Sida 1 av 1

finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 26 nov 2015, 15:14
av dcp416
hej hej.
jag håller på och grejjar men min atp2 och den kom med fullfarts pinne, och det är på tok för möe krafft och jag kan skjuta ett magg innan tanken e slut..jag har gängat om hammaren så jag kan få justerskruven ända i botten, men det hjälper föga,
så jag undrar finns det en 16J pinne att få tag på ,, har kollat runt på internett men hittar inte,, eller får man ta en 10j och slipa den?

jag såg en bra tuningtråd här på forumet av en at44 men kan inte hitta den igen,, personen fyllde igen transferporten kommer jag ihåg och skulle ha den som 10m gevär har jag för mig,, var nån storfräsare här på forumet,, kan varit en av moderatorerna tom,, någon som vet vilken jag menar

/david

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 26 nov 2015, 15:33
av Silwer
Hatsan verkar inte vara värst stor i UK, men man tycker de borde finnas där?

Isf finns det ju för 16j

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 26 nov 2015, 16:46
av Beangan
Det va Losdrivare som gjorde den tråden.

viewtopic.php?f=34&t=9586

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 26 nov 2015, 17:13
av Air
På AT44an behöver man inte jaga 16J venilpinne.
Ta 10J ventilpinne slipa lite på det lösa ventilsätet
i plast.Justera transferport,hammarfjäder klart.

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 26 nov 2015, 20:56
av dcp416
Beangan skrev:Det va Losdrivare som gjorde den tråden.

viewtopic.php?f=34&t=9586


yes där va den tack
Air skrev:På AT44an behöver man inte jaga 16J venilpinne.
Ta 10J ventilpinne slipa lite på det lösa ventilsätet
i plast.Justera transferport,hammarfjäder klart.


men vadå slipa i plastdelen, hur kan det göra skillnad, skulle väl va samma som att kapa ventilfjäder,
äre inte bättre då att fila på själva pinnen?..
transferporten är tydligen största varianten,
och jag skall täppa till 4 av dom 6 ventilhålen okså för att inte slösa lufft.
en regulator är ingen ide på den lilla tuben :P

men skall kolla med britterna om dom har 16J för det stod inte på airgunspares.com

jag har iallafall polerat tub och mässings delarna så nu e allt lent som smör i mekaniken,, den gick inte enns att haka upp när jag köpte den :-P
men atp2 an är nån skum hybrid av at44 och bt65 rörliga mässings delar och skit :smt031

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 26 nov 2015, 21:08
av Air
Vad är det för ventil i från AT44 el BT65.
Du har en fullfartsventil i smal för högt luftflöde den ska inte slipas.
För att strypa flödet kan man använda 10J ventil men justera öppningen
på plastsätet som är enklare att jobba i till 16J.Jag menar AT44 nu BT65
är jag inte kunnig på.

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 26 nov 2015, 21:26
av dcp416
Air skrev:Vad är det för ventil i från AT44 el BT65.
Du har en fullfartsventil i smal för högt luftflöde den ska inte slipas.
För att strypa flödet kan man använda 10J ventil men justera öppningen
på plastsätet som är enklare att jobba i till 16J.Jag menar AT44 nu BT65
är jag inte kunnig på.


jag mena såklart slipa till en 10J pinne till runt 16J :wink:

min tub har inget plastsäte,, utan en svart platta med massahål i som man skruvar ut ur ventilhuset
atp är skummare än 44an och 65an

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 26 nov 2015, 21:36
av Air
Jag förstår då ser det annorlunda ut.
Som du vet så behöver man inte slipa mycket lycka till. :)

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 27 nov 2015, 14:01
av N73r
När jag försökte få ur lite mee kraft än orginal men mycket mindre än fullfart så körde jag med skruvdrage (satt fast ventilpinnen i cucken) och smergelband

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 13 jan 2017, 00:32
av Megaklant
Jag lyckades på tredje försöket att göra en 16 joule pinne.
Den första pinnen slipade jag för mycket så det blev en 29 joule pinne.
Den andra pinnen slipade jag också för mycket, det blev en 21 joule pinne.
Den tredje pinnen lyckades jag med, den blev på 15,87 joule.

Sedan undersökte jag de så kallade 10 joule pinnarna och upptäckte att dom bara ger 7 joule i min at44.
Så igen började jag att arbeta på pinnen: slipade lite, polerade, satte i, provade.
Då jag vet att det behövs väldigt lite slipning så gick jag försiktigt fram.
Fjärde gången jag slipat och polerat var pinnen klar, 10,076 joule vid pipmynningen.

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 13 jan 2017, 00:48
av Kapten Kamin
Gott jobbat. :cheeRs:

finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 13 jan 2017, 18:11
av Puttemjuk
Min AT44 gjorde bara 140m/s i 4.5mm när jag köpte den. Beställde en 10J pinne men det blev samma resultat, 140 m/s så det finns nog inga riktiga 10J pinnar till den.

Köpte min av Cabom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 13 jan 2017, 18:21
av Air
Köpte för några år sen en AT44 det var 7,5J med den så beställde en
10J ventilpinne fick då en som var något längre men det räckte inte.
Valde då att istället ta upp hålet i det löstagbara ventilsätet som är
i plast då det är lättare än att borrsvarva ventilpinnen tyckte jag.
Skrev något liknande såg jag tidigare i tråden men var inte populärt
kanske.

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 13 jan 2017, 18:23
av sälstryparn
Puttemjuk skrev:Min AT44 gjorde bara 140m/s i 4.5mm när jag köpte den. Beställde en 10J pinne men det blev samma resultat, 140 m/s så det finns nog inga riktiga 10J pinnar till den.

Köpte min av Cabom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Den pinne som numera medföljer de licensfria bössorna är tjockare än de som medföljde för 7-8 år sedan .

För att följa länken så måste du registera dig.



Som framgår av bilden blir pinnen tjockare strax innan konan som ligger mot delrinbussningen , de gamla var samma tjocklek från o-ringsspåret till konan

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 13 jan 2017, 19:24
av Megaklant
Om man svarvar ner pinnen så att den blir jämntjock får man en 21 joule pinne.

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 13 jan 2017, 23:07
av Puttemjuk
sälstryparn skrev:
Puttemjuk skrev:Min AT44 gjorde bara 140m/s i 4.5mm när jag köpte den. Beställde en 10J pinne men det blev samma resultat, 140 m/s så det finns nog inga riktiga 10J pinnar till den.

Köpte min av Cabom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Den pinne som numera medföljer de licensfria bössorna är tjockare än de som medföljde för 7-8 år sedan .

För att följa länken så måste du registera dig.



Som framgår av bilden blir pinnen tjockare strax innan konan som ligger mot delrinbussningen , de gamla var samma tjocklek från o-ringsspåret till konan


Tack för infon!

Men den kommer förbli omoddad, har inte verktygen för metallarbeten, känner inga heller som har och vill jag ha lite mer fart på plinkandet så kommer 10/22an fram ;)

Annars är det mest FXen och R10an som används då de är så mycket bättre än AT44an.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 14 jan 2017, 00:04
av Megaklant
Du behöver ingen avancerad utrustning för att modda en ventilpinne.
En borrmaskin, en liten slipsten med en smal sida på ca 1 cm bred och lite 1200 våtslip papper för polering.
Och några extra pinnar, det är lätt att ta i för mycket!

Om du slipar på den upphöjda biten innan ventilsätet så:
Slipa ner den helt = 21 - 26 joule.
Slipa ner den halvvägs = 16 joule.
Slipa ner 1/4 - 1/6 = 10 joule.

Jag vet ju inte om din AT44 reagerar likadant som minnen detta funkade för mig.
Och gå långsamt fram!
Det rör sig bara om några hundradels mm.
Effekten ökar väldigt fort!!

Lycka till

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 14 jan 2017, 18:32
av Puttemjuk
Tusen tack för den utomordentliga instruktionen! Jag har en pinne att träna på faktiskt och en dremel i garaget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 25 feb 2017, 09:42
av PALLE_H
Puttemjuk skrev:Min AT44 gjorde bara 140m/s i 4.5mm när jag köpte den. Beställde en 10J pinne men det blev samma resultat, 140 m/s så det finns nog inga riktiga 10J pinnar till den.

Köpte min av Cabom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Det beror ju också på hur hårt hammarfjädern är ställd, kan räcka att spänna den om man inte ligger på 10j.

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 26 feb 2017, 20:06
av Megaklant
Min 10 joule pinne gjorde bara 7 joule med hammarfjädern skruvad i botten.
Nu när jag fixat den gör den 10,076 joule med hammarfjädern skruvad i botten.

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 26 feb 2017, 21:47
av PALLE_H
Megaklant skrev:Min 10 joule pinne gjorde bara 7 joule med hammarfjädern skruvad i botten.
Nu när jag fixat den gör den 10,076 joule med hammarfjädern skruvad i botten.


Det var konstigt provade du skruva åt andra hållet med. :)

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 26 feb 2017, 22:59
av Megaklant
Jag skruvade den tills det inte gick att ladda geväret sedan skruvade jag tillbaka en smula, då visade den köpta 10 joule pinnen strax under 7 joule.
Det blev rätt bra att ha hammarfjädern i botten för om jag slipade lite för mycket på pinnen så hade jag kunnat lätta en aning på hammarfjädern och ändå klara 10 joule gränsen med den pinnen.
Om jag vill gå över så har jag ju både fullfarts pinnen och 16 joule pinnen att sätta i.

Härnäst skall jag göra en 16 joule pinne till min BT65.

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 07 mar 2017, 10:20
av PALLE_H
Ja köpte nyligen två nya 50cc tuber till At-p2 och den ena låg på 105m/s ca 5J och den andra på 60m/s ca 1,6J! :lol:
Jag bytte pinne i den med 60ms och nu är den ok, så nu har jag tre tuber med olika effekt lägen, är jäkla bra faktiskt. :thumbupp:

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 29 jun 2019, 07:15
av Luftpangarn
Air skrev:Köpte för några år sen en AT44 det var 7,5J med den så beställde en
10J ventilpinne fick då en som var något längre men det räckte inte.
Valde då att istället ta upp hålet i det löstagbara ventilsätet som är
i plast då det är lättare än att borrsvarva ventilpinnen tyckte jag.
Skrev något liknande såg jag tidigare i tråden men var inte populärt
kanske.


Gammal tråd, men jag behöver öka effekten en aning. Jag gillade Airs ide om att ge sig på ventilsätet, snarare än ventilpinnen. Ventilsätet tar Cabom dessutom bara 50kr för, så experimenterande blir inte så dyrt.

Nu undrar jag; Hur mycket är det jag skall ta bort? "Vansinnigt lite"? Jag har borrar i 0,1mm intervall - är det för mycket? Skall jag tex bara använd ett fint slipstift?

Det lär ska vara en 7,5J pinne i tubventilen. Men när jag sköt igår, kändes det som att kasta ett smågrus på plastdunken 20m bort, som jag har som kulfång. Jag undrar om den ens ger 7,5J. Hursomhaver, om man går från 7,5J till 10J, så är det åtminstone proportionellt en ganska stor ökning.

Att bara justera insexskruven för hammarfjädern, räcker tydligen inte. Dessutom den kanske sitter med ty röd Loctite - fast går väl att lösa med värme?

Hur i allsindar det skall funka på 50m undrar jag ju, men det får gå helt enkelt. Blev i alla fall rejält rakare kulbana / tog 5cm högre / påtagligt högre hastighet, med blyfri lågviktskula. (typ 0,36g mot 4,8g)

(Provade för första gången andra tuben jag fick med. Måste vara Hatsan original FAC, för HELVETE vad det small. Som 22LR typ. Helt oanvändbart, skulle ju störa grannar vansinnigt, hela vitsen för mig, med luftgevär går bort för mig. Bortsett från att det då dessutom krävs licens.

Vart kulan tog vägen, kan man också undra. Iaf inte i dunken / kulfånget. (Kräver uppenbarligen radikalt annat kikarmontage.)

Plötsligen infinner sig frågan, det kan väl knappast krävas licens för att äga en tub med FAC ventil? Mao blir vapnet licenspliktigt först då man sätter i en tub med ventil över 10J?! Ungefär som när man byter fjäder i en fjäderpangare?.

Tror jag har en äldre version, utan inbyggd ljuddämpning. Den saknar "korv" och pipan är smalare.)

Re: finns det 16J ventilpinne till AT44

InläggPostat: 29 jun 2019, 07:58
av börne
Luftpangarn skrev:Nu undrar jag; Hur mycket är det jag skall ta bort? "Vansinnigt lite"?

Nu kan jag nada om Hatsan. Men min AA S400F Classic gav bara 8J vid köp & där justerar man med en skruv i transferporten, det var sjukt lite som skulle till för att öka från 8J till 10J, borde va samma på din.