 qe och har haft en 85 sniper. Det är inget skit att ha. Båda bössorna skjuter som en slumpgenerator.
bazookaboy
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:44
Ort: helsingborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav Amanite 28 maj 2022, 11:04

Leopold skrev:Vore bra om du kunde utveckla din kravspecifikation.

Är det licensfritt du söker? Varför 5.5 mm, någon särskild anledning till det?

Grejen är att 5,5 mm ger väldigt låga projektilhastigheter och tråkig kulbana i licensfria 10 J. Betydligt rappare i 4,5 mm - cal .177.


Tack för svar.
Geväret kommer köpas i licensfritt utförande men tanken är som sagt att pumpa upp det till fullfart men det beror såklart på om det skulle ske några större försluter i precision? Det kanske rentav är så att precisionen blir bättre i fullfart?
Jag tänker mig att 5,5 mm vore en lagom avvägning mellan lättare 4,5 mm och tyngre och långsammare 6,35 mm.
Hur skulle du säga att kulbanan beter sig i fullfart men de båda alternativen?

bazookaboy skrev:Jag har en 135 qe och har haft en 85 sniper. Det är inget skit att ha. Båda bössorna skjuter som en slumpgenerator.


Hur skulle du jämföra ljudnivån i de båda? Kör du med fjäder eller pistong, fullfart?
Amanite
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 maj 2022, 23:20
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav bazookaboy 28 maj 2022, 11:17

I 10j är dom extremt trötta. Och i fullfart rekommenderas tandskydd och hörselkåpor.
bazookaboy
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:44
Ort: helsingborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav börne 28 maj 2022, 14:35

bazookaboy skrev:Och i fullfart rekommenderas tandskydd och hörselkåpor.

Samt vapenlicens.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav Amanite 28 maj 2022, 16:01

bazookaboy skrev:I 10j är dom extremt trötta. Och i fullfart rekommenderas tandskydd och hörselkåpor.


Skulle du säga att ljudnivån i de båda är ungefär samma vid fullfart?
Amanite
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 maj 2022, 23:20
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav Megaklant 28 maj 2022, 16:25

Det är bättre att köpa ett annat gevär tex HW 50 s för ungefär samma peng.
Licensfjäder går att köpa för 269 kr och med den så ger geväret 16 - 17 joule vilket i mitt tycke är den perfekta kraften i ett fjädergevär.
Dessutom så kommer det att kännas skönare att skjuta med och du kommer att träffa vad du skjuter på och det är mycket viktigare än rå kraft.

En bra fjäder är minst lika bra som en gaspistong och ofta bättre ( om man inte vill ha geväret uppspänt hela tiden ).

QE pipa är helt bortkastat på ett fjädergevär, ljudet kommer från kompressions kammaren och inte pipan.
Med en sleeve och en bra fjäderguide så kan man få geväret rätt tyst men inte lika tyst som ett pcp gevär.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav bazookaboy 29 maj 2022, 12:15

Amanite skrev:
bazookaboy skrev:I 10j är dom extremt trötta. Och i fullfart rekommenderas tandskydd och hörselkåpor.


Skulle du säga att ljudnivån i de båda är ungefär samma vid fullfart?


135an låter lite mer, men ger mycket mer effekt. Min model 85 hade rakblads vassa kanter fram på cylindern. Det är dyrt skit. Jag håller med dom andra här köp en hw istället.
bazookaboy
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:44
Ort: helsingborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav underljudsförbud 29 maj 2022, 19:51

hatsan fjädervapen är inte ett bra alternativ att utöva skytte med , ska du köpa ett fjädervapen så finns andra fabrikat som inte dödar skytteintresset

man ska ju träffa det man siktar på helst :wink: är min rek i detta
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav vettedax 29 maj 2022, 19:57

Nått fel måste det va med dem eftersom hela blocket är fullt av hatsanbössor
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav underljudsförbud 29 maj 2022, 20:03

vettedax skrev:Nått fel måste det va med dem eftersom hela blocket är fullt av hatsanbössor


haha :-) lättare att nämna vad som är rätt med de ? om man nu måste

billigt skräp enbart för allmänheten som inte vet annat än cal 4,5 eller 5,5mm

nej finns riktigt bra fjäderbössor av helt andra märken om man nu vill ha en som skapar glädje med licensfritt skytte

:wink:
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav lga 30 maj 2022, 08:17

Eller lägg pengarna på en begagnad Feinwerkbau 300s... du kommer ALDRIG att ångra dig.

Mvh
LGA
lga
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 08 aug 2019, 08:49
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Örgryte
Luftvapen favorit: FWB 300S

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav Amanite 30 maj 2022, 10:29

Jag kanske måste förtydliga eftersom alla trots att de skriver i en Hatsan tråd inte verkar hänga med.
Jag är alltså ENDAST intresserad av jämförelser de två modellerna emellan. Hade jag varit intresserad av andra modeller så hade jag ju skrivit i andra trådar.

Så..Back to topic
Amanite
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 maj 2022, 23:20
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav underljudsförbud 30 maj 2022, 17:20

Amanite skrev:Jag kanske måste förtydliga eftersom alla trots att de skriver i en Hatsan tråd inte verkar hänga med.
Jag är alltså ENDAST intresserad av jämförelser de två modellerna emellan. Hade jag varit intresserad av andra modeller så hade jag ju skrivit i andra trådar.

Så..Back to topic



har själv ägt sniper 85 , och anser det bara är skrot , 135an har en skyttepolare ägt , så vi har insett att ingen av modellerna är nått att ha för ett givande skytte , därav mitt tips att söka ett annat märke , i all välmening :wink:

så vilken av de som är bäst ? är nog upp till köparen själv att avgöra .
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav ahayeah 30 maj 2022, 22:00

börne skrev:
bazookaboy skrev:Och i fullfart rekommenderas tandskydd och hörselkåpor.

Samt vapenlicens.


Vapenlicens hit och vapenlicens dit... Den är super quiet shrouded så han stör nog ingen. Risken att träffa något är väl inte så stor heller.









Obs ironi.. :smt021
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Följande användare vill tacka ahayeah för detta inlägg
Stinsen (31 maj 2022, 09:53)

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav chaosborn 31 maj 2022, 11:28

Som Du märker så ger det nog mer info genom att bara kolla på Youtube.

Lycka till i alla fall!
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Följande användare vill tacka chaosborn för detta inlägg
Amanite (02 jun 2022, 21:57)

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav Amanite 02 jun 2022, 21:59

chaosborn skrev:Som Du märker så ger det nog mer info genom att bara kolla på Youtube.

Lycka till i alla fall!


Tack!
Har redan scannat YT ganska väl på området så var därför jag skrev och frågade här för att få lite mer info - med variernade resultat som synes.

Har iaf trotsat alla haters och valde 85:an. Får väl se om den är så illa som alla säger.
Amanite
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 maj 2022, 23:20
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav Nitro 03 jun 2022, 05:02

Amanite skrev:Har iaf trotsat alla haters och valde 85:an. Får väl se om den är så illa som alla säger.

Det beror såklart på vad man jämför med.
För att det ska vara en schysst jämförelse så ska ju prisnivån vara ungefär detsamma.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav Stinsen 03 jun 2022, 06:51

Amanite skrev:
chaosborn skrev:Som Du märker så ger det nog mer info genom att bara kolla på Youtube.

Lycka till i alla fall!


Tack!
Har redan scannat YT ganska väl på området så var därför jag skrev och frågade här för att få lite mer info - med v :-) ariernade resultat som synes.

Har iaf trotsat alla haters och valde 85:an. Får väl se om den är så illa som alla säger.


Kul! Hoppas att du blir nöjd med den!
Jag har aldrig skjutit en hatsan själv och det hade varit kul att höra din utvärdering sen :)

Jag är själv lite sugen på att köpa en hatsan, mest för att se om det är så dåligt som alla säger. :)
Äger weihrauch, diana och air arms fjädergevär och det finns ju inte så många fler tillverkare som lovordas.
Stinsen
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 17 maj 2021, 21:51
Ort: Sydsverige
Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Följande användare vill tacka Stinsen för detta inlägg
Amanite (03 jun 2022, 23:03)

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav Amanite 03 jun 2022, 23:07

Stinsen skrev:
Amanite skrev:
chaosborn skrev:Som Du märker så ger det nog mer info genom att bara kolla på Youtube.

Lycka till i alla fall!


Tack!
Har redan scannat YT ganska väl på området så var därför jag skrev och frågade här för att få lite mer info - med v :-) ariernade resultat som synes.

Har iaf trotsat alla haters och valde 85:an. Får väl se om den är så illa som alla säger.


Kul! Hoppas att du blir nöjd med den!
Jag har aldrig skjutit en hatsan själv och det hade varit kul att höra din utvärdering sen :)

Jag är själv lite sugen på att köpa en hatsan, mest för att se om det är så dåligt som alla säger. :)
Äger weihrauch, diana och air arms fjädergevär och det finns ju inte så många fler tillverkare som lovordas.


Tack :-)
Jag är såklart medveten om att det kan vara världens skit men nu var jag ju sugen på en sådan för att själv också bilda mig en uppfattning. Är ingen mästerskytt på något sätt men har för mpnga år sedan tävlat och hade väl en viss fallenhet för målskytte.

Som jag förstår det gällande just Hatsan så finns det ju också många som anser att det beror mycket på vilket ex man råkar få. Det i sig är såklart inte bra men att alla Hatsans med lite modifikation eller skruvande alltid blir riktigt bra när de är inskjutna.
Vad vet jag, får som sagt bilda mig en egen uppfattning :-)
Amanite
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 maj 2022, 23:20
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan Sniper 85 VS. Hatsan Sniper 135 QE - Vad rekomend

Inläggav underljudsförbud 20 jun 2022, 17:33

Amanite skrev:
Stinsen skrev:
Amanite skrev:
chaosborn skrev:Som Du märker så ger det nog mer info genom att bara kolla på Youtube.

Lycka till i alla fall!


Tack!
Har redan scannat YT ganska väl på området så var därför jag skrev och frågade här för att få lite mer info - med v :-) ariernade resultat som synes.

Har iaf trotsat alla haters och valde 85:an. Får väl se om den är så illa som alla säger.


Kul! Hoppas att du blir nöjd med den!
Jag har aldrig skjutit en hatsan själv och det hade varit kul att höra din utvärdering sen :)

Jag är själv lite sugen på att köpa en hatsan, mest för att se om det är så dåligt som alla säger. :)
Äger weihrauch, diana och air arms fjädergevär och det finns ju inte så många fler tillverkare som lovordas.


Tack :-)
Jag är såklart medveten om att det kan vara världens skit men nu var jag ju sugen på en sådan för att själv också bilda mig en uppfattning. Är ingen mästerskytt på något sätt men har för mpnga år sedan tävlat och hade väl en viss fallenhet för målskytte.

Som jag förstår det gällande just Hatsan så finns det ju också många som anser att det beror mycket på vilket ex man råkar få. Det i sig är såklart inte bra men att alla Hatsans med lite modifikation eller skruvande alltid blir riktigt bra när de är inskjutna.
Vad vet jag, får som sagt bilda mig en egen uppfattning :-)



min uppfattning av bössan är att den är för grovhuggen och konstruerad för betydligt mer fart än den ger i 10 joule , lite som att åka v8a bil med moppeförgasare
så med långt slag på kolv , rätt kasst trycke och en pipa som kan vara skrot som inte gillar någon amo , eller kanon , blir ett köp ett ren chansning , skyttet sliter på tandlagningarna och då svårt att hålla bössan rätt för att träffa tavlan med nått som ger inspiration till mer skytte , räkna också med att du kommer förbruka några kikarsikten , då de skakar sönder fort på en sådan bössa :wink:
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer