AT44 ventilpinne....

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

AT44 ventilpinne....

Inläggav jerico 02 dec 2018, 13:43

Jag köpte en AT44 QE för ett tag sedan och är mycket nöjd med den. För någon vecka sedan så köpte jag en kronograf (ja det var mycket dumt av mig att köpa en sådan) och då började jag fundera.

Min grabb köpte sig en BT65 samtidigt som jag köpte min AT och vi provsköt givetvis bössorna genom kronografen.

V0 för gossen var 204mps och med lite matte fick vi fram att han har 10,1 joule vilket är helt ok. Licens kraven kommer ju först vid 10,0 på V4 så inga problem där.

V0 för mig var 182mps vilket ger 8,? (kommer inte ihåg exakt siffra) joule... De som känner mig anar att nu tar det hus i helvete....

Ger mig ut på nätet och tittar lite på hur man justerar en AT44 och ger mig på att skruva lite på hammarfjädern... Den djäveln rör sig inte! :-(
Skruvar isär bössan och "smakar" på justerskruven (en m8 stoppskruv) när jag kan hålla i saker och ting med händerna. TVÄRSTUMT! :x

Nu är det nära att det rinner över...

Tittar över själva hammarklumpen och konstaterar att den är inte så svår att få svarvad som jag vill ha den om det skulle gå åt helvete... Tar i med ett litet spärrskaft i ena näven och mordhåller hammaren med en spärrpinne i den andra. Tar i så att något borde gå sönder...

KNAK!

Vad gick åt skogen nu???? Skruvar lite försiktigt, nu är stoppskruven lös och kommer ut så snällt....


För att följa länken så måste du registera dig.



Det där är den finaste sidan av skruven... Gängorna var helt sabbade ungefär som om de klämt den i ett skruvstycke.
Satte dit en ny stoppskruv och det hela funkar som det är tänkt. Ger mig ut och provar igen med kronografen.

160mps... Börjar skruva och får spänna hammarfjädern ganska bra för att komma upp i 200mps. Muttrar något som inte lämpar sig för skrift. Startar upp datorn och hoppar in här och börjar läsa lite. Beställer ett par ventilpinnar. En 10joule och en fullfart så jag kan mäta och förstå skillnaden mellan dom. Den eviga väntan på att få hem det man har beställt...

Får hem pinnarna och river isär tuben och fram med pinnen som satt i när jag fick hem bössan. Nu har jag således tre ventilpinnar och INGEN är likadan... När jag börjar mäta den "aktiva" delen av ventilerna så är diametern på dom:

Den som satt i bössan 4,02mm
10joule 3,72mm
Fullfart 2,00mm

Börjar titta lite mer på dom och bestämmer mig för att använda den pinne som ska leverera 10 joule och märker då att den är snesvarvad. Pinnen är svarvad på båda sidor om en tätningsklack (eller vad man ska säga) och det är gjort i en dubbelchuckad svarv gissar jag eftersom centrumpunkterna på de båda sidorna är förskjutet ett par tiondelar. :thumbner:

Nästa anhalt i det hela blir att prata med en kompis som jobbar som svarvare och se om han kan tillverka en åt mig. Ska bara lista ut vad jag vill ha för diameter. Efter vad jag har förstått av många timmars läsning så vill jag öppna så kort tid som möjligt så att det inte pyser luft efter att kulan lämnat loppet.

Men det jag har kommit att fundera på under tiden jag har hållit på med det här är att HATSAN ändrar ganska flitigt på saker och ting under tidens gång. Min tub hade inte en liten plastplugg som höll ventilfjädern utan samma svarta plastbit som BT65 har. Frågan är ju hur mycket mer som ändras vart efter tiden går????? :?: Visserligen för att plastbrickan är bättre än en plugg men det kan ju bli lite märkligt vid beställning av reservdelar.

Synd att de håller på så eftersom jag faktiskt gillar deras bössor. Innan jag började riva ner min så höll jag en träffbild på 15mm på 35 meter så jag kan inte klaga på precisionen i bössan.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: AT44 ventilpinne....

Inläggav Air 02 dec 2018, 14:47

Skruven till hammarfjädersjusteringen brukar se ut så där det är Hatsans sätt
att göra skruvlåsning.Man kan använda Loctite normal för att låsa skruven efter
justering.
Ventilpinnarna är i varierande utföranden har själv fått 7,5J pinne i mina vid
nyköp.Fått nya 10J av Cabom som fungerat.Annars kan man köra pinnen i borrmaskin
polera med fin smärgel.Lite brutalt men det mesta är ändå det på en Hatsan.
Mycket lite behöver slipas den knallar iväg i fart blixtsnabbt.
När det gäller att modifiera befintlig modell är det inte ovanligt det gör nästan samtliga
tillverkare.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: AT44 ventilpinne....

Inläggav Silwer 02 dec 2018, 17:12

Hatsan är nog pga priser lite av att snurra på lyckohjulet för varje exemplar, det får du ta om du inte vill betala mer.

Jag har sett de hemskaste exempel på hur de misslyckats fullständigt med tex pipor som har krönats med en chucknyckel eller nåt bara och då en LW pipa.

Så att du får fixa lite själv tror jag ingår, det är därför jag ofta menat att om man inte är insatt i teknik öht köp inte sånt här, lägg på lite för nånting som är jämnare tillverkat.

OBS att man kan få problem med alla märken, det är bar frekvensen i antal vapen det handlar om.

Löpande utvecklöing är nog vanlig, de värsta är de där ryska bullprutt tillverkarna där det fan är nåt nyt en gång i veckan.
Annars ja i vissa steg ändras många modeller från olika tillverkare så är det.
Senast redigerad av Silwer 02 dec 2018, 17:13, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Hatsan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer