Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Inläggav shro0maz 09 nov 2017, 22:50

Hejsan alla !

Blev medlem här för några år sedan om jag inte missninner mig allt för mycket!
Men har vart inne då och då, dock som gäst och lurkar i skuggorna :lol: haha, kom på nu när ja skulle regga ett nytt konto och mitt nick var taget att jag redan var medlem :roll:

Men nog om det! Nu till det roliga :Thumbupp: :Thumbupp:

Jag fick åter tillbaka super suget efter en luft bössa när jag sköt kompisens bt65 här om veckan!
För baskat roligt! Plinka lite burkar o skjuta lite tavla.

Sååå, nu har jag beställt mig en Hatsan Hercules 6.35 lw! Själv tycker ja den see aa fet ut!
Kanske lite mycket plast, men så snygg! Och med dubbla 500cc tankar så kan man få iväg en hel del bulor mellan påfyllningarna! Kanske rent av hinner vila upp sig haha.

Men har en del tankar kring bössan!

Mitt mål med den är, att fram över skaffa licens och köra fullfart, och då skjuta på 100m eller mer. Men till en början får man nöjja sig med 25-50m gissar jag.

Men om någon här också har denna heta bössa och har lite tips på eventuella saker man kan göra för ökad precision är det högst uppskattat.
Allt som bidrar till tightare träffbilder är välkommet!

Kollat lite på youtube, folk har alla möjliga knep och trix, fila magasinen så kulorns man använder sig av glider lättare genom hålen etc.

Har ni något som bidrar till ökad precision och jämnare träffbild som ni vill dela med er av så är jag mycket tacksam!

Bössan är på posten och hämtar ut den imorgo efter 14! Åhh som ett litet barn innan julafto., kan inte sova känner ja haha!

Jag får pressentera bössan imorgon eller under helgen när jag fått på siktet och benstöden!

Btw, någon som köra walther 5-30x56 PRS optik? Köpte med ett sådant oxå :-) , har ni någon erfarwnhet av den så dela gärn det med :)

/Thomas
shro0maz
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 maj 2009, 01:17
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Inläggav Chris 09 nov 2017, 23:08

Hej och välkommen.
Grattis till en ny hobby.
kal. 6.35 med lagliga 10joule blir ganska trokigt.... 50m kan du nog glömma skjuta ordentliga träffbilder med utan att sikta mot nordstjärnan ( och den ser redan bra ut med 30x förstoring ;)) för att träffa nåt på jorden i 50m distans :) ... det blir redan svart på 20m med en sån kaliber i 10J.
har provat en hel del nu men med lagliga 10J är det 4,5mm som gäller för mig när det blir >20m.
5,5mm är roligt också men inte på mycket mer än 20m
6,35 låter häftigt men ställ en burk under pipans ände om du skjuter med 10j... det spara diaboler ;)

hälsning
Chris
Senast redigerad av Chris 09 nov 2017, 23:29, redigerad totalt 3 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Inläggav proton 09 nov 2017, 23:32

skulle fixa till trycket först på den :) byta alla fjädrar mot mjukare och grada av alla rörliga delar i det och sedan efter en noga rengöring applicera ett tunt lager fett på allt , dra igenom pipan ordentligt direkt för att få den riktigt ren , samt brotscha upp magasinen så kulorna löper lätt i de , och en lätt gradning av de också , grattis till din nya bössa :thumbupp: glöm inte att lägga upp lite bilder på den här så vi andra också får kika lite :roll:
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Inläggav shro0maz 09 nov 2017, 23:34

Hahah, jo jag misstänkte att det blir svårt på längre håll med den tråkiga lagliga 10j, får skynda på licensansökan o kräma på den lite helt enkelt!

Ty chris
shro0maz
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 maj 2009, 01:17
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Inläggav Chris 09 nov 2017, 23:38

Lycka till med licensansökan.

hälsning
Chris
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Inläggav dano_swe 10 nov 2017, 00:56

Grattis och välkommen åter!
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Inläggav Incite 10 nov 2017, 06:29

Lagliga 10J - - - > Licensfria 10J*
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Följande användare vill tacka Incite för detta inlägg
Chris (10 nov 2017, 08:07)

Re: Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Inläggav Chris 10 nov 2017, 08:08

Incite skrev:Lagliga 10J - - - > Licensfria 10J*

jodå, förlåt ....så ska det låter.

hälsning
Chris
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Inläggav sälstryparn 10 nov 2017, 17:41

Chris skrev:Hej och välkommen.
Grattis till en ny hobby.
kal. 6.35 med lagliga 10joule blir ganska trokigt.... 50m kan du nog glömma skjuta ordentliga träffbilder med utan att sikta mot nordstjärnan ( och den ser redan bra ut med 30x förstoring ;)) för att träffa nåt på jorden i 50m distans :) ... det blir redan svart på 20m med en sån kaliber i 10J.
har provat en hel del nu men med lagliga 10J är det 4,5mm som gäller för mig när det blir >20m.
5,5mm är roligt också men inte på mycket mer än 20m
6,35 låter häftigt men ställ en burk under pipans ände om du skjuter med 10j... det spara diaboler ;)

hälsning
Chris

I och med att han köpt en Hercules är nog .25 det enda licensfria som fungerar pga den stora ventilen .
Bössan är gjord för fullfart och ventilen stor nog för .45 och 300J , inte helt optimalt för nedstrypning till svenska 10J .
BT-65 fungerade för mina kompisar dåligt som .177 i 10J men betydligt bättre som .22 och .25 , har inte kunskaperna att förklara varför en tyngre kula fungerar bättre , i teorin ska ju 10J vara 10J men detta är de erfarenheter jag gjort baserat på ett tiotal olika Hatsan PCP inom bekantskapskretsen varav tre varit mina .
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Inläggav Megaklant 10 nov 2017, 20:29

Många rackar ner på Hatsan, inte jag.
Hatsan har sin plats i luftgevärs djungeln.
Ganska billiga och lätta att meka med.
Om man arbetar lite med den, och hittar rätt ammunition, så kan man få en riktigt bra precision.
Kort sagt ett bra första pcp.

Jag har tre själv. (AT44 4,5) (BT65 5,5) (Mod 25 5,5)
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Inläggav shro0maz 10 nov 2017, 23:23

sååååååå!!!! nu är bössan hemma och optiken o stöden sitter på :Thumbupp: :Thumbupp:



För att följa länken så måste du registera dig.




Skruvade på allting för att sedan skruva bort allting och skruvade ner hela geväret mer eller mindre, bara för att se lite hur det funkade. Alltid kul att veta!

I morgon får man förhoppningsvis ut och skjuta in siktet lite!

en annan fråga, ventilpinnar för fullfart, är dom olika till olika kaliber? jag mätte min ventilpinne där luften ska passera, den var 4.03mm i diameter. någon som har en fullfartspinne till denna bössa som kan mäta sin vid tillfälle, för tittar man på bilder på t.ex cabom på deras fullfartspinnar så ser den ta mig tusan lika dan ut som min. Polaren visade sin 10j pinne till hans bt65 och fullfarten och där var den en brutal skillnad i tjocklek på dom.

btw, ursäkta den usla kvalliten på bilen, tagen med min sketna pajjphone

/Thomas
shro0maz
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 maj 2009, 01:17
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Inläggav Megaklant 11 nov 2017, 00:10

Jag skulle inte tro att kalibern har någon betydelse på "pinnen".
Skillnaden på 7 joule och 20 joule pinne, på en AT44, är bara någon 1/100 mm på diametern.
Det samma gäller för BT65 (10 joule till 16 joule).
När jag modifierar en pinne så mäter jag dom inte ens, jag väger dom med en noggrannhet på 1/100 gram.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: Yey! ”Ny” här med mitt första pcp! Diverse frågor.

Inläggav shro0maz 11 nov 2017, 00:46

Okej, men med en ökning från 10 till 16j kan jag förstå att skillnad på pinne inte är så stor. Men polaren kör på 80j och hans original pinne är nästan dubbelt så tjock som den full trycks pinnen han har. Ska luska runt lite mer. Plockar nog ner den imorgon igen och går igenom alla portar och ventiler etc och letar imoerfektioner och kollar vad man eventuellr kan göra för optimalt flöde osv. Är ju trotts allt nästan lika kul att skruva som att sljuta :lol:
shro0maz
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 maj 2009, 01:17
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer